|
|
|
|
Wetenschap en techniek - Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
3290100000 | Arbeidsmiddelen & machines | 5 |
3290100001 | Arbeidsplaatsen & persoonlijke bescherming | 4 |
3290100005 | Brand & explosie | 4 |
3290100010 | Gezondheid op het werk | 4 |
3290100011 | Inleiding in veiligheid | 5 |
3290100018 | Persoonlijke ontwikkeling - 1 | 9 |
3290100021 | Risicobeheersing | 5 |
3290100023 | Veilig gedrag en cultuur | 3 |
3290100025 | Welzijnsbeleid | 5 |
3290100026 | Wetenschap & technologie - 1 | 5 |
3290100027 | Wetenschap & technologie - 2 | 7 |
3290100028 | Wetenschap & technologie - 3 | 4 |
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Arbeidsmiddelen & machines |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100000 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern | Niveau: | uitdiepend,gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 2, | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Van der Sypt |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden arbeidsmiddelen, machines en machineonderdelen bestudeerd. De wettelijke voorschriften in verband met het gebruik van machines wordt toegelicht (arbeidsmiddelenrichtlijn, machinerichtlijn, KB arbeidsmiddelen, EU richtlijnen) Om een product te produceren is er naast de mens, arbeidsmiddel en machine ook nog een installatie nodig. De elektrische, pneumatische en hydraulische installaties komen aan bod. De grondstoffen of afgewerkte producten moeten ook (intern) getransporteerd worden. De verschillende hijs- en hefwerktuigen, kranen, heftrucks,… en de gevaren ervan worden onder de loep genomen.Binnen een bedrijf dienen ook vaak wettelijke keuringen door een externe dienst voor technische controle of kortweg (EDTC) te worden uitgevoerd. We overlopen deze verschillende keuringen en werkmethodieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft inzicht in de arbeidsmiddelen- en machinerichtlijn, het algemene wettelijk kader en de specifieke onderdelen ervan.
- De student maakt kennis met gevaarsituaties bij machines.
- Met behulp van de machinerichtlijn kan de student tekorten op het vlak van veiligheid aan machines signaleren.
- De student kent de gevaren van de verschillende installatiesystemen.
- De student verwerft inzicht in het intern transport en kan een intern transportplan lezen..De student kan voor verschillende werkomgevingen een lijst van verplichte wettelijke keuringen opmaken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Inleiding in veiligheid, Veilig gedrag en cultuur
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) Arbeidsmiddelen en de gevaren
- Handgereedschappen (hamer, beitel, …)
- Arbeidsmiddelenrichtlijn
2) Machines en de gevaren
- Machineonderdelen (motor, generator, pomp, compressor,…)
- Krachtoverbrenging (tandwielen, riemen,, kettingen, assen,…)
- Machinerichtlijn
3) Installaties en de gevaren
- Elektrische installaties
- Pneumatische installaties
- Hydraulische installaties
4) Bijzondere richtlijnen
- EMC (elektromagnetische bescherming)
- PED (druk)
- ATEX (brand- en explosie)
5) Intern transport
- Hef- en hijstoestellen
- Liften
- Heftrucks
- Kranen en hoogtewerkers
- Intern verkeersplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Arbeidsmiddelen en machines
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
37
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen waarbij een deel uit een openboekexamen bestaat
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen waarbij een deel uit een openboekexamen bestaat
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 28/12/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Arbeidsplaatsen & persoonlijke bescherming |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 3 | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Inge Croux |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Bij het toepassen van de preventiebeginselen wordt gesteld dat het risico moet worden vermeden, de gevaren dienen te worden uitgeschakeld, collectieve en pas nadien persoonlijk bescherming dient te worden ingevoerd. Als dit alles nog onvoldoende is, dient bijkomende signalisatie te worden doorgevoerd op de arbeidsplaats. In het deel ergonomie komen de verschillende vormen van belasting op het menselijk lichaam aan bod. Zowel de fysieke belasting van het lichaam als de mentale belasting (cognitieve ergonomie) als de interactie van beide worden toegelicht. We willen je de basis meegeven van de humane en sociale aspecten van de werkomgeving en employability. Ondanks mogelijke beperkingen heeft iedereen het recht op arbeid. In onze huidige maatschappij is het werken met beeldschermen niet meer weg te denken. Begin jaren 90 werd hiervoor zowel op Europees als nationaal vlak dan ook een wettelijk kader gecreëerd. De verschillende vormen van persoonlijke bescherming komen uitgebreid aan bod, zowel op gebied van geluid, trillingen, ... Uiteraard kan dit niet zonder het ontstaan van geluid en trillingen te begrijpen, dit wordt in deze cursus ook aangereikt.Een (industriële) arbeidsplaats zonder intern verkeer is haast ondenkbaar. Een heftruck, kraan of transportband brengen nieuwe risico’s in de werkomgeving en vragen opnieuw aangepaste veiligheidsvoorschriften en signalisatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft inzicht in de werkomgeving en de eraan verbonden risico’s.
- De student herkent gevaarlijke situaties in een werkomgeving, formuleert verbeterpunten en zet aan tot veilig handelen.
- De student weet de geschikte veiligheidsmaatregelen, in verschillende (industriële) omgevingen, uit te werken en toe te passen.
- De student leert de geschikte beschermingsmiddelen toe te passen
- De student weet gevaren naar waarde te schatten en kan preventiemaatregelen voorstellen.
- De student kan verbeteracties doorvoeren op de werkplaatsen rekening houdend met de fysieke belasting.
- De student kent de verschillende vormen van intern verkeer en kan verbeteracties voorstellen.
- De student kan een intern verkeersplan interpreteren.
|
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Arbeidsmiddelen & machines, Risicobeheersing
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) Arbeidsplaatsen
- Signalisatie
- Sociale voorzieningen (kleedkamers, wasgelegenheden,refters,…)
2) Risico’s van de werkomgeving en arbeidsklimaat
3) Beeldschermwerk - Wettelijk kader
- Preventiemaatregelen (apparatuur, omgeving, organisatie werktijd)
- Opleiding
4) Geluid en trillingen
- Wetgeving
- Eigenschappen van geluid en trillingen
- Meten van geluid en trillingen
- preventiemaatregelen
5) Verlichting
- Wetgeving
- Lichtmeting
- Visuele waarnemingen
- Verlichtingssystemen
6) Ergonomie
- Fysieke belasting
- Antropometrie
- Cognitieve ergonomie
7) Persoonlijke beschermingsmiddelen
- Wetgeving
- Verplichting van werkgever – werknemer
- Toepassingsgebied
8) Intern verkeer en transport
- Wetgeving
- Voertuigen en goederen
- Intern verkeersplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus arbeidsplaatsen en persoonlijke bescherming
handboek Welzijn op het werk (PVI)
wet en codex over welzijn op het werk
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/04/2013
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Brand & explosie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern | Niveau: | inleidend,uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Periode 1, | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Brand is een uitgelezen vertrekpunt om een breed onderwerp als veiligheid te exploreren. Tegelijk is brand misschien wel het meest democratische risico ooit. Brand is het ergste wat een organisatie kan overkomen en elke veiligheidsdeskundige wordt hiermee geconfronteerd. Er wordt vertrokken van de beïnvloedende factoren bij het onstaan van brand en explosie en wat de gevolgen kunnen zijn voor mens en organisatie. Inzicht in de verschillende brandpreventie-maatregelen en brandbestrijdingstechnieken laten toe om mensen en infrastructuur in een organisatie te beschermen tegen dit risico.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student heeft inzicht in de oorzaken, het verloop, de kenmerken en gevolgen van brand en explosie en kent de wetgeving m.b.t. brand en explosie.
-
De student weet hoe brand en explosie kunnen worden voorkomen en bestreden.
-
De student is in staat om de meest effectieve brandpreventie- en brandbestrijdingsmiddelen te kiezen en gepaste organisatorische maatregelen voor te stellen en uit te werken.
-
De student begrijpt de regelgeving en de technische achtergrond m.b.t. actieve en passieve brandpreventie en kan op basis daarvan advies verlenen omtrent gebruik van materialen, compartimentering van gebouwen.
-
De student is in staat de courante kleine blusmiddelen te gebruiken, een begin van brand te blussen en een kleine kamerbrand in team te bestrijden (via praktijk blusoefeningen).
-
De student leert de verschillende principes van brandpreventie en brandbestrijding toepassen aan de hand van praktijkvoorbeelden.
- De student leert brandnormen toe te passen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Brand & explosie | introductie
- ontstaan en verloop
- soorten, kenmerken, indeling & karakteristieken
- gevolgen voor mens, infrastructuur, organisatie, milieu, …
- voorbeelden en statistieken
- verzekeringen tegen brand & explosie
- bouwmaterialen
2. Wetgeving
3. Brandpreventie
- principes van brandpreventie
- wetgeving brandpreventie
- ATEX-richtlijnen
- reactie bij brand & weerstand tegen brand
- detectie, melding, waarschuwing & alarm
- organisatie van brandpreventie
- compartimentering
- vuurvergunning
- rook warmteafvoer en rookkoepels
4. Brandbestrijding
- principes van brandbestrijding
- wetgeving brandbestrijding
- interne & externe brandweerdiensten
- blusmiddelen & blussystemen
- voorzieningen voor brandweer
- organisatie van brandbestrijding
5. Evacuatieplannen
- wetgeving
- signalisatie
- organisatie evacuatieoefeningen en evaluatie van evalueren
6. Praktijk
- Deze praktijkoefeningen worden extern georganiseerd (campus Vesta). De evaluatie gebeurt via de POP.
- gebruik van kleine blusmiddelen
- eerste interventieploeg
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
38%
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0%
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0%
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/10/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Gezondheid op het werk |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100010 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern | Niveau: | uitdiepend,inleidend,gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 3, | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ondanks de industriële (r)evolutie van de voorbije eeuw blijft de mens onmisbaar op de arbeidsplaatsen. Steeds meer wordt de arbeid aangepast aan de mens in plaats van andersom. De werking van het menselijk lichaam en de verschillende stelsels (spijsvertering, ademhaling,…) worden toegelicht. Het gebrek aan arbeids- en milieuhygiëne, onvoldoende kennis van (de nadelen van) de te verwerken producten, slecht uitgeruste arbeidsplaatsen hebben al tot heel wat menselijke gezondheidsproblemenen beroepsziekten geleid. De arbeidsgeneeskundige dienst en het(verplicht) medisch toezicht draagt preventiebeleid nu hoog in het vaandel.Niet alleen lichamelijke klachten maar ook psychosociale belasting of ongewenst grensoverschrijdend gedrag (geweld en pesterijen) op het werk leidt tot een verhoging van het absenteïsme .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student verwerft en verwerkt informatie over de gezondheid op het werk en rapporteert er kritisch over.
- De student begrijpt de werking van het menslijk lichaam en de impact van (zware) arbeid op het lichaam.
- De student interpreteert en kijkt toe op de naleving van wettelijke voorschriften inzake arbeidshygiëne.
- De student verwerft inzicht in verschillende arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten (ergonomie en psychosociale belasting).
- De student leert de basistechnieken van eerste hulp verlening en kan ze toepassen.
- De student kent de verschillende vormen van ongewenst grensoverschrijdend gedrag op het werk en binnen de school.
- De student verwerft basiskennis in verband met epidemiologie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Inleiding in veiligheid, Veilig gedrag en cultuur
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) fysiologie | basis
anatomie | basis lichaamsstelsels (skelet, ademhaling, bloedsomloop, lymfen, spijsvertering, hormonen, zenuwen, uitscheiding, voortplanting) belangrijkste organen en hun functies (ogen, huid, slijmvliezen, oren, neus, hersenen, spieren, …) verband met veiligheid en gezondheid
2) arbeidsgeneeskunde
- Taken en verantwoordelijkheden
- Medisch toezicht
- Menselijke gezondheid
3) eerstehulpverlening - organisatie (wetgeving, taken & verantwoordelijkheden, communicatie & procedures)
- uitrusting (materiaal, lokaal & register)
- eerstehulpverleners (aantal, kwalificaties, vorming & bijscholing)
4) psycho-sociale belasting - verplichtingen voor de werkgever
- verklarend model
- preventie & bescherming (primair, secundair en tertiair)
- ongewenst grensoverschrijdend gedrag op het werk
5) beroepsziekten 6) arbeidshygiëne
epidemiologie milieuhygiëne
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus Gezondheid op het werk
handboek Welzijn op het Werk (pvi)
de wet en de codex over welzijn op het werk
handboek EHBO
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
46
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
De praktijkopleiding EHBO- nijverheidshelper wordt extern georganiseerd. De beoordeling van deze opleiding gebeurt in de POP.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/04/2013
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Inleiding in veiligheid |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100011 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Inge Croux |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een veiligheidscultuur maakt in een organisatie en in de maatschappij het verschil tussen echte veiligheid en ‘papieren’ veiligheid. Via een introductie tot de relevante wetgeving inzake veiligheid en milieu, en de vraag welke plaats veiligheid inneemt in ons rechtssysteem, onderzoek je het “wie, wat, hoe en waarom” van veiligheid. De inzichten die je zo verwerft vormen de basis voor al wat volgt in jouw opleiding tot veiligheids- en milieudeskundige.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student verwerft inzicht in de contexten en motieven die aan de basis liggen van veiligheid en welzijn in onze huidige maatschappij.
-
De student kent de beginselen van preventie en bescherming en de actoren in verband met welzijn op het werk.
-
De student is in staat om alle aspecten van veiligheid en welzijn te situeren binnen een ruim historisch, juridisch en wetgevend kader.
-
De student is in staat om de kenmerken van een veiligheidscultuur te herkennen en in te schatten.
-
De student kent de structuur van de Codex en de Wet op het welzijn en is in staat gericht opzoekingen uit te voeren.
-
De student kan wetteksten uit Codex of Wet op het welzijn interpreteren of toepassen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) veiligheid & welzijn | introductie
- contexten (persoonlijk, bedrijf/organisatie, sociale partners,maatschappij)
- motieven vanuit verschillende hoeken
- historiek
- veiligheidscultuur
2) preventie & bescherming | introductie
- beginselen, soorten en mogelijkheden
- betrokken partijen
- hiërarchie van preventie en bescherming
3) recht | basis
- juridische begrippen
- soorten wetgeving en organisatie van de overheid
- verschillende soorten recht (sociaal, privaat, handels-, straf-, burgerlijk, …) en hun relatie met integrale veiligheid, inclusief milieu
4) wetgeving integrale veiligheid | overzicht
- wettelijke basis en terminologie
- wet op het welzijn | overzicht
- 7 domeinen
- Codex | overzicht
- ARAB | overzicht
- AREI | overzicht
- milieuwetgeving | overzicht
- beveiliging & bewaking | overzicht
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus Introductie in veiligheid
- handboek Welzijn op het Werk (PVI)
- De wet en de Codex over het welzijn op het werk (versie 2012)
- curus milieu (hoofdstuk 9)
-
De powerpoint presentaties, wetgeving, figuren en extra oefeningen over de verschillende hoofdstukken, die digitaal worden aangeboden aan de student.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
37
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/10/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Persoonlijke ontwikkeling - 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100018 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend | Niveau: | uitdiepend,inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 1-2-3, | Contacturen: | 108 | Aantal studiepunten: | 9 | Totaal studietijd: | 234 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Van der Sypt Rudi Geubels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Naast vakkennis en praktijkervaring moet je als veiligheids- en milieudeskundige stevig in je schoenen staan. Het gaat bij veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu in eerste plaats over mensen. Een goede veiligheidsdeskundige beschikt over de juiste ingesteldheid, attitudes en sociale en professionele vaardigheden om samen met anderen een veiligheidsbeleid en –cultuur te realiseren. Als veiligheids- en milieudeskundige dien je de juiste informatiebronnen te leren gebruiken.
We begeleiden jou om zelf op zoek te gaan naar jouw talenten en competenties. In dit opleidingsonderdeel ligt de focus op praktijk (cursus brandbestrijding en EHBO). Bij elk bedrijfsbezoek krijg je een extra opdracht. Deze opdracht werk je in groep of zelfstandig uit.
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat om het eigen werk te organiseren in functie van de vereiste doelstellingen en rekening houdend met de beschikbare middelen en tijd, inclusief het opsporen van de nodige informatie mbt de vraagstelling.
- De student kent de - voor een veiligheidsdeskundige - belangrijkste communicatietechnieken, zoals: informatie verzamelen & beheren, rapporteren & schriftelijk communiceren, visuele communicatie, actief luisteren & observeren, overleggen & vergaderen.
- De student is in staat om de reeds verworven vakkennis en vaardigheden op een doelgerichte wijze toe te passen in kleine lab-, studie- en praktijkopdrachten.
- De student is in staat om te reflecteren over de eigen ervaringen en het eigen functioneren en kan hieruit zinvolle lessen trekken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Welzijnsbeleid, Wetenschap & technologie - 2, Wetenschap & technologie - 3
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) persoonlijke ontwikkeling
- time management & zelforganisatie
- (zelf)reflectie & zelfsturing | introductie
- multiculturele bewustwording
2) communicatietechnieken
- informatie verzamelen & beheren
- rapporteren & schriftelijk communiceren
- presentatietechnieken
- actief luisteren & observeren
- overleg- & vergadertechnieken
3) praktijk
- locatie- & bedrijfbezoeken
- opleiding kleine blusmiddelen, brandbestrijding kleine ruimten en eerste interventieploeg
- opleiding nijverheidshelper (EHBO)
- kleine lab-, studie- en praktijkopdrachten m.b.t. de reeds verworven kennis
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
21
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | opdrachten | 20% | permanente evaluatie | 65% | Schriftelijke evaluatie | 15% |
- Professionele vaardigheden, schriftelijk examen (15%)
- Het laatste hoorcollege is een workshop waarin je uw talenten, relevant voor uw latere professionele carrière, zelf bepaalt. Aanwezigheid en actieve medewerking bij deze sessie is dan ook verplicht. Bij afwezigheid, wordt 20% op de examenscore in mindering gebracht.
- Praktijkopleiding brandbestrijding (5%)
- Praktijkopdracht bedrijfsnijverheidshelper-EHBO (15%)
- Persoonlijke ontwikkeling (65%)
- Persoonlijke ontwikkeling module 1 (18%)
- Persoonlijke ontwikkeling module 2 (26%)
- Persoonlijke ontwikkeling module 3 (21%)
- De praktijkopdrachten Brand en EHBO zijn verplichte activiteiten binnen het opleidingsonderdeel Persoonlijke ontwikkeling-1. Wie niet deelneemt krijgt een code F van Fail op zijn rapport en zal het opleidingsonderdeel Persoonlijke ontwikkeling-1 terug moeten hernemen in het daarop volgend academiejaar. Wie het attest behaalt, behaalt een score van 12/20 op dit deel.
- Wie niet slaagt voor het opleidingsonderdeel Persoonlijke ontwikkeling-1 kan enkel het schriftelijk examen van het deel Professionele vaardigheden hernemen in de tweede examenperiode en dit enkel en alleen als de behaalde score op het deel professionele vaardigheden kleiner is dan 10/20. De behaalde punten van Permanente evaluatie en de Opdrachten Brand en EHBO worden overgedragen naar de 2de examenperiode
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | opdrachten | 20% | permanente evaluatie | 65% | Schriftelijke evaluatie | 15% |
- Schriftelijk examen enkel over het deel Professionele vaardigheden - module 1 (15%)
- Behaalde punten van de permanente evaluatie tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (65%)
- Behaalde punten van de opdrachten tijdens de onderwijsperiode blijven behouden (20%)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Risicobeheersing |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100021 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 2 | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel zet je een eerste stap naar het aanpakken van (on)veiligheid. Gevaren worden concreet en meetbaar. Je leert actief observeren. Je leert gevaren herkennen en opsporen en je gaat risico’s analyseren, inschatten en evalueren. Je maakt kennis met verschillende analysetechnieken, leert ze toepassen, leert omgaan met de verkregen resultaten en weet uiteindelijk gepaste (preventieve) maatregelen voor te stellen. Je gaat met andere woorden risico’s beheersen op een systematische manier. Tenslotte volgt een introductie in gelijkaardige technieken voor het beheersen van andere kritische prestatie-indicatoren, zoals: kwaliteit, milieu, (lever)betrouwbaarheid, efficiëntie en productiviteit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Inleiding in veiligheid, Veilig gedrag en cultuur
|
|
Andere begincompetenties
|
inzicht in de beginselen en de hiërarchie van preventie & bescherming
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) risicobeheersing | introductie
- terminologie
- principes
- verschillende benaderingen
2) risicobeheersingsystemen
- risico-opsporing (identificatie)
- risicobepaling (analyse)
- risico-inschatting
- risico-evaluatie
- risicobeheersing
- audits en levenscyclusanalyse
3) arbeidsanalyse
- werkpost- / werkplaatsanalyse
- procesanalyse
- observeren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus Risicobeheersing
- handboek welzijn op het Werk (PVI)
- de in de les gebruikte powerpoints worden op e-campus ter beschikking gesteld
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
37
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 28/12/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Veilig gedrag en cultuur |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100023 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | | Contacturen: | 27 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Onveiligheid en de gevolgen ervan is de bestaansreden voor alle veiligheidsinitiatieven. Je leert de meest courante gevaren herkennen en tegelijk de juiste terminologie gebruiken. Je begint de wereld door een veiligheidsbril te zien. Zo ga je beseffen dat veiligheid geen exacte wetenschap is en dat niet alleen technologie maar vooral mensen de mate van veiligheid bepalen. Via de ‘softe’ wetenschappen verwerf je inzicht in deze dynamiek en leer je in functie daarvan te handelen als een goede veiligheidsdeskundige en “good housekeeping” in de praktijk om te zetten. |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student is in staat om de courante gevaren te herkennen, te benoemen, en gebruikt daarbij de correcte terminologie en definities.
- De student kent de karakteristieken van gevaar en risico en heeft inzicht in het onderscheid en verband tussen gevaar en risico.
- De student verwerft inzicht in de psychologische en arbeidssociologische aspecten die bepalend zijn voor preventieve gedragsveranderingen en veilig gedrag.
- De student kent en begrijpt de communicatie- en organisatiestrategieën die veiligheidsdenken kunnen bevorderen.De student verwerft inzicht in de begrippen integriteit en beroepsethiek en kan handelen volgens de deontologie van een goede veiligheidsdeskundige.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) gevaren & risico’s | introductie
- terminologie & definities
- soorten gevaren
- karakteristieken van gevaren en risico’s, en hun verbanden
2) psychologie | basis
- gedragspsychologie
- relatie psychologie & veilig gedrag
3) arbeidssociologie
- groepsdynamica
- organisatie van arbeid in onze maatschappij
- overlegstructuren
4) deontologie
- integriteit
- beroepsethiek
- deontologie van de veiligheidsdeskundige
5) veiligheidsdenken
- kenmerken
- organisatiestrategieën
- communicatiestrategieën
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus Veilig gedrag en cultuur (handouts + cursustekst)
- De powerpoint presentaties en extra oefeningen over de verschillende hoofdstukken, die digitaal worden aangeboden aan de student.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/10/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Welzijnsbeleid |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100025 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern | Niveau: | uitdiepend,gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 3, | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Losse veiligheidsmaatregelen volstaan niet. Alle activiteiten om het welzijn te waarborgen en te verbeteren moeten een geheel vormen en tegelijk deel uitmaken van een geïntegreerd beleid van een organisatie: het welzijnsbeleid. Je krijgt inzicht in de randvoorwaarden voor een degelijk welzijnsbeleid. Waaruit bestaat het welzijnsbeleid? Wat vraagt de wetgever? Hoe een welzijnsbeleid creëren? Je leert wat een veiligheids- en milieudeskundige nodig heeft om in dit proces een bepalende rol te spelen, ook binnen de comité voor preventie en bescherming op het werk.De verschillende sociale partners nemen het woord om hun rol in een goed arbeids- en welzijnsbeleid toe te lichten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student begrijpt het belang van een dynamisch risicobeheersingssysteem en de plaats die het inneemt in een degelijk welzijnbeleid.
- De student kent de rollen en taken van alle interne en externe actoren in een dynamisch risicobeheersingssysteem en is als veiligheidsdeskundige in staat om dit proces te implementeren en aan te sturen.
- De student weet hoe arbeidsongevallen moeten worden aangepakt in een organisatie en is in staat om dit proces te implementeren en aan te sturen.
- De student heeft inzicht in de rol van absenteïsmebestrijding in een succesvol welzijnsbeleid.De student is in staat om een globaal opleidings- en vormingsplan op te stellen met betrekking tot welzijn op het werk.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Arbeidsplaatsen & persoonlijke bescherming, Gezondheid op het werk, Wetenschap & technologie - 3
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) dynamisch risicobeheersingssysteem
2) arbeidsongevallenanalyse
3) sociale partners
werkgevers- en werknemersorganisaties rollen en taken in preventiebeleid en arbeidsbeleid belang van interne en externe communicatie 4) opleiding & vorming
vormingsbeleid inzake preventie en bescherming organisatie van vorming & opleiding opleidingsvormen & -methoden
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus Welzijnsbeleid
handboek Welzijn op het werk (PVI)
de wet en codex over welzijn op het werk
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/04/2013
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Wetenschap & technologie - 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100026 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Van der Sypt |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De basiswetten van de natuurkunde worden uitgelegd aan de hand van toepassingen in een industriële omgeving. We leren je de gepaste meetinstrumenten te gebruiken voor de basisgrootheden (lengte, tijd, massa, kracht, druk en temperatuur) Via wisselwerking tussen de natuurwetten en de technologische ontwikkelingen worden de afgeleide grootheden zoals kracht, arbeid , vermogen, energie uitgelegd. Eenvoudige technische tekeningen en plannen worden uitgelegd, we lezen de nodige informatie voor onze toepassing. De principes van warmte- en stromingsleer worden uitgelegd. Pompen worden als toepassing van stromingsleer nader bekeken.Pneumatica en hydraulica worden via praktische voorbeelden en oefeningen aangeleerd, het verschil uit oogpunt van veiligheid wordt nadrukkelijk bestudeerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student leert de basisgrootheden van de natuurkunde toepassen via de natuurwetten.
- De student analyseert zelfstandig eenvoudige probleemsituaties, leest en interpreteert een technisch plan.
- De student heeft inzicht in de basisprincipes van warmteleer, stromingsleer en hun toepassingen, en begrijpt het verband met gevaren en (on)gezonde werkomstandigheden.
- De student leert omgaan met druk en zijn toepassingen : luchtdruk in pneumatische schakelingen, oliedruk bij hydraulische schakelingen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) Natuurkunde
- Grootheden en eenheden
- Formules (snelheid, versnelling, kracht, arbeid, vermogen, energie)
- Meetinstrumenten voor verschillende grootheden (tijd, lengte,
massa, kracht, druk en temperatuur)
2) warmteleer | introductie
- basisprincipes
- toepassingen
- gevaren & relatie met gezonde werkomstandigheden
3) stromingsleer | introductie
- basisprincipes
- toepassingen
- gevaren & relatie met gezonde werkomstandigheden
4) hydropneumatica
- basisprincipes
- toepassingengevaren & relatie met gezonde werkomstandigheden
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
37
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/10/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Wetenschap & technologie - 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100027 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 2 | Contacturen: | 72 | Aantal studiepunten: | 7 | Totaal studietijd: | 182 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Wim Van Goethem Marc Kenis |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om een werkomgeving goed te begrijpen is ook technische kennis noodzakelijk. Aan de hand van praktische voorbeelden worden de principes van elektriciteit (vb : gelijk- en wisselstroom), mechanica (vb :statica en dynamica) en sterkteleer (vb : trek, druk, buiging,)bestudeerd. We dompelen je onder in de verschillende bewerkingstechnieken en vragen je om zelf de gevaren of veiligheidsrisico’s hierbij op te sporen. Om tot een (eind)product te komen zijn er heel wat bewerkingsprocessen nodig. De verschillende bewerkingstechnieken zoals verspanings-, verbindings- vervormingstechnieken worden uitgelegd. We leggen een link tussen de verschillende technieken en het aspect van veiligheid en gezondheid.Heel wat productieprocessen zijn geautomatiseerd. We geven je alvast de basis van de productieautomatisatie mee.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student leert de basis van mechanica, sterkteleer en elektriciteit kennen. Deze kennis is noodzakelijk om bij complexere omgevingen de relatie tot veiligheid te leggen.
- De student leert de verschillende bewerkingstechnieken.
- De student kan de gevaren van de verschillende bewerkingstechnieken inschatten.
- De student kan zelfstandig vraagstukken in verband met elektriciteit, sterkteleer en/of mechanica oplossen.
- De student begrijpt de basis van productie-automatisatie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Wetenschap & technologie - 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
1) Basis Elektriciteit
- Gelijk- en wisselstroom
- Schema’s lezen
- Veiligheidsonderdelen elektrisch
2) Basis Mechanica
3) Basis Sterkteleer
- Spanningstoestanden
- Vakwerkstructuren
- Sterkteberekeningen
- Relatie tot veiligheid
4) Bewerkingstechnieken
- Verspaningstechnieken
- Vervormingstechnieken
- Behandelingstechnieken
- Verbindingstechnieken
5) Introductie productieautomatisering
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Wetenschap en techniek 2.1 elektricteit
Cursus Wetenschap en techniek 2.2 Sterkteleer - Mechanica - Bewerkingstechnieken
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
43
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Via oefensessies, labo-oefeningen in groep, bedrijfsbezoeken wordt de theorie getoetst aan de praktijk. De beoordeling hiervan wordt verwerkt in de POP |
|
|
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 28/12/2012
|
| |
Integrale veiligheid - Voltijds modelpakket 1 - Wetenschap & technologie - 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Integrale veiligheid | Code: | 3290100028 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Module 3 | Contacturen: | 45 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Van der Sypt |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De basisbegrippen van de statistiek worden uitgelegd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Het nut van de statistische getallen en hoe kansberekening te interpreteren vormt de kern van dit geheel. Iedereen, arbeidsactief of niet actief, neemt deel aan de economie. De micro-economie (binnen de onderneming) wordt afgetoetst aan de macro-economie (maatschappij). Gekoppeld aan het welzijnsbeleid in een onderneming leer je boekhouding, kostprijsberekeningen en budgettering. Praktijkgerichte oefeningen versterken het inzicht. De verschillen tussen metalen, kunststoffen en organische materialen en hun toepassingen worden belicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de basisbegrippen van statistiek en is in staat om statistieken te lezen en te interpreteren.
- De student kan zelfstandig en op een statistisch verantwoorde manier relevante gegevens m.b.t. (integrale) veiligheid en milieu verzamelen, analyseren en presenteren.
- De student heeft een basisinzicht in economie en bedrijfsorganisatie en begrijpt de relatie met (integrale) veiligheid en milieu.
- De student is in staat om een realistische kostprijsberekening te maken voor investeringen i.f.v. (integrale) veiligheid en milieu, de kost van reële en potentiële risico’s in te schatten en de opbrengst van veiligheidsinitiatieven te ramen.
- De student begrijpt de basisprincipes van boekhouding en is in staat om een balans te lezen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Wetenschap & technologie - 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Voldaan aan de algemene toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het onderwijs- en examenreglement.
|
LEERINHOUDEN
|
statistiek | basis
economie | basis
materialenleer
-
Metalen
-
Kunststoffen
-
Organische materialen
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus Wetenschap en Techniek 3
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
46
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Schriftelijke evaluatie | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/04/2013
|
| |
|
|
|
|