|
|
|
|
Public relations en voorlichting verkorte programma's - Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
2140300021 | PR en reputatiemanagement | 3 |
2140300022 | Interne communicatie | 3 |
2140300030 | Project | 15 |
2140400000 | Communicatie, de theorie | 3 |
2140400001 | Communicatiemanagement | 5 |
| |__ | Geïntegreerde communicatie | |
| |__ | Commerciële communicatie | |
| |__ | Public relations en voorlichting | |
2140400008 | Media | 5 |
| |__ | Medialeer | |
| |__ | Media, de technieken | |
2140500027 | Communicatie en invloed | 4 |
| |__ | Communicatiepsychologie | |
| |__ | Communicatiesociologie | |
2140500029 | WS3 Communicatieplan | 5 |
2140500035 | WS1 Creatief ontwerp | 6 |
2140500100 | Communicatieonderzoek | 3 |
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - PR en reputatiemanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140300021 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern,keuze | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 1, | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Dirk Hye |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Het eerste deel van deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. In het laatste deel van deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, budget, media, enz.).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je kan het relatienetwerk van een organisatie analyseren
- Je kan problemen, bedreigingen en kansen voor organisaties onderkennen
- Je kan reputatiebevorderende acties ondernemen
- Je kan pr-acties op touw zetten die inspelen op de actualiteit
- Je weet hoe een communicatie-adviesbureau te selecteren
- Je kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies
- Je weet welke netwerkorganisaties te benaderen
- Je kan een campagneplan opstellen rond een specifieke probleemstelling
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)
|
|
Andere begincompetenties
|
De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
- Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
- Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
- Deel 4: Communicatieplanning
- Kennis van de actualiteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
- Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
- Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om syllabus, powerpointcursus, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om syllabus, powerpointcursus, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen.
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Interne communicatie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140300022 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern,keuze | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 2, | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Dirk Hye |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De belangstelling voor het verbeteren van de interne communicatie binnen een organisatie of bedrijf is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Public Relations start op de eerste plaats binnen het eigen bedrijf of organisatie. Tevreden medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs van elke organisatie. Het uitgangspunt van deze cursus is dat het motiveren van medewerkers dé succesfactor is voor een aangename werksfeer op de werkvloer. Interne Communicatie is uitgegroeid tot een strategisch instrument om medewerkers te informeren, te motiveren en te begeleiden bij de vele veranderingen die vandaag in een bedrijf plaatsvinden. Deze cursus geeft niet enkel een overzicht van de vele tools die kunnen ingezet worden bij het verbeteren van de interne communicatie maar geeft ook een overzicht van de wijze waarop bedrijven intern met veranderingen omgaan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je kan problemen en bedreigingen die intern plaatsvinden binnen een organisatie inschatten
- Je weet hoe specifieke knelpunten op het vlak van interne communicatie te detecteren
- Je weet hoe medewerkers te motiveren
- Je kan een plan opstellen om de interne communicatie van een organisatie te verbeteren
- Je kent de voordelen en nadelen van de instrumenten die intern kunnen ingezet worden
- Je kan de weerstand bij een verandering in een organisatie tot een minimum beperken
- Je kan geruchtenstromen in kaart brengen en indijken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)
|
|
Andere begincompetenties
|
De studenten kennen de basisterminologie inzake communicatie, Public Relations en voorlichting
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel 1: Interesse voor Interne Communicatie neemt toe
- Deel 2: Structuur, cultuur, leiderschap, gebouwen, geruchten
- Deel 3: Motiveren van medewerkers
- Deel 4: Interne Communicatie in de praktijk (verbaal, schriftelijk, audiovisueel en nieuwe media)
- Deel 5: Voor- en nadelen van specifieke IC-instrumenten
- Deel 6: Change management en interne communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Powerpointcursus
-
Handboek: "Interne Communicatie als managementinstrument" door Huib Koeleman, Kluwer, 2012
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, powerpointcursus, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, powerpointcursus, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen
- Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Project |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140300030 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 of 3 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 15 | Totaal studietijd: | 390 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristin Meerts |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent je praktische kennis aan een interne- of externe opdrachtgever. Binnen de projecten ontwikkel je je assertiviteit en je zoekt je draai in de communicatiewereld. Je doet essentiële werkervaring op die mooi staat op je CV. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan je opdrachtgever. Dit is de beste manier om je kritische visie en verantwoordelijkheidszin te ontwikkelen.
De projecten voor het academiejaar 2012-2013 worden in de loop van de maand september 2012 aan de derdejaarsstudenten voorgesteld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM24 #Zelfreflectie
- CM25 #Leerbereidheid
- CM26 #Initiatiefzin
- CM27 #Assertiviteit
- CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
- CM29 #Flexibiliteit
- CM30 #zelfstandigheid
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM32 #Omgaan met stress
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
- CM37 #Deadlinegericht werken
- CM38 #Leidinggeven
- CM39 #Projectmatig en methodisch werken
- CM40 #360° inlevingsvermogen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM42 #anderstalige informatie zoeken
- CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
- CM44 #Mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands
- CM45 #Mondelinge taalvaardigheid in vreemde talen
- CM46 #Netwerken en contactvaardigheid
- CM47 #organiseren
- CM48 #Mediabewustzijn
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
- CM50 #Deontologisch verantwoord handelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM51 #Onderzoeken
- CM52 #Communicatie plannen
- CM53 #Anderstalige tekstproductie
- CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
- CM55 #Audiovisuele productie en multimedia
- CM56 #Aansturen
- CM57 #Budgetopvolging en administratie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Je kan :
De beroepspecifieke doelstellingen worden per project afgesproken .
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting.
Studenten VP zijn geslaagd voor modelpakket 1'
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Afhankelijk van het project
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handleiding projectperiode
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
100
|
%
|
Verdere toelichting:
-
project
-
vergaderingen, reviews
- presentatie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 100% |
- Proces- en productevaluatie: de puntenverdeling en de manier waarop geëvalueerd wordt, vind je in de projectbrochure.
- We willen er op wijzen dat er zeer strenge regels zijn voor afwezigheden bij de projectgebonden activiteiten en bij de vergadermomenten.
- Het niet naleven van deze regels leidt onherroepelijk tot een uitsluiting uit het project.
- Project is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op. Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
ONMOGELIJK, herkansing gebeurt pas in het volgende academiejaar
|
|
INFORMATIE OVER DE FACETTEN |
- individueel proces
- taalvaardigheid
- collectief proces
- collectief product
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatie, de theorie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400000 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Tom Goossens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media ?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je duidt en onderscheidt het communicatieproces van intrapersoonlijke-, interpersoonlijke en massacommunicatie.
- Je duidt en onderscheidt de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
- Je analyseert zelf communicatieve situaties aan de hand van het model van Maletzke.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Afbakening van het begrip communicatie
- Evolutie van het wetenschappelijk onderzoek van massacommunicatie
- Interpersoonlijke en interculturele communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's en powerpoint
- Handboek: Muylle, C. (2011). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatiemanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Geïntegreerde communicatie Commerciële communicatie Public relations en voorlichting
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Geïntegreerde communicatie | 33.3% | Commerciële communicatie | 33.3% | Public relations en voorlichting | 33.3% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Geïntegreerde communicatie |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatiemanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak geïntegreerde communicatie omvat een overzicht van de strategieën die gebruikt worden om de instrumenten van de communicatiemix te implementeren. Gespecialiseerde communicatiefuncties die vroeger los van elkaar werden uitgevoerd zoals adverteren, public relations, interne communicatie... worden gecombineerd in "through-the-line" communicatie. De synergie die hierdoor ontstaat geeft een onovertroffen meerwaarde aan de optimalisatie van het effect van de communicatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM30 #zelfstandigheid
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM48 #Mediabewustzijn
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- je kent de evolutie van de huidige strategische communicatieaanpak en je blijft ze volgen.
- je leert de nieuwe invalshoeken, voorbeelden en casestudies van IMC kennen.
- je kent de meerwaarde van een juiste mix van communicatieinstrumenten.
- je onderscheidt het verschil tussen geïntegreerde communicatie en klassieke communicatie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- integratie van marketing- en bedrijfsscommunicatie
- factoren in de ontwikkeling van IMC
- integratieniveaus
- obstakels voor IMC
- communicatiebureaus en geïntegreerde communicatie
- het geïntegreerde communicatieplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens en Joeri Van den Bergh (2010); Marketingcommunicatie Hoofdstuk 1
-
Power Point presentatie
-
Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
multiple choice examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
multiple choice examen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Commerciële communicatie |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatiemanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix. Je ontdekt het verschil tussen reclame, sales promotion, sponsoring, winkelcommunicatie, vakbeurzen, persoonlijke verkoop, e-communicatie enz.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- je kan de verschillende instrumenten van de marketingscommunicatiemix kort situeren
- je kent begrippenkader grondig
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding reclame, sales promotion, winkelcommunicatie, sponsoring, dm-communicatie, persoonlijke verkoop, vakbeurzen, werking reclamebureau, overzicht werkveld, online communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
De Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den bergh, J., Marketingcommunicatie, 2011, Pearson Education Nota's te nemen tijdens de les.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Oefeningen, theorievragen en multiple choice : Schriftelijk examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Oefeningen, theorievragen en multiple choice: Schriftelijk examen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Public relations en voorlichting |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatiemanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de pr-technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met de diverse stakeholders uit haar relatienetwerk verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In een laatste deel bespreken we de opbouw van diverse voorlichtingscampagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar diverse publieksgroepen toe.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je kan de verschillende verschijningsvormen van PR onderscheiden en herkennen
- Je kent de vakterminologie binnen de PR-wereld
- Je kan het relatienetwerk van een organisatie schetsen
- Je kan het PR en Voorlichting onderscheiden binnen een algemeen communicatiebeleid en dit aan de hand van een bespreking van verschillende communicatie-uitingen.
- je kan argumenteren waarom de inzet van PR-instrument X of Y zinvol is bij een communicatieprobleem, en je omschrijft dit in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm.
- je kan voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Je bent een mediawatcher
|
LEERINHOUDEN
|
- Tijdens de hoorcolleges worden basistheorieën en begrippen in PR en Voorlichting besproken en gestoffeerd met voorbeelden. Je kan je omgeving kritisch analyseren en zelf voorbeelden aandragen om het leergesprek mee vorm te geven.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's
- Powerpointslides
- Handboek: Sterk R. & Van Kuppenveld E. (2007). Organisaties en hun bedrijfscomunicatie relatiegericht aangepakt. Wolters-Noordhoff, Groningen-Houten. 195p.
- Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges en/of die de studenten zelf dienen te verwerken en te kennen (= zelfstudiemateriaal).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De lector verwacht dat de student het nieuws volgt en in staat is om hierover actualiteitsvragen te beantwoorden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten: kennis, inzicht en toepassingen in Public relations en Voorlichting alsook enkele kennisvragen over de headlines van het nieuws. De actualiteit dien je zelf op te volgen!
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten. Inhoud: zie eerste examenperiode.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Media |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Medialeer Media, de technieken
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hilde Leemans Kristoff Martens Mark van Varik |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Medialeer | 50% | Media, de technieken | 50% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Medialeer |
|
|
|
Component behoort tot: | Media | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Hilde Leemans Kristoff Martens Mark van Varik |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Welke verschillende massamedia bestaan er in België? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de belangrijkste sites de magazines, de radio’s, de televisiestations boven en onder de taalgrens.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je kan een feitelijke schets geven van het Belgische medialandschap.
- Je kan de basisbegrippen begrijpen en hanteren
- Je kan de vakwoordenschat gebruiken ..
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
interesse voor de actualiteit
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de verschillende media in België.
- Omschrijvingen van de doelgroepen.
- Interpretatie van cijfermateriaal.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- power point tijdens de les
- handboek: Analyse van de Belgische (reclame)media , Ina Cools , Academia Press , 2012
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De student kennis te laten maken met een nieuwe wereld namelijk die van de media waarbij de nadruk ligt op de media als reclamedrager.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen: 20 p
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen : 20 p
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Media, de technieken |
|
|
|
Component behoort tot: | Media | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140400008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Hilde Leemans Kristoff Martens Mark van Varik |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe communiceer je met beelden? Met materiaal uit de klassieke en hedendaagse kunstgeschiedenis, fotografie, reclame en verschillende ontwerpdisciplines leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker.
In deze cursus staan we stil bij de technieken om visueel te kunnen communiceren.
Uiteraard kan deze opleiding niet zonder grondige kennismaking met de audiovisuele media. De techniek evolueert zo snel dat de vertrouwde audiovisuele media zelfs niet als gekend beschouwd mag worden. Boeiend is het alleszins, zeker omdat we het niet alleen bij theorie houden. De studenten leren beeldtaal in praktijk te gebruiken met grafiek, video en digitale fotografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM30 #zelfstandigheid
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM34 #Evalueren
- CM37 #Deadlinegericht werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
- CM55 #Audiovisuele productie en multimedia
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Beeldtaal:
- Je begrijpt het jargon van beeldtaal en grafische technieken.
- Je gebruikt de terminologie in de juiste context.
- Je analyseert beeldmateriaal m.b.t. compositie, ritme, contrasten, verhoudingen en betekenis.
- Je legt verbanden tussen verschillende beelddisciplines.
- Je begrijpt de werking van beelden in onze cultuur.
Video: - Je begrijpt het jargon van fotografie en video.
- Je gebruikt de terminologie in de juiste context.
- Je bent in staat om de toepassing van beeldtaal te herkennnen in foto- en video-opnamen.
- Je bent in staat om de technische eigenschappen in foto- en video-opnamen te herkennnen.
- Je kunt specifieke AV-apparatuur herkennen en de werking er van uitleggen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Beeldtaal:
- Inzicht verwerven in de functie van beelden en vormgeving doorheen de geschiedenis.
- Op efficiënte wijze visueel communiceren door basisprincipes toe te passen.
- De plaats van de audiovisuele media in het communicatieproces; toepassingen van beeldtaal in reclame en PR.
- Terminologie met een accent op grafische en druktechnieken.
Multimedia:
- De bouw van de fotocamera en het leren aanpassen van camera-instellingen.
- Studie van verschillende soorten licht.
- AV-productie.
- Beeldtaal: camera en montagetechnieken in functie van een functionele beeldtaal.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Beeldtaal:
- De gegeven lessen: on-line beschikbaar in PDF formaat.
Multimedia:
- Syllabus Multimedia: on-line beschikbaar in PDF formaat.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
De examens Beeldtaal en Multimedia bestaan uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
De examens Beeldtaal en Multimedia bestaan uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.
|
|
INFORMATIE OVER DE FACETTEN |
Het component Media, de technieken bestaat uit de facetten Beeldtaal en Multimedia.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatie en invloed |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Communicatiepsychologie Communicatiesociologie
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140500027 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Iris Robijns Olaf Spittaels |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Communicatie, de theorie; Communicatiemngt; Psychologie; Actual. in persp; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatiepsychologie |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatie en invloed | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140500027 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Iris Robijns Olaf Spittaels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen deze cursus staat "gedragsverandering" centraal. De volgende kernvragen worden behandeld: Hoe kunnen mensen hun gedrag op elkaar afstemmen om als team succesvol te zijn? Hoe maakt de media gebruik van klassieke leerprocessen om onze attitude te wijzigen? Hoe beïnvloeden media en reclame ons dagdagelijks gedrag? Onder welke omstandigheden zijn wij geneigd om ons gedrag aan te passen onder invloed van anderen?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM24 #Zelfreflectie
- CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM36 #Denken en redeneren
- CM38 #Leidinggeven
- CM39 #Projectmatig en methodisch werken
- CM40 #360° inlevingsvermogen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM47 #organiseren
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je bevordert de groepsdynamiek en duidt de verschillende aspecten die het succes van een samenwerking beïnvloeden: disfunctioneel gedrag, teamsamenstelling, groepsrollen, leiderschap, besluitvormingsprocessen, omgang met controverse, onderlinge relaties en interactieprocessen.
- Je maakt een projectanalyse en projectplanning en benoemt de kenmerken en problemen binnen de verschillende stadia van groepsontwikkeling.
- Je reflecteert over de groepswerking en het groepsproces aan de hand van de reflectiecyclus van Korthagen en formuleert opbouwende kritiek.
- Je herkent en duidt de werking van klassieke leertheorieën in media en reclame.
- Je schat de mate in waarin boodschappen onthouden worden aan de hand van het informatieverwerkingsmodel van het geheugen.
- Je hebt inzicht in het beslissingsproces van de consument en voorspelt van hieruit de mate waarin en wijze waarop de attitude van de consument beïnvloed wordt.
- Je begrijpt en verklaart de ontevredenheid van de consument en je reageert hier gepast op.
- Je benoemt de effecten van sociale referentie en sociale communicatie en schat deze in.
- Je verklaart alledaags gedrag aan de hand van het theoretisch kader van de territoriumtheorie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Communicatie, de theorie; Communicatiemngt; Psychologie; Actual. in persp; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement.
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Waarom communiceren mensen en waarom maken mensen deel uit van groepen?
- Wat bepaalt een succesvol team?
- Wat is functioneel en disfunctioneel gedrag?
- Wat zijn de belangrijke stappen in projectmanagement?
- Uit welke persoonlijkheden bestaat een groep (+ Big5-model + Copingstrategieën)
- Welke rollen kan men binnen een groep opnemen (+ teamrollen volgens Belbin)?
- Welke vormen van leiderschap zijn er en hoe worden beslissingen genomen?
- Hoe bepalen onderlinge relaties het gedrag in een groep (+ Roos van Leary)?
- Hoe staan diverse teamleden in interactie met elkaar (+ Axenroos van Cuvelier)
- Hoe correct reflecteren en feedback geven (+ reflectiecyclus van Korthagen)?
- Wat zijn de diverse klassieke leertheorieën (conditionering, inzichtelijk leren, modelleren)?
- Wat is het informatieverwerkingsmodel van het geheugen?
- Wat is consumentengedrag en hoe gebeurt percepte, categorisatie en differentiatie?
- Hoe wordt de attitudevorming bij de consument beïnvloed (+ ELM-model)?
- Hoe verloopt het beslissingsproces bij aanschaf van goederen of diensten?
- Wat bepaalt de tevredenheid van een consument (+ Servqual-model)?
- Wat is sociale beïnvloeding?
- Wat stelt de territoriumtheorie?
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus: Communicatiepsychologie
- Notities tijdens de les
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
- De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatiesociologie |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatie en invloed | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140500027 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Iris Robijns Olaf Spittaels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze teweegbrengen. Speciale aandacht gaat hier naar issuemanagement en de publieke opinie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM30 #zelfstandigheid
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Je herkent media-effecten op mens en samenleving.
Je kan communicatie-evoluties monitoren en maatschappelijk kaderen.
Je volgt de actualiteit aan de hand van verschillende media.
Je kent de technieken van issuemanagement
Je kan de technieken van persrelaties herkennen in journalistieke producten.
Je kan het verschil tussen issuemanagement en crisiscommunicatie aanduiden
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Communicatie, de theorie; Communicatiemngt; Psychologie; Actual. in persp; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De verschillende elementen van het massacommunicatiemodel van Maletzke zijn het uitgangspunt. De cursus valt uiteen in 5 delen:
De zender = massacommunicator: - als gatekeeper
- beïnvloedt door de context
De massacommunicatieve boodschap : - Hoe belangrijk is Reality-tv als TV-format?
Wie is de ontvanger-consument van die boodschappen? Hoe verwerkt de consument deze boodschappen? Hoe kunnen we die ontvanger onderzoeken? Is de ontvanger actief of passief? Hoe kan de boodschap benvloeden om tot een bepaald effect te komen.
De Impact van media bestuderen in al haar domeinen, waarbij de relatie Pers, Commercile Communicatie, PR-technieken, en ontvanger specifieke aandacht krijgen.
Het nieuwe denken rond massacommuncatie: het allocutie- wordt een conversatiemodel. Waarin de impact van social media groot is.Dit verplicht bedrijven om anders te gaan communiceren waarbij een duidelijk en goed CSR-beleid een must is. Reputatiemanagement houdt rekening met verschillende parameters.
Hoe belangrijk is issuemanagement in het bespelen van de publieke opinie? Wanneer wordt issuemangement, crisiscommunicatie?
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Kees van Wijk. "De Mediaexplosie: Trends en issues in massamedia". Schoonhoven, Academic Service. 2005. (DEEL3)
- Basissyllabus +optiegebonden deel
- Teksten= VERPLICHTE zelfstudie + sommige teksten uitgebreid besproken in de les
- Video: getoond tijdens de hoorcolleges
-
Verplichte lectuur : Luyendijk J. 'Het zijn net mensen'.Van Halewyck, Leuven,2008. + Steven Van Belleghem. 'the conversation manager'. Lannoo Campus, Leuven, 2010
-
Aan te bevelen lectuur : 'Het maakbare nieuws'.Uitgeverij Balans, Amsterdam,2008. (=antwoord op Luyendijk) + Van Den Bulck H. & Tambuyzer S. 'De celebritysupermarkt'.EPO uitgeverij, Antwerpen,2008.
- Nota's nemen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges
- Actualiteite volgen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit MOGELIJKE vragen zoals:
- toepassingsvragen
- begrippenvragen
- verbandsvragen
- theoretische vragen.
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges én materiaal dat de studenten zelf dienen te verwerken.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit MOGELIJKE vragen zoals:
- toepassingsvragen
- begrippenvragen
- verbandsvragen
- theoretische vragen.
- De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - WS3 Communicatieplan |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140500029 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Olaf Spittaels Philippe Mairiaux Linda Berghmans Ilse Van Looveren |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Systematisch werken is erg belangrijk in PR. Je geeft je communicatiebeleid weer in een communicatieplan. In deze workshop leer je in groep een onderzoek uitvoeren en op basis daarvan een communicatieplan op te stellen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM26 #Initiatiefzin
- CM27 #Assertiviteit
- CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
- CM29 #Flexibiliteit
- CM30 #zelfstandigheid
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM32 #Omgaan met stress
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
- CM37 #Deadlinegericht werken
- CM38 #Leidinggeven
- CM39 #Projectmatig en methodisch werken
- CM40 #360° inlevingsvermogen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
- CM44 #Mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands
- CM46 #Netwerken en contactvaardigheid
- CM47 #organiseren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM51 #Onderzoeken
- CM52 #Communicatie plannen
- CM56 #Aansturen
- CM57 #Budgetopvolging en administratie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Je kan een onderzoek uitvoeren aan de hand van een enquête.
Je kan informatie verwerken met behulp van SPSS en Excel
Je hebt het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren en in een juiste context te plaatsen.
Je schrijft de onderzoeksresultaten in krachtige conclusies neer.
Je gaat kritisch om met allerhande bronnen.
Je kan op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren, schriftelijk en mondeling
Je bent in staat om een vooronderzoek te doen aan de hand van een interview
Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse
Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap
Je bedenkt een originele strategie
Je kan een mediamix, budget en planning opstellen
Je bent een teamplayer
Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schr. vr dit o.o. mt je gesl. zn vr: Res. & ICT; Comm.mngt; Psych.; Expl. comm. werkv; moet je mnst 40 stpnt verw. hebben uit het volt. mp dl 1 - CM; gevolgd hebben; inschr. voor: Comm. ondz; Comm. & invloed; PR en rep. mgmt.' 'Om in te schr. vr dit oo mt je gesl. zn vr: Res.&ICT; Comm.mngt; Psych.; Expl. comm. werkv; moet je min 40 stp verw. hebben uit volt. mp 1CM gevolgd hebben; inschr. vr: Comm. ondz; Comm. & invloed; PR&rep.mgmt. St VP inschr. vr: Comm. ondz; PR&rep.mgmt'
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 5 studenten aan een communicatieonderzoek en aan een communicatieplan. Per facet maken ze toepassingen op de bovenvermelde doelstellingen.
-
Organisatie cursus informatica: semester 1 (voorbereiding WS): 5 sessies van 2 uur per halve klas (les + oefeningen) / semester 2 (begeleiding WS): 2 sessies van 2 uur per halve klas
- Zie workshopbundel voor alle concrete opdrachten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handleiding workshop 3
- Cursusmateriaal van de stamvakken.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
60
|
%
|
Verdere toelichting:
De facetten van de workshop zijn :
Nederlands PR en voorlichting Communicatieonderzoek Communicatiepsychologie
Informatica
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 100% |
- PRV opdracht en permanente evaluatie 20 ptn
- Communicatieonderzoek opdracht en pemanente evaluatie 20 ptn
- Communicatiepsychologie evaluatiefiches en parmenente evaluatie 20 ptn
- Nederlands campagneplan, presentatie en permanente evaluatie 20 ptn
- Informatica: openboek examen op computer met meerkeuzevragen: 20 punten
- Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
- Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel.
- Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere opdrachten), krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
|
|
INFORMATIE OVER DE FACETTEN |
Nederlands PR en voorlichting Communicatieonderzoek Communicatiepsychologie
Informatica
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - WS1 Creatief ontwerp |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140500035 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark van Varik Linda Berghmans Koen Vlecken Imelda Van Praet Sandra Mermans |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze WS ontwerp je een folder en een website. Je verzint een logo, neemt foto's en schrijft 'copy' voor in je folder en op je website.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM30 #zelfstandigheid
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
- CM37 #Deadlinegericht werken
- CM40 #360° inlevingsvermogen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
- CM55 #Audiovisuele productie en multimedia
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
je ontwikkelt een logo
je stelt een folder samen, rekening houdend met de boodschap en de doelgroep
je bouwt een website, rekening houdend met de boodschap en de doelgroep
je maakt portretten en onderwerpsgebonden beelden in functie van de website en de folder
je maakt een reclamespotje
je schrijft lezergerichte teksten voor folder en website, aangepast aan het medium
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Nederlands1; Media; Exploreer de media en moet je minstens 40 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1 - Communicatiemanagement.
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.
folder, website, fotoportfolio, videoproductie
adhv
Illustrator/Indesign/Lay-out en DTP
Dreamweaver en de praktijk van webontwerp
Photoshop, de praktijk van digitale fotografie en video, montagetechnieken
copywriting
|
STUDIEMATERIAAL
|
online handleidingen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
80
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 100% |
- Afleveren van een eindproduct voor de vakken DTP, Web, Foto, Video, Nederlands.
- Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (lessen of andere contacten) krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
- Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet. Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
- Nederlands: Voor elke deeltaak en schriftelijk examen geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 100% |
|
|
INFORMATIE OVER DE FACETTEN |
Webdesign
Foto en Video
DTP
Nederlands
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatieonderzoek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Modelpakket 1 | Code: | 2140500100 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ilse Van Looveren |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat denkt de publieke opinie over onze organisatie?, Welk imago hebben we bij onze doelgroepen? Wie leest er ons personeelsblad? Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van Communicatieonderzoek. Eerst en vooral krijg je een aantal basisonderzoekstechnieken. Zo leer je oa een enquête opstellen, afnemen, verwerken en interpreteren. Daarnaast verwerf je inzicht in verschillende onderzoekstechnieken die in de PR-wereld gebruikt worden
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Je stelt een probleemstelling op met bijhorende operationele definities.
-
Je bepaalt de populatie en trekt de meest geschikte steekproef.
-
Je bepaalt en verantwoordt de meest geschikte onderzoeksmethode.
-
Je stelt een geschikt meetinstrument op (vragenlijst, codeerschema,...)
-
Je analyseert en interpreteert onderzoeksresultaten.
- Je visualiseert onderzoeksresultaten in grafieken en tabellen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM.
Studenten VP zijn geslaagd vr Research en ICT-toolkit' 'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM.'
|
|
Andere begincompetenties
|
'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM. Studenten VP zijn geslaagd vr Research en ICT-toolkit' 'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM.'
|
LEERINHOUDEN
|
Belang van communicatieonderzoek
- Methoden van dataverzameling
- De techniek van de enquête
- Inhoudsanalyse
- Typen communicatieonderzoek
Omgevingsonderzoek
Imago / reputatie
Identiteitsonderzoek
Communicatie-audit
Onderzoek naar mediarelaties
Onderzoek bij communicatieprojecten
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus aangevuld met eigen notities.
-
Ppt-presentatie + bijhorende teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
55
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
45
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van WS3, communicatieplan.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
-
Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen
-
De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
-
Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
-
Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen
-
De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
-
Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
|
|
|
|