|
|
|
|
Office management - Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
1190600000 | Medisch recht & deontologie: case studies/1 | 3 |
1190600003 | Medische software/2 | 3 |
1190600019 | Frans : communicatie/1 | 3 |
1190600020 | Engels : communicatie/1 | 3 |
1190600021 | Medische vorming III/1 | 6 |
1190600022 | Financieel & administratief management in de non-profitsector/2 | 5 |
1190600023 | Medische vorming III/2 | 4 |
1190600025 | MKG registratie/2 | 3 |
1190600026 | Bedrijfsstage/3 & 4 | 30 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Medisch recht & deontologie: case studies/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600000 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Wivine Andriessen Willeke Dijkhoffz |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vaak medisch recht en deontologie behandelt belangrijke topics op het domein van het gezondheidsrecht, die relevant kunnen zijn voor de beroepspraktijk van de student.
Zo komt de patiënrechtenwet aan bod, waarin een 7- tal patiëntenrechten besproken zullen worden. Het beroepsgeheim, abortus, beslissingen bij het levenseinde, het medisch dossier , .. zijn andere voorbeelden uit de cursus.
De leerstof zal steeds worden getoetst door het voorleggen van praktijksituaties. Ook het groepswerk heeft een praktijkgerichte inslag.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis van het beroepsgeheim en ethische aspecten van het medisch secretariaat.
- Kennis van de rechten en plichten van de persoon als patiënt en als werknemer.
- De student verwerft inzicht in de juridisch- ethische positie van de patiënt.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Denk- en redeneervaardigheid.
- Het verwerven en verwerken van informatie.
- Het vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- Productieve informatieverwerking.
|
LEERINHOUDEN
|
- Studie van medische teksten, casussen , internetsites inzake deontologie,..
- Voorgaande teksten vormen een toepassing van de leerstof en vormen aanleiding tot gedachtenuitwisseling met integratie van de leerstof.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus Medische Recht, Handboek 'Je Rechten als Patiënt', 2008, uitgeverij EPO, ISBN: 9789064454882 .
Aanvullend studiemateriaal op een speciale map op E-Campus ( wetteksten, powerpoints,..)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Vraag- en leergesprekken
- Biobiotheekopdrachten
- Praktische oefeningen nav de leerstof
- Groepsgespreken en groepsopdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 25% | examen in de examenreeks | 75% |
De evaluatie gebeurt d.m.v een mondeling af te leggen eindexamen (op 3/4 van de punten), en participatie binnen het groepswerk (op 1/4 van de punten).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Mondeling examen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Medische software/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Dominic Lemmens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de opleiding worden de diverse mogelijkheden van het gebruik van een centraal elektronisch medisch dossier toegelicht. Dit gebeurt aan de hand van een oplossing die in meerdere Vlaamse ziekenhuizen wordt gebruikt. Op deze wijze worden de elementen van andere vakken getoetst aan een reële situatie. Specieke informatie die wordt gebruikt in het medisch dossier wordt verzameld via andere vakken van de opleiding en via medische internetsites. dit kan later worden getoetst tijdens de stage.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF46 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF47 Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF48 Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF49 Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF50 Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties
- OF51 Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF52 MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF56 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF57 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Een algemeen beeld verwerven van een geïntegreerd elektronisch medisch dossier
- Afspraakbeheer in een ziekenhuis aan de hand van een demo en uitgebreide toelichting van een afsprakenpakket.
- Invoeren van diverse medische rubrieken.
- Medische verslagen door middel van het gebruik van software kunnen registreren, versturen en opvragen.
- Ondersteuning van de artsen via Medibridge import en electronische postbus.
- Routinetaken door middel van software automatiseren en integreren in nieuwe situaties.
- Kijk- en do stage op de werkvloer (ziekenhuis)
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Basis PC-kennis, basiskennis Word
- Verwerken van informatie met kritisch denkpatroon
|
LEERINHOUDEN
|
·
Positionering van het medisch dossier in de volledige patiënt centrische patiëntenzorg
·
C2M Portaal
·
C2M Resultatenserver
o
Patiëntenlijsten.
o
Postbus.
o
Gebruik van filters voor de diverse types van resultaten.
·
C2M Verslaglegging
o
Werken met diverse technieken voor het ingeven van teksten.
o
Gebruik van templates met variabelen.
o
Mailmerge voor versturen van verslagen.
o
Workflow secretariaat.
·
C2M Medische rubrieken
o
Gebruik van diverse types van medische rubrieken.
o
Werken met diverse technieken voor het registreren van medische gegevens in het dossier.
·
Afsprakenplanning: demo en praktijkvoorbeelden van Ultragenda
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen notities aangevuld met toegang tot WIKI van CEGEKA.
Diverse opleidingsdocumenten van CEGEKA en van ziekenhuizen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
80
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges met oefeningen
-
Werkcolleges
-
Groepsopdrachten
-
Kijksessie in een ziekenhuis
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Mondeling examen: 20 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Mondeling examen op 20 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Frans : communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600019 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Benedicte Hottlet |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn mondelinge en schriftelijke vaardigheden en leert hij zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de medical management assistant.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF46 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF47 Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF48 Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF49 Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF53 Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF54 Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops permanentielijsten. Voorbereiden en organiseren van reizen.
- OF56 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF57 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF58 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF59 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF61 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF62 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF65 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF66 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF67 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht
- OF68 Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF69 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF70 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF71 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF72 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF77 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan
- de verschillende criteria voor efficiënte communicatie toepassen en een aan de situatie aangepaste brief schrijven.
- een gesprek, debat of presentatie notuleren en er een schriftelijk verslag van maken.
- op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond beroepsgerichte activiteiten.
- een agendaplanning beheren om een eventuele patiënt efficiënt telefonisch een afspraak te geven of inlichtingen te verschaffen.
- vlot gesprekken/debatten over een bepaald thema voeren.
- de medische terminologie begrijpen, vertalen (F/N – N/F) en gebruiken in grammaticaal correct gevormde zinnen.
- teksten en audiovisuele documenten rond specifiek medische onderwerpen vlot lezen, begrijpen, interpreteren, becommentariëren en samenvatten.
.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Frans : communicatie & terminologie/3; Frans : communicatie & terminologie/1;Frans : communicatie & terminologie/2; Frans.
|
|
Andere begincompetenties
|
om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor Frans: commmunicatie & terminologie /3, Frans: commmunicatie & terminologie/2 en Frans: communicatie & terminologie/1
|
LEERINHOUDEN
|
- Medische en algemene terminologie
- Schriftelijke communicatie: verslagen schrijven, brieven schrijven naar patiënten, dokters, leveranciers, voorbereiding internationale projectweek (hoe vraag ik een bezoek aan via mail, hoe bevestig ik onze afspraak, ...)
- Mondelinge communicatie: vergaderen, telefoneren, een presentatie geven over een medisch onderwerp, debatteren, discussie aangaan betreffende medische actualiteit, voorbereiding internationale projectweek (hoe probeer ik telefonisch aan afspraak vast te leggen indien er geen reactie komt via mail), het uitleggen van een onderzoek aan een Franstalige patiënt
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Santé-médecine.com/Mourlhon-Dallies/CLE International/978-2-09-033180-6: gebruik tijdens de contacturen
- Cursus met lesmateriaal (teksten, oefeningen, enz.) te verkrijgen bij Universitas
Medisurf: medische website van CMP media met oa access tot Journal du Médecin, overzicht medische actualiteit, speciale dossiers, patiëntenfiches, enz. of consulteren Journal du médecin in het EMI
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
%
|
Verdere toelichting:
- Werkcolleges en oefeningen: brieven schrijven, woordenschat-, luister- en spreekoefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal,
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
- 30 % van de punten permantente evaluatie =
- 10 punten : testen, voorbereiding en uitwerking opdrachten
- 20 punten : presentatie over een medisch onderwerp en daarover debatteren (de onderwerpen worden beschouwd als leerstof voor iedereen, studenten moeten hierover kunnen meepraten op het examen)
- 70 % van de punten : examen (schriftelijk + mondeling)
- 30 punten (schriftelijk) : schriftelijke communicatie in gerichte situaties
- 40 punten (mondeling) : rollenspel in concrete situaties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
- permanente evaluatie de presentatie over het medische onderwerp telt mee voor 20 %
80% van de punten staan op het examen :
- schriftelijke examen (40)
- mondeling examen (40)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Engels : communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600020 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hilde Hoefnagels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Enerzijds wordt de kennis van de studenten van de vaktermen uitgebreid, verder bouwend op vorig (2MMA) studiejaar., bouwend op het reeds gebruikte handboek. Allerlei oefeningen worden aangeboden om deze terminologie in te oefenen. Anderzijds worden een reeks teksten aangeboden in een ruimer kader: algemene teksten betreffende gezondheid, medicatie, voeding etc en items die in de actualiteit leven. Maaar ook materiaal uit een bredere socio-economische achtergrond. Een derde luik van de cursus bestaat uit de inbreng van de studenten adhv twee presentaties. Ze bereiden deze presentaties grondig voor en stellen ze voor aan docent en hun studiegenoten. De presentaties door de studenten worden ook aanzien als leerstof en ook hierover zullen de studenten ondervraagd worden op het examen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF324
- OF325
- OF326
- OF331
- OF336
- OF338
- OF340
- OF342
- OF345
- OF346
- OF347
- OF348
- OF352
- OF354
- OF356
- OF358
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Studenten kunnen medische teksten begrijpen aan de hand van ontleding van de vakterminologie - analyse van de woorddelen.
- De medische terminologie wordt actief en passief verder uitgebreid.
- Studenten kunnen ad rem reageren aan de telefoon.
- Studenten kunnen een medische tekst vertalen.
- Studenten kunnen de inhoud van een medische tekst, gesproken of geschreven, beknopt en in vaktermen, weergeven.
- Studenten kunnen zelfstandig een presentatie van een pathologie opstellen en professioneel naar voren brengen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: communicatie & terminologie/1; Engels: communicatie & terminologie/2; Engels.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Medische terminologie verder uitbouwen, werkend rond themata die de studenten zelf aanbrengen dmv hun presentatie. De pathologie wordt verder besproken door vraag- en antwoordgesprekken tussen studenten en docent.
- Studenten oefenen telefoongesprekken in
- Oefeningen op medische terminologie.
- Een medische tekst kunnen samenvatten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Medical Terminology - Pearson Prentice Hall
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
13
|
%
|
Verdere toelichting:
Opzoekingen, groepswerk, individuele oefeningen met klassikale verbetering, onderwijs-leergesprek, presentaties door studenten, begeleide zelfstudie en thuisstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
Schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings-, en open vragen. Dit voor een totaal van 16 punten.
Daarnaast brengen de studenten (in door de docent aangeduide teams van 2 tot 3 std) 2 presentaties uit het gamma onderwerpen dat in de terminologie onder de loep wordt genomen.
De presentaties verlopen professioneel, met voldoende didactische ondersteuning en zonder geheugensteuntjes. Duur van de presentatie ca 20 min.
Daarenboven bereiden std elke week een A4 pagina voor over gelijk welk onderwerp dat de voorbije week het (wereld)nieuws haalde. At random worden std uitgepikt die tijdens de les dat onderwerp nog eens mondeling uit de doeken zullen doen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen met kennis-, inzichts-, toepassings-, en open vragen. Dit voor een totaal van 20 punten.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Medische vorming III/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600021 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 56 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Nele Michels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak medische vorming omvat in module 4 van het derde jaar de opleidingsonderdelen Neurologie, Medische Beeldvorming en EHBO In het onderdeel Neurologie wordt dieper ingegaan op de anatomie en fysiologie van de hersenen, het ruggenmerg en de perifere zenuwen, alsook de meest voorkomende neurologische aandoeningen. Het onderdeel Medische Beeldvorming omvat de verschillende technieken en onderzoeken die gebeuren in de medische beeldvorming, zoals radiografie, CT-scan, PET-scan, NMR e.d., alsook de verschillende soorten endoscopieën, de elektromyografie en het elektroencefalografie. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan de voorbereidingen en de nazorg bij deze onderzoeken. De cursus EHBO bestaat uit een theoretisch gedeelte en praktijkdeel.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF326
- OF333
- OF336
- OF342
- OF358
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Medische termen in het domein van de neurologie kunnen verklaren en correct kunnen schrijven, zodat de student vlot medische verslagen, brieven, vergaderverslagen, wetenschappelijke publicaties e.d kan typen.
- Neurlogische aandoeningen kunnen begrijpen vanuit de kennis van de anatomie en fysiologie van het zenuwstelsel en patiënten op correcte wijze kunnen informeren.
- Snel informatie kunnen opzoeken over alle neurologische pathologieën, informatie geven aan artsen/patiënten over zelfhulpgroepen en andere organisaties in de gezondheidszorg.
- Aan patiënten kunnen uitleggen wat een medisch en/of medisch-technisch onderzoek inhoudt, alsook informatie kunnen geven over de voorbereiding van het onderzoek en de nazorg,dit zowel in het domein van de neurologie als de medische beeldvorming.
- Eerste hulp bij ongevallen kunnen toepassen, leren gepast reageren op ongeval- en noodsituaties.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Medische vorming II/3; Medische vorming II/1; Medische vorming II/2; Medische vorming I.
|
|
Andere begincompetenties
|
- Beheersen van de leerstof medische vorming 1st en 2de jaar
- Anatomie en fysiologie van de bloedsomloop en de longen
- Anatomie en fysiologie van de wervelkolom en schedelbeenderen
|
LEERINHOUDEN
|
- De bouw van het zenuwstelsel (zenuwweefsel, hersenen en ruggenmerg).
- De productie en circulatie van het hersenvocht.
- De arteriële en veneuze cerebrale circulatie
- De zenuwfysiologie
- De verwerking van de impulsen
- Piramidaal - ectrapiramidaal systeem
- Het animaal vs autonoom zenuwstelsel
- De belangrijkste neurologische aandoeningen:
- intracraniële bloedongen
- CVA
- TIA
- hersentumoren
- ruimte-innemende processen
- coma en de Glasgow-coma-schaal
- de ziekte van Parkinson
- multiple sclerose
- epilepsie
- migraine
- pathologie van de liquorcirculatie
- dementie
- meningitis
- amyotrofische laterale sclerose
- Medisch-technische onderzoeken in de neurologie.
- Medische beeldvormingstechnieken: radiodiagnostiek, endoscopie, EEG, EMG, Isotopenonderzoek, NMR
- Voorbereiding en nazorg bij onderzoeken in de medische beeldvorming.
- Cursus EHBO.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus aangevuld met eigen notities
- Medische verslagen
- Pearson 'Anatomie en fysiologie, een inleiding', F.H. Martini&E.F. Bartholomew
- Pearson 'Pathologie', 7de editie
- Zakwoordenboek der geneeskunde van Coëlho, uitgeverij Elsevier
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges en onderwijsleergesprek.
- Formatieve toetsen.
- Zelfstandig neurologisch of radiologisch verslag verklaren, analyseren en bespreken in groep (oefeningen).
- Informatie opzoeken over een neurologische aandoening en betrokken gezondheidsorganisaties (vb MS, Parkinson, ALS....)
- Aan patiënten kunnen uitleggen wat een medisch en/of medisch-technisch onderzoek inhoudt, alsook informatie kunnen geven over de voorbereiding van het onderzoek en de nazorg.
- EHBO: 3 uur hoorcollege + 2 uur praktijk.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
- Permanente evaluatie: schriftelijke toets(en) ter evaluatie van de reeds verworven kennis en correcte schrijfwijze van de medische termen (4 punten van de 20).
- Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en inzichtvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingvragen (waar/niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 16 punten van de 20).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Eindevaluatie: schriftelijk examen met kennis- en inzichtvragen. Mogelijke soorten vragen zijn: open vragen, stellingsvragen (waar/ niet waar + verklaar je antwoord), meerkeuzevragen en casusvragen (totaal 20 punten van de 20).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Financieel & administratief management in de non-profitsector/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600022 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 56 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jean Pierre Van de Sande |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF48 Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF49 Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF52 MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF56 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF57 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF60 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF62 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF63 Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
geen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Beschrijving van de sociale zekerheid in België
- geschiedenis
- takken en stelsels van de sociale zekerheid
- Ziekenhuisadministratie en -facturatie:
- inleidende begrippen ziekenhuisfacturatie
- riziv-administratie
- onderdelen van de ziekenhuisfactuur
- betalingsopvolging
- rusthuisadministratie en -facturatie
- Subsidiëring van investeringen
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met bespreking van de theorie aan de hand van reële voorbeelden.
- Bezoek aan ziekenhuis met toetsing aan de praktijk.
- Bespreken van documenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Mondeling 20 punten
- Bespreking van case(s)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Mondeling 20 punten
- Bespreking van case(s)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Medische vorming III/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600023 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 42 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Patrick Lannie |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Medische specialismen en subspecialismen: dermatologie, oftalmologie, pediatrie, NKO, nefrologie Psychosociale aspecten van gezondheidszorg Medische terminologie + vakoverschrijdende casuïstiek
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF47 Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF48 Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF49 Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF50 Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties
- OF52 MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF53 Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF55 Een elementaire kennis van EHBO-technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
- OF56 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF59 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF66 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF77 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
* alle geziene medische termen correct kunnen schrijven en kunnen verklaren
* niet geziene medische termen kunnen ontleden a.d.h.v. gekende woorddelen
* de termen uit de anatomie, fysiologie en pathologie correct kunnen schrijven, kunnen verklaren en kunnen situeren in de context;
* de aangeduide leerstof gestructureerd en overzichtelijk kunnen weergeven (duidelijk uitleg geven over medische onderwerpen kan tot één van de beroepstaken behoren), zowel schriftelijk als mondeling
* de attitude bezitten om nog niet gekende termen, die men in dossiers of in literatuur aantreft, op te zoeken in een medisch verklarend woordenboek
* de attitude bezitten om medische teksten en gegevens uitsluitend op basis van objectieve kennis te benaderen
* een medisch verslag kunnen opstellen en de gebruikte medische termen begrijpen, ze correct kunnen schrijven en ze kunnen onderbrengen in de medische specialiteit waar ze bijhoren
* de student kan voor de belangrijke aandoeningen het ziektebeeld met zijn ontstaan, symptomen en onderzoeken uitleggen en maakt daarbij gebruik van de specifieke termen die horen bij dit ziektebeeld
* de student kan de minder belangrijke aandoeningen uitleggen met hun termen
* de student kan een ziektegeschiedenis begrijpen vanuit de samenhang tussen lichaam en geest
* de student kan de psychosociale problemen van bepaalde doelgroepen omschrijven
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Medische vorming II/3; Medische vorming II/1; Medische vorming II/2; Medische vorming I.
|
|
Andere begincompetenties
|
* de student kan hoofdzaken van bijzaken onderscheiden en gaat zelf actief en spontaan op zoek naar uitleg en inzicht over de leerstof
|
LEERINHOUDEN
|
- Medische terminologie (volledig herhalen).
- NKO: structuur, functie en ziekten van het gehoor en het evenwichtsapparaat, de neus en de keel.
- Oftalmologie : structuur, functie en ziekten van het visueel apparaat
- Dermatologie: uitgebreide illustratie van de frequentste huidziekten.
- Pediatrie frequente aandoeningen met nadruk op de neonatologie
- Nefrologie: anatomie, fysiologie, pathologie urinair stelsel; waterhuishouding
- Psychosociale aspecten van het medisch handelen, complementaire geneeskunde.
- Casuïstiek: vakoverschrijdende patiëntendossiers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- syllabus - Universitas
- gecommentarieerd geneesmiddelenrepertorium (BCFI)
- Educatiemappen : raadplegen van de gebruikte powerpoint presentaties
- Medische terminologie, Pennin & Velthoven - Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
- Medisch verklarend woordenboek, aanbevolen: M.B. Coelho's Zakwoordenboek der geneeskunde - Uitgeverij Elseviers
- Medische verslagen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege met inbegrip van leergesprekken; leerbegeleiding gebeurt tijdens de lessen, bij het begin (beantwoorden van vragen), bij het verbeteren van toetsen of aansluitend bij andere evaluatievormen.
- Bekijken van beeldmateriaal met aanvullende bespreking.
- Groepsdiscussie na individuele voorbereiding.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
Evaluatie op de casuïstiek: 4 punten van de 20
Schriftelijk examen : multiple choice, kennis van de medische termen staat centraal Het schriftelijk examen wordt nadien mondeling verdedigd met: nadruk op inzicht en verbanden 16 punten van de 20
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen : multiple choice, kennis van de medische termen staat centraal Het schriftelijk examen wordt nadien mondeling verdedigd met: nadruk op inzicht en verbanden 20 punten van de 20
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - MKG registratie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600025 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Martine van den Heuvel |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De 'MKG registratie' maakt deel uit van de verplichte MZG registratie voor alle ziekenhuizen, opgelegd vanuit de FOD volksgezondheid. MKG is een gestandaardiseerde en gecodeerde samenvatting van klinische en administratieve gegevens van elk verblijf van een patiënt in een acuut ziekenhuis en gebaseerd op het medisch dossier van de patiënt.
Zo worden de ICD-9-CM (International Classification of Diseases) -codeerrichtlijnen en -afspraken behandeld, alsook de nationaal geldende richtlijnen van de FOD en alle regels die er zijn om op een gestandaardiseerde wijze medische gegevens te coderen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF46 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF47 Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF48 Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF49 Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF50 Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties
- OF51 Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF52 MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF56 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF57 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF58 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF59 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF67 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht
- OF69 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De codeerster moet door haar vaardigheden, kennis en aangereikte hulpmiddelen de juiste codes kunnen toekennen aan diagnosen en procedures.
- De codeerster moet door analytisch denken tegenstrijdige, onduidelijke of dubbelzinnige zaken in het patiëntendossier kunnen opmerken en oplossen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Denk- en redeneervaardigheden
- Analytische vaardigheden
|
LEERINHOUDEN
|
- ICD-9-CM Classificatie
- Conventies ICD-9-CM
- Minimale Klinsche Gegevens
- Het medisch dossier als brondocument
- Basisstappen van codering
- Basiscodeerrichtlijnen
- Classificatie van aandoeningen en procedures
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Codeerhandboek 2009-2010, FOD volksgezondheid en leefmilieu
- slides
- evt. medisch woordenboek
- evt. vertaalwoordenboeken EN/NE
- praktische oefeningen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Praktische oefeningen nav. de leerstof
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen: 20 punten
eerste deel : theoretisch deel, gesloten boek
tweede deel : praktisch deel, open boek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen : 20 punten
eerste deel : theoretisch deel, gesloten boek
tweede deel : praktisch deel, open boek
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Medical management assistant - Bedrijfsstage/3 & 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Medical management assistant | Code: | 1190600026 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3-4 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 30 | Totaal studietijd: | 780 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mart Luyten Nele Michels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedrijfsstage bestaat uit 2 onderdelen: 15 weken stage in een gezondheidsinstelling en een internationale bachelorproef van een week in Frankrijk.
De stage vormt de afsluiter van de opleiding Medical office management. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en de stage gelopen tijdens het tweede jaar, vormen de basis van een geslaagde stageperiode. De student moet tijdens de stageperiode evolueren tot een professioneel zelfstandige office manager, aangepast aan het arbeidsritme, het teamwork en de inhoudelijke beroepseisen.
Als bachelorproef zal de student in groep gedurende één week een aantal gezondheidsinstellingen en een onderwijsinstelling van het hoger onderwijs bezoeken in een stad in Frankrijk. De student maakt een studie hiervan en een vergelijking met situaties in België.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF46 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van specifieke softwarepakketten (automatisering van briefwisseling, databanken: efficiënt beheren, gegevenstabellen). Agendabeheer verzorgen, hierbij staan afspraken van dokters en patiënten, opname van patiënten en planning van de spreekuren centraal.
- OF47 Inzicht in beleid en organisatie van de gezondheidszorg, in interne structuren binnen bep. gezondheidsinstellingen en wisselwerking met externe structuren. Notuleren en rapporteren. Coördineren van vergaderingen, voorbereiden of organiseren. Elektronische documenten beheren, agenda opstellen, bezoeken organiseren.
- OF48 Basiskennis van anatomie, fysiologie en pathologie. Vragen van patiënten en artsen beantwoorden, patiënten informeren over onderzoeken en gebruik van medicatie. Informatie verstrekken binnen de wettelijke beroepsbevoegdheid en op een patiëntgerichte manier rekeninghouden met het beroepsgeheim en de privacy van de patiënt.
- OF49 Interne en externe contacten verzorgen, de huisstijl bewaren. Zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij de vergaderingen. Verzorgen van schriftelijke, patiëntgerichte communicatie. Inzicht hebben in vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF50 Medische dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Communicatie via internet. Nieuwe medische dossiers opstarten, zorgen voor de verzameling van de gegevens van patiënten en zorgverstrekkers.Zorgen voor het beheer van de dossiers met bijhorende documenten en resultaten van technische prestaties
- OF51 Kennis van elektronische hulpmiddelen, presentatiesoftware en alle aspecten van fotokopiëren . Informatieverwerking op internet, e-mail, archivering van bestanden. Postbehandeling, dossierbeheer en de informatieverwerking van attesten en medische verslagen.Kennis van de medische terminologie is vereist.
- OF52 MKG, nomenclatuur, sociale zekerheid, boekhouding en medische terminologie. Registreren van medische gegevens, verzamelen, verwerken en opvolgen van MKG. Financiële administratie opvolgen, facturatie van medische, paramedische en hospitaalkosten. Prestaties van de verschillende diensten boeken.
- OF53 Inzicht in de communicatiesituatie van de patiënt en kennis van gesprekstechnieken ondersteunen deze taak. Onthaal van patiënten/cliënten staat hier centraal. Opvangen van de crisistelefoon. Het onthaal en het te woord staan van bezoekers en deelnemers aan wetenschappelijke bijeenkomsten.
- OF54 Kennis van planning, reisorganisatie en reserveringen, timemanagement. Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van de organisatie van het medische secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops permanentielijsten. Voorbereiden en organiseren van reizen.
- OF55 Een elementaire kennis van EHBO-technieken is noodzakelijk. Hij/zij kan eerste hulp bij ongevallen toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht ?) registreren.
- OF56 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na, en zorgt ervoor dat er geen (medische) dossiers, contracten, personeels- of patiëntengegevens blijven rondslingeren.
- OF57 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF58 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF59 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF60 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF61 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF62 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF63 Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
- OF64 Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF65 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF66 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF67 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht
- OF68 Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF69 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF70 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF71 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF72 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF73 Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF74 Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF75 Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF76 Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
- OF77 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je leert de instelling kennen: de verschillende departementen en medische diensten, de doelstellingen van het ziekenhuis/gezondheidsinstelling/praktijk, het beleid, de werking, organisatie en ontwikkelingstendensen.
- Je leert het beroep uit te oefenen in de praktijk.
- Je organiseert in groep een reis van 5 dagen naar Frankrijk binnen een vooropgesteld budget:
- Je organiseert in groep een aantal bezoeken aan bedrijven met verschillend karakter binnen het kader van de opleiding. vb. ziekenhuizen, farmaceutische industrie, artsenpraktijk, mutualiteit enz.
- Je organiseert in groep een bezoek aan een school van het type hoger onderwijs, waar een opleiding gegeven wordt binnen de gezondheidszorg en die vergelijkbaar is met een Belgische school. Je maakt een overzicht van de organisatie van de school en opleidingen.
- Je organiseert in groep een culturele activiteit in het buitenland.
- Je gebruikt je talenkennis zowel schriftelijk als mondeling door zelf alle contacten te leggen.
- Je organiseert alle stage-activiteiten binnen welbepaalde deadlines;
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket MMA deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van modelpakket deel 3 MMA.
|
|
Andere begincompetenties
|
-
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket MA deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van modelpakket deel 3 MMA
- ICT-vaardigheden.
- Grondige kennis van de medische en farmacologische terminologie.
- Grondige kennis van het Nederlands.
- Goede kennis van medische terminologie in het Frans en Engels.
- Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg.
|
LEERINHOUDEN
|
Leerinhouden van de 10 voorgaande modules worden verwerkt in een veelzijdig takenpakket. Je moet op het werkterrein evolueren tot volwaardige arbeidskracht aangepast aan de beroepseisen, het arbeidsritme en het teamwork. Je moet autonoom kunnen werken aan een project. Je moet in groep een internationale stageweek kunnen organiseren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Toelichting en 'just-in-time' informatie via mail en e-campus.
- Handleiding stage op e-campus
- Richtlijnen stage op e-campus
- Toelichting portfolio op e-campus
- Richtlijnen internationale bachelorproef op e-campus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
80
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
- Oriënterende hoorcolleges: stagelessen.
- Groepsintervisie met coaching door lector(en).
- Ervaringsleren: praktijk in het werkveld.
- Individuele begeleiding.
- Monitoraat.
- Bijsturing aan de hand van tussentijdse evaluatieformulieren en terugkommomenten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Totaal praktijkmodule: 100 punten met volgende verdeling:
- Evaluatie van de stage door de stageplaats: 40 punten: je wordt beoordeeld op vaardigheden, attitudes en kennis. Bij aanvang van de stage krijgt je een gedetailleerde lijst van de evaluatiecriteria.
- Evaluatie van de stage door de stagebegeleider van de school: 20 punten: Evaluatiecriteria: aanwezigheid tijdens de vergaderingen en groepsintervisie, naleven van afspraken, verzorgd voorkomen en correct taalgebruik, feedback en evaluatiegesprek met stagementor op de stageplaats naar aanleiding van de stageprestaties, constructieve omgang met alle werkpartners.
- Evaluatie van de portfolio: 20 punten: Evaluatiecriteria: structuur, inhoudelijke rijkdom (correct, diepgaand, geargumenteerd), kritische zin, vlotheid, volledigheid, taalgebruik
- Evaluatie van de internationale stageweek: 20 punten: Evaluatiecriteria: organisatie van de bezoeken, presentatie, verslaggeving, taalgebruik, persoonlijke evaluatie, budgettering. Indien je niet kan deelnemen aan de internationale stageweek moet je een vervangende opdracht uitvoeren.
- De stagebegeleider brengt minstens één bezoek in de loop van de stageperiode en staat aanvullend telefonisch en schriftelijk in contact met zowel stagementor als stagiair. De stagiair krijgt een tussentijdse evaluatie met feedback.
Tijdens de laatste groepsintervisie, na afloop van de stageperiode, legt de stagiair een aanwezigheidsformulier aan de stagebegeleider voor. Dit aanwezigheidsformulier dient ondertekend te zijn door de stagementor van het bedrijf en bewijst de geleverde prestaties. Indien de stagiair niet het minimum aantal uren stage heeft gelopen, zoals vastgelegd in de stageovereenkomst, kan de student niet slagen voor de stage.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De stage kan niet worden overgedaan in de tweede zittijd.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 06/03/2013
|
| |
|
|
|
|