ECTS-database Plantijn Hogeschool
Voltijds modelpakket 3 - Management assistant - Human Resources
  
cataloognrbenamingstudiepunten
1190200002E-commerce & webapplications/13
1190500001Frans: commerciële communicatie/13
1190500002Engels : commerciële communicatie/13
1190500003Duits : commerciële communicatie/13
1190500004Spaans : commerciële communicatie/13
1190500007Duits : commerciële communicatie/23
1190500008Spaans : commerciële communicatie/23
1190500009Sociale zekerheid/25
1190500010Frans: commerciële communicatie/23
1190500011Engels : commerciële communicatie/23
1190500012Bedrijfsstage/3 & 427
1190500013HRM (deel 1) /14
1190500015HRM (deel 2) /23
Management assistant - Human Resources - E-commerce & webapplications/1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
Code:1190200002
Academiejaar:2012-2013
Type:kernondersteunend,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1
Contacturen:28
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Mireille Soudyn

 

KORTE OMSCHRIJVING

Electronic commerce or e-commerce is a term for any type of business, or commercial transaction, that involves the transfer of information across the Internet. It covers a range of different types of businesses, from consumer based retail sites, through auction or music sites, to business exchanges trading goods and services between corporations. It is currently one of the most important aspects of the Internet to emerge.

These lessons will learn you how to plan and coordinate the creation process when building a Web site (or when having it built): Planning for a Good Site Design, Legal formalities, Designing for e-commerce, from Methods to Attract an Audience up to Online Payment Methods.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
  • OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
  • OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
  • OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
  • OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OF08 Teamgericht kunnen werken.
  • OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
Beroepsspecifieke competenties
  • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
  • OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
  • OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
  • OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
  • OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
  • OF33 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
  • OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

The student coordinates the creation process of a website (group work with x people)

The student writes a paper in which the composition of the website , it's goals, target audience, competition and structure are explained.

The student knows how to write for the Internet.

The students knows how to optimize a site for search engines.

The student understands the basics of Internet Marketing, technology basics behind the Internet, the current evolutions of the Internet.

The students works in groups and carries out assignments (paper & presentation).

The student uses Internet tools to share information about a project.

MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL

Meerwaarde voor de studenten.

Het aanleren van taalcompetenties buiten de grenzen van een taalvak.
Het opleidingsonderdeel heeft in de dagdagelijkse praktijk een gangbaar vakjargon in de Engelse taal.
Het onderwerp van dit opleidingsonderdeel leent zich ertoe. De voertaal van het onderwerp van dit opleidingsonderdeel binnen de internationale handel en binnen de Europese unie is het Engels, bijgevolg ligt het voor de hand dat dit opleidingsonderdeel in het Engels aangebracht wordt.
De meest gerenommeerde naslagwerken die het onderwerp van dit opleidingsonderdeel beschrijven worden uitgeschreven in het Engels

Functionaliteit van de opleiding.

Internationalisering at home levende anderstalige omgeving.
Een Engelstalig leertraject organiseren waar uitwisselingsstudenten aan kunnen participeren.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Current Internet Trends
  • Writing for the Web
  • Planning for a Good Site Design
  • Internet Technology : Basics of HTML & CSS
  • Working with WYSIWYG
  • Web hosting and domain registration
  • Legal formalities concerning e-commerce
  • Attracting an Audience: Publicizing your Site
  • Working Keywords into Your Pages
  • Submitting to the Search Sites
  • Designing for e-commerce
  • Target Audiences
  • Internet Marketing
  • Online Payment Methods

STUDIEMATERIAAL

PowerPoint presentations and other digital material is made available on e-campus on following path:
P:\Educatie\Lector aan Student\BM\Soudyn M\MOD1 3MAIB-3MAS-3HRM-ALSEM E-COMMERCE


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 50

%
practicum en oefeningen:

  25

%

vormen van groepsleren:

  25

%
Verdere toelichting:

Open discussion between lector and students to gather information and evaluate current progress.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
examen in de examenreeks100%

In the course of week 8 (week of exams) students present website and discuss paper and website orally.
  • Group assignment, peer assessment, paper: 10 marks
  • Presentation & defending orally: 10 marks

tijd voor examinering
uren

1 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
examen in de examenreeks100%

Student needs to contact lecturer before 1st July to learn subject of the paper he/she will have to write and the specifications on the assignment.
  • Paper to be handed in before 2nd exam period starts: 10 marks
  • Paper to be defended orally during 2nd exam period: 10 marks
 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
Management assistant - Human Resources - Frans: commerciële communicatie/1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
Code:1190500001
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:gespecialiseerd
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1
Contacturen:28
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Leila Bernad

 

KORTE OMSCHRIJVING

In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. Hij/zij gebruikt de aangereikte Franse terminologie en zinsstructuren om te vergaderen, te telefonerenen te mailen .


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student kan:
        • Aan (alledaagse) gesprekken/discussies typisch voor het bedrijfsleven deelnemen.
        • Moeiteloos zijn/haar  meningen, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
        • Vergaderen
        • Telefoneren
        • E-mails schrijven
        • Een evenement organiseren
        • Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
        • Radio en tv-programma’s (documentaires, actualiteit etc.) volgen, begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch een eigen mening geven).
        • Teksten/artikels met een economische inhoud begrijpen, analyseren, samenvatten en er een persoonlijk standpunt over innemen.
        • Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en/of Excel en deze integreren in Powerpoint.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Frans: algemene communicatie/1; Frans : bedrijfscommunicatie/2; Frans: bedrijfscommunicatie/3; Frans.

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        • Algemene en economische woordenschat

        • Toegespaste grammatica: een correcte vraag stellen en uitdrukken van een doel, oorzaak, gevolg, tegenstelling en  toegeving

        • Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie: telefoneren, vergaderen, mails opstellen, een gesprek voeren over de actualiteit, teksten over actuele onderwerpen lezen


        STUDIEMATERIAAL
        • Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen

        • Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie

        • Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie

        • Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie;

        • Aanvullend lesmateriaal + richtlijnen en afspraken m.b.t. de permanente evaluatie worden op de P-schijf geplaatst of tijdens de les bezorgd.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         10

        %
        practicum en oefeningen:

          90

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

         

        • vergaderen, telefoneren, mails opstellen i.v.m. een te organiseren evenement/project. 
        • Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen, interactief oefenpakket (op CD-ROM)


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie50%
        examen in de examenreeks50%

          • Permanente evaluatie (50%)

            • Vergaderen: Er wordt rekening gehouden met de medewerking, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en de mate waarin rekening wordt gehouden met feedback

            • Presenteren: Er wordt rekening gehouden met het juiste gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid, presentatietechniek en de mate waarin rekening wordt gehouden met feedback .

            • Telefoneren: Er wordt rekening gehouden met de vlotheid, efficiëntie, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en de mate waarin rekening wordt gehouden met feedback .

            • E-mails schrijven.

            • Opmerking: Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient tijdig (zie examenreglement) gewettigd te worden met een officieel attest. Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de 5 werkdagen via e-mail een aanvraag gedaan  worden bij de betrokken lector. 
          • Schriftelijk examen van 2 uur (50%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een (niet) gezien tekstdocument.


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie20%
        examen in de examenreeks80%

          • Schriftelijk examen van 2 uur (80%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument

          • De punten van de permanente evaluatie van de eerste zittijd worden automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. (20%).

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
        Management assistant - Human Resources - Engels : commerciële communicatie/1
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500002
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Philippe Desmet

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In deze cursus traint de student zijn communicatieve vaardigheden op zakelijk gebied (in het Engels).


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
        • OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        De student kan een sollicitatiebrief schrijven.
        De student kan zichzelf voorstellen tijdens een sollicitatiegesprek.
        De student kan een zakelijke presentatie voorbereiden.
        De student kan een vergadering leiden of zinvol deelnemen aan een vergadering.
        De student kent de algemene regels voor de lay-out van een zakelijke brief.
        De student kan de volgende brieven schrijven: a letter of enquiry, a sales letter.
        De student kan een artikel (uit een Engelse krant) i.v.m. de zakelijke en algemene actualiteit interpreteren en samenvatten.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscommunicatie/3;Engels: algemene communicatie/1; Engels: bedrijfscommunicatie/2; Engels.

        Andere begincompetenties
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscommunicatie/3;Engels: algemene communicatie/1; Engels: bedrijfscommunicatie/2; Engels.


        LEERINHOUDEN

        De sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek.
        De algemene lay-out van de zakelijke brief.
        Twee brieven: a letter of enquiry, a sales letter.
        Een presentatie voorbereiden.
        Een vergadering leiden en zinvol deelnemen aan een vergadering.
        Lectuur en anaylse van krantenartikels + klassikale bespreking.


        STUDIEMATERIAAL

        Cursus (Universitas)


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         40

        %
        practicum en oefeningen:

          60

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
      • Theoretische lessen (hoorcollege)
      • Groepswerk
      • Individuele presentaties

      • EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

        Schriftelijk examen: 70%
        Mondeling examen: 30%

        tijd voor examinering
        uren

        schriftelijk examen: 100 minuten. Mondeling examen: 15 minuten. 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie100%

        • Schriftelijk examen: 70%
        • Mondeling examen: 30%
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
        Management assistant - Human Resources - Duits : commerciële communicatie/1
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500003
        Academiejaar:2012-2013
        Type:keuze,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Gilbert Druant

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Na een korte opfrissing van Duits in 2MA - de mens leert om te vergeten - blijft de alledaagse woordenschat met zijn spraakkunst gangbaar. Maar we verbreden en verdiepen verder ons commercieel taalgebruik. Schriftelijk maar vooral mondeling (zie ook de evaluatie), dit laatste bij IB zelfs meer dan bij Sales.

        Ook de thema's en de teksten gaan hier veel meer mondeling en internationaler, ze gaan echt vreemd.  

        Vandaar ook wat andere competenties: manieren, houdingen tegenover derden, voor een publiek optreden... 


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
        • OF35 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
        • OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Vooral aan de stijl, de houding en de impact van zakelijk en internationaal communiceren werken.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2.

        Andere begincompetenties

        Vorige modules.


        LEERINHOUDEN
      • Spraakkunstige bijzonderheden., met dito oefeningen 
      • Een hele mondelinge transactie, vanaf het eerste contact tot het afsluiten van het contract.

      • STUDIEMATERIAAL
      • 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, Brugge, 2005
      • Werkboek van eigen maak met zeer doelgerichte oefeningen, o.m. een heel verkoopsgesprek uit 'Vertrag in der Tasche', Practical Business German, Dieter Herde-David Royce. Enkel nog als kopie beschikbaar;

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         50

        %
        practicum en oefeningen:

          50

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:
      • Steeds meer spreekmomenten, gaande van een debat tot heuse theaterstukken op de commerciële bühne.
      • Tussendoor nog een bijzondere woordenschat- of spraakkunstoefening.
      • Aanvullend bijzondere woordenschat, teksten, ideeën of statements uit een internationale context.

      • EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie30%
        examen in de examenreeks70%

      • Wekelijks werk 6 punten
      • Mondeling (individueel of in groep) 7 punten
      • Schriftelijk 7 punten

      • tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

      • Mondeling 10 punten
      • Schriftelijk 10 punten
      •  
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
        Management assistant - Human Resources - Spaans : commerciële communicatie/1
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500004
        Academiejaar:2012-2013
        Type:keuze,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Kathleen Paenhuysen

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere sollicitaties, bedrijfsgeschiedenis, financiering en onderhandelingen. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.

        Bij aanvang van de cursus moet je niveau A1+ van het Europees referentiekader hebben bereikt (Spaans: basiskennis/6  en Spaans communicatie/7). De woordenschat en de taalmiddelen worden verder uitgebreid en er volgt een verdieping van de grammaticale onderwerpen.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        • OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
        • OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
        • OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan op een verstaanbare en duidelijke manier communiceren in een beroepsmatige context..
      • De student kan informatie inwinnen en op vragen antwoorden.
      • De student kan het gepreksthema van native speakersvolgen als duidelijk wordt gesproken.
      • De student kan teksten met eenvoudige informatie begrijpen en de belangrijkste informatie halen uit mediaberichten (pers of televisie).
      • De student kan eenvoudige e-mails en brieven schrijven.

      • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Spaans: communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.

        Andere begincompetenties
        geen
        LEERINHOUDEN

        communicatieve onderwerpen:

        • inlichtingen inwinnen / een bedrijf beschrijven / mening geven en onderbouwen / voorkeur uitdrukken
        • solliciteren / een kennismakingsgesprek  voorbereiden en uitvoeren / over het verleden spreken / iemand, iets beschrijven
        • situaties en gebeurtenissen uit het verleden weergeven / over veranderingen praten / vergelijkingen formuleren
        • afspraken maken / tijdstippen en volgorde weergeven / instemming uitdrukken / een alternatief voorstel doen

        grammaticale onderwerpen:

        • persoonlijk voornaamwoord als lijdend en meewerkend voorwerp / bevestigende imperatief (2e persoon enkelvoud, onregelmatige vormen) / de werkwoorden parecer en interesarse
        • pretérito indefinido / gebruik van de pretérito indefinido en van de pretérito perfecto
        • pretérito imperfecto / gebruik van de pretérito imperfecto en van de pretérito indefinido / más de - más que / hacerse, ponerse, volverse
        • pretérito pluscuamperfecto / onbepaalde voornaamwoorden / tijdsaanduidingen

        STUDIEMATERIAAL
        • noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
        • aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek NL-SP, SP-NL

        Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten tijdens de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         50

        %
        practicum en oefeningen:

          50

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.

        OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

      • schriftelijk examen:  open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening

      • tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

      • schriftelijk examen : open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
      •  
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
        Management assistant - Human Resources - Duits : commerciële communicatie/2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500007
        Academiejaar:2012-2013
        Type:keuze,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 2
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Gilbert Druant

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In deze laatste module met 3MAIB gaan we op het élan van de vorige door.

        Enkel wat ontbrekende spraakkunst- of woordenschatelementen komen aan de orde, uiteraard à la carte.

        Behalve het schriftelijke taalgebruik gaat alle aandacht hier naar mondeling en internationaal ferm uit de hoek komen.

        Dus finaal aandacht voor wat salopp 'interculturele communicatie' wordt genoemd, maar dan niet theoretisch, maar vanuit deze studenten, creatief en vindingrijk als ze mogen zijn.  


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
        • OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
        • OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
        • OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
        • OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        • OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
        • OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Het internationale karakter van de Duitse business beklemtonen, behandelen, bewijzen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2. Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor: Duits: commerciële communicatie/1.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2.
        Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor: Duits: commerciële communicatie/1.'


        Andere begincompetenties
        vorige modules
        LEERINHOUDEN
      • Spraakkunstige bijzonderheden, met dito oefeningen.
      • Naar believen verdere van schriftelijke en mondelinge communicatie, om niets onverlet te laten.
      • Stevige dingen lezen en bespreken over het Duitse zaken doen.

      • STUDIEMATERIAAL
      • 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, 2005
      • Werkboek van eigen maak met de meest diverse, behoorlijk uitdagende oefeningen, dialogen, teksten of verhalen. We ronden af met de reeks 'Vertrag in der Tasche'.

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         12

        %
        practicum en oefeningen:

          17

        %

        vormen van groepsleren:

          4

        %
        Verdere toelichting:
        Alle vormen die nog niet (voldoende) aan bod kwamen.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie30%
        examen in de examenreeks70%

      • Permanente evaluatie wekelijks werk: 6punten
      • Mondeling examen  (individueel of in groep): 7punten
      • Schriftelijk examen  7 punten

      • tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

        • Mondeling: 10 punten
        • Schriftelijk: 10 punten
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
        Management assistant - Human Resources - Spaans : commerciële communicatie/2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500008
        Academiejaar:2012-2013
        Type:keuze,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 2
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Kathleen Paenhuysen

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere beurzen, zakenreizen, autohuur, kantoorinrichting, onderhandelingen en klachten. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        • OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
        • OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
        • OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student bereikt niveau A2+  van het Europees Referentiekader.
        • De student begrijpt de gesprekspartner goed en  kan duidelijk en tamelijk vlot communiceren in het Spaans in een beroepsmatige context.
        • De student kan een brief schrijven in het Spaans.
        • De student kan de hoofdgedachte van veel programma's op radio of televisie begrijpen wanneer relatief traag en duidelijk gesproken wordt.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Spaans : communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Spaans commerciële communicatie/1.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Spaans : communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Spaans commerciële communicatie/1.'


        Andere begincompetenties
        geen
        LEERINHOUDEN

        communicatieve onderwerpen:

        • zeggen wat iemand aan het doen is / beschrijven van werkzaamheden op de werkplek en productieprocessen beschrijven / uitleggen hoe iets functioneert
        • over toekomstige gebeurtenissen spreken / een formulier invullen / een project voorstellen / vermoedens uiten / waarschijnlijkheid uitdrukken
        • adviezen en aanbevelingen formuleren / wensen en verzoeken uiten
        • voorstellen van een reclamecampagne
        • een route uitleggen / aanwijzingen geven / klanten te woord staan / een formulier invullen
        • klanten adviseren / producten beschrijven / voorstellen doen / voor-en nadelen bespreken / iets plannen
        • reserveringen maken / wensen, eisen, hoop en gevoelens uiten / over mogelijkheid en noodzaak praten / gesprekken voeren met klanten op een beurs / ervaringen uitwisselen / veronderstellingen uiten / twijfel formuleren
        • onderhandelen over prijzen en verkoopsvoorwaarden / hypotheses formuleren / wensen uitdrukken/ beleefde verzoeken
        • een probleem omschrijven / telefonisch en schriftelijk reclameren / uitdrukkingen aan de telefoon
        • resultaten bespreken / spreken over fusies en overnames

        grammaticale onderwerpen:

        • gerundio / al + infinitief
        • futuro simple en futuro compuesto
        • condicional simple
        • bevestigende imperatief / persoonlijke voornaamwoorden als lijdend en meewerkend voorwerp in één zin
        • ontkennende imperatief / ontkennende imperatief + persoonlijk voornaamwoord / verschil tussen llevar - traer / perífrasis verbales
        • presente de subjuntivo
        • subjuntivo tegenover indicativo / perfecto de subjuntivo
        • imperfecto de subjuntivo / voorwaardelijke zinnen met si

        STUDIEMATERIAAL
        • noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
        • aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek SP-NL, NL-SP

        Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten in de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         32

        %
        practicum en oefeningen:

          5

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.

        OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie30%
        examen in de examenreeks70%

      • schriftelijk examen: open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
      • mondelinge proef: permanente evaluatie, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie

      • tijd voor examinering
        uren

        3 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

      • schriftelijk examen: open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
      •  
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
        Management assistant - Human Resources - Sociale zekerheid/2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500009
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 2
        Contacturen:42
        Aantal studiepunten:5
        Totaal studietijd:130
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Dirk Heylen



         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Dit opleidingsonderdeel beoogt de student inzicht te geven in de verschillende aspecten van het Belgische Sociale Zekerheidsrecht.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
        • OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
        • OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF26 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
        • OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
        • OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Inzicht hebben in de wettelijke bepalingen van het Sociale Zekerheidsrecht en de heersende tendensen daarover in de rechtspraak
      • Een probleemsituatie kunnen analyseren, bepalen welke diverse toepasselijke rechtsregels in acht dienen te worden genomen, en desbetreffend advies kunnen geven.
      • Verbanden kunnen leggen tussen het Sociale Zekerheidsrecht en het Arbeidsrecht, en tussen de diverse niveaus en takken van sociaalrechtelijke  regelgeving.
      • Doelmatig kunnen verrichten van de nodige opzoekingen van de relevante wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, deze kunnen analyseren, plaatsen en aanwenden bij het oplossen van concrete vraagstellingen.     

      • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Arbeidsrecht, sociale zekerheid & personeelsbeleid/3.

        Andere begincompetenties

        Kennis van

        Burgerlijk recht


        LEERINHOUDEN
         
        • Algemeen historisch overzicht van de ontwikkeling van het socialezekerheidsrecht in België.
        • Bespreking van de structuur van de RSZ
        • Bespreking van de financiering van de sociale zekerheid
        • Bespreking van de berekening van de RSZ-bijdragen
        • Overzicht van diverse verminderingen van sociale bijdragen
        • Bespreking van het loon waarop de bijdragen worden berekend
        • Overzicht van de verplichtingen van de werkgevers tegenover de RSZ en de sancties
        • Bespreking van de ziekteverzekering –geneeskundige verzorging
        • Bespreking van de ziekteverzekering – uitkeringsverzekering voor werknemers, arbeidsongeschiktheid en moederschap
        • Bespreking van de werkloosheidsreglementering
        • Bespreking van het SWT
        • pensioenen en aanvullende pensioenen
        • kinderbijslag
        • arbeidsongevallen
        • sociale bijstand

        STUDIEMATERIAAL
         
        • Handboek Dirk Heylen, Ivan Verbeeck, Ludo Vermeulen en Ivo Verreyt, Valérie Vervliet (ed.) 2009 | ISBN 978-90-5095-961-2 | xx + 318 blz. |  paperback

        • Wetboek Sociaal recht voor studenten, F. Hendrickx, D. Pieters, V. Vervliet e.a.,  Kluwer.

        • Diverse casussen : vonnissen en arresten, die de studenten terugvinden in de diverse sociaalrechtelijke tijdschriften

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         70

        %
        practicum en oefeningen:

          20

        %

        vormen van groepsleren:

          10

        %
        Verdere toelichting:

        • Hoorcolleges, waarbij naast de theorie ook praktijkvoorbeelden en -situaties worden besproken.
        • Vraagstelling aan de studenten met mogelijkheid tot discussie en ook vraagstelling door de studenten maken deel uit van het hoorcollege
        • Praktische casussen en oefeningen worden besproken tijdens het hoorcollege, met een praktische deelname van de studenten, die een situatie dienen te kaderen, analyseren en beoordelen/oplossencasussen worden aan de studenten voorgelegd, .
        • Permanente mogelijkheid tot vraagstelling aan de docent, zowel tijdens de lesuren als nadien, ook per E-mail    

         

         

         

         

         
         

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

         

         

        • Schriftelijk examen van 2 uren op 15 punten. Het betreffen open vragen (theorie en praktijk).

         

        ).

         

         
         
        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

        Schriftelijk examen van 2 uren op 20 punten. Het betreffen open vragen (theorie en praktijk
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
        Management assistant - Human Resources - Frans: commerciële communicatie/2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500010
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 2
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Leila Bernad

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. De student wordt ertoe aangezet om de actualiteit te volgen en teksten binnen zijn vakgebied te lezen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
        • OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
        • OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
        • OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
        • OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
        • OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
        • OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
        • OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De verschillende criteria voor efficiënte communicatie begrijpen en toepassen (publieksgerichtheid, taalregister, doelgerichtheid, vormaspecten).
        • Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond informeren, contacteren, vragen.
        • Aan vergaderingen/discussies met verschillende sprekers deelnemen.
        • Moeiteloos zijn/haar mening, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
        • Verslagen kunnen opmaken van een gesprek met verschillende sprekers.
        • Verschillende commerciële documenten (als flyers en folders) analyseren en zelf opstellen.
        • Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
        • Artikels en verslagen over een algemene, specifieke en/of vakgerichte thematiek begrijpen en analyseren.
        • Een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting.
        • De meeste radio- en tv-programma’s (documentaires, actualiteit, talkshow’s, film, etc.) begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch zijn eigen mening geven).
        • De belangrijkste elementen uit gevonden materiaal halen, samenvatten, argumenteren en een persoonlijk standpunt daartegenover innemen.
        • Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en en deze integreren in Powerpoint.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Frans: alg. comm./1; Frans: bedrijfscomm./2;Frans: bedrijfscomm./3;Frans.
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Frans: commerc. comm./1 MHR.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Frans: alg. comm./1; Frans: bedrijfscomm./2;Frans: bedrijfscomm./3;Frans. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Frans: commerc. comm./1 MHR.'


        Andere begincompetenties
        Toepassingen ICT (softwarepakketten Word en Powerpoint)
        LEERINHOUDEN
      • Algemene en economische woordenschat
      • Toegespaste grammatica: uitdrukken van een voorwaarde en een wijze/middel
      • Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie

      • Actualiteit


      • STUDIEMATERIAAL
        • Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen en zelfstudie

        • Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie

        • Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie

        • Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie en voor het examen

        • Aanvullend lesmateriaal + richtlijnen en afspraken m.b.t. de permanente evaluatie worden op de P-schijf geplaatst of tijdens de les bezorgd.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         10

        %
        practicum en oefeningen:

          80

        %

        vormen van groepsleren:

          10

        %
        Verdere toelichting:
        • Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructuren om  te vergaderen, debatteren en discussiëren (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal)
        • De actualiteit volgen
        • Een presentatie voorbereiden en geven, voorbereiden van een evenement
        • Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie70%
        examen in de examenreeks30%

          • Permanente evaluatie (70%):  1) Debatteren. Er wordt rekening gehouden met vlotheid, inhoud, grammaticale correctheid en deelname. 2) Organiseren van een event.(uitnodiging, programma, onhaal) 3) Simulatie (situaties op de werkvloer)
          • Mondeling examen (30%): Presentatie (cijfergegevens overbrengen) + vragen met betrekking tot het gekozen onderwerp en de leerstof. 

        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie80%
        examen in de examenreeks20%

          • Mondeling examen (80%) :  1) Vragen over de leerstof   2) Een tekst uit een tijdschrift lezen en de inhoud ervan presenteren. Er wordt rekening gehouden met de volledigheid, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en presentatietechniek. 
          • De punten van de permanente evaluatie van de eerste zittijd worden overgenomen. (20%)
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
        Management assistant - Human Resources - Engels : commerciële communicatie/2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500011
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 2
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Philippe Desmet

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        The course aims to develop some essential advanced business communication skills (in English)


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
        • OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • The student can write professional business letters and e-mails.
        • The student is familiar with vocabulary concerning sales, negotiations, recruitment, handling complaints, attending meetings, ...
        • The student can read and summarize newspaper articles about business topics and current affairs.

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscomm./3; Engels: algemene comm./1;Engels: bedrijfscomm./2;Engels.
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Engels: commerciële comm./1 MHR.'
        'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscomm./3; Engels: algemene comm./1;Engels: bedrijfscomm./2;Engels. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Engels: commerciële comm./1 MHR.'


        Andere begincompetenties
        Entry level: intermediate
        LEERINHOUDEN
      • Communication skills: attending and chairing meetings, negotiations

      • Commercial correspondence: order letters, invoicing, collection letters


      • STUDIEMATERIAAL

        Eigen cursus via Universitas verdeeld.


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         40

        %
        practicum en oefeningen:

          60

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Lectures, groupwork, research.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

      • Written examination: 30%

        Oral examination: 70%



      • tijd voor examinering
        uren

        written examination: 100 minutes. Oral examination: 20 minutes. 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

        • Written examination: 30%

          Oral examination: 70%


         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
        Management assistant - Human Resources - Bedrijfsstage/3 & 4
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500012
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:gespecialiseerd
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 3-4
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:27
        Totaal studietijd:702
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Kristin Meerts
        Nele Michels

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De bedrijfsstage bestaat uit 2 onderdelen: een stage van 15 weken in het binnenland en een  internationale bachelorproef van 1 week in Frankrijk.

        De stage vormt de afsluiter van de opleiding Bachelor in het  Office Management, leertraject Human Resources. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en de stage gelopen tijdens het tweede jaar, vormen de basis van een geslaagde stageperiode.
        De student zoekt zelf een stageplaats in België op een dienst HR van een bedrijf. De student moet tijdens de stageperiode evolueren tot een professioneel zelfstandige office manager, aangepast aan het arbeidsritme, het teamwork en de inhoudelijke beroepseisen.
        De student werkt op zijn stageplaats zelfstandig aan een bedrijfsproject.

        Als bachelorproef zal de student in groep gedurende één week een aantal bedrijven en een onderwijsinstelling van het hoger onderwijs bezoeken in een stad in Frankrijk.  De student maakt een doorlichting van het bedrijf en een vergelijking met situaties in België.

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
        • OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
        • OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
        • OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
        • OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
        • OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
        • OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
        • OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
        • OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
        • OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
        • OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
        • OF18 Kennis van de verschillende mogelijkheden bij dossierbeheer en archivering van elektronische hulpmiddelen bij archivering. Hij/zij zorgt voor de postbehandeling, archivering en dossierbeheer. Hij/zij kan stukken in archief/bibliotheek opzoeken en archief/documentatie/bibliotheek beheren.
        • OF19 Inzicht en kennis van boekhouding, relevante software voor statistische verwerking, soc. zekerheid. Registreren commerciële afdelings- en bedrijfsresultaten en personeelsgegevens, verwerking en opvolging. Financiële administratie: opvolgen van secretariaatsbudget, factureren.
        • OF20 Organiseert efficiënt een secretariaat en heeft inzicht in planning. De werkindeling op het secretariaat bepalen en coördineren, adviseren bij invoering van nieuwe procedures, medewerkers. Regelen de aankoop van kantoorapparatuur en -benodigdheden. De verantwoordelijkheid dragen voor de dagelijkse gang van zaken op het secretariaat.
        • OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
        • OF22 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
        • OF23 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
        • OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
        • OF26 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
        • OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
        • OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
        • OF29 Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
        • OF30 Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
        • OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
        • OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
        • OF33 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
        • OF34 Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
        • OF35 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
        • OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
        • OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
        • OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
        • OF39 Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
        • OF40 Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
        • OF41 Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
        • OF42 Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
        • OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
        • OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Je plant en beheerst efficiënt het time-management.
        • Je handelt correspondentie correct af.
        • Je organiseert op efficiënte wijze een secretariaat.
        • Je verzamelt en verwerkt informatie correct. 
        • Je communiceert correct mondeling en schriftelijk.
        • Je organiseert in groep een reis van 5 dagen naar Frankrijk binnen een vooropgesteld budget.
        • Je organiseert in groep een aantal bedrijfsbezoeken aan bedrijven met een verschillend karakter.
        • Je organiseert in groep een bezoek aan een instelling van het type hoger onderwijs, waar ook een vergelijkbare opleiding met bachelor in het officemanagement wordt aangeboden.
        • Je organiseert een culturele activiteit in het buitenland.
        • Je gebruikt je talenkennis zowel schriftelijk als mondeling door zelf alle contacten te leggen.
        • Je organiseert alle stage-activiteiten binnen welbepaalde deadlines.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket MA deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van modelpakket deel 3 MHR.

        Andere begincompetenties
        Competenties verworven tijdens het eerste en het tweede jaar.
        LEERINHOUDEN
        Leerinhouden van de 10 voorgaande modules worden verwerkt in een veelzijdig takenpakket. De student moet zelfstandig een stageplaats vastleggen. Hij/zij moet op het werkterrein evolueren tot volwaardige arbeidskracht aangepast aan de beroepseisen, het arbeidsritme en het teamwork. Hij/zij moet autonoom kunnen werken aan een bedrijfsproject. Hij moet in groep een internationale stageweek kunnen organiseren.
        STUDIEMATERIAAL
        • Handleiding stage op e-campus
        • Richtlijnen stage op e-campus
        • Toelichting portfolio op  e-campus
        • Just-in-time informatie op e-campus
        • Richtlijnen internationale bachelorproef op e-campus

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         10

        %
        practicum en oefeningen:

          90

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Oriënterend hoorcollege: stagelessen
        • Groepsintervisies 
        • Ervaringsleren: praktijk in het werkveld
        • Monitoraat
        • Individuele begeleiding tijdens spreekuur en via e-mail
        • Bijsturing aan de hand van tussentijdse evaluatieformulieren en terugkommomenten.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie100%

      • Tijdig en volgens afspraken vinden van een stageplaats.
      • Tijdig, in groep en  volgens afspraken organiseren van internationale week.
      • Evaluatie door de stageplaats aan de hand van tussentijdse evaluatieformulieren en een eindevaluatie.
      • Evaluatie door de stagebegeleider van de school.
      • Evaluatiecriteria: aanwezigheid tijdens de vergaderingen, naleven van afspraken, scores op de tussentijdse evaluaties, feedback en evaluatiegesprek met stagementor op de stageplaats naar aanleiding van de stagepretaties, constructieve omgang met alle werkpartners en de beoordeling van de rapportering.
      • Criteria bij de portfolio: structuur (logisch en consequent), inhoudelijke rijkdom (correct, diepgaand, geargumenteerd), kritische zin, vlotheid, volledigheid.
      • Verdeling: De stageplaats beoordeelt de verworven competenties en het bedrijfsproject (40%); de school beoordeelt de portfolio, de voorstelling van het bedrijfsproject en het stageproces. (40%)
      • Evaluatie van de internationale stageweek (20%): het stageteam beoordeelt de organisatie van de bezoeken, de presentatie, de verslaggeving, het taalgebruik, de persoonlijke evaluatie, de budgettering.
      • Indien niet kan deelgenomen worden aan de internationale week wordt voorzien in een individuele vervangende taak.

      • tijd voor examinering
        uren

        6 

        Tweede examenperiode

        Voor de stage is geen herkansing mogelijk.

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 06/03/2013
        Management assistant - Human Resources - HRM (deel 1) /1
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500013
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 1
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:4
        Totaal studietijd:104
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Ludo Verstraete

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Schould we do away with HR?

        I must agree that there is good reason for HR's Beleaguered situation. It is often ineffective, incompetent and costly.

        But the truth is, HR has never been more necessary! The competitive forces that managers and organisations face today, and will continue to confront in het future, demand organisational and human excellence


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
        • OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
        • OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF08 Teamgericht kunnen werken.
        • OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
        • OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
        • OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        The student is aware of the importance of a solid HRM policy to improve the performance of staffmembers as well as the functioning of the organisation.

        The student knows how and is able to manage, to organise, to lead, members of an organiosation from differenf positions: staffmember, sectionmanager and HR manager.

        The student has insight in the main subdivions of personelmanagement and their coherence.

        The student can develop a critical view concerning points of view, theories and models in HRM

        MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL

        Meerwaarde voor de studenten.

        Het aanleren van taalcompetenties buiten de grenzen van een taalvak.
        Het opleidingsonderdeel heeft in de dagdagelijkse praktijk een gangbaar vakjargon in de Engelse taal.
        Het onderwerp van dit opleidingsonderdeel leent zich ertoe. De voertaal van het onderwerp van dit opleidingsonderdeel binnen de internationale handel en binnen de Europese unie is het Engels, bijgevolg ligt het voor de hand dat dit opleidingsonderdeel in het Engels aangebracht wordt.
        De meest gerenommeerde naslagwerken die het onderwerp van dit opleidingsonderdeel beschrijven worden uitgeschreven in het Engels

        Functionaliteit van de opleiding.

        Internationalisering at home levende anderstalige omgeving.
        Een Engelstalig leertraject organiseren waar uitwisselingsstudenten aan kunnen participeren.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties

        General insight in the functioning of an organisation and the primary expectations of people in their functioning as staffmenbers.

        The student can independently proces information to solve complex problems.

        He/she has the cognitive skills to make conclusions out of apparent not related information.

        The student has sufficient communicative and interpersonal skills.


        LEERINHOUDEN
        • History of personnelmanagement and evolution to actual HRM :- First generation organization:productivity; Second generation organization: market;- Third generation organization : Bits.
        • Additional value of HRM.
        • Personnelconcept and - planning.
        • Competencemanagement :What is competencemanagement? A few definitions/ Why competencemanagement?/What's its additional value?/measuring competence/Developing competence/ Rewarding of competence.
        • Changemanagement : Man as pivotal point the change proces/change processes in groups and organizations.
        • Additional topics (such as): Recruitement Selection; Reception and introduction. / Coaching and Functioning talks. / Situational leadership. / Dealing with employers' organizations and trade unions.

        STUDIEMATERIAAL
        the students recieve a coursbook with a selection of articls an basic information for the lessons and discussions. They take personal notes. They work individual on a additional topic concerning HR aspects.
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         80

        %
        practicum en oefeningen:

          20

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        They work individual on a theme, prepare a paper

        students participation is of overriding importance


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie35%
        examen in de examenreeks65%

        13 points on the written exam (two hours) based on the course book and the additional discussion. Open questions.

        7 points on a personal paper


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

        Written exam (two hours) on 20 points. Open questions
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
        Management assistant - Human Resources - HRM (deel 2) /2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Human Resources
        Code:1190500015
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Module 2
        Contacturen:28
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Bart Roels

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Dit onderdeel bouwt verder op het algemene kader dat in HRM deel 1 aan de studenten aangereikt werd. Diverse thema’s uit het Human Resource Management en het arbeidsrecht worden uitgewerkt via colleges, gastsprekers, studiebezoeken en zelfstudie. Tevens wordt gewerkt aan vaardigheden om informatie over HRM en arbeidsrecht op te zoeken, te begrijpen en te hanteren.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
        • OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
        • OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
        • OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
        Beroepsspecifieke competenties
        • OF23 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
        • OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
        • OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
        • OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: HRM (deel 1) /1.

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        Thema’s uit het HRM en het arbeidsrecht worden uitgediept. Hierbij wordt ingespeeld op de actuele trends en uitdagingen. De aanpak geeft inzicht en vaardigheden om als administratief expert zelfstandig binnen het HR gebeuren te functioneren.
        STUDIEMATERIAAL
        Cursus HRM deel 2, Universitas
        Praktisch sociaal recht, De Boeck
        Wegwijzer Sociale Wetgeving, Algemeen Christelijk Vakverbond
        Brochures Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD-WASO)

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         70

        %
        practicum en oefeningen:

          15

        %

        vormen van groepsleren:

          15

        %
        Verdere toelichting:
        De student werkt een HR-dossier uit waarbij aan de hand van een case zowel HR-aspecten als arbeidsrechtelijke aspecten van een concreet flexibiliteitsinstrument belicht worden. Tevens wordt een stappenplan voor de invoering opgesteld.
        Personeelsflexibiliteit is één van de managementtools waarmee operationele en bijgevolg financiële performantie kan nagestreefd worden. Vanuit het organisatieperspectief zijn er vier flexibiliteitsvormen die de inzetbaarheid van het personeel verhogen: numerieke, functionele, temporele en contractuele flexibiliteit.
        Het HR-dossier wordt voorgesteld tijdens een presentatie. De presentaties behoren tot de leerstof.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        evaluatie50%
        examen in de examenreeks50%

        Op het einde van de lessen levert de student zijn dossier in en geeft hij een presentatie (10 punten).
        Mondeling examen over de leerstof (10 punten). Eén vraag over HRM en één vraag over arbeidsrecht.Wegwijzer Sociale Wetgeving mag gebruikt worden.

        tijd voor examinering
        uren

        0.25 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        examen in de examenreeks100%

        Mondeling examen over de leerstof op 20 punten. Eén vraag over HRM en één vraag over arbeidsrecht. Wegwijzer sociale Wetgeving mag gebruikt worden.
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012