|
|
|
|
Voltijds modelpakket 3 - Management assistant - International business |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
1190200002 | E-commerce & webapplications/1 | 3 |
1190300000 | Internationale handelsinstellingen & handelsovereenkomsten /1 | 3 |
1190300001 | Frans : commerciële communicatie/1 | 3 |
1190300002 | Engels : commerciële communicatie/1 | 3 |
1190300003 | Duits : commerciële communicatie/1 | 3 |
1190300004 | Spaans commerciële communicatie/1 | 3 |
1190300006 | Interculturele communicatie/2 | 3 |
1190300007 | Duits : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190300008 | Spaans : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190300009 | Event- & congressmanagement/2 | 3 |
1190300010 | Frans : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190300011 | Engels : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190300012 | Bedrijfsstage/3 & 4 | 30 |
| |
Management assistant - International business - E-commerce & webapplications/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190200002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Soudyn |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Electronic commerce or e-commerce is a term for any type of business, or commercial transaction, that involves the transfer of information across the Internet. It covers a range of different types of businesses, from consumer based retail sites, through auction or music sites, to business exchanges trading goods and services between corporations. It is currently one of the most important aspects of the Internet to emerge.
These lessons will learn you how to plan and coordinate the creation process when building a Web site (or when having it built): Planning for a Good Site Design, Legal formalities, Designing for e-commerce, from Methods to Attract an Audience up to Online Payment Methods.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF33 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
The student coordinates the creation process of a website (group work with x people)
The student writes a paper in which the composition of the website , it's goals, target audience, competition and structure are explained.
The student knows how to write for the Internet.
The students knows how to optimize a site for search engines.
The student understands the basics of Internet Marketing, technology basics behind the Internet, the current evolutions of the Internet.
The students works in groups and carries out assignments (paper & presentation).
The student uses Internet tools to share information about a project.
|
|
MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL
Meerwaarde voor de studenten.
Het aanleren van taalcompetenties buiten de grenzen van een taalvak.
Het opleidingsonderdeel heeft in de dagdagelijkse praktijk een gangbaar vakjargon in de Engelse taal.
Het onderwerp van dit opleidingsonderdeel leent zich ertoe. De voertaal van het onderwerp van dit opleidingsonderdeel binnen de internationale handel en binnen de Europese unie is het Engels, bijgevolg ligt het voor de hand dat dit opleidingsonderdeel in het Engels aangebracht wordt.
De meest gerenommeerde naslagwerken die het onderwerp van dit opleidingsonderdeel beschrijven worden uitgeschreven in het Engels
Functionaliteit van de opleiding.
Internationalisering at home levende anderstalige omgeving.
Een Engelstalig leertraject organiseren waar uitwisselingsstudenten aan kunnen participeren.
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Current Internet Trends
-
Writing for the Web
-
Planning for a Good Site Design
-
Internet Technology : Basics of HTML & CSS
-
Working with WYSIWYG
-
Web hosting and domain registration
-
Legal formalities concerning e-commerce
-
Attracting an Audience: Publicizing your Site
-
Working Keywords into Your Pages
-
Submitting to the Search Sites
-
Designing for e-commerce
-
Target Audiences
-
Internet Marketing
-
Online Payment Methods
|
STUDIEMATERIAAL
|
PowerPoint presentations and other digital material is made available on e-campus on following path: P:\Educatie\Lector aan Student\BM\Soudyn M\MOD1 3MAIB-3MAS-3HRM-ALSEM E-COMMERCE
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
25
|
%
|
Verdere toelichting:
Open discussion between lector and students to gather information and evaluate current progress.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
In the course of week 8 (week of exams) students present website and discuss paper and website orally.
- Group assignment, peer assessment, paper: 10 marks
- Presentation & defending orally: 10 marks
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Student needs to contact lecturer before 1st July to learn subject of the paper he/she will have to write and the specifications on the assignment.
- Paper to be handed in before 2nd exam period starts: 10 marks
- Paper to be defended orally during 2nd exam period: 10 marks
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - International business - Internationale handelsinstellingen & handelsovereenkomsten /1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300000 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Steven Thiré |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Internationale modelcontracten van het Internationale Kamer van Koophandel uit Parijs zoals koop, agentuur en distributie. Tevens wordt een checklist besproken om zelf internationale contracten op te stellen en worden de verschillende juridische aspecten van internationale handel behandeld. Incoterms worden tevens behandeld
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF23 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF35 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Inzicht hebben in de bepalingen uitgegeven door het ICC, Parijs, in verband met de redactie van internationale overeenkomsten inzake koop, distributie en agentuur. In staat zijn de onderneming te plaatsen in haar internationale context van import en export en derhalve gepaste contractvormen voor te stellen in het belang van de onderneming.
|
|
MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL
Meerwaarde voor de studenten.
Het aanleren van taalcompetenties buiten de grenzen van een taalvak.
Het opleidingsonderdeel heeft in de dagdagelijkse praktijk een gangbaar vakjargon in de Engelse taal.
Het onderwerp van dit opleidingsonderdeel leent zich ertoe. De voertaal van het onderwerp van dit opleidingsonderdeel binnen de internationale handel en binnen de Europese unie is het Engels, bijgevolg ligt het voor de hand dat dit opleidingsonderdeel in het Engels aangebracht wordt.
De meest gerenommeerde naslagwerken die het onderwerp van dit opleidingsonderdeel beschrijven worden uitgeschreven in het Engels
Functionaliteit van de opleiding.
Internationalisering at home levende anderstalige omgeving.
Een Engelstalig leertraject organiseren waar uitwisselingsstudenten aan kunnen participeren.
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Teksten kunnen analyseren en samenvatten. Beknopt advies verlenen aan de hand van cases.
Bedrijfscommunicatie en Engels
|
LEERINHOUDEN
|
- ICC modelovereenkomst voor koop
- Inleiding
- Bijzondere voorwaarden
- Algemene voorwaarden
- Modelvoorbeeld redactie van de koopovereenkomst
- Incoterms 2010
- Verdrag van de VN in verband met de internationale koop van goederen.
- Internationaal handelsagentuuur
- Internationale distributie
- Juridische aspecten van import en export
- Documentaire transacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursusmateriaal via lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met vraag en leergesprekken, de inbreng van de student via discussie is daarbij essentieel.
- Voor de persoonlijke verwerking krijgen de studenten kennis, toepassingvragen tijdens de hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
schriftelijk examen op 20 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
schriftelijk examen op 20 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - International business - Frans : commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Leila Bernad |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. Hij/zij gebruikt de aangereikte Franse terminologie en zinsstructuren om te vergaderen, te telefonerenen te mailen .
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan:
- Aan (alledaagse) gesprekken/discussies typisch voor het bedrijfsleven deelnemen.
- Moeiteloos zijn/haar meningen, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
- Vergaderen
- Telefoneren
- E-mails schrijven
- Een evenement organiseren
- Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
- Radio en tv-programma’s (documentaires, actualiteit etc.) volgen, begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch een eigen mening geven).
- Teksten/artikels met een economische inhoud begrijpen, analyseren, samenvatten en er een persoonlijk standpunt over innemen.
- Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en/of Excel en deze integreren in Powerpoint.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Frans: algemene communicatie/1; Frans : bedrijfscommunicatie/2; Frans: bedrijfscommunicatie/3; Frans.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Algemene en economische woordenschat
-
Toegespaste grammatica: een correcte vraag stellen en uitdrukken van een doel, oorzaak, gevolg, tegenstelling en toegeving
-
Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie: telefoneren, vergaderen, mails opstellen, een gesprek voeren over de actualiteit, teksten over actuele onderwerpen lezen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen
-
Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie
-
Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie
-
Aanvullend lesmateriaal + richtlijnen en afspraken m.b.t. de permanente evaluatie worden op de P-schijf geplaatst of tijdens de les bezorgd.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
90
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 50% | examen in de examenreeks | 50% |
- Schriftelijk examen van 2 uur (50%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een (niet) gezien tekstdocument.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
-
Schriftelijk examen van 2 uur (80%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument
-
De punten van de permanente evaluatie van de eerste zittijd worden automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. (20%).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - International business - Engels : commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Philippe Desmet |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus traint de student zijn communicatieve vaardigheden op zakelijk gebied (in het Engels).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan een sollicitatiebrief schrijven.
De student kan zichzelf voorstellen tijdens een sollicitatiegesprek.
De student kan een zakelijke presentatie voorbereiden.
De student kan een vergadering leiden of zinvol deelnemen aan een vergadering.
De student kent de algemene regels voor de lay-out van een zakelijke brief.
De student kan de volgende brieven schrijven: a letter of enquiry, a sales letter.
De student kan een artikel (uit een Engelse krant) i.v.m. de zakelijke en algemene actualiteit interpreteren en samenvatten.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscommunicatie/3;Engels: algemene communicatie/1; Engels: bedrijfscommunicatie/2; Engels.
|
|
Andere begincompetenties
|
startniveau: intermediate
|
LEERINHOUDEN
|
De sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek.
De algemene lay-out van de zakelijke brief.
Twee brieven: a letter of enquiry, a sales letter.
Een presentatie voorbereiden.
Een vergadering leiden en zinvol deelnemen aan een vergadering.
Lectuur en anaylse van krantenartikels + klassikale bespreking.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus (Universitas)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
00
|
%
|
Verdere toelichting:
- Theoretische lessen (hoorcollege)
- Groepswerk
- Individuele presentaties
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen: 70%
Mondelming examen: 30%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Schriftelijk examen: 70% van de punten
- Mondeling examen: 30% van de punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - International business - Duits : commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gilbert Druant |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na een korte opfrissing van Duits in 2MA - de mens leert om te vergeten - blijft de alledaagse woordenschat met zijn spraakkunst gangbaar. Maar we verbreden en verdiepen verder ons commercieel taalgebruik. Schriftelijk maar vooral mondeling (zie ook de evaluatie), dit laatste bij IB zelfs meer dan bij Sales.
Ook de thema's en de teksten gaan hier veel meer mondeling en internationaler, ze gaan echt vreemd.
Vandaar ook wat andere competenties: manieren, houdingen tegenover derden, voor een publiek optreden...
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vooral aan de stijl, de houding en de impact van zakelijk en internationaal communiceren werken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2.
|
|
Andere begincompetenties
|
Vorige modules.
|
LEERINHOUDEN
|
- Spraakkunstige bijzonderheden., met dito oefeningen
- Een hele mondelinge transactie, vanaf het eerste contact tot het afsluiten van het contract.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, Brugge, 2005
- Werkboek van eigen maak met zeer doelgerichte oefeningen, o.m. een heel verkoopsgesprek uit 'Vertrag in der Tasche', Practical Business German, Dieter Herde-David Royce. Enkel nog als kopie beschikbaar;
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
- Steeds meer spreekmomenten, gaande van een debat tot heuse theaterstukken op de commerciële bühne.
- Tussendoor nog een bijzondere woordenschat- of spraakkunstoefening.
- Aanvullend bijzondere woordenschat, teksten, ideeën of statements uit een internationale context.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
- Wekelijks werk 6 punten
- Mondeling examen (individueel of in groep) 7 punten
- Schriftelijk examen7 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Mondeling 10 punten
- Schriftelijk 10 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - International business - Spaans commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kathleen Paenhuysen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere sollicitaties, bedrijfsgeschiedenis, financiering en onderhandelingen. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
Bij aanvang van de cursus moet je niveau A1+ van het Europees referentiekader hebben bereikt (Spaans: basiskennis/6 en Spaans communicatie/7). De woordenschat en de taalmiddelen worden verder uitgebreid en er volgt een verdieping van de grammaticale onderwerpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan op een verstaanbare en duidelijke manier communiceren in een beroepsmatige context..
- De student kan informatie inwinnen en op vragen antwoorden.
- De student kan het gepreksthema van native speakersvolgen als duidelijk wordt gesproken.
- De student kan teksten met eenvoudige informatie begrijpen en de belangrijkste informatie halen uit mediaberichten (pers of televisie).
- De student kan eenvoudige e-mails en brieven schrijven.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Spaans: communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
communicatieve onderwerpen:
- inlichtingen inwinnen / een bedrijf beschrijven / mening geven en onderbouwen / voorkeur uitdrukken
- solliciteren / een kennismakingsgesprek voorbereiden en uitvoeren / over het verleden spreken / iemand, iets beschrijven
- situaties en gebeurtenissen uit het verleden weergeven / over veranderingen praten / vergelijkingen formuleren
- afspraken maken / tijdstippen en volgorde weergeven / instemming uitdrukken / een alternatief voorstel doen
grammaticale onderwerpen:
- persoonlijk voornaamwoord als lijdend en meewerkend voorwerp / bevestigende imperatief (2e persoon enkelvoud, onregelmatige vormen) / de werkwoorden parecer en interesarse
- pretérito indefinido / gebruik van de pretérito indefinido en van de pretérito perfecto
- pretérito imperfecto / gebruik van de pretérito imperfecto en van de pretérito indefinido / más de - más que / hacerse, ponerse, volverse
- pretérito pluscuamperfecto / onbepaalde voornaamwoorden / tijdsaanduidingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
- aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek NL-SP, SP-NL
Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten tijdens de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- schriftelijk examen : open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- schriftelijk examen: open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - International business - Interculturele communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300006 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 35 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hilde Hoefnagels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het programma beoogt een vlotte omgang met allerlei interculturele situaties, gegeven door internationale werkomgeving
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Een kritische blik onwikkelen en kunnen verwoorden naar internationale contexten met hun valkuilen en hoogtepunten toe.
- Zich gemakkelijk kunnen bewegen en aanpassen in een multi-culturele werksituatie.
- Zichzelf binnen de eigen cultuur weten te positioneren en bijgevolg zichzelf kunnen herkennen binnen internationale context
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Theoretische lessen, sociale technieken, simulaties, case studies en gastlectoren.
- Bewijs een professioneel niveau van management bekwaamheid in een internationale, culturele business context.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek, research opdrachten, kranten, tijdschriften, video en case studies en gastlectoren.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
60
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
Theoretische lessen, interactieve contactlessen, lezingen door gastlectoren, individuele portfolio
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 100% |
Volledige permanente evaluatie
In de loop van 7 weken nemen docent en student het handboek samen door, en wordt het geillustreerd door wekelijkse originele en update inbreng studenten en verdere uitdieping door docent.
Culturen en subculturen worden in een brede waaier aangereikt en toegelicht in de vorm van hoorcolleges, verslagen door Belgen in het buitenland, divese literatuur, filmmateriaal, inzichten van trendwatchers etc
Verder wordt van de studenten verlangd dat ze een persoonlijk porfolio opstellen van het verloop van de module, waarin ze alle theoretische onderdelen opnemen, en waarbij ze op alle oefeningen en gastcolleges een persoonlijke kritische neerslag formurelen. Daarenboven moet dit portfolio persoonlijk-origineel zijn en dus aangevuld worden met hun eigen inbreng vanuit een individueel-creatief standpunt dat uiteraard voor elke student verschillend zal zijn.
Het portfolio bevat onder andere minimum 10 interviews met personen die werken en leven in een cross cultural wereld, èn aan het einde van het hele verslag een kritische kijk op hun eigen-heid en hun plaats binnen de multiculturele samenleving
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 50% | examen in de examenreeks | 50% |
Een nieuw portfolio voor 50% van de punten en een mondeling examen daarover voor 50% van de punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - International business - Duits : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gilbert Druant |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze laatste module met 3MAIB gaan we op het élan van de vorige door.
Enkel wat ontbrekende spraakkunst- of woordenschatelementen komen aan de orde, uiteraard à la carte.
Behalve het schriftelijke taalgebruik gaat alle aandacht hier naar mondeling en internationaal ferm uit de hoek komen.
Dus finaal aandacht voor wat salopp 'interculturele communicatie' wordt genoemd, maar dan niet theoretisch, maar vanuit deze studenten, creatief en vindingrijk als ze mogen zijn.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF22 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
- OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF39 Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF41 Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het internationale karakter van de Duitse business beklemtonen., behandelen, bewijzen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2.
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor: Duits: commerciële communicatie/1.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2. Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor: Duits: commerciële communicatie/1.'
|
|
Andere begincompetenties
|
vorige modules
|
LEERINHOUDEN
|
- Spraakkunstige bijzonderheden, met dito oefeningen.
- Naar believen verdere van schriftelijke en mondelinge communicatie, om niets onverlet te laten.
- Stevige dingen lezen en bespreken over het Duitse zaken doen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- 'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, 2005
- Werkboek van eigen maak met de meest diverse, behoorlijk uitdagende oefeningen, dialogen, teksten of verhalen. We ronden af met de reeks 'Vertrag in der Tasche'.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
Alle vormen die nog niet (voldoende) aan bod kwamen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
- Wekelijks werk: 6punten
- Mondeling (individueel of in groep): 7punten
- Schriftelijk: 7punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Mondeling: 10 punten
- Schriftelijk: 10 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - International business - Spaans : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kathleen Paenhuysen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere beurzen, zakenreizen, autohuur, kantoorinrichting, onderhandelingen en klachten. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student bereikt niveau A2+ van het Europees Referentiekader.
- De student begrijpt de gesprekspartner goed en kan duidelijk en tamelijk vlot communiceren in het Spaans in een beroepsmatige context.
- De student kan een brief schrijven in het Spaans.
- De student kan de hoofdgedachte van veel programma's op radio of televisie begrijpen wanneer relatief traag en duidelijk gesproken wordt.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Spaans : communicatie/3; Spaans : basiskennis/2. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Spaans commerciële communicatie/1.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Spaans : communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Spaans commerciële communicatie/1.'
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
communicatieve onderwerpen:
- zeggen wat iemand aan het doen is / beschrijven van werkzaamheden op de werkplek en productieprocessen beschrijven / uitleggen hoe iets functioneert
- over toekomstige gebeurtenissen spreken / een formulier invullen / een project voorstellen / vermoedens uiten / waarschijnlijkheid uitdrukken
- adviezen en aanbevelingen formuleren / wensen en verzoeken uiten
- voorstellen van een reclamecampagne
- een route uitleggen / aanwijzingen geven / klanten te woord staan / een formulier invullen
- klanten adviseren / producten beschrijven / voorstellen doen / voor-en nadelen bespreken / iets plannen
- reserveringen maken / wensen, eisen, hoop en gevoelens uiten / over mogelijkheid en noodzaak praten / gesprekken voeren met klanten op een beurs / ervaringen uitwisselen / veronderstellingen uiten / twijfel formuleren
- onderhandelen over prijzen en verkoopsvoorwaarden / hypotheses formuleren / wensen uitdrukken/ beleefde verzoeken
- een probleem omschrijven / telefonisch en schriftelijk reclameren / uitdrukkingen aan de telefoon
- resultaten bespreken / spreken over fusies en overnames
grammaticale onderwerpen:
- gerundio / al + infinitief
- futuro simple en futuro compuesto
- condicional simple
- bevestigende imperatief / persoonlijke voornaamwoorden als lijdend en meewerkend voorwerp in één zin
- ontkennende imperatief / ontkennende imperatief + persoonlijk voornaamwoord / verschil tussen llevar - traer / perífrasis verbales
- presente de subjuntivo
- subjuntivo tegenover indicativo / perfecto de subjuntivo
- imperfecto de subjuntivo / voorwaardelijke zinnen met si
|
STUDIEMATERIAAL
|
- noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
- aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek SP-NL, NL-SP
Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten in de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
19
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
- schriftelijk examen: open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
- mondelinge proef : permanente evaluatie, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- schriftelijk examen: open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - International business - Event- & congressmanagement/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Soudyn |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het organiseren van congressen en events is een marketinginstrument dat forse opgang heeft gekend afgelopen jaren: ieder bedrijf kent nu de kansen die congressen, seminaries, bedrijfsfeesten, openingsevenementen, productlanceringen of teambuildings bieden. Het organiseren van evenementen en congressen vraagt heel wat tijd en energie. Het eenmalige en unieke van het evenement biedt een uitdaging, maar creërt natuurlijk ook de nodige stress en druk om alles perfect te organiseren. In dit vak krijg je een overzicht en een hoop praktische tips hoe je een congres of evenement organiseert. Je krijgt praktische checklists die een steun zijn om niets aan het toeval over te laten, en bovendien een hoop ideeën hoe een event er kan uitzien.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
- OF23 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF26 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF30 Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF33 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF41 Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF45 Een businessplan kunnen opstellen en het verschil inschatten tussen variabele en vaste kosten.Een break-evenanalyse maken en een ideale inschrijvingsprijs berekenen. Hij/zij kan communicatie documenten, bezoekersrapporten, een korte planning en CRM-systemen opstellen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student heeft inzicht in de plaats van congressen en events in de marketing- en communicatiedoelstellingen van een organisatie en kan voorbeelden aanhalen van de verschillende soorten events en congressen.
- De student stelt een conceptplan op voor een event of congres en presenteert en verdedigt dit conceptplan.
- De student heeft inzicht in de inkomsten en kosten, verbonden aan de organisatie van congressen en events. Hij stelt een concreet budgetplan op en stuurt bij waar nodig.
- De student kent de basisprincipes van direct mail en pas deze toe op het schrijven, opmaken en versturen van uitnodigingen en brochures.
- De student verzorgt de administratie van een congres en event met gebruik van standaard correspondentiemodellen.
- De student onderzoekt de markt van event- en congresorganisatoren, locaties, congrescentra, toeleveranciers van materiaal en ondersteunende diensten. De student houdt rekening met de criteria wanneer diensten worden uitbesteed en hanteert daarbij checklistmodellen.
- De student ondervindt het belang van een goede backtiming, kan een backtiming opstellen, weet welke organisatorische aspecten te pas komen aan de organisatie van events en congressen en wat er allemaal kan mislopen.
- De student werkt in teamverband, verdeelt taken en respecteert deadlines. Hij verdedigt en presenteert zijn werk overtuigend. Daarnaast kan hij op basis van bepaalde criteria het werk van anderen beoordelen en op een constructieve manier feedback aan anderen formuleren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Kennis van de basisprincipes van marketing.
- Verwoorden en opmaken van een conceptplan onder vorm van een rapport en onder vorm van een groepspresentatie, ondersteund door PowerPoint.
- Toepassen van de basisfuncties en van variabele en vaste verwijzingen in Excel voor de opmaak van een budgetplan.
- Ervaring hebben in het onderling verdelen van taken van groepswerk, het uitwerken van de taken en het presenteren van de resultaten van groepswerk.
|
LEERINHOUDEN
|
- Doelstellingen van de organisatie van een evenement of congres.
- Het concept en het stappenplan.
- Het inhoudelijk programma van het evenement/congres.
- Een locatie zoeken en vastleggen.
- Een budgetplan uitwerken.
- Uitnodiging, communicatie en correspondentie van het evenement/congres.
- De productie van het evenement/congres.
- Evaluatie van het evenement/congres.
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
- Het chronologisch verloop van voorbereiding tot en met evaluatie van een event.
- Studenten maken individuele of in groep uitgewerkte opdrachten tegen een afgesproken deadline. Deze opdrachten zijn deeltaken van een event.
- Studenten stellen een uitnodiging op en zorgen voor een direct mailcampagne voor de promotie van een event.
- De studenten zoeken informatie op over congreslocaties, leveranciers, bureaus. Ze verwerken deze informatie, maken keuzes en argumenteren deze keuzes. Ze zorgen voor overeenkomsten met de leveranciers en volgen de administratie op.
- Studenten oefenen klassikaal in het opstellen van een budgetplan. Ze werken individueel een budgetplan uit en passen er berekeningsformules toe.
- Studenten zorgen voor de voorbereiding en uitvoering van de eventorganisatie en volgen de taakverdeling en deadlines op aan de hand van backtimings en actieplannen.
- Studenten zorgen op de eventdag zelf voor de organisatie ter plaatse en voor het onthaal.
- Tussentijdse rapportering en klassikale groepspresentaties, waarbij studenten deelfacetten van de eventorganisatie voorstellen, maar ook leren het werk van anderen te beoordelen en hen op een constructieve manier hulp en feedback geven.
- Studenten krijgen klassikale feedback op groepswerk en individuele feedback op de individuele oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 50% | examen in de examenreeks | 50% |
- Schriftelijk examen met kennis- inzicht- en toepassingsvragen: 10 punten
- Groeps- en individueel werk: 10 punten
- Bij de groepspresentaties geldt het resultaat van de groepstaken en het respecteren van de deadlines.
- Tussentijdse rapporten worden beoordeeld op de inhoudelijke kwaliteit, de argumentatie waarom een bepaalde keuze voor concept, locatie, leverancier, … werd genomen, de kritische zin en de vlotheid en helderheid van de aanbevelingen.
- Het actieplan wordt beoordeeld op de volledigheid en de opvolging ervan, samen met het overleg hierover met de andere werkgroepen.
- Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de dienstverlening en de samenwerking met de andere groepen, die belast zijn met andere deeltaken van de organisatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Schriftelijk examen met kennis- inzicht- en toepassingsvragen: 20 punten
- Groeps- en individueel werk moet niet opnieuw worden gemaakt.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - International business - Frans : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300010 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Leila Bernad |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. De student wordt ertoe aangezet om de actualiteit te volgen en teksten binnen zijn vakgebied te lezen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De verschillende criteria voor efficiënte communicatie begrijpen en toepassen (publieksgerichtheid, taalregister, doelgerichtheid, vormaspecten).
- Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond informeren, contacteren, vragen.
- Aan vergaderingen/discussies met verschillende sprekers deelnemen.
- Moeiteloos zijn/haar mening, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
- Verslagen kunnen opmaken van een gesprek met verschillende sprekers.
- Verschillende commerciële documenten (als flyers en folders) analyseren en zelf opstellen.
- Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
- Artikels en verslagen over een algemene, specifieke en/of vakgerichte thematiek begrijpen en analyseren.
- Een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting.
- De meeste radio- en tv-programma’s (documentaires, actualiteit, talkshow’s, film, etc.) begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch zijn eigen mening geven).
- De belangrijkste elementen uit gevonden materiaal halen, samenvatten, argumenteren en een persoonlijk standpunt daartegenover innemen.
- Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en en deze integreren in Powerpoint.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Frans: alg. comm./1; Frans: bedrijfscomm./2;Frans: bedrijfscomm./3;Frans. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Frans: commerc. comm./1.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Frans: alg. comm./1; Frans: bedrijfscomm./2;Frans: bedrijfscomm./3;Frans.
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Frans: commerc. comm./1.'
|
|
Andere begincompetenties
|
Toepassingen ICT (softwarepakketten Word en Powerpoint)
|
LEERINHOUDEN
|
-
- Algemene en economische woordenschat
- Toegespaste grammatica: uitdrukken van een voorwaarde en een wijze/middel
Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie Actualiteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen en zelfstudie
-
Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie
-
Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie en voor het examen
-
Aanvullend lesmateriaal + richtlijnen en afspraken m.b.t. de permanente evaluatie worden op de P-schijf geplaatst of tijdens de les bezorgd.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
80
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
-
-
Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructuren om te vergaderen, debatteren en discussiëren (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal)
-
De actualiteit volgen
-
Een presentatie voorbereiden en geven, voorbereiden van een evenement
-
Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 70% | examen in de examenreeks | 30% |
- Permanente evaluatie (70%): 1) Debatteren. Er wordt rekening gehouden met vlotheid, inhoud, grammaticale correctheid en deelname. 2) Organiseren van een event.(uitnodiging, programma, onhaal) 3) Simulatie (situaties op de werkvloer)
- Mondeling examen (30%): Presentatie (cijfergegevens overbrengen) + vragen met betrekking tot het gekozen onderwerp en de leerstof.
-
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
- Mondeling examen (80%) : 1) Vragen over de leerstof 2) Een tekst uit een tijdschrift lezen en de inhoud ervan presenteren. Er wordt rekening gehouden met de volledigheid, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en presentatietechniek.
- De punten van de permanente evaluatie van de eerste zittijd worden overgenomen. (20%)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - International business - Engels : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300011 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Philippe Desmet |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
The course aims to develop some essential advanced business communication skills (in English)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- The student can write professional business letters and e-mails.
- The student is familiar with vocabulary concerning sales, negotiations, recruitment, handling complaints, attending meetings, ...
- The student can read and summarize newspaper articles about business topics and current affairs.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscomm./3; Engels: algemene comm./1;Engels: bedrijfscomm./2;Engels. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Engels: commerciële comm./1.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscomm./3; Engels: algemene comm./1;Engels: bedrijfscomm./2;Engels.
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Engels: commerciële comm./1.'
|
|
Andere begincompetenties
|
Entry level: intermediate.
|
LEERINHOUDEN
|
Communication skills: attending and chairing meetings, negotiations
Commercial correspondence: order letters, invoicing, collection letters
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus via Universitas verdeeld.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Lectures, groupwork, research.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Written examination: 30%
Oral examination: 70%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Oral examination: 70%.
Written examination: 30%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - International business - Bedrijfsstage/3 & 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | International business | Code: | 1190300012 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3-4 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 30 | Totaal studietijd: | 780 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Inge Verhaegen Gilbert Druant |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedrijfsstage vormt de afsluiter, de kers op de taart, van de opleiding Management Assistant International Business. De opgedane kennis binnen de hogeschool en de stage gelopen in het tweede jaar vormen de basis van een geslaagde stageperiode. De studenten zoeken een stageplaats in het buitenland en toetsen hun theoretische kennis aan het werkveld. De taalcomponent is zeer belangrijk gezien het om een buitenlandse uitdaging gaat. Het onderdompelen in een taalbad, het opsnuiven van een andere cultuur maakt deze stage tot een onvergetelijke gebeurtenis. "A ones in a lifetime opportunity" vertelde een student mij onlangs...
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF18 Kennis van de verschillende mogelijkheden bij dossierbeheer en archivering van elektronische hulpmiddelen bij archivering. Hij/zij zorgt voor de postbehandeling, archivering en dossierbeheer. Hij/zij kan stukken in archief/bibliotheek opzoeken en archief/documentatie/bibliotheek beheren.
- OF20 Organiseert efficiënt een secretariaat en heeft inzicht in planning. De werkindeling op het secretariaat bepalen en coördineren, adviseren bij invoering van nieuwe procedures, medewerkers. Regelen de aankoop van kantoorapparatuur en -benodigdheden. De verantwoordelijkheid dragen voor de dagelijkse gang van zaken op het secretariaat.
- OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
- OF22 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF25 Hij/zij kan samenwerken met collega's, zowel uit eigen als uit andere vakdisciplines, kan goed functioneren in teamverband, staat open voor feedback, kan taken delegeren, kan beknopt en duidelijk communiceren met collega's en opdrachtgevers en aan hen rapporteren.
- OF26 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF39 Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF40 Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF42 Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Zorgen voor planning en efficiënt time-management
- Afhandelen van correspondentie
- Organiseren van eficiënt secretariaat
- Verzamelen van informatie
- Reproductieve en productieve informatieverwerking
- Correct communiceren, zowel mondeling als schriftelijk, in het Nederlands, het Frans, het Engels en het Duits/Spaans
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket MA deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van modelpakket deel 3 MAIB.
|
|
Andere begincompetenties
|
Competenties verworven tijdens het 1ste en 2de jaar
|
LEERINHOUDEN
|
Leerinhouden van de 10 voorgaande modulesworden verwerkt in een veelzijdig takenpakket. De student moet zelfstandig een stageplaats vastleggen. Hij/zij moet op het werkterrein evolueren tot een volwaardige arbeidskracht aangepast aan de beroepseisen, het arbeidsritme en het teamwork. Hij/zij moet autonoom kunnen werken aan een bedrijfsproject.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handleiding stage op BB
- Richtlijnen stage op BB
- Aanverwante documenten op BB
- Toelichting en just-in-time informatie via BB
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
90
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
5
|
%
|
Verdere toelichting:
- Oriënterend hoorcollege: stagelessen
- Groepsintervisies gecoached door lectoren
- Ervaringsleren: praktijk in het werkveld
- Monitoraat
- Individuele begeleiding
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 100% |
- Tijdig en volgens afspraken vinden van een stageplaats
- Evaluatie door de stageplaats aan de hand van het evaluatieformulier
- Evaluatie door de stagebegeleider van de school
- Evaluatiecriteria: aanwezigheid tijdens de vergaderingen, naleven van afspraken, scores op de tussentijdse evaluaties, feedback en evaluatiegeprek met stagementor op de stageplaats naar aanleiding van de stageprestaties, constructieve omgang met alle werkpartners en de beoordeling van de rapportering
- Criteria bij de portfolio en stageverslag: Structuur (logisch en consequent), inhoudelijke rijkdom (correct, diepgaand, geargumenteerd), kritsche zin, vlotheid, volledigheid
- Stageverslag wordt opgesteld in de voertaal van het stagebedrijf
- Presentatie van het bedrijfsproject in de voertaal van het stagebedrijf
- Verdeling de stageplaats beoordeelt de verworven competenties en het bedrijfsproject (50%); de school beoordeelt de portfolio, de voorstelling van het bedrijfsproject en het stageproces.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen herkansing mogelijk .
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 06/03/2013
|
| |
|
|
|
|