|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4170300025 | Stage Mode 3 | 12 |
4170300027 | Vakdidactiek Mode 3 | 3 |
4170900013 | Portfolio | 3 |
4171100066 | Agogische vaardigheden 3 | 3 |
4171100067 | Pedagogische wetenschappen | 4 |
4171100068 | Seminaries | 3 |
4171100070 | Coaching | 3 |
4171100071 | Techniek - vakdidactiek 5 | 9 |
4171100072 | Stage Techniek 3 | 6 |
4171100077 | Stage Voeding-Verzorging 3 | 12 |
4171100078 | Stage uitbreiding | 3 |
4171100079 | Voeding - vakdidactiek 3 | 4 |
4171100080 | Verzorging - vakdidactiek 3 | 4 |
4171100083 | Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 3 | 3 |
4170100008 | Creatie 3 | 3 |
4170100010 | Realisatie 3 | 4 |
4170100009 | Vormgeving 3 | 4 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage Mode 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170300025 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 4 | Aantal studiepunten: | 12 | Totaal studietijd: | 312 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt. (9u per week major en 5u per week minor) Daarna volgt een blokstage van 2 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.
Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!
Voor de major verdiept de student zich in de lesinhouden van de derde graad, aangevuld met de eerste en tweede graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren in functie van de beginsituatie. Op relationeel/interactief vlak toont de student een omgang met leerlingen die aangepast is aan hun ontwikkelingsniveau. Specifiek voor de derde graad stimuleert de student de leerlingen op hun weg naar zelfstandigheid.
De student wordt tijdens de stage door een lector van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren wordt per stageblok een evaluatiedossier opgesteld. Deze dossiers zijn het uitgangspunt voor de eindevaluatie van de stage major.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio-stage Mode 2, Mode module 3, Mode module 4.
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
|
LEERINHOUDEN
|
- het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de major in de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad.
- uitdieping en toetsing aan de praktijk van het portfolio-onderwerp
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
- Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
- Leerplannen en eindtermen.
- Handboeken en leerlingenteksten.
- Vakliteratuur!
- Observatieopdrachten.
- Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
- Eigen reflecties.
- Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
1
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum.
- De student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurdende de 2 blokstages. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
- Er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
- Breekpunten moeten verworven zijn.
- Voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Geen herkansing mogelijk.
geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Vakdidactiek Mode 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170300027 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 10 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus bereidt je voor op het lesgeven in de modevakken in de derde graad van het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student moet de leerplannen van de derde graad TSO lezen en kunnen toepassen tijdens de pedagogische stage .
- de studenten moeten kunnen uitleggen hoe je een geïntegreerde proef in het zesde jaar TSO en BSO organiseert.
- de student moet een project kunnen plannen voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch, tijdsplanning
- de student moet een lesonderwerp gedifferentieerd kunnen uitwerken : vertragen, versnellen, verbreden
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Vakdidactiek Mode 2.
|
|
Andere begincompetenties
|
vakdidactiek mode 1 en 2
|
LEERINHOUDEN
|
-
leerplanstudie derde graad TSO-BSO
-
plannen van project voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch , tijdsplanning
-
de geïntegreerde proef
-
stagebegeleiding
-
gedifferentieerd werken
-
nascholing, levenslang leren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- leerplannen van de derde graad
- presentaties op de Pschijf
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- De studenten maken in groep een een trimesterplanning voor mode. Het resultaat wordt tijdens het examen mondeling toegelicht
-
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Portfolio |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170900013 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 14 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor dit eindwerk vertrekt de student vanuit een problematiek die hij/zij tijdens de stages van de afgelopen jaren gedetecteerd heeft en waar hij/zij onderzoek wil naar doen en verbetering wil in aanbrengen. Deze problematiek wordt gelinkt aan het competentiemodel. De concrete leservaring en gedane zelfreflecties tijdens de stage van het derde jaar nemen hierbij een centrale plaats in. De student stelt op een creatieve wijze, na theoretische verdieping van het onderwerp via opzoekwerk van wetenschappelijke bronnen, een dossier samen waarbij de competentie-groeiontwikkeling mooi volgbaar wordt. Dit project zal tesamen met een didactische actie van het uitgewerkt thema mondeling verdedigd worden voor een jury-deskundigen en voor de collega-studenten .
Ter ondersteuning van dit proces krijgen de studenten een lector-mentor toegewezen die gedurende vastgelegde bijeenkomsten tijdens het jaar de student begeleidt in zijn proces. Deze bijeenkomsten zijn verplicht en tellen mee voor de procesevaluatie van dit eindwerk. Tevens worden de studenten gedurende 2 maal één week tijdens het academiejaar vrijgeroosterd om de opdrachten rond hun eindwerk te kunnen vervolledigen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student is in staat degelijk opzoekwerk te realiseren omtrent het gekozen onderwerp
2. De student is in staat dit opzoekwerk om te zetten naar een concrete actie die tijdens de stages uitgevoerd en geëvalueerd kan worden.
3. De student is in staat een verslag te maken in correct Nederlands van het opzoekwerk en de uitgewerkte actie
4. De student is in staat zijn/haar bevindingen omtrent het onderzoeksonderwerp op een boeiende manier te presenteren voor externen en collega-studenten.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage VV 2, Groeiportfolio - stage Biologie 2, en moet je je ook inschrijven voor: Stage VV3 of stage mode 3.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Theorie portfolio.
- Verdieping van de specifieke opdracht naar de keuze van de competenties.
- Bronnenonderzoek.
- Wetenschappelijke bronnen citeren.
- Het maken van een verzorgde, schriftelijke neerslag met bijzondere aandacht voor spelling.
- Mondelinge presentatie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Boek: Meeus, W., Van Looy, L., Portfolio zonder blozen, Garant, Antwerpen, 2005.
- Basistekst-opdracht: 'portfolio in de lerarenopleiding'.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Bibliotheekbezoek.
- Individuele begeleidingsmomenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- de portfolio wordt beoordeeld door de betrokken lectoren en een externe jury op het proces en het product van de uitgewerkte bundel en de mondelinge presentatie.
- studenten die een onvoldoende halen voor hun portfolio kunnen van de jury een aangepaste opdracht krijgen die uitgewerkt moet worden tegen de 2e zittijd.
- studenten die zich niet klaar voelen om hun portfolio reeds in 1e zittijd voor te stellen, kunnen deze voorstellen in 2e zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Wanneer de portfolio ontoereikend wordt geacht in de eerste examenperiode krijgt de student een concrete, specifieke opdracht om een onvoldoende uitgewerkt onderdeel van de portfolio opnieuw te behandelen.
- studenten die hun portfolio niet in 1e zittijd voorstelden, kunnen dit in 2e zittijd doen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100066 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op het begeleiden van leerlingen met leer-, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. We staan stil bij de specificiteit van leerlingen in het deeltijds en buitengewoon onderwijs en bij interculturele communicatie.
Het is de betrachting om een positief ingestelde attitude te ontwikkelen ten aanzien van de lerende, onafgezien van zijn kwaliteiten en beperkingen. Hiervoor is inzicht in problematieken noodzakelijk en dient samengewerkt te worden met collega's, ouders en externen.
De einddoelstelling zal erin bestaan om te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent. 2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen. 3. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert 4. De student is in staat om in overleg een positief leefklimaat te creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. Dit omvat inzicht in mogelijke stoornissen bij leerlingen.
5. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs. 6.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen. 7.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 2, Agogische vaardigheden 2
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot zelfreflectie
bereidheid tot interactief participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- Basishouding/attitude van de leerkracht : normen en waarden die inspireren
- Communicatieprincipes/ gespreksvoering
- Oudercontact
- jongeren met leer-, ontwikkelings-, gedragsproblemen
- jongeren in het deeltijds onderwijs
- jongeren in het buitengewoon onderwijs
- Interculturele communicatie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus met aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten en videomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges.
- Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen op 100 % van de punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen op 100% van de punten.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Pedagogische wetenschappen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100067 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evaluatiegegevens, klasseraad,…). 2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen. 3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen. 4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid. 5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.
6. De student neemt deel aan de training rond het thema leefsleutels
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Algemene didactiek 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De staatshervorming
- Het schoolpact
- Structuur van het onderwijs
- CLB
- Inrichtende macht
- leerplicht
- participatie
- De plichten van de leerkracht
- Verboden praktijken op school
- Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
- GOK
- Het schoolreglement
- De klasseraad
- Inspectie en begeleidingsdiensten
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus pedagogische wetenschapen 3 LO.
- Tijdschrift Klasse.
- Onderwijs.vlaanderen.be.
- Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
- Externe sprekers
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
92
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges.
- Opdrachten en oefeningen.
- Individueel werk.
- Mogelijke deelname seminaries die betrekking hebben op inhoud cursus.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Mondeling examen (50%). Open boek.
- opdrachten (50%)
- Leefsleutels (geen afzonderlijk examens, evaluatie tijdens de deelname aan training).
Opmerking: de grote van de groep moet er voor de afname van het mondeling examen twee dagen worden voorzien in het examenrooster.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen (100%) Open boek
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Seminaries |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100068 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aangezien onderwijs een uitzonderlijk breed werkterrein omvat, wordt van toekomstige leerkrachten verwacht dat zij actuele thema's die leven in de onderwijswereld kunnen detecteren en dat zij projecten en initiatieven hieromtrent positief-kritisch kunnen benaderen en kunnen integreren in hun eigen handelen en functioneren.
Hiertoe worden aan de studenten 6 seminaries aangeboden waarbij experts uit het werkveld hun project/ initiatief komen toelichten. De studenten krijgen telkens een verwerkingsopdracht.
Aangezien de thema's van de seminaries gebonden zijn aan de actualiteit, kan de inhoud elk jaar varieren.
Met deze seminaries willen wij bij de student een brede kijk en doordachte visie op onderwijs stimuleren. Tevens kaderen deze seminaries in de noodzakelijkheid van levenslang leren. Onderwijs is immers een zeer levendige sector die voortdurend onderhevig is aan veranderingen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student kan zich informeren omtrent actuele thema's in onderwijs (horizonverruiming)
de student kan zich informeren omtrent projecten en initiatieven ivm knelpunten in onderwijs
de student kan de voorgestelde projecten en initiatieven positief-kritisch evalueren
de student kan gefundeerd deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
de student is bereid om levenslang te leren
de student is bereid om de opgedane kennis en inzichten te integreren in het eigen functioneren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
een open houding om knelpunten in onderwijs te (h)erkennen
een positief-kritische ingesteldheid om initiatieven en projecten te 'wikken en te wegen'
bereidheid om de opgedane kennis en inzichten te vertalen naar het eigen handelen en functioneren als leerkracht
bereidheid om een attitude te ontwikkelen van levenslang leren
|
LEERINHOUDEN
|
seminaries:
- Specificiteit van het BuSO
- Specificiteit van het Deeltijds Onderwijs
- Spijbelen: wat houdt het in en wat kan er aan gedaan worden?
- Gelijke onderwijskansen: omgaan met kansarmoede (twee seminaries)
- Brede school
- persoonlijke verwerking: BuSO en het vernieuwd leerzorgkader; boekverwerkingsopdracht 'Laat ze niet schieten' Peter Adriaenssens
|
STUDIEMATERIAAL
|
syllabus en cases verzorgd door de externe experts
nota's van de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De studenten volgen workshops verzorgd door externe experts. Aanwezigheid is verplicht. Bij afwezigheid werkt de student een bijkomende opdracht uit.
Bij elke workshop hoort een verwerkingsopdracht. De uitwerking van deze opdrachten wordt voorgesteld bij het mondeling examen. Criteria bij de beoordeling van deze verwerkingsopdrachten: diepgang, samenhang en structuur, doordachtheid, kritische zin, behoorlijk taalgebruik.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De studenten werken een seminariemap uit ahv de opdrachten die ze krijgen bij de verschillende workshops, lezingen. Zij presenteren deze kaft met hun reflecties op een mondeling examen.
Beoordelingscriteria cfr. supra.
Indien de uitwerking van de opdrachten en de mondelinge toelichting onvoldoende zijn, worden deze terug voorgesteld in tweede zit.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De student heeft zijn seminariekaft met bijhorende opdrachten herwerkt en stelt deze opnieuw voor tijdens het mondeling examen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Coaching |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100070 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen Kristien Roland Ulrike van Dorst |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Coachingsvaardigheden zijn heel belangrijk als leerkracht. Resultaatgericht en innovatief werken vraagt heel veel begeleiding van leerlingen en veel samenwerking. Daarvoor is het nodig dat je jouw leerlingen en collega’s kan coachen. Met coachen bedoelen we dan begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van taken, maar ook bij ontwikkeling en leren. Dit opleidingsonderdeel is sterk ervaringsgericht uitgebouwd.
Tijdens enkele inleidende workshops ontwikkel je eerst een kennisbasis met betrekking tot coachen. Daarbij wordt uitgegaan van cases die de lector aanbrengt, zowel in woorden (teksten, verhalen) als beelden (video). Maar ook van je eigen ervaringen en die van medestudenten. Besprekingen per twee en in groepjes wisselen af met praktijkgerichte oefeningen en momenten waarbij je samen met medestudenten en de lector de nieuwe inzichten structureert en voor jezelf verwerkt. Dan kies je voor een coachingstraject dat je zelfstandig uitvoert. Het grootste deel van de studietijd gaat naar het voorbereiden en uitvoeren van dit coachingstraject in de praktijk. Je komt nog wel in groep samen voor ervaringsuitwisseling en intervisie.
In een coachingskaft hou je je leervorderingen bij.
Bij de evaluatie van het opleidingsonderdeel kan je vrij gebruik maken van je coachingskaft. Je geeft dan weer welke inzichten en competenties je ontwikkelde met betrekking tot resultaatgericht en waarderend coachen van anderen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Sterkten in het coachen van zichzelf kennen.
- Coachingscompetenties ontwikkelen om zelfontwikkeling en leren bij anderen uit te lokken en te ondersteunen.
- Kunnen aangeven welke plaats coahingscompetenties hebben in het werkveld.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:Communicatieve vaardigheden 2, Algemene didactiek 2
|
|
Andere begincompetenties
|
De eigen werkzaamheden in handen nemen en houden.
Oriënteren op; plannen van; bijsturen van; en reflecteren op de organisatie van de eigen activiteiten.
|
LEERINHOUDEN
|
- Wat is coaching? (basisprincipes)
- Eigen sterkten als basis voor coachen.
- Basishoudingen: echtheid, inleven, waarderen en bekrachtigen, toelaten, goesting doen krijgen, ontspannen, aanvaarden,...
- Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen en doorvragen, feedback geven en ontvangen, betrokken confronteren, afbakenen, uitdagen en inspireren.
- Structuur van een coachingsgesprek.
- Valkuilen bij coachen.
- Belemmeringen die bij een coachee in de weg kunnen staan voor een resultaatgerichte zelfsturing.
- Grenzen van coachen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handouts per workshop
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
·
Motiverende startworkshop (2 uur): plenair, per twee en in groepjes: Uitleg visie (expertenmodel vs begeleidingsmodel); uitleg drie trajecten; keuze maken (top 2). 10 a 12 studenten per traject. (IHM)
·
2 thematische workshops rond basishoudingen en gespreksvaardigheden, structuur van een coachingsgesprek, … (telkens 4 uur): met cases, zelfontdekkend leren, eenvoudige coachingsopdrachten, soms rollenspel, intervisie en groepsleren. (ROK).
·
1 inleidende workshop ter ondersteuning van het coachingstraject waarvoor je kiest (4 uur). Rond studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding (VDU), rond vakgerichte studiebegeleiding, rond studievaardigheden en leren leren (IHM), rond huiswerkbegeleiding voor IQRA (IQRA zelf).
·
Uitvoeren van coachingsopdrachten. (30 u)
o
Leerbegeleiding van eerstejaarstudenten.
Op basis van de LeMo-test krijgt elke student een aantal 1e jaars studenten toegewezen. De student houdt zelf bij hoe hij zijn begeleidingsuren heeft ingevuld (30 begeleidingsuren). Begeleiding is een combinatie van groepsbegeleiding en individuele begeleiding.
o
Studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding in secundaire scholen.
De studenten worden ingezet om twee halve dagen te organiseren in het kader van keuzebegeleiding. De hele groep van studenten verzorgen gezamenlijk voor klassen in secundaire scholen twee halve dagen. (Hoekenwerk). (totaal: 8u begeleiding per student). Afhankelijk van de vraag van secundaire scholen kunnen onze studenten meerdere klassen twee halve dagen opvangen.
o
Huiswerkbegeleiding in lager of secundair onderwijs: in samenwerking met een externe organisatie (IQRA). (10 x 3u)
·
Verwerking in een coachingskaft: - eigen samenvattingen van theoretische inzichten, - voorbereiding van coachingsactiviteiten - feedback van coachees (gecoachten) - zelfreflectie en zelfevaluatie na de uitvoering
·
Tussentijdse intervisiebijeenkomsten in groepjes (2x2 uur). Successen en leerpunten benoemen, realisaties uitwisselen en bekrachtigen; Voorbereiden van toekomstige acties en voorbereiden van de presentatie.
o
IQRA: ROK
o
Keuzebegel.: VDU
o
Leerbegel.: IHM
-
Presentatie in groep (buiten examenperiode). Halve dag: alle groepen samen. ROK, VDU & IHM
-
Mondeling evaluatiegesprek (buiten examenperiode). Halve dag: ROK, VDU & IHM
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Algemene eisen:
Aanwezigheid is verplicht. Je kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel coachen indien je afwezig bent voor de uitvoering van de coachingsopdracht (werkveld). Indien je afwezig bent voor één van de sessies die georganiseerd worden op de hogeschool (inleiding, workshops, intervisie- en slotbijeenkomst) dient een bijkomende opdracht uitgevoerd te worden.
a. Presentatie van het coachingstraject (20%)
Evaluatiecriteria:
- Degelijke schets van de uitgevoerde begeleiding en de concrete aanpak
- Goede verantwoording van de aanpak vanuit de geschetste theorie
- Waardevolle tips en aandachtspunten voor het toekomstig coachingstraject in de lerarenopleiding
- Creativiteit van de presentatie.
- Taakverdeling (Peer-assessment)
b. Uitwerking van de coachingskaft: (logboek + bijlages) (60%)
Evaluatiecriteria:
- Volledigheid
- Doorleefdheid
- Grondigheid
- Argumentatie
- Structuur
c.
Mondeling gesprek (20%)
Tijdens een mondeling gesprek licht je jouw uitgewerkte coachingskaft toe en toon je aan hoe de workshops en wat je las over coachen jou al dan niet inspireerden bij het ontwikkelen van je coachingscompetenties.
Evaluatiecriteria
-
Je kan doorleefd vertellen waar het om gaat bij coachen.
-
Je kan aangeven welke basishoudingen en gespreksvaardigheden zinvol zijn om anderen resultaatgericht en waarderend te coachen. En welke je zelf al bezit of ontwikkelde. Je verwijst daarbij naar de workshops
-
Je kan coachingscompetenties een plaats geven in het werkveld waartoe je opgeleid wordt.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Wanneer de student in eerste zit geen blijk gegeven heeft van voldoende beheersing van de coachingscompetenties kan dit niet in tweede zit ingehaald worden.
Wanneer in eerste zit de coachingsmap onvoldoende uitgewerkt is en de coachingscompetenties voldoende verworven zijn, kan de student zijn map terug voorstellen in tweede zit.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 5 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100071 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 44 | Aantal studiepunten: | 9 | Totaal studietijd: | 234 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Studenten krijgen het vervolg van de cursus energie:
stralingsenergie: kleuren, lampen, zonne-energie en radioactiviteit
communicatie: GSM, GPS, radio, versterkers en transistoren, dataverzending, flashgehuegen, soorten schermen, muis, dvdspeler en brander.
Projectweek:
- Werken aan eigen werkstuk voor hun vakdidactisch eindwerk
- Maken een keuze uit de veelheid van bezoeken zie verder
Vakdidactiek:
studenten werken een eigen project uit over een onderwerp uit de leerplannen techniek:
er moeten minstens 2 verkenningsgebieden in uitgewerkt worden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student herkent diverse grondstoffen, materialen en technieken; hij heeft de attitude om bedachtzaam met materie om te gaan.
- De studenten verwerft inzicht in het onderwerp stralingsenergie: electromagnetische straling, licht radiogolven, microgolven, rontgenstraling, laser, lampen, kernenerie, .....
- De studenten kan diverse grondstoffen en materialen herkennen.
- De student kan een eenvoudig werkstuk in hout of metaal maken
- De student kan uit de studiebezoeken leerstof halen om te verwerken voor hun lessen in het secundair onderwijs
- de student kan een eigen vakdidactisch project uitwerken
- de student verwerft inzicht in het versturen van klanksignalen, datasignalen zoals tekst, foto's en film
- de student weet hoe schermen opgebouwd zijn en hoe ze werken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 3, Techniek - vakdid 4
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Stralingsenergie : kleuren, elektromagnetische golven, ioniserende energie, met toepassingen in verlichting, verzorging, geneeskunde, communicatie, en het dagelijkse leven
Communicatie: inzicht in het versturen van klanksignalen, datasignalen zoals tekst, foto's en film hoe schermen opgebouwd zijn en hoe ze werken, hoe radio werkt en gsm, gps, dvd writer, flash geheugen, muis, en andere randapparatuur
Materie: hout, natuurlijke steen, gebakken steen, geperst, beton, mortel, porselein, keramiek, glas, water, composieten
Studiebezoeken
Biochemie: cosmetische produkten maken, chocolade fabriek bezoeken, brouwerijbezoek, ijsfabriek
keuze uit:
Futuroscope in Poitiers
Nint in Amsterdam
Neeltje Jans in Nederland
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De lector heeft eigen cursussen.
- Studiebezoeken
- Techniekklas met didactisch materiaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
19
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
17
|
%
|
Verdere toelichting:
- onderwijsleergesprekken met presentaties, films.
- praktische oefeningen
- studiebezoeken
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Theorie
- Schriftelijk examen in december 40% op stralingsenergie, 40% op materie en communicatie
- Vakdidactisch eindwerk : schriftelijk. Er staat 20% op het schriftelijk gedeelte.
studiebezoeken:
De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Indien door ziekte de student meer dan de helft van de practica mist, kan door de examencommissie beslist worden dat de student niet voldoet voor dit vak.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Schriftelijk voor stralingsenergie en materie deel II en constructie: 4 uur examen
- Afgeven van schriftelijk project van vakdidactiek en mondelinge voorstelling: 15 min.
De verdeling van de punten blijft identiek als tijdens de eerste zit
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage Techniek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100072 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken, waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt: 9u per week voor de major, 5u per week voor de minor. Daarna volgt een blokstage van 2 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.
Een belangrijk aandachtspunt tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!
Voor de minor verdiept de student zich in de lesinhouden van de eerste graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren in functie van de beginsituatie. Op relationeel/interactief vlak toont de student een omgang met leerlingen die aangepast is aan hun ontwikkelingsniveau.
De student wordt door een lector van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren wordt per blokstage een afsluitend evaluatiedossier opgesteld. Deze dossiers vormen het uitgangspunt voor de eindevaluatie van de stage minor.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 3, Techniek - vakdid 4, Groeiportfolio - stage Techn 2
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
|
LEERINHOUDEN
|
- het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de minor in de eerste graad
- uitdieping en toetsing van het portfolio-onderwerp
|
STUDIEMATERIAAL
|
basiscursussen uit de opleiding dienen als bronnenmateriaal
- behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar - leerplannen en eindtermen - handboeken en leerlingenteksten - vakliteratuur! - observatieopdrachten - leerpunten aangereikt door de mentoren en de stagebegeleiders - eigen reflecties - theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum
- de student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurende de eerste en tweede blokstage. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
- er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratief, leerbevorderen, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden gedrag.
- breekpunten moeten verworven zijn.
- voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
geen herkansing mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage Voeding-Verzorging 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100077 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 4 | Aantal studiepunten: | 12 | Totaal studietijd: | 312 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstageswaarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopteen blokstage van 4 weken gevold door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de major als voor de minor stage gedaan wordt. (9u per week voor de major en 5u per week voor de minor). Daarna volgt een blokstage van 2 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.
Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio.
Voor de major verdiept de student zich in de lesinhouden van de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren ifv de beginsituatie.
De student wordt door een lectore van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren van de stageschool wordt per blokstage een evaluatiedossier opgesteld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage VV 2, Verzorging - vakdid 2, Voeding - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
|
LEERINHOUDEN
|
- het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de major in de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad
- uitdieping en toetsing aan de praktijk van het portfolio-onderwerp
|
STUDIEMATERIAAL
|
- basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal
- behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar
- leerplannen en eindtermen
- handboeken en leerlingenteksten
- vakliteratuur!
- observatieopdrachten
- leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
- eigen reflecties
- theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- beoordelingscriteria en -procedure zie stagevademecum
- de student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurende de 2 blokstages. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
- er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
- breekpunten moeten verworven zijn
- voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
geen herkansing mogelijk
geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Stage uitbreiding |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100078 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het derde jaar krijgt de student de kans om naast het reguliere secundair onderwijs ook ervaring op te doen in het BuSO, het Deeltijds onderwijs op het volwassenonderwijs
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 05/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100079 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jan Lodewijks Annemie Seghers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voeding doorheen de levensloop Alternatieve voeding Voedingsproblemen en dieetvoeding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out.
-
Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
-
Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.
- Kan theoretische achtergrond omzetten in praktische aanwijzingen.
- Heeft inzicht in de leerplannen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Voeding - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Vakinhoud
Borst en flesvoeding
Voeding voor peuters en kleuters
Voeding voor scholieren en adolecenten
Alternatieve voeding
Voeding bij bejaarden
Voeding bij ziekte, dieetvoeding
Inzicht in de leerplannen TSO en BSO
|
STUDIEMATERIAAL
|
- VIG De voedingsdriehoek: een praktische voedingsgids
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
-
J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HB uitgevers, 2009
-
NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
- Brochures voedingsvoorlichting
- Leerplannen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
%
|
Verdere toelichting:
Elke leeftijdscategorie kent haar eigen behoeftes en voedingsproblemen: zwangere en lacterende, zuigeling, peuter en kleuter, scholieren, adolescenten, jong volwassenen en ouderen en bejaarden. Welke aanpassingen zijn er nodig bij ziekte, hoe kan voeding aangepast worden?
Tevens komen bijzondere, alternatieve voeding en voeding bij allochtonen aan bod
De vakdidactische aanpak binnen het opleidingsonderdeel Voeding biedt de student, naast de klassiekere lesrealisaties, de mogelijkheid tot het realiseren en inoefenen van didactische experimenten. . De leraar als inhoudelijk en practisch expert, als organisator en begeleider, als cultuurparticipant en als lid van een vakgroep en schoolteam staan in deze sessies centraal.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Theoretisch examen hernomen worden.
De punten voor permanente evaluatie blijven behouden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100080 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie verzorging
Vakdidactiek verzorging
Praktijk verzorging:
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De Student:
- kent de verschillende ontwikkelingsfasen van de mens.
- kent de basisprincipes uit de kinderenzorg en ouderenzorg.
- oefent verschillende opdrachten in het kader van de kinderzorg en ouderenzorg.
- werkt met de leerplannen verzorging uit de derde graad.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Verzorging - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Theorie:
- ontwikkelingsfasen
- kinderzorg: kind-en gezin; infecties en kinderziektes
- ouderenzorg: omgaan met ouderen; dementie
praktijk:
- onderhoud van specifieke materialen voor kinderen en ouderen.
- ontwerp van functionele en decoratieve werkstukken voor kinderen en ouderen.
- specifieke inrichting van kinderkamer / kamer voor ouderen.
vakdidactiek:
- leerplannen 3de graad verzorging
- opstellen van een jaarplan binnen de studierichting verzorging
- stages in de 3de graad verzorging
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus verzorging 3VO Jan Lodewijks
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Permanente evaluatie: 60%
40% werking tijdens de praktijklessen.
20% vakdidactiek
Theorie examen: 40%
Je moet voor ALLE onderdelen (theorie, vakdidactiek en praktijk) meer dan de helft van de punten halen om te kunnen slagen voor het vak verzorging.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 40% |
Enkel het theorie examen kan hernomen worden.
De punten van de praktijklessen en vakdidactiek blijven behouden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100083 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Mens en milieu is de theoretische cursus bij het vak verzorging en voeding en het splitst zich op in twee delen:
enerzijds het zorg dragen voor de mens: in het kader van deze cursus zien we alles over ziekte bij de mens anderzijds gaat dit ook over zorg dragen voor het milieu: hierin zien we lucht, water, afval
In een laatste hoofdstuk zien we ook iets over genetische gemanipuleerde organismen. De voornaamste punten die we bespreken zijn de invloed op voedsel, op het milieu.en op de gezondheid van de mens.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis van de gezondheid van de mens in zijn natuurlijk milieu
- Milieubewust denken en handelen, juiste en objectieve informatie verwerven in de ingewikkelde milieuproblematiek en gezondheid van de mens kunnen kaderen in een breder perspectief
- voldoende inzicht in de materie verwerven om levenslang bij te kunnen leren. Begrijpen van artikels over deze materie
-
opmerking bij de algemene beroepsgerichte competenties: enkel 'toont maatschappelijke betrokkenheid ' is van toepassing
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetenschappelijke ondersteuning VV 2
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- studie van milieu
- Ozon, broeikaseffect, luchtvervuiling, waterverontreiniging- en bodemvervuiling, waterzuiveringsinstallaties, recyclage van afvalstoffen. Genetisch gemanipuleerde organismen en hun effect op milieu en gezondheid van de mens
- Mens en gezondheid
- De studenten krijgen inzicht in wat gezondheid, gezondheidszorg, verstoring in de gezondheid, kunnen betekenen.
-
- verstoring van de gezondheid
- stoornis in het dynamisch groeiproces :
- Erfelijke factoren
- Gedragsfactoren
- Omgevingsfactoren
- De strijd tegen de ziekteverwekkers
- natuurlijke middelen
- kunstmatige middelen
- uiterlijke kenmerken van de strijd tegen de ziekteverwekkers
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursus lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
4
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen in januari: 50% voor mens en 50% voor milieu
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk de leerstof van het hele semester en van de 2 onderdelen: 4 u schriftelijk examen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Creatie 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170100008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Lise Godschalk Mireille Duyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
CREATIE ONTWERPEN
Conceptontwikkeling vanuit de visuele en tactiele eigenschappen van textiele materialen en artistieke presentatie van het ontwerpproces.
CREATIE ILLUSTRATOR
In dit pakket worden de inhouden van het vorige pakket verder uitgediept. De tekenvaardigheden worden uitgebreid. Naadsymblen tekenen. tekst invoeren op paden en in vormen. Tekstblokken invoeren en ontwerpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE ONTWERPEN
- Materiaalgevoel - Vaardigheden conceptontwikkeling vanuit eigenschappen textiele materialen - Vaardigheden creatief denken - Presentatievaardigheden
CREATIE ILLUSTRATOR
-uitbreiden tekenen van naadsymbolen
-een referentiekaart van een kledingstuk ontwerpen
-een technische kaart van een kledingstuk ontwerpen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4 of Creatie 2'
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE ONTWERPEN
- Informeren, documenteren en experimenteren rond visuele, tactiele en vormgevende eigenschappen van textiele materialen - Conceptontwikkeling vanuit specifieke eigenschappen textiele materialen - Ontwerpen van collectie binnen opdracht - Conceptstyling van collectie - Presentatiemogelijkheden bestuderen en uitwerken - Motiveren van concept binnen de opdracht
CREATIE ILLUSTRATOR
- Tekenen van naadsymbolen met tussenvoering
- tekenen van een referentiekaart : valk voor- en rugaanzicht met aanduiding vande naadsymbolen
- tekenen van een technische kaart van een kledingstuk : matentabel inbrengen, stalencollectie, ontwerpen en inbrengen .
- modebeschrijving van het kledingstuk toevoegen aan de technische kaart
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE ONTWERPEN
Cursus lector Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
CREATIE ONTWERPEN
- Cursus VVKSO ontwerpen in illustrator
- Cursus lector
- Modebladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
70
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
CREATIE ONTWERPEN: PE 60% - PORTFOLIO 30% - VERDEDIGING PORTFOLIO 10%
CREATIE ILLUSTRATOR: PE 40% - EXAMEN 60%
het examen is een eindwerk die ingediend wordt in de loop van de 2de periode Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
CREATIE ONTWERPEN:
Opdrachten en Portfolio kan vervolledigd of hernomen worden. De student vraagt hiervoor tijdig instructies (voor 1 juli)
CREATIE ILLUSTRATOR:
B ij een tweede zittijd wordt het examens Illustrator hernomen. Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Realisatie 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170100010 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Realiseren van een klassieke vest ahv technische fiches en fabricatieschema.
confectiestage in binnen- en buitenland (14 dagen)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student kan kwaliteitsnormen en toleranties bepalen voor eigen werk
de student kan de werkstukken op een correcte wijze snijden met een economische snijplan.
de student kan het werkstuk realiseren ahv technische fiches en fabricatieschema
de student kan voor een specifiek model het fabricatiedossier samenstellen
de student kan verschillende technieken ivm vest en mantel ahv technische fiches ontleden en realiseren
de student kan tijdens een presentatie een beeld geven van de huidige confectienijverheid nadat hij/zij heeft deelgenomen aan de studiereis in België/Tunesie of nadat hij/zijn 14 dagen heeft gewerkt in een confectiebedrijf.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4 of Realisatie 2' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4.'
|
|
Andere begincompetenties
|
credit voor realisatie 1 en 2
|
LEERINHOUDEN
|
-realiseren van klassieke vest ahv technische fiches
-samenstellen van fabricatiedossier voor modische modellen
-ontleden en realiseren van technische fiches ivm mantel en vest
-totaalbeeld van de huidige confectienijverheid in binnen- en buitenland
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus technische fiches + uitbreiding
- cursus organisatie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
24
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- permanente evaluatie : 40% (20% project)
- examen : 60%
- realiseren van een techniek ivm vest of mantel ahv de technische fiches en geknipte delen
-
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
-
de student moet aan het project deelnemen, anders kan hij niet slagen op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- taken ivm dagelijk werk kunnen bijgewerkt worden
- permanente evaluatie 40%
- examen 60%
- realiseren van een techniek ivm vest of mantel ahv de technische fiches en geknipte delen
- 3u examentijd
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Vormgeving 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170100009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Studie van mantel en vest
projectweek : de inhoud wordt bepaald in samenspraak met de studenten
realiseren van de modeltoile van de vest
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan verschillende kragen tekenen ahv de cursus die voorkomen op een vest of mantel
De student kan verschillende mouwvormen tekenen die voorkomen in een vest of mantel
De student kan het patroon opstellen voor verschillende mantelsluitingen
De student kan het patroon opstellen voor verschillende mantelkappen
De student kan de basiskennis toepassen in een modelontleding van eigen ontwerp
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4 of Vormgeving 2' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 3, Mode module 4.'
|
|
Andere begincompetenties
|
credit voor vormgeving 1 en 2
|
LEERINHOUDEN
|
- studie kragen
- studie mouwen : rechte mouwinzet, raglan en kimono
- studie sluiting
- studie capuchon
- toepassingen
- de projectweken (14dagen) worden in samenspraak met de studenten ingevuld
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus vest/mantel
- presentaties op de Pschijf
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
24
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- permanente evaluatie 40% (inclusief projectweek10%)
- examen60%
-
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- taken ivm permanente evaluatie kunnen bijgewerkt worden 40%
- examen 60%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
|
|
|
|