ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4171100004Digitale didactiek 13
4171100023Psychopedagogische vaardigheden 13
4171100024Algemene didactiek 15
4171100025Techniek - vakdidactiek 16
4171100026Techniek - vakdidactiek 26
4171100027Groeiportfolio - stage Techniek 13
4171100030Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 14
4171100031Taalbeheersing - expressie4
4171100032Agogische vaardigheden 14
4171100033Blik op de wereld 13
4171100038Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 13
4170900016Verzorging - vakdidactiek 18
4170900015Voeding - vakdidactiek 18
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Digitale didactiek 1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
Code:4171100004
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
Contacturen:16
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Roald Santens

 

KORTE OMSCHRIJVING
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen.
Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • LO11 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
      • Gebruikt stijlen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
      • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
      • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
    • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
    • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    • leergierig zijn
    • flexibel zijn

    LEERINHOUDEN
    • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
    • Hardware
    • Zoeken op internet
    • Word 2007 : opmaken van documenten
    • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
    • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus Digitale Didactiek 1, Santens, R., 2010.
    • BB-cursus Digitale Didactiek 1

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     42

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)

    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Psychopedagogische vaardigheden 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100023
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
    Contacturen:28
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • LO01 Handelt integer en respectvol.
    • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
    • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO05 Stelt zicht assertief op.
    • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • LO11 Creatief zijn.
    • LO12 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO17 Werkt leerlinggericht.
    • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
    • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
    • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
    • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
    • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
    • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
    • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
    • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
    • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
    • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
    • ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
    • complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
    • het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
    • effeciënt kunnen vergaderen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
    • bereidheid om interactief te participeren

    LEERINHOUDEN
    • communicatiemodel
    • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
    • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
    • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
    • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
    • Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene 
    • vergadertechnieken 

    STUDIEMATERIAAL
    cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     34

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • interactieve hoorcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
    • de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten

     


    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
    • de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Algemene didactiek 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
    Code:4171100024
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
    Contacturen:54
    Aantal studiepunten:5
    Totaal studietijd:130
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Hans Ihmsen

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      Beroepsspecifieke competenties
      • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
      • LO14 Werkt doelgericht.
      • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
      • LO17 Werkt leerlinggericht.
      • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
      • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
      • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
      LEERINHOUDEN
      • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
      • Het didactisch model
      • De beginsituatie
      • Doelgericht werken
      • Didactische principes
      • Werkvormen
      • Een lesvoorbereiding maken
      • Didactische media
      • Leerinhouden
      • Evaluatie

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus Algemene didactiek 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       92

      %
      practicum en oefeningen:

        8

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Oefeningen en opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Schriftelijk examen in december (80%), schriftelijk examen in juni (20%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.

      tijd voor examinering
      uren

      6 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
       
      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
      Code:4171100025
      Academiejaar:2012-2013
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 1
      Contacturen:64
      Aantal studiepunten:6
      Totaal studietijd:156
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:
      Lector(en)Ingrid De Ridder

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Deze cursus is de voorbereiding op het geven van informatietechnologie, een onderdompeling in de logica van beslissingsmodule, rekenmodule en geheugenmodule.

      We gaan samen op stap om te zoeken naar je leerkrachtenstijl om dit specifiek onderwerp aan te brengen en te begeleiden.

      Door middel van een hoekenwerk verwerf je de basis van elektriciteit en energie-opwekking


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • LO12 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'.

        De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten

        De student kan een les uitwerken

        De student kan informatie uit diverse bronnen halen

        De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken.

        De student hanteert een verzorgde taal.

        De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen.

        De student verwerft de inhouden en de vakkennis


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties
        geen
        LEERINHOUDEN
        • Deel informatietechnologie:
          • boolean operatoren : beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule
          • aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz..
          • boolean variabelen: legodacta, kruispunt met de computer besturen
          • algoritmen schrijven

         

        • Vakdidactiek:
          • leerplanstudie
          • didactische oefeningen met discussie
          • lesvoorbereiding: opstellen
          • doelstellingen uitwerken
          • de studenten maken een praktisch werk  
          • ondervinden wat een hoekenwerk inhoudt
        • elektriciteit
          • studenten verwerven de basiskennis elektriciteit via een hoekenwerk

        STUDIEMATERIAAL

        Deel Informatietechnologie

        • Techniek cursus
          • Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven
          • computers met legodacta en kruispunt
        • Hoekenboek voor elektriciteit met aangepast studiemateriaal

        Vakdidactiek:

        • mooi uitgeruste klas
        • leerplannen
        • leerboeken uit het secundair
        • computer met internet aansluiting en beamer
        • materiaal van de stichting Roger Overstraete

         

          

         


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         20

        %
        practicum en oefeningen:

          21

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken.

        Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend.  Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen.

        Je kan samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en  uit te zoeken wat voor jou de beste methode is, passend bij jou leerkrachtenstijl.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten

        schriftelijk over  elektriciteit 10 %

        vakdidactiek:  op 10% van de punten


        tijd voor examinering
        uren

        8 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        idem als eerste examenperiode

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/10/2012
        Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
        Code:4171100026
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:inleidend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
        Contacturen:48
        Aantal studiepunten:6
        Totaal studietijd:156
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Ingrid De Ridder

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De inhoud van dit onderdeel is energie en beweging en transport

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • LO11 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Basiskennis beheersen

          Vakdidactische kennis 

          • De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
          • De student kan een les uitwerken;
          • De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
          • De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
          • De student kan de leerplannen gebruiken

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties
          geen
          LEERINHOUDEN
           

          Deel Energie en transport

          • de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement;
          • behoud van energie en degradatie van energie;
          • energie uit fossiele brandstoffen;
          • kernenergie;
          • zonne-energie;
          • alternatieve energiebronnen;
          • transport en opslag van energie;
          • bronnen van elektrische energie;
          • de elektrische stroomkring;
          • gelijk- en wisselstromen;
          • transport van elektrische energie;
          • elektriciteit in huis;
          • transport:
          • onderdelen van auto: motor differntieel, enz..
          • brandstofcel, diesel, LPG,
          • boten
          • magnetische trein
          • vliegtuigen
          • raketten

          Werkstuk om basistechnieken te leren, boren, solderen, zagen enz...

          Vakdidactiek

          • Leerplanstudie van de verschillende netten
          • Didactische oefeningen met discussie

           


          STUDIEMATERIAAL
           

           

          • Techniek-cursussen
          • werktuigen en gereedschap in de Techniek-klas
          • leerplannen, leerboeken Techniek,
          • cursus vakdidactiek

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           22

          %
          practicum en oefeningen:

            8

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          practicum en oefeningen


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          .

          Transport, energie en beweging: schriftelijk  90 % en 

          Vragen van vakdidactiek zitten in de opgave verweven

          Werkstuk windgong: 10%


          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          schriftelijk examen  

          de punten van het werkstuk  blijven behouden  alleen het schrfitelijk examen wordt herdaan

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Techniek 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100027
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
          Contacturen:40
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:niet mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Kristien Roland

           

          KORTE OMSCHRIJVING
            De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramuros stage van vijf weken waarbij de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les gebruik makend van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens 4u de klassen waar hij les aan zal geven. Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extra muros stage. In totaal geven beide studenten 6u zelfstandig les in de eerste graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt op de hogeschool gereflecteerd over de verworven vaardigheden en de werkpunten. (voor een gedetailleerde beschrijving van de stageopdracht en de begeleiding zie stagevademecum)

          Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk op zichzelf heeft. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt hij hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op inzicht in de inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders (voor verdere specifiëringen zie bundel 'Groeiportfolio')


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO01 Handelt integer en respectvol.
          • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
          • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO05 Stelt zicht assertief op.
          • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • LO11 Creatief zijn.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
          • LO14 Werkt doelgericht.
          • LO17 Werkt leerlinggericht.
          • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten 

          de student reflecteert over de eigen lespraktijk

          de student werkt aan verbeterpunten

          de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          bereidheid tot inzet

          bereidheid tot reflectie

          bereidheid tot postief-constructieve actie


          LEERINHOUDEN
          cursussen minor en algemene vakken
          STUDIEMATERIAAL
          leerplan en eindtermen

          handboeken en cursussen

          vakliteratuur

          observatieopdrachten

          leerpunten aangereikt door de mentoren en door de stagebegeleiders

          eigen reflecties


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           12

          %
          practicum en oefeningen:

            38

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:
          voor verdere specifiëringen zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

           De intramuros stage is in essentie een stage waarbij de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

          De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier stage voor het eerste jaar en telt mee voor 90% van de punten

          De uitvoering van de opdrachten van de groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten



          tijd voor examinering
          uren

           

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          er is geen herkansing voor de stage, noch voor groeiportfolio.

          er is geen deliberatie mogelijk

           

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100030
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
          Contacturen:80
          Aantal studiepunten:4
          Totaal studietijd:104
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:niet mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Kristien Roland

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

          Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO01 Handelt integer en respectvol.
          • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
          • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO05 Stelt zicht assertief op.
          • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • LO11 Creatief zijn.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
          • LO14 Werkt doelgericht.
          • LO17 Werkt leerlinggericht.
          • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

          de student reflecteert over de eigen lespraktijk

          de studentwerkt aan verbeterpunten

          de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          bereidheid tot inzet

          bereidheid tot reflectie

          bereidheid tot positief-constructieve actie


          LEERINHOUDEN
          cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
          STUDIEMATERIAAL

          leerplan en eindtermen

          handboeken en cursussen

          vakliteratuur

          observatieopdrachten

          leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

          eigen reflecties


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           12

          %
          practicum en oefeningen:

            38

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:
          voor verdere toelichting zie stagevademecum

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.

          de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten

          de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


          tijd voor examinering
          uren

           

          Tweede examenperiode

          er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio.

          er is geen deliberatie mogelijk

           

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Taalbeheersing - expressie
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
          Code:4171100031
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
          Contacturen:36
          Aantal studiepunten:4
          Totaal studietijd:104
          Examencontract:mogelijk
          Deliberatie:niet mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Heidi Gotink

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

          - taalbeheersing (werkcolleges),
          - expressieve vaardigheden (workshop).


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

            Algemene beroepsgerichte competenties
            • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              Specifieke doelstellingen per periode
              Periode 1
            • De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
            • De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
              Periode 2
            • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
            • De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen. 
               

            • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties

              Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.


              LEERINHOUDEN
              Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
              • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
              • tekstsamenhang en tekststructuur,
              • samenvatten,
              • studententekst schrijven,
              • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
              • stembeheersing en uitspraak,
              • expressieve vaardigheden.

              STUDIEMATERIAAL
              • cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
              • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               18

              %
              practicum en oefeningen:

                14

              %

              vormen van groepsleren:

                0

              %
              Verdere toelichting:

              Taalbeheersing:

              • werkcolleges

              Expressieve vaardigheden:

              • workshop verzorgd door externe en interne organisatie.


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              Permanente evaluatie + examen (100%)
              1. Schriftelijk examen : Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%)
              2. Schriftelijke opdracht: studententekst (25%)
              • inhoud,
              • structuur en opmaak,
              • leesbaarheid,
              • correct taalgebruik.

              3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
              • inhoud en structuur,
              • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
              • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
              • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
              Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
              Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
              Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
              Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

              Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

              Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.  

              tijd voor examinering
              uren

              4 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

              1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%)
              2. Steudententekst (25%)
              3. Presentatie (25%).

               
              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
              Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 1
                
              O.O. heeft componenten:Neen
              Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
              Code:4171100032
              Academiejaar:2012-2013
              Type:kern,
              Niveau:inleidend
              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
              Contacturen:36
              Aantal studiepunten:4
              Totaal studietijd:104
              Examencontract:mogelijk
              Deliberatie:mogelijk
              Vrijstelling:mogelijk
              Onderwijstaal:
              Lector(en)Kristien Roland

               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • LO01 Handelt integer en respectvol.
              • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
              • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
              • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • LO05 Stelt zicht assertief op.
              • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
              • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
              • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
              • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
              • LO12 Kan organiseren.
              Beroepsspecifieke competenties
              • LO17 Werkt leerlinggericht.
              • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie

              - op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren


              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties

              - bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties

              - bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren

              - bereidheid tot interactief participeren

              - bereidheid tot kritische ingesteldheid

              - bereidheid tot samenwerken


              LEERINHOUDEN

              - competentiemodel van de opleiding

              - waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie

              - leren/leerstijlen/mindmapping

              - werking van het geheugen

              - denken en intelligentie

              - motivatie en faalangst

              - ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie


              STUDIEMATERIAAL
              cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               35

              %
              practicum en oefeningen:

                0

              %

              vormen van groepsleren:

                0

              %
              Verdere toelichting:

              - interactieve hoorcolleges

               


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              - schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten

              - schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten


              tijd voor examinering
              uren

              3 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              totaal cijfer examen100%

              schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
               
              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
              Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Blik op de wereld 1
                
              O.O. heeft componenten:Neen
              Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
              Code:4171100033
              Academiejaar:2012-2013
              Type:kernondersteunend,
              Niveau:inleidend
              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
              Contacturen:28
              Aantal studiepunten:3
              Totaal studietijd:78
              Examencontract:niet mogelijk
              Deliberatie:mogelijk
              Vrijstelling:mogelijk
              Onderwijstaal:
              Lector(en)Heidi Gotink

               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, onderzoekscompetenties, kritisch & analytisch inzicht, informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
              • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                Specifieke doelen :
                informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
                De student: 
                ·    zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement);  
                ·    refereert correct ;
                ·    analyseert info;
                ·    schematiseert info;
                ·    beoordeelt info kritisch;
                ·    past de basis van onderzoeksvaardigheden toe;
                ·    verwerkt bronnen kritisch in een tekst;
                ·    maakt een poster (schematiseert inhoud visueel & kritisch),
                ·   maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, info, tekst, poster, vak, …


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties
                idem
                LEERINHOUDEN

                - Informatiemanagement: bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken, refereren.
                - Informatieverwerking: info analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
                - Basis onderzoeksvaardigheden (7-sprong)
                - Kritische verwerking leerinhouden in schema, studententekst, poster

                 


                STUDIEMATERIAAL

                Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.

                Cursus Blik op de Wereld


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 16

                %
                practicum en oefeningen:

                  10

                %

                vormen van groepsleren:

                  6

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                1e periode:
                Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie van informatiemanagement & informatieverwerking (mindmapping); telt mee voor 40% van het jaartotaal

                2e periode:                                                                                                                                     Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie; 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal 

                Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
                Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

                Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.


                tijd voor examinering
                uren

                0 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%


                individuele opdracht met alle elementen van 1ste & 2de periode

                 
                Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1
                  
                O.O. heeft componenten:Neen
                Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
                Code:4171100038
                Academiejaar:2012-2013
                Type:kern,
                Niveau:inleidend
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                Contacturen:50
                Aantal studiepunten:3
                Totaal studietijd:78
                Examencontract:mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:
                Lector(en)Ingrid De Ridder

                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren.  Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven.  De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • SO320

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                    De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.

                    Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen

                    Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren.  Waarom lossen stoffen op in water?  Wat heeft dit voor gevolg voor het water? 


                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    geen

                    Andere begincompetenties
                    geen
                    LEERINHOUDEN

                    Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....

                    fasenovergangen van water, ................

                    Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............

                    rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,


                    STUDIEMATERIAAL

                    eigen cursussen:

                    deel 1 wetenschappelijke ondersteuning

                    deel 2 koolstofchemie


                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     64

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      0

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      0

                    %
                    Verdere toelichting:

                    In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.

                    Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.

                    Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    totaal cijfer examen100%

                    december deel 1

                    juni deel 2


                    tijd voor examinering
                    uren

                    4 

                    Tweede examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    totaal cijfer examen100%

                    Dit is een jaarvak.  In het totaal moet je geslaagd zijn.

                    Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2  herdaan worden.

                     
                    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 1
                      
                    O.O. heeft componenten:Neen
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
                    Code:4170900016
                    Academiejaar:2012-2013
                    Type:kern,
                    Niveau:inleidend
                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                    Contacturen:64
                    Aantal studiepunten:8
                    Totaal studietijd:208
                    Examencontract:niet mogelijk
                    Deliberatie:mogelijk
                    Vrijstelling:mogelijk
                    Onderwijstaal:
                    Lector(en)Jan Lodewijks

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    Theorie verzorging 
                    Vakdidactiek verzorging
                    Praktijk verzorging

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                    • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                    • LO11 Creatief zijn.
                    • LO12 Kan organiseren.
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
                    • LO14 Werkt doelgericht.
                    • LO17 Werkt leerlinggericht.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    De student kent voor het onderdeel theorie verzorging:
                    - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken.
                    - de basisprincipes van de textielzorg.
                    - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.

                    De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging:
                    - werken met de leerplannen.
                    - op zoek gaan naar bruikbare bronnen.
                    - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.

                    De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging:
                    - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen.
                    - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken.
                    - onderhouden van materialen.




                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    geen

                    Andere begincompetenties
                    Geen

                    LEERINHOUDEN
                    Theorie verzorging:
                    - kwaliteitsgericht werken
                    - textielzorg
                    - klein huishouden
                    - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)

                    Vakdidactiek verzorging:
                    leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.

                    Praktijk verzorging:
                    - functionele en decoratieve werkstukken
                    - textielzorg
                    - klein huishouden
                    - personenzorg

                    STUDIEMATERIAAL
                    Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     36

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      28

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      

                    %
                    Verdere toelichting:

                    Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                     

                    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    totaal cijfer examen100%

                    40% permanente evaluatie
                    20% werken tijdens de les
                    20% vakdidactiek

                    60% examen
                    20% theorie deel 1
                    20% theorie deel 2
                    20% praktijk deel 1 en 2

                    Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.
                    Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit. 


                    tijd voor examinering
                    uren

                    6 

                    Tweede examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    totaal cijfer examen40%

                    Enkel het theorie examen kan hernomen worden in tweede zit. 

                    Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.


                     
                    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 1
                      
                    O.O. heeft componenten:Neen
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Technologische opvoeding
                    Code:4170900015
                    Academiejaar:2012-2013
                    Type:kern,
                    Niveau:inleidend
                    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                    Contacturen:64
                    Aantal studiepunten:8
                    Totaal studietijd:208
                    Examencontract:niet mogelijk
                    Deliberatie:mogelijk
                    Vrijstelling:mogelijk
                    Onderwijstaal:
                    Lector(en)Jan Lodewijks
                    Annemie Seghers

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.

                     


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
                    • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                    • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
                    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                    • LO11 Creatief zijn.
                    • LO12 Kan organiseren.
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • LO14 Werkt doelgericht.

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
                  • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
                  • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
                  • Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
                  • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.  Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0.

                  • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    geen

                    Andere begincompetenties

                    Bereid zijn tot samenwerken.

                    ICT vaardigheden


                    LEERINHOUDEN

                    Algemene voedingsleer en  voedingsvoorlichting .

                    Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten.

                    Receptenleer en kooktechnieken.


                    STUDIEMATERIAAL
                     

                    Plantijn-cursus. Voeding 1

                    8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .

                    J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.

                    Leerplannen  

                    Brochures voedinsvoorlichting. 

                    Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.


                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     8

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      24

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      4

                    %
                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode

                    Permanente evaluatie 40%
                    • 30%  voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les
                    • 10% Vakdidactiek

                    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
                    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

                    Praktijk examen 20% ( juni)
                    Theorieexamen  40% ( 2 deelexamens)

                             In december een  digitaal examen

                             In juni een schriftelijk examen 


                    tijd voor examinering
                    uren

                    8 

                    Tweede examenperiode

                    Theoretisch examen kan hernomen worden in 1 schriftelijk examen.

                    De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden.

                     
                    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012