|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4171100004 | Digitale didactiek 1 | 3 |
4171100023 | Psychopedagogische vaardigheden 1 | 3 |
4171100024 | Algemene didactiek 1 | 5 |
4171100025 | Techniek - vakdidactiek 1 | 6 |
4171100026 | Techniek - vakdidactiek 2 | 6 |
4171100027 | Groeiportfolio - stage Techniek 1 | 3 |
4171100030 | Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1 | 4 |
4171100031 | Taalbeheersing - expressie | 4 |
4171100032 | Agogische vaardigheden 1 | 4 |
4171100033 | Blik op de wereld 1 | 3 |
4171100038 | Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1 | 3 |
4170900016 | Verzorging - vakdidactiek 1 | 8 |
4170900015 | Voeding - vakdidactiek 1 | 8 |
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Digitale didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 16 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen. Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Psychopedagogische vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100023 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
- complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
- het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
-
de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
-
de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Algemene didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100024 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 54 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Algemene didactiek 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
92
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen in december (80%), schriftelijk examen in juni (20%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100025 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze cursus is de voorbereiding op het geven van informatietechnologie, een onderdompeling in de logica van beslissingsmodule, rekenmodule en geheugenmodule.
We gaan samen op stap om te zoeken naar je leerkrachtenstijl om dit specifiek onderwerp aan te brengen en te begeleiden.
Door middel van een hoekenwerk verwerf je de basis van elektriciteit en energie-opwekking
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'.
De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten
De student kan een les uitwerken
De student kan informatie uit diverse bronnen halen
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken.
De student hanteert een verzorgde taal.
De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen.
De student verwerft de inhouden en de vakkennis
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel informatietechnologie:
- boolean operatoren : beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule
- aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz..
- boolean variabelen: legodacta, kruispunt met de computer besturen
- algoritmen schrijven
- Vakdidactiek:
- leerplanstudie
- didactische oefeningen met discussie
- lesvoorbereiding: opstellen
- doelstellingen uitwerken
- de studenten maken een praktisch werk
- ondervinden wat een hoekenwerk inhoudt
- elektriciteit
- studenten verwerven de basiskennis elektriciteit via een hoekenwerk
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel Informatietechnologie
- Techniek cursus
- Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven
- computers met legodacta en kruispunt
- Hoekenboek voor elektriciteit met aangepast studiemateriaal
Vakdidactiek:
- mooi uitgeruste klas
- leerplannen
- leerboeken uit het secundair
- computer met internet aansluiting en beamer
- materiaal van de stichting Roger Overstraete
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
21
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken.
Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend. Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen.
Je kan samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en uit te zoeken wat voor jou de beste methode is, passend bij jou leerkrachtenstijl.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten
schriftelijk over elektriciteit 10 %
vakdidactiek: op 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
idem als eerste examenperiode
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100026 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De inhoud van dit onderdeel is energie en beweging en transport
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vakdidactische kennis
- De student kan hulpmiddelen en werkvormen kiezen en hanteren;
-
De student kan een les uitwerken;
-
De student kan informatie halen uit diverse bronnen;
-
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren;
-
De student kan de leerplannen gebruiken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Deel Energie en transport de fysische grootheden arbeid, energie, vermogen en rendement; behoud van energie en degradatie van energie; energie uit fossiele brandstoffen; kernenergie; zonne-energie; alternatieve energiebronnen; transport en opslag van energie; bronnen van elektrische energie; de elektrische stroomkring; gelijk- en wisselstromen; transport van elektrische energie; elektriciteit in huis; transport: onderdelen van auto: motor differntieel, enz.. brandstofcel, diesel, LPG, boten magnetische trein vliegtuigen raketten
Werkstuk om basistechnieken te leren, boren, solderen, zagen enz... Vakdidactiek
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Techniek-cursussen
- werktuigen en gereedschap in de Techniek-klas
- leerplannen, leerboeken Techniek,
- cursus vakdidactiek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
practicum en oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
.
Transport, energie en beweging: schriftelijk 90 % en
Vragen van vakdidactiek zitten in de opgave verweven
Werkstuk windgong: 10%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen
de punten van het werkstuk blijven behouden alleen het schrfitelijk examen wordt herdaan
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Techniek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100027 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 40 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramuros stage van vijf weken waarbij de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les gebruik makend van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens 4u de klassen waar hij les aan zal geven. Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extra muros stage. In totaal geven beide studenten 6u zelfstandig les in de eerste graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt op de hogeschool gereflecteerd over de verworven vaardigheden en de werkpunten. (voor een gedetailleerde beschrijving van de stageopdracht en de begeleiding zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk op zichzelf heeft. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt hij hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op inzicht in de inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders (voor verdere specifiëringen zie bundel 'Groeiportfolio')
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
de student reflecteert over de eigen lespraktijk de student werkt aan verbeterpunten de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot postief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen minor en algemene vakken
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplan en eindtermen
handboeken en cursussen vakliteratuur observatieopdrachten leerpunten aangereikt door de mentoren en door de stagebegeleiders eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
38
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
voor verdere specifiëringen zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De intramuros stage is in essentie een stage waarbij de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier stage voor het eerste jaar en telt mee voor 90% van de punten De uitvoering van de opdrachten van de groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
er is geen herkansing voor de stage, noch voor groeiportfolio.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100030 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 80 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de studentwerkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplan en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
38
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.
de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten
de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio.
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Taalbeheersing - expressie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100031 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelstellingen per periode
Periode 1
De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in. Periode 2
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
studententekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Permanente evaluatie + examen (100%) 1. Schriftelijk examen : Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%) 2. Schriftelijke opdracht: studententekst (25%)
- inhoud,
- structuur en opmaak,
- leesbaarheid,
- correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
- inhoud en structuur,
- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
- uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%) 2. Steudententekst (25%) 3. Presentatie (25%).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100032 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie
- op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
- bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
- bereidheid tot interactief participeren
- bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
- competentiemodel van de opleiding
- waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie
- leren/leerstijlen/mindmapping
- werking van het geheugen
- denken en intelligentie
- motivatie en faalangst
- ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
- schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Blik op de wereld 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100033 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, onderzoekscompetenties, kritisch & analytisch inzicht, informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelen :
informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin. De student: · zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement); · refereert correct ; · analyseert info; · schematiseert info; · beoordeelt info kritisch; · past de basis van onderzoeksvaardigheden toe; · verwerkt bronnen kritisch in een tekst; · maakt een poster (schematiseert inhoud visueel & kritisch), · maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, info, tekst, poster, vak, …
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
- Informatiemanagement: bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken, refereren. - Informatieverwerking: info analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten. - Basis onderzoeksvaardigheden (7-sprong) - Kritische verwerking leerinhouden in schema, studententekst, poster
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.
Cursus Blik op de Wereld
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
1e periode: Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie van informatiemanagement & informatieverwerking (mindmapping); telt mee voor 40% van het jaartotaal
2e periode: Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie; 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
individuele opdracht met alle elementen van 1ste & 2de periode
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4171100038 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging. De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren. Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven. De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren. Waarom lossen stoffen op in water? Wat heeft dit voor gevolg voor het water?
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....
fasenovergangen van water, ................
Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............
rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursussen:
deel 1 wetenschappelijke ondersteuning
deel 2 koolstofchemie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
64
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.
Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.
Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
december deel 1
juni deel 2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Dit is een jaarvak. In het totaal moet je geslaagd zijn.
Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2 herdaan worden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Verzorging - vakdidactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170900016 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 8 | Totaal studietijd: | 208 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie verzorging Vakdidactiek verzorging Praktijk verzorging
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent voor het onderdeel theorie verzorging: - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken. - de basisprincipes van de textielzorg. - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.
De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging: - werken met de leerplannen. - op zoek gaan naar bruikbare bronnen. - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.
De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging: - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen. - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken. - onderhouden van materialen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Theorie verzorging: - kwaliteitsgericht werken - textielzorg - klein huishouden - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)
Vakdidactiek verzorging: leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.
Praktijk verzorging: - functionele en decoratieve werkstukken - textielzorg - klein huishouden - personenzorg
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
28
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
40% permanente evaluatie 20% werken tijdens de les 20% vakdidactiek
60% examen 20% theorie deel 1 20% theorie deel 2 20% praktijk deel 1 en 2
Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 40% |
Enkel het theorie examen kan hernomen worden in tweede zit.
Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Technologische opvoeding - Voeding - vakdidactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Technologische opvoeding | Code: | 4170900015 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 8 | Totaal studietijd: | 208 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jan Lodewijks Annemie Seghers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Bereid zijn tot samenwerken.
ICT vaardigheden
|
LEERINHOUDEN
|
Algemene voedingsleer en voedingsvoorlichting .
Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten.
Receptenleer en kooktechnieken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Plantijn-cursus. Voeding 1 8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 . J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009. Leerplannen Brochures voedinsvoorlichting. Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie 40%
- 30% voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les
- 10% Vakdidactiek
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Praktijk examen 20% ( juni) Theorieexamen 40% ( 2 deelexamens)
In december een digitaal examen
In juni een schriftelijk examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Theoretisch examen kan hernomen worden in 1 schriftelijk examen.
De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
|
|
|
|