|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4170300009 | Groeiportfolio - stage Mode 1 | 4 |
4170300012 | Wetenschappelijke ondersteuning Mode 1 | 3 |
4170900002 | Biologie - vakdidactiek 1 | 6 |
4170900003 | Biologie - vakdidactiek 2 | 6 |
4170900005 | Groeiportfolio - stage Biologie 1 | 3 |
4171100004 | Digitale didactiek 1 | 3 |
4171100023 | Psychopedagogische vaardigheden 1 | 3 |
4171100024 | Algemene didactiek 1 | 5 |
4171100031 | Taalbeheersing - expressie | 4 |
4171100032 | Agogische vaardigheden 1 | 4 |
4171100033 | Blik op de wereld 1 | 3 |
4170100001 | Creatie 1 | 4 |
4170100003 | Realisatie 1 | 4 |
4170100004 | Vakdidactiek Mode 1 | 4 |
4170100002 | Vormgeving 1 | 4 |
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Groeiportfolio - stage Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170300009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 80 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende 2 weken op extra muros stage.In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elk twee nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen van de major en van algemene vakken van het eerste jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
30
|
%
|
Verdere toelichting:
voor details zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.
De uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Er is geen herkansing mogelijk voor de stage noch voor groeiportfolio.
Er is geen deliberatie mogelijk .
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Wetenschappelijke ondersteuning Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170300012 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
- semester 1:
- DRI : technische ondersteuning voor het gebruik van machines
- biopolymeren
- semester 2:
- VCG : garens, weefsels,tricots en non wovens
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
VCG :
- basiskennis ivm garens, weefsel ,tricots en non woven verwerven en kunnen toepassen op verschillende stalen.
DRI :
vakkennis en inzichten bijbrengen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
1ste semester :
- DRI
- inzicht krijgen in machines en strijkijzers: van eenvoudig tot professionele
- halfsynthetische vezels
- natuurlijke vezels; eigenschappen, uitzicht, herkennen, processen
2de semester :
- VCG
- bestuderen van materialen
- garens, weefsels, tricots en non wovens kunnen analyseren
|
STUDIEMATERIAAL
|
1ste semester :
- DRI
- cursus: halfsynthetische vezels
- cursus technische ondersteuning en practica met eenvoudige machines
- inzicht in natuurlijke polymeren: aan de hand van cursusmateriaal en informatie die aangeboden worden in een hoekenwerk
tweede semester :
- VCG
- cursus wetenschappelijke ondersteuning : garens, weefsels, tricots, non-wovens
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
1ste semester :
2de semester :
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
DRI
- schriftelijk examen met gemixte vragen
- 3u in het eerste semester
- 50% van de punten
VCG :
- 2uSchriftelijk examen met verschillende soorten vragen en giscorrectie
- open boek examen
- 50 % van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
de leerinhoud van 1ste en 2de semester van VCG en DRI moet hernomen worden .
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Biologie - vakdidactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170900002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jelle Mollenvanger |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- inzicht hebben in de structuur van de biologie
- inzicht hebben in de wetenschappelijk namen van planten en dieren
- de inwendige en uitwendige bouw van gewervelde dieren en de mens begrijpen
- de werking van het menselijk lichaam begrijpen
- een microscoop kunnen gebruiken
- eenvoudige microscopische preparaten kunnen maken en interpreteren
- de belangrijkste levensfuncties bij gewervelde dieren begrijpen
- een inzicht hebben in de lessen natuurwetenschappen van het secundair onderwijs
- inzicht verkrijgen voor materiegebonden onderwerpen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding op het vak natuurwetenschappen
- Algemene bouw van bloemplanten
- Biotoopstudie (wordt vervolgd in module 2)
- Uitwendige bouw van gewervelde dieren
- Inwendige bouw van gewervelde dieren
- Organismen microscopisch bekeken
- Materie
- Bouwstenen van de materie
- Energievormen en energieomzettingen
- Structuurveranderingen van stoffen
- Spijsvertering
- Ademhaling
- Transport van stoffen door het bloed
- Uitscheiding
- Excursie naar de Zoo van Antwerpen
- Voedselrelaties
- Producenten doen aan fotosynthese
- Voortplanting bij bloemplanten
- Voortplanting bij de mens
- Door stofomzettingen nieuwe moleculen maken
- Krachten en hun effecten
- Energieomzettingen in technische toepassingen
- Transport van warmte-energie
- Zichtbare en onzichtbare straling
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboeken BIOgenie +1 (leerboek en werkboek) (2010)
- handboek BIOgenie +2 (leerboek en werkboek (2011)
- microscoop
- levende planten en dieren
- dode dieren en organen
- skelet mens, diverse schedels zoogdieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursie (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
- Schriftelijk examen (80%)
- Taken moeten op de gestelde deadline ingeleverd worden. Te laat inleveren resulteert in een 0.
- Deelname aan de hoor- en werkcolleges: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module.
- Deelname aan de praktijksessies en de excursies: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module. Een doktersattest is verplicht na afwezigheid.
- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
- Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie worden niet overgedragen naar de 2de zittijd).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Biologie - vakdidactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170900003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jelle Mollenvanger |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- inzicht hebben in de structuur van de biologie
- een biotoopstudie kunnen uitvoeren
- de macroscopische bouw van de zaadplant kennen
- een inzicht hebben in de practische proeven van het biologieonderwijs
- bepaalde groepen dieren zoals vlinders en zeezoogdieren nader bekijken
- diverse ecologische technieken kunnen hanteren om biologielessen te ondersteunen
- een excursie biologie kunnen organiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- inleiding op biotoopstudies
- studie van diverse biotopen
- voortplanting bij zaadplanten
- ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
- biotoopstudie in slikken en schorren, kustduinen, loofbos, naaldbos, graslanden, zoet water en heide
- voedselrelaties in een biotoop
- waarnemingen op het terrein
- diverse ecologische technieken zoals kadertransect, grondboringen, hoogtemetingen van bomen
- ecologisch onderzoek van zoet water
- milieuzorg
- belang van duurzame ontwikkeling
- excursie naar de vismijn van Nieuwpoort
- excursie naar slikken en schorren
- excursie naar kustduinen
- excursie naar het strandbiotoop
- excursie naar graslanden (polders)
- excursie naar loofbos en naaldbos
- excursie naar een zoet waterbiotoop
- excursie naar de heide
- excursie naar de Viroinvallei voor vlinderdeterminatie
- methodische werkvormen biologie
- de organisatie van excursies
- verscheidenheid aan soorten
- zoektocht naar classificatiesystemen
- het rijk van planten en dieren
|
STUDIEMATERIAAL
|
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- handboeken BIOgenie 1 Biotoopboek (2006)
- handboek BIOgenie 4.2 (leerboek en werkboek) (2009)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
60
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies (verplicht)
- excursies (verplicht)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- inzet en verslagen van praktijksessies en excursies (20%)
- schriftelijk examen (80%)
- de aanwezigheid op de excursies en praktijksessies is verplicht (tenminste 60% van de uren om geslaagd te kunnen zijn voor deze module)
- de student kan alleen slagen als hij/zij zowel de helft van de punten behaalt voor de excursies als voor het schriftelijk examen
- de student kan alleen slagen als hij/zij aan de meerdaagse excursies heeft deelgenomen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursies worden niet overgedragen naar de 2de zittijd)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Groeiportfolio - stage Biologie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170900005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 40 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 4u de klassen waar hij les aan zal geven. Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende 2 weken op extra muros stage. In totaal geven beide studenten 6u zelfstandig les in de eerste graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hierover een observatieopdracht uit. Zij observeren elk ook 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)
Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten
- de student reflecteert over de eigen lespraktijk
- de student werkt aan verbeterpunten
- de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot inzet
bereidheid tot reflectie
bereidheid tot positief-constructieve actie
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen van de minor en van algemene vakken van het eerste jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur!
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
38
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.
De extramurosstage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.
De uitwerkinge van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Er is geen herkansing mogelijk voor stage, noch voor groeiportfolio.
Er is geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Digitale didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4171100004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 16 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen. Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- leergierig zijn
- flexibel zijn
|
LEERINHOUDEN
|
-
Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
-
Hardware
-
Zoeken op internet
-
Word 2007 : opmaken van documenten
-
Excel 2007: puntentabel maken en beheren
- Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Psychopedagogische vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4171100023 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
-
inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
-
dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
-
situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
-
bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
-
inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
-
stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
-
blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
-
alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
- erkennend kunnen reageren op een klasgroep
- ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
- complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
- het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
- effeciënt kunnen vergaderen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
- bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
-
communicatiemodel
-
communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
-
stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
-
zichtbare en hoorbare expressieve factoren
- basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
- Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene
- vergadertechnieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
-
de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
-
de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Algemene didactiek 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4171100024 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 54 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus Algemene didactiek 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
92
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Hoorcolleges
-
Oefeningen en opdrachten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Schriftelijk examen in december (80%), schriftelijk examen in juni (20%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Taalbeheersing - expressie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4171100031 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:
- taalbeheersing (werkcolleges), - expressieve vaardigheden (workshop).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelstellingen per periode
Periode 1
De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in. Periode 2
De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.
|
LEERINHOUDEN
|
Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden
correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw, tekstsamenhang en tekststructuur, - samenvatten,
studententekst schrijven, presentatietechnieken, mondelinge presentaties, stembeheersing en uitspraak, - expressieve vaardigheden.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
- oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Taalbeheersing:
Expressieve vaardigheden:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Permanente evaluatie + examen (100%) 1. Schriftelijk examen : Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%) 2. Schriftelijke opdracht: studententekst (25%)
- inhoud,
- structuur en opmaak,
- leesbaarheid,
- correct taalgebruik.
3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
- inhoud en structuur,
- expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
- contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
- uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Mondeling + Schriftelijk examen (100%)
1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%) 2. Steudententekst (25%) 3. Presentatie (25%).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Agogische vaardigheden 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4171100032 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie
- op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
- bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
- bereidheid tot interactief participeren
- bereidheid tot kritische ingesteldheid
- bereidheid tot samenwerken
|
LEERINHOUDEN
|
- competentiemodel van de opleiding
- waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie
- leren/leerstijlen/mindmapping
- werking van het geheugen
- denken en intelligentie
- motivatie en faalangst
- ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
35
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
- schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Blik op de wereld 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4171100033 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Heidi Gotink |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, onderzoekscompetenties, kritisch & analytisch inzicht, informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Specifieke doelen :
informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin. De student: · zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement); · refereert correct ; · analyseert info; · schematiseert info; · beoordeelt info kritisch; · past de basis van onderzoeksvaardigheden toe; · verwerkt bronnen kritisch in een tekst; · maakt een poster (schematiseert inhoud visueel & kritisch), · maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, info, tekst, poster, vak, …
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
idem
|
LEERINHOUDEN
|
- Informatiemanagement: bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken, refereren. - Informatieverwerking: info analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten. - Basis onderzoeksvaardigheden (7-sprong) - Kritische verwerking leerinhouden in schema, studententekst, poster
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.
Cursus Blik op de Wereld
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
1e periode: Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie van informatiemanagement & informatieverwerking (mindmapping); telt mee voor 40% van het jaartotaal
2e periode: Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie; 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal
Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...). Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
individuele opdracht met alle elementen van 1ste & 2de periode
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Creatie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170100001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 44 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Duyck Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
CREATIE ONTWERPEN
Introductie in compositieleer en kleurenleer tijdens ontwerpopdrachten binnen de thema's 'Geometrie' en 'Ontwerpers inspireren'. Introductie in de fasen en technieken van het creatieve denkproces bij het doormaken van ontwerpopdrachten. Introductie in figuurtekenen/modetekenen. Introductie beeldende technieken bij het weergeven van modetekeningen.
CREATIE ILLUSTRATOR
Introductie in het tekenpakket illustrator.
De tekenomgeving leren kennen.
Basis bij het tekenen met paden.
Eenvoudige ontwerpen tekenen en stalen ontwerpen.
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE ONTWERPEN - Kennis en vaardigheden met betrekking tot compositieleer - Kennis en vaardigheden met betrekking tot kleurenleer - Basisvaardigheden modetekenen - Basisvaardigheden met betrekking tot het inspireren binnen een thema - Basisvaardigheden met betrekking tot het ontwerpen vanuit een inspiratiebron - Basisvaardigheden met betrekking tot vlugschetsen, figuurschetsen - Basisvaardigheden met betrekking tot de opbouw van een modefiguur - Toepassen van beeldende technieken bij het weergeven van modeontwerpen - Ontwikkeld creatieve denkvaardigheden tijdens de fasen het ontwerpproces - Vaardigheden met betrekking tot het beoordelen en bijsturen van ontwerpen CREATIE ILLUSTRATOR
- Doel en nut kennen van een grafische en digitale ondersteuning van een modeconcept.
- De tekenomgeving leren kennen.
- Basisvaardigheden bij het tekenen verwerven.
- Vrije en wiskundige vormen tekenen.
- Het tekenpallet gebruiken.
- Instellen van rasters, linialen.
- Eenvoudige ontwerpen maken.
- Inspiratiebronnen kunnen gebruiken op de juiste manier bij het ontwerpen van stalen.
- Techniek kennen voor het tekenen van plooien.
- Sjablonen kunnen gebruiken voor het tekenen van details.
- Verhoudingen kennen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE ONTWERPEN
- Compositieleer binnen het vlak - Kleurenleer basis - Kleurenleer en compositieleer toepassen in een ontwerp - Rokmodel creëren op basis van internationale trends - Inspiratie gebruiken bij ontwerpen - Creatieve denktechnieken toepassen tijdens het ontwerpen - Selecteren van ontwerpen op sterkte - Modetekenen; zoomlijnen, weergeven van fronsen en plooien - Vlugschetsen naar waarneming van figuur - Vergelijking proporties menselijk lichaam en modefiguur - Opbouw modefiguur - Beeldende technieken; aquarelpotlood, aquarel, houtskool, pastelkrijt, monotype, acrylverf ... bij weergeven van modetekeningen
CREATIE ILLUSTRATOR
- Instellen van de tekenomgeving naar eigen behoeften.
- Het gebruik van het deelvenster gereedschap.
- Gebruik van basiscommando's in illustrator.
- Het gebruik van vensters, lagen en kleur.
- Tekenen van paden en ankers.
- Bewerken van paden en ankers.
- Het gebruik van rasters, linialen en hulplijnen.
- Het gebruik van sjablonen.
- Vormen vullen met kleur.
- Inspiratiebron gebruiken op de juiste manier.
- Eenvoudige ontwerpen tekenen van een rok.
- Opmaken van stalen met rapport.
- Schetsen van details: kragen, mouwen, zakken, pooien en fronsen.
- Tekenen in de juiste verhoudingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE ONTWERPEN
- Cursus lector - Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
CREATIE ILLUSTRATOR
- Cursus VVKSO Ontwerpen in Illustrator
- Cursus lector
- Modebladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
44
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
56
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
CREATIE ONTWERPEN : 3/4 aandeel totaalscore CREATIE PE 60% - EXAMEN 40% Schriftelijk examen van 2u, met praktisch en theoretisch gedeelte, na de eerste en tweede periode
CREATIE ILLUSTRATOR : 1/4 aandeel totaalscore CREATIE PE 40% - EXAMEN 60% Het examen van 2 uur op het einde van de tweede periode
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
B ij een tweede zittijd worden in een examen van 4 uur alle onderdelen hernomen. Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies voor een en ander.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Realisatie 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170100003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Duyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basiskennis ivm realisatie
het realiseren van een rok
het realiseren van een jeansbroek om de verschillende basistechnieken in te oefenen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
afwerkingen voor naden, zomen, opgestikte zakken en rits kunnen uitvoeren ahv een werkinstructieformulier
het werkstuk schort, toiletzak of wandzak kunnen realiseren
eenvoudige WIF kunnen lezen en interpreteren
realiseren van rechte rok met zakken
basistechnieken van een rok en pantalon kunnen uitvoeren ahv een WIFhet ontwerp van rok of pantalon kunnen realiseren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus tecnhische fiches en organisatie
Documenten op de P-schijf
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100%% |
Permanente evaluatie 30%
Examen 70%
Theoretisch examen realisatie gecombineerd met vormgeving
De student voert een techniek uit ahv een werkinstructieformulier.
Het examen valt in de examenperiode, telkens 3 uur in de de eerste en tweede examenperiode.
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
Examen: idem eerste examenperiode
Indien je in 1ste zit ten minste 10/20 haalt voor deze component, dan kan dit deelcijfer naar de 2de zit worden overgedragen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Vakdidactiek Mode 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170100004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
de cursus bereidt je voor op lesgeven in de modevakken in de eerste graad en de tweede graad van het secundair mode onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De leerinhoud kunnen selecteren voor leerlingen van een eerste graad A en Bstroom
-
De verschillende beginsituatie in de eerste graad kunnen inschatten.
-
Lesdoelen kunnen benoemen met behulp van het leerplan
-
De juiste werkmethode kunnen selecteren om het vooropgestelde doel te bereiken.
-
Een selectie kunnen maken voor zinvol didactisch materiaal.
-
Het gekozen didactisch materiaal kunnen realiseren adhv vooropgestelde kwaliteitsnormen.
- Al de vooropgestelde doelen in praktijk kunnen brengen bij basislessen voor de eerste graad TSO - BSO.
- de les gestructureerd kunnen weergeven op een bordplan
- een evaluatie kunnen opstellen voor deelaspecten van een project in de eerste graad
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
bestuderen van modeleerplannen eerste en tweede graad secundair onderwijs
-
bepalen van beginsituatie
-
formuleren van lesdoelstellingen
-
opzoeken en uitwerken van geschikte werkvormen
-
realiseren van aangepast didactisch materiaal
-
opstellen en geven van lessen ivm de verschillende vakonderdelen : creatie, vormgeving, praktijk,technische ondersteuning.
-
lessen gericht op de eerste graad van het secundair onderwijs.
-
bordplan opstellen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus : leerplanstudie
- opdrachtenbundel voor IM
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
jaaropdracht : de studenten werken in groep een project uit voor de eerste graad secundair onderwijs
- situering in het leerplan,
- planning,
- lesvoorbereidingen,
- didactisch materiaal,
- evaluatievoorstellen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht deze taak moet ingeleverd worden bij de start van de tweede zit.
De taak wordt schriftelijk geëvalueerd.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 1 - Mode/Biologie - Vormgeving 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Biologie | Code: | 4170100002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basismodule :
- tekenen van patronen : manueel
- tekenen van patronen : digitaal met het programma autocad - modecad
- mouleren van basisvorm rok
- vormgeven, aanpassen van rok en pantalon.
- graderen van rok en pantalon
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- vakterminologie ivm vormgeving en snijstudie kunnen gebruiken in concrete situaties
- de verschillende basiscommando's van het programma autocad-modecad toepassen op eenvoudige basisvormen en modellen.
- verschillende lijnvormen van rokken en pantalons kunnen omzetten in een patroon : manueel en digitaal.
- ahv de afwerking en naadwaarde en snijpatroon tekenen
- Het realiseren van een eenvoudig snijplan
- Het graderen van patronen kunnen uitleggen en toepassen op een basisvorm van rok of pantalon.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
van studenten zonder vooropleiding wordt een extra inspanning verwacht om kennis, inzicht, vaardigheden en attitude te verwerven in het vak mode
|
LEERINHOUDEN
|
periode 1
- mouleren van rokken
- basispatroon van de rechte rok
- lijnpatroon van rechte rok met zakken
- verlaging van de lendenlijn
- bepalen van afwerking en naadwaarde
- snijpatroon van rechte rok met zakken
- autocad-modecad : gebruik van basiscommando's
- vakterminologie
- technisch tekenen
- modeberoepen
periode 2
- modelontledingen van rok en pantalon
- afwerking en snijpatronen
- aanpas van rok en pantalon
- graderen van rok en pantalon
- realiseren van prototype
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus vormgeving 1 : studie rok en pantalon
handboek meer dan naald en draad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
23
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- opdrachten PE kunnen bijgewerkt worden
- examen : 2u (examen : manueel patroontekenen)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
|
|
|
|