|
|
|
|
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4160300000 | Witte biotechnologie | 3 |
4160300002 | Eenheidsoperaties | 7 |
4160300003 | Toegepaste industriële chemie | 3 |
4160300004 | Meet- & regeltechnieken | 6 |
4160300005 | Geïntegreerd lab (PO) | 12 |
4160300006 | Kwaliteitszorg en projectmanagement (PO) | 3 |
4160300007 | Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting procestechnologie | 23 |
4160300008 | Transportsystemen | 3 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Witte biotechnologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300000 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 36 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Anneleen Soetaert Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor het facet "Fermentatietechnologie":
In deze cursus wordt zowel de basis van de witte of industriële biotechnologie toegelicht. Bij fermentatieprocessen worden micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren. Tijdens de hoorcolleges fermentatietechnologie wordt dan ook ingegaan op het creëren van de optimale voorwaarden (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Onderwerpen zoals kweekcondities, opschaling naar grote bioreactoren, controle en sturing van het proces alsook het hier op volgende “downstream proces” komen aanbod. Aan de hand van onderzoeksartikels worden een aantal praktische voorbeelden besproken.
Voor het facet "Milieuchemie":
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een mogelijk bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH30 Benoemt de kern van het probleem.
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Voor het facet "Fermentatietechnologie":
- Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aan.
- Benoemt soorten kweek-principes.
- Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media.
- Heeft inzicht in controle en sturing van fermentatieprocessen.
- Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uit.
Voor het facet "Milieuchemie":
-
beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
- (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
- onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
- begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Voor het facet "Fermentatietechnologie":
- Industriële of witte biotechnologie
- Industriële fermentatie: *Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor *Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostaat *Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent)
- Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie
- Metabolic Engineering
- Downstream Processing
- Bespreking aantal praktische voorbeelden
- Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.
Voor het facet "Milieuchemie":
1. Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool.
-
cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011
-
bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. De puntenverdeling: 25% facet
"Fermentatietechnologie"(15% examen, 5% verplichte opdracht, 5%bedrijfsbezoek) 75% facet "Milieuchemie"
Bij gewettigde afwezigheid voor de verplichte opdracht, kan de student deze inhalen. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0.
Bedrijfsbezoeken: Aanwezigheid is verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de toets.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Eenheidsoperaties |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 46 | Aantal studiepunten: | 7 | Totaal studietijd: | 182 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
"Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel "industriële scheidingstechnieken" en de facetten "fasenleer", "warmteoverdracht" en reactoren uit het tweede jaar. Er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH07 Behoudt het overzicht in crisissituaties.
- CH13 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH30 Benoemt de kern van het probleem.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH43 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
stelt een ternair fasendiagram op
-
leest een ternair fasendiagram af
-
kent de waarde en achtergrond van stoom als energiedrager en berekent warmtewisselaars
-
bezit en gebruikt de fysico-chemiekennis nodig voor destillatie, extractie en drogen.
-
beschrijft de functie van alle onderdelen van de besproken apparaten.
- heeft de theoretische kennis om deze apparaten te automatiseren.
-
berekent een destillatiekolom berekenen en evalueert storingen correct aan de hand van de McCabe-Thiele methode.
-
gebruikt een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Industriële scheidingstechniek, Materialenleer, Fysicochemie
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitbreidingen leerstof “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer", "Warmteoverdracht" en reactoren uit 2CH
werken met ternaire fasediagrammen vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr actie destillatie drogen in de procesindustrie studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur filtratie en bezinken
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
-
Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
79
|
%
|
Verdere toelichting:
-
zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
-
beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
-
formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van ten minste 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel)
- "drogen" (15%) - "extractie" (25%) - "destillatie" (30%) - "filtratie en bezinken" (15%) - "absorptie" (15%)
- eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- schriftelijk eindexamen (voornamelijk vraagstukken) kan hernomen worden
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Toegepaste industriële chemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe Ingrid Van den Bossche Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
voor het facet Raffinage:Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij. Hiernaast worden enkele belangrijke topics uit de industriële context bekeken (bvb industrieel gebruik van stoom, ....) voor het facet industriële organische chemie:
Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator. Voor het facet materialenleer:De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de toepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken. .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH30 Benoemt de kern van het probleem.
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Voor het facet Raffinage:
- heeft een algemeen beeld van het geheel van de processen in een raffinaderij
- benoemt en beschrijft de voornaamste processen die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
- kent het productieproces en het gebruik van stoom als energiedrager in een raffinaderij
- beschrijft verschillende krakingsprocessen en weet waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
- heeft een idee van het belang, de samenhag en het gebruik van stoom als energiedrager in de industrie
Voor het facet industriele organische chemie:
- Verklaart het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een reactie
- Plaatst belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie
- Schrijft de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uit
- Bespreekt het mechanisme van de volgende reacties: alkylerings-, isomerisatie-omleggings-, hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties
- Bespreekt de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken.
Voor het facet materialenleer: - dedecteert plaatsen waar er corrosieproblemen kunnen optreden
- begrijpt maatregelingen om corrosieproblemen te vermijden
- doet zelf voorstellen om corrosieproblemen te vermijden
- beantwoordt vragen over de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’
- haalt uit het Fe-C-diagram, de optredende staalstructuren bij de verschillende temperaturen en %C, en hun gevolgen op de eigenschappen
- interpreteert de meest gebruikte staalcodes (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
- verklaart de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’
- verklaart de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op ‘Baeten’s chart’
- gebruikt het Bishop-Stern diagram gebruik
- weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Voor het facet raffinage:
Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn. Hiernaast wordt een beeld geschetst van het gebruik en samenhang van stoom als energiedrager.
Voor het facet industriele organische chemie:
- Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekoppelde organische reacties zoals:
a. het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator b. alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties c. hydrogenaties, dehydrogenaties d. specifieke aromatische reacties
- De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende organische reacties
- Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen gekoppeld aan het kraakproces en gebruikt in het industrieel proces
Voor het facet materialenleer:
- Bespreking van de verschillende corrosievormen
- algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie
a. verschijnsel b. mechanismen c. industriële voorbeelden d. hoe ieder specifiek vermijden
- Ferro-metalen :
het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
- Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie
- Compounding, menging en mengselcontrole bij rubbers
|
STUDIEMATERIAAL
|
Voor het facet raffinage:
- Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijn Hogeschool 2011
- PowerPoint presentaties
- eigen nota's
Voor het facet industriele organische chemie:
- Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool
- PowerPointpresentaties via e-campus
Voor het facet materialenleer:
- cursus “Materialenleer- 3PO“ – auteur: Ingrid Van den Bossche – Plantijn Hogeschool
- powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via edumap op e-campus
- brochures o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC
- Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoor- en werkcolleges Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Schriftelijk integratief examen “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
- Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
- de vragen zijn, waar mogelijk, zo opgesteld dat ze de verwachte gedragsankers van de beoordeelde competenties evalueren.
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
- Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Zoals eerste examenperiode
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Meet- & regeltechnieken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 62 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Martine Vanacker |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH42 Brengt structuur in ideeën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Transport van vloeistoffen - weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
-Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
De meet-en regelkring
Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
Gedrag van een proces (Procesparameters)
Tweestandenregeling en PID regelactie
Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
Het geautomatiseerde proces.
Diagnosetraining - niveau - verwarming - bedrijf
Gekoppelde regelkringen - Cascade - Verhoudingsregelingen - Splitrange
De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Voorkennis van fysica en fysiochemie
|
LEERINHOUDEN
|
Transport van vloeistoffen - weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
De meet-en regelkring
Gedrag van een proces (Procesparameters)
Tweestandenregeling en PID regelactie
Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren.
Het geautomatiseerde proces.
Diagnosetraining - niveau - verwarming - bedrijf
Gekoppelde regelkringen - Cascade - Verhoudingsregelingen - Splitrange
Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus, powerpointpresentaties, eigen nota's
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
De evaluatie bestaat uit 2 delen: 15% van het resultaat staat op toetsen tijdens de lesweken over het onderdeel "Meet- en Regeltechniek" 85% van het resultaat staat op een mondeling examen over de gehele leerstof uit de facetten Meet en regeltechniek en Procesautomatisatie
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
schriftelijke integratieve toets
|
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Geïntegreerd lab (PO) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 148 | Aantal studiepunten: | 12 | Totaal studietijd: | 312 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe Martine Vanacker |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.
In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd. Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.
Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn professionele ontwikkeling zelf te kunnen opvolgen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH07 Behoudt het overzicht in crisissituaties.
- CH08 Blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties.
- CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
- CH13 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk.
- CH14 Handelt volgens de geldende ethische normen.
- CH15 Handelt volgens de geldende milieunormen.
- CH16 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten).
- CH19 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan.
- CH23 Neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH45 Organiseert het werk in een efficiënte planning.
- CH46 Vangt onverwachte wendingen op.
- CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH71 Functioneert in een operatorteam.
- CH72 Bedient automatisch gestuurde apparatuur.
- CH73 Bewaakt installaties en voert er interventies op uit.
- CH74 Bestuurt en volgt processen op vanuit de PC.
- CH75 Functioneert onder het geldende veiligheidssysteem.
- CH76 Bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers.
- CH77 Bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid.
- CH78 Spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden.
- CH79 Neemt beslissingen.
- CH80 Bewaakt de voortgang van processen.
- CH81 Stelt prioriteiten bij complexe beslissingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
labsessies:
- laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
- stelt een fasendiagram (ternair vloeistof-vloeistof evenwicht) experimenteel op
- bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
- herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
- neemt stalen en stelt uit de analyse ervan een massabalans kunnen op van een destillatie
- bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen)
- herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
- bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
- verwerkt meetgegevens met een rekenblad (Excel) en met een tekstverwerker (Word) en stelt een rapport op
- voert procestechnische berekeningen uit
- bezit kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
- herkent de eenheidsbewerkingen in deze processen
- heeft naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook oog voor de economische en personeelsproblemen
- Stelt bij storingen in een productiebedrijf een diagnose op.
- Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen
- verdringerpompen
- centrifugaalpompen
- pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
- actuatoren
- Het geautomatiseerde proces.
- Diagnosetraining
- niveau
- verwarming
- bedrijf
- Gekoppelde regelkringen
- Cascade
- Verhoudingsregelingen
- Splitrange
- De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
- de student kan een R&I schema lezen
Internationale projectweek:
-
tijdens de projectweek krijgen de studenten concrete praktische problemen voorgeschoteld, die door industriële partners vanuit hun eigen beroepscontext worden aangeleverd. Van de studenten wordt verlangd op in multidisciplinaire groepjes op een projectmatige wijze oplossingen uit te werken voor die probleemsituaties. de opdrachtgevende bedrijven analyseren en evalueren de groepswerken, waarbij onder andere de techniciteit, de projectaanpak, de kostenbatenanalyse en het veiligheidsaspect beoordeeld worden.
-
de internationale projectweek gaat door van 13/12 tot 21/12/2012 en heeft uiteraard een verplichte aanwezigheid.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
batch rectificatie continu rectificatie (handbediend) hetero azeotrope rectificatie strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhankelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven Transport van vloeistoffen weerstand van leidingen verdringerpompen centrifugaalpompen pompkaraktersitiek
De meet-en regelkring Gedrag van een proces (Procesparameters) Tweestandenregeling en PID regelactie Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren Het geautomatiseerde proces - Diagnosetraining
niveau verwarming bedrijf
Gekoppelde regelkringen - Cascade
- Verhoudingsregelingen
- Splitrange
- Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
- lezen en bespreken van R&I schema’s
internationale projectweek - projectmanagement
- teamwerk
- integratief benaderen en praktisch toepassen van de verworven kennis en vaardigheden
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal) documentaties van fabrikanten literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf documentatie ter beschikking in de bib van de school "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
NaN
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
100
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
NaN
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
tijdens laboratoriumoefeningen:
Afwezigheden - Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.
- Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
- niet verwerven van de vooropgestelde competenties
Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel - Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten niet uitvoeren van individuele taken niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)
de punten van de permanente evaluatie en de internationale projectweek worden overgedragen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Kwaliteitszorg en projectmanagement (PO) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300006 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 12 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ. De statistiek uit de vorige cursussen wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies)
controlemetingen.
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
- CH03 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen.
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH34 Schat de mogelijkheden en beperkingen van de werkmethoden correct in.
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH36 Evalueert resultaten kritisch.
- CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH41 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering.
- CH48 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit.
- CH49 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Facet projectmanagement
Facet toegepaste statistiek
kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat. voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, voert de statistische bewijsvoering uit en interpreteert van het resultaat. zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels) kent de basisprincipes van kwaliteitszorg berekent en interpreteert capabiliteitsindexen (six sigma) kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering. leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid)
b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
c. controlekaarten (met leesregels)
2. Externe QC (interlab)
a. Youdenplot
b. zaagtandplot
c. PomPlot
3. Projectmanagement
4. Systemen voor projectmanagement
5. Quality Tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus Quality Tools – auteur: G. Bruggeman
- Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” – auteur: G. Bruggeman
- Casus(en)
- hoofdstukken 16 tem 19 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- wetenschappelijke artikels (thematische EDU-map ‘statistiek’)
- rekenmachine
-
www.westgard.com
aanvullend in de bib:
- ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
- ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
30
|
%
|
Verdere toelichting:
Facet projectmanagment: 2 trainingsdagen met verplichte aanwezigheid.
Facet toegepaste statistiek: hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Facet projectmanagement
Aanwezigheid tijdens de twee trainingsdagen is verplicht. Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator.
voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen. Voor studenten van deze afstudeerrichting die in niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht. S
tudenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.
Facet toegepaste statistiek
integratieve toets (2 uur examentijd)
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
gebruik van een rekenmachine is toegelaten
samenstelling van de vragen
- hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
- minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan de integratieve toets verplaatst worden naar een andere examenreeks.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
De punten projectmanagement worden overgedragen. Bij een tekort krijgt de student een
individuele opdracht.
Integratieve toets toegepaste statistiek: idem als eerste examenperiode.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting procestechnologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 23 | Totaal studietijd: | 598 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven. Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH16 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten).
- CH24 Communiceert respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH36 Evalueert resultaten kritisch.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH46 Vangt onverwachte wendingen op.
- CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
- CH53 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit.
- CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
- CH61 Beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH71 Functioneert in een operatorteam.
- CH72 Bedient automatisch gestuurde apparatuur.
- CH73 Bewaakt installaties en voert er interventies op uit.
- CH74 Bestuurt en volgt processen op vanuit de PC.
- CH75 Functioneert onder het geldende veiligheidssysteem.
- CH80 Bewaakt de voortgang van processen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
- De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
- De student leert zelfstandig werken.
- De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
- De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Kwal.z/ projectbeh; Witte biotechn.; Eenheidsoper; Toegep. industr chemie; Meet- & regeltechn.; Geïntegr. lab; Transportsys.' 'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_PO en moet je ook inschrijven vr Eenheidsoperaties, Transportsys. Meet-®eltechnieken, Toegep. industr. chemie, Witte biotechnologie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(PO)'
|
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
100
|
%
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
- niet verwerven van de vooropgestelde competenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/03/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Transportsystemen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Procestechnologie | Code: | 4160300008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.
Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH07 Behoudt het overzicht in crisissituaties.
- CH12 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH30 Benoemt de kern van het probleem.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH43 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
berekent leidingsweerstanden
-
kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
-
kent het gebruik van pompen en localiseert storingen
-
herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
-
dimensioneert een pomp
-
kiest uit fabrieksbrochures het meest geschikte type pomp
-
kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
-
begrijpt toestandsveranderingen en berekent een eentrapszuigercompressor
-
beschrijft het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
-
beschrijft de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
-
stelt energie- en massabalansen van een proces op
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
toestandsveranderingen van gassen
-
werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
-
zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
-
eigen cursustekst voor hoorcolleges
-
Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
-
documentatie van fabrikanten
-
afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
-
boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
25
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
75
|
%
|
Verdere toelichting:
-
gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
-
gedeeltelijk hoorcolleges
-
uitgewerkte vraagstukken
-
monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
-
formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
-
formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
-
documentatie van fabrikanten en wandkaarten
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)
- de vragen zijn, waar mogelijk, zo opgesteld dat ze de verwachte gedragsankers van de beoordeelde competenties evalueren.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
|
|
|
|