|
|
|
|
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Biochemie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4160100015 | Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting biochemie | 23 |
4160100016 | Genen toegepast | 6 |
4160100017 | Biotechnologie | 5 |
4160200101 | Geïntegreerd lab en seminaries (BI) | 16 |
4160200121 | Kwaliteitszorg en projectmanagement.(BI) | 3 |
4160200120 | Biochemische technieken | 7 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Biochemie - Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting biochemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Biochemie | Code: | 4160100015 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 23 | Totaal studietijd: | 598 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Anneleen Soetaert |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. De student doet beroepservaring op tijdens deze periode.
Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en milieubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH34 Schat de mogelijkheden en beperkingen van de werkmethoden correct in.
- CH36 Evalueert resultaten kritisch.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH48 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit.
- CH49 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid.
- CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
- CH53 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit.
- CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH67 Heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden.
- CH68 Kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen.
- CH69 Beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen
- werkt zelfstandig
- ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
- rapporteert schriftelijk en mondeling de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijdse modelpakket 1, en moet je je ook inschrijven voor: Onderzoekstechnieken; Genen toegepast; Biotechnologie; Geïntegreerd lab en seminaries.' 'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_BI en moet je ook inschrijven vr Genen toegepast, Biochemische technieken, Biotechnologie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(BI), Geïnt. lab & seminaries(BI)'
|
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
- De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in biochemische, biomedische, (planten)biotechnologische en microbiologische onderzoekscentra en bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
100
|
%
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/03/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Biochemie - Genen toegepast |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Biochemie | Code: | 4160100016 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 44 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Karen Pittois |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen: Immunologie en Gentechnologie. Deel I: Inleiding tot de immunologie.
Welke cellen en moleculen spelen een rol? Indeling in het (1) niet-specifiek verweer met de verschillende barrières en de ontstekingsreactie en (2) het specifiek verweer met antigenen en antilichamen. Korte toelichting bij de werking van het immuunverweer. De nadruk wordt gelegd op monoklonale antilichamen en hun toepassingen. Deel II: Inleiding tot de gentechnologie.
Amplificatie van nucleïnezuren met de PCR-reactie: principe, vereisten en componenten van de reactie, risico’s en analyse van de genproducten. PCR-varianten: hot start, touch down, nested PCR, RT-PCR, e-PCR, PTT, PCR-SSCP, ASO-PCR. Kwantitatieve PCR: competitieve PCR en real time PCR. Andere basistechnieken: DNA-isolatie, electroforese en hybridisatie worden behandeld. Inleiding tot moleculaire klonering: vereisten en verschillende stappen in het kloneringsproces, alternatieve methoden. Productie en screening van DNA-bibliotheken. Recombinante expressie in prokaryoten en eukaryoten. Gene silencing op drie niveaus: geninactivering, inactivering van RNA en eiwit-inactivering.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Deel I: Immunologie
- Situeert het verweer
- Benoemt en beschrijft de verschillende barrières uit het specifiek verweer
- Benoemt moleculen en cellen uit het niet-specifiek verweer en beschrijft hun werking
- Benoemt en verklaart de kenmerken van een ontstekingsreactie
- Benoemt de belangrijkste gelijkenissen en verschillen tussen het specifiek en het niet-specifiek verweer
- Benoemt de verschillende soorten antigenen en hun eigenschappen
- Beschrijft de klinisch relevante antigenen (ABO, Rhesus en HLA)
- Beschrijft de structuur, soorten en werking van antilichamen
- Benoemt de gevolgen van antigeen/antilichaam binding
- Benoemt de cellen en organen van het specifiek verweer en beschrijft hun functie
- Beschrijft het verschil tussen de humorale en cellulaire respons
- Legt de werking van het specifiek verweer tegen infectieuze deeltjes uit (bacteriën, virussen, parasieten, gisten en schimmels)
- Omschrijft het productieproces van monoklonale antilichamen
- Benoemt de mogelijke toepassingen van monoklonale antilichamen
- Geeft een indeling van de verschillende immuuntesten en licht toe met voorbeelden
- Benoemt een gegeven immuuntest, klassificeert deze en benoemt de eigenschappen
- Benoemt de drie hoofdvormen van de immuunpathologie
Deel II: Gentechnologie - Beschrijft het principe van de PCR reactie, de vereisten en de risico’s en de mogelijke detectiesystemen
- Benoemt de verschillende componenten van een PCR reactie en berekent de hoeveelheden
- Benoemt en beschrijft varianten en alternatieven voor PCR en hun toepassingen
- Kiest de juiste PCR variant voor een gegeven toepassing
- Interpreteert resultaten van de verschillende PCR-varianten
- Benoemt en beschrijft kwantitatieve PCR procedures
- Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing
- Benoemt en bespreekt de verschillende stappen in het hybridisatieproces
- Benoemt en beschrijft de verschillende hybridisatiemethoden: hybridisatie in oplossing, filterhybridisatie, …
- Beschrijft een voorbeeld van een toepassing van het hybridisatieproces
- Benoemt de verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen en beschrijft hun werking
- Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing
- Geeft de verschillende stappen voor de aanmaak van een recombinant plasmide
- Duidt de juiste vector aan voor een moleculaire klonering
- Geeft de verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA –bibliotheek
- Bespreekt de opbouw en het gebruik van een DNA-chip
- Geeft de overeenkomsten en verschillen tussen een klassieke cDNA-bibliotheek en een DNA-chip
- Beschrijft de werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen adhv een schema
- Somt de verschillende stappen op voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem
- Tekent een prokaryote expressievector en benoemt de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen
- Legt uit hoe induceerbare prokaryote en eukaryote expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden
- Geeft toelichting bij de verschillende eukaryote expressiesystemen adhv een schema
- Benoemt en beschrijft de technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)
- Tekent schema’s van ALLE verschillende besproken technieken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie
|
|
Andere begincompetenties
|
Cursus Biochemie 2 dient herhaald te worden om te starten
|
LEERINHOUDEN
|
Deel I: Immunologie
Inleiding tot het verweer: plaats van het verweer. Verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer. Het niet-specifiek verweer: barrières, cellen, eiwitten en werking Het specifiek verweer:
Moleculen: antigenen, het MHC-complex, receptoren, immuunglobulinen Cellen en organen Werking: verweer tegen infectieuze deeltjes, ontsnappingsmechanismen Monoklonale antilichamen: productie en toepassingen
Deel II: Gentechnologie
PCR: principe, vereisten, componenten van de reactie, risico’s en analyse van de genproducten
PCR: Varianten en alternatieven: hot start, touch down, nested PCR, RT-PCR, e-PCR, PCR-SSCP, ASO-PCR Kwantitatieve PCR: competitieve PCR en real time PCR Technieken uit de gentechnologie: nucleïnezuur-isolatie en -electroforese, blotting en hybridisaties. Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen Verschillende vectoren en hun gebruik Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie Blauw-wit screening Aanmaak van cDNA bibliotheken Screening van DNA bibliotheken Universele kloneringstechnieken Recombinante expressie in prokaryoten: klonering, transformatie en zuivering Expressie in eukaryote systemen: Expressie in gist Expressie in dierlijke cellen Celvrije systemen Induceerbare expressiesystemen Gene silencing op 3 niveaus: Geninactivatie Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA Eiwit-inactivatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundeling powerpoint slides met notities (Auteur: Karen Pittois)
- Oefeningen per hoofdstuk beschikbaar op de P-schijf
- Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2
Niet verplichte literatuur, aanwezig in de bib:
- “How the immune system Works” 3th ed. 2008. L. Sompayrac. Blackwell Publishing. 978 1 4051 6221 0
- "Understanding Immunology" P. Wood. 2011. Pearson Eduction Limited. ISBN 0273730681/978-0273730682
- From Genes to Genomes. JW Dale, M van Schantz. 2003. ISBN 978-0-4714-9782-0
- Essential Medical Genetics. E. S. Tobias, M. Connor, M. Ferguson Smith. 2011. Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-4443-9481-8
- Principles of Gene Manipulation. RW Old, SB Primrose. 7de ed. 2007. ISBN 1405135441. (6de editie beschikbaar in PDF)
- Medical Genetics at a Glance. 2nd ed. D.J. Pritchard, B.R. Korf. Blackwell Publishing. ISBN 978 1 4051 4846 7
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
85
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
16 cu Immunologie 28 cu Gentechnologie 0efeningen: zelfstandig werk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Biochemie - Biotechnologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Biochemie | Code: | 4160100017 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe Anneleen Soetaert |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor het facet "Groene biotechnologie en fermentatietechnologie":
In deze cursus wordt zowel de basis van de groene biotechnologie als de witte biotechnologie toegelicht. De groene biotechnologie start met een overzicht van de plantenanatomie, en de verschillende planten weefselsystemen Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kunnen dan verschillende topics uit de plantenbiotechnologie waaronder plantenweefselculturen, plantentransformatie technieken, vectoren en het modelorganisme Arabidopsis thaliana besproken worden. Met deze kennis wordt dan de link gemaakt naar genetische planten manipulaties. Bij fermentatieprocessen worden micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren. Tijdens de hoorcolleges fermentatietechnologie wordt dan ook ingegaan op het creëren van de optimale voorwaarden (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Onderwerpen zoals kweekcondities, opschaling naar grote bioreactoren, controle en sturing van het proces alsook het hier op volgende “downstream proces” komen aanbod. Aan de hand van onderzoeksartikels worden een aantal praktische voorbeelden besproken.
Voor het facet "Milieuchemie":
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
- CH14 Handelt volgens de geldende ethische normen.
- CH15 Handelt volgens de geldende milieunormen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH30 Benoemt de kern van het probleem.
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Voor het facet "Groene biotechnologie en fermentatietechnologie":
- benoemt de basis anatomie van de plant en celwand.
- legt het verschil tussen het vasculair en het grondweefsel uit.
- bespreekt de levenscycli van de sporeplanten, gymnospermen en angiospermen.
- somt de verschillende plantenhormonen op met hun functie in de plant.
- beschrijft het principe van de fotosynthese.
- licht een aantal toepassingen van plantenbiotechnologie toe.
- Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aan.
- Benoemt soorten kweek-principes.
- Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media.
- Heeft inzicht in controle en sturing van fermentatieprocessen.
- Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uit.
Voor het facet "Milieuchemie": beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie, Aromaten
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Voor het facet "Groene biotechnologie en fermentatietechnologie":
1. Plantenanatomie: a. De plantencel en celwand b. Meristemen c. Weefselsystemen d. De wortel e. De scheut 2. Reproductie: a. Evolutie en verscheidenheid b. Sporeplanten c. Gymnospermen (naaktzadigen) d. Angiospermen (bedektzadigen) 3. Fotosynthese: a. Rol van pigmenten b. De fotosystemen en het Z-schema c. C3-C4 planten 4. Hormonen: a. Auxines b. Cytokinines c. Ethyleen d. Abscisine zuur e. Gibberellines 5. Plantenbiotechnologie: a. Plantenweefselculturen b. Plantentransformatie technieken c. Vectoren d. Arabidopsis thaliana als modelorgansime e. Doelwitten van genetische manipulaties f. Risico’s en voordelen 6. Industriële of witte biotechnologie 7. Industriële fermentatie: a. Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor b. Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat c. Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent) 8. Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie 9. Metabolic Engineering 10. Downstream Processing 11. Bespreking aantal praktische voorbeelden 12. Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.
Voor het facet "Milieuchemie": Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie 6. Inleiding tot de radiochemie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool.
-
Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool.
-
cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011
-
cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2011
-
bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. De puntenverdeling: 50% facet
"Groene biotechnologie en fermentatietechnologie"(40% examen, 5% verplichte opdracht, 5%bedrijfsbezoek) 50% facet "Milieuchemie"
Bij gewettigde afwezigheid voor de verplichte opdracht, kan de student deze inhalen. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0.
Bedrijfsbezoek: Aanwezigheid is verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de toets.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Biochemie - Geïntegreerd lab en seminaries (BI) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Biochemie | Code: | 4160200101 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 184 | Aantal studiepunten: | 16 | Totaal studietijd: | 416 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Anneleen Soetaert |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Voor het facet "Geïntegreerd lab en projectwerk": Theorie en praktijk zijn voor het facet "Geïntegreerd lab" zeer
nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar
eiwit". Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie
van levende cellen, moleculair biologische
technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering,
karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend.
Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken. Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.
Voor het facet "Seminaries": Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Bioinformatica Celkweek Waterzuiveringssystemen Basisbegrippen LC-MS Bezoek lab i.v.m. de technologie “Next Generation Sequencing” In het seminarie “Bioinformatica” wordt eerst een korte inleiding gegeven over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek. Daarna worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in dit seminarie ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.
In het seminarie “Celkweek” wordt een overzicht gegeven van hoe je moet werken met eukaryote cellen, de vereiste materialen en de detectie van contaminatie.
De seminaries rond waterzuivering en LC-MS worden gegeven door gastsprekers. Ook worden een lab-bezoek i.v.m. de technologie “Next Generation Sequencing” gepland.
Deze seminaries en bezoeken worden in deze periode gepland volgens beschikbaarheid van deze gastsprekers/labs. Het opgegeven aantal cu HO kan daarom aangepast worden tijdens de periode.
Voor het facet "POP":
Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn professionele ontwikkeling zelf te kunnen opvolgen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
- CH04 Gaat constructief om met kritiek.
- CH05 Leert uit zijn fouten.
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
- CH13 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk.
- CH15 Handelt volgens de geldende milieunormen.
- CH16 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten).
- CH18 Respecteert deadlines/afspraken.
- CH19 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH44 Bereidt taken systematisch voor.
- CH45 Organiseert het werk in een efficiënte planning.
- CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
- CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
- CH57 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de ISO14001 werkinstructies
- CH58 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH67 Heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden.
- CH68 Kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen.
- CH69 Beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Voor het facet "Geïntegreerd lab en projectwerk":
-
denkt analytisch en professioneel.
-
toont leerbereidheid.
-
is kritisch ingesteld.
-
rapporteert correct.
-
analyseert multidisciplinaire problemen en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
-
bezit goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende
cellen (eukaryoten en prokaryoten), moleculair
biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en
nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
-
begrijpt de principes van de methoden en technieken.
-
past informaticatools toe.
-
bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel
-
raadpleegt en gebruikt eiwit- en nucleïnezuurdatabanken.
-
maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven.
-
voert nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uit.
-
zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster.
-
verwerkt de resultaten statistisch.
-
erwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en rapporteert hierover mondeling.
-
schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften.
-
bedient klein-schalige fermentor’s en verwerft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen.
-
volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
-
voert op een correcte manier een job safety analyse uit en schrijft een SOP uit.
-
voert in groep een opdracht uit
Voor het facet "seminarie"(specifiek voor bioinfomatica en celkweek):
- gebruikt de voornaamste bioinformatica tools efficiënt
- past deze bioinformatica tools geïntegreerd toe in moleculair biologisch onderzoek
- maakt zich nieuw ontwikkelde bioinformatica tools eigen
- benoemt de verschillende soorten celculturen, de methoden, de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden
- beschrijft de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de
manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen.
- schetst toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
Voor het facet "POP":
- reflecteert over het eigen handelen
- legt een basis voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je je ook inschrijven voor Genen toegepast, Biochemische technieken, Biotechnologie
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Voor het facet "Geïntegreerd lab en projectwerk":
In
het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de
biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en
vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast
en ingeoefend. Groepswerk en
enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken
in een multiculturele en internationale omgeving.
- Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
- PCR-reacties
- Digesties met restrictie-enzymen, ligaties,…
- ELISA’s
- Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
- Blotten
- Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
- Gebruik databanken
- Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
- Project "Van gen naar eiwit"
- Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
- Fermentatielab
- Opstellen job safety analyse
Voor het facet "Seminarie":
-
Bioinformatica
-
Celkweek
-
Waterzuiveringssystemen
-
Basisbegrippen LC-MS
-
Bezoek lab i.v.m. de technologie “Next Generation Sequencing”
Voor het facet "POP":
- Het
POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang
aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt
en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursusdeel
geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer, Anneleen Soetaert,
Peter Partoens, Karen Pittois – Plantijn Hogeschool.
- Cursus geïntegreerd lab deel 2- auteur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool.
- Dewilde
Sylvia, Geuens Eva, Moens Luc, Van doorslaer Els,2011. Experimentele
vaardigheden 2. Biochemische vaardigheden. Acadmie Press, p294, ISBN
9789038216478
- Ppt-cursus Bioinformatica – auteur: Peter Partoens - Plantijn Hogeschool
-
Alle voorgestelde bio-informatica-tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet
- Cursus "Celkweek" – auteur: Karen Pittois – Plantijn Hogeschool.
-
nota’s van de verschillende gastsprekers
- "Het algemene CGO-boek"
- POP-map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
90
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
5
|
%
|
Verdere toelichting:
Het seminarie “Bioinformatica” wordt gegeven aan de afstudeerrichting biochemie en aan de BL-afstudeerrichting "FBT" door Peter Partoens.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Componenten
|
Weging
|
POP 3 |
5% |
Seminaries |
5% |
Geïntegreerd lab en projectwerk
|
90% |
Voor het facet: "geïntegreerd lab en projectwerk": Evaluatie van het lab:
- aanwezigheid
- permanente evaluatie van praktische vaardigheden
- evaluatie van verslagen
- controle praktijkjournaal (labschrift)
- uitvoeren job safety analyse
- opstellen SOP
- literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
- uitvoeren project + presentatie
- toetsing
Op
het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als
toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de
student. Puntenverdeling:
- 50% jaarwerk in lab
- 20% verslagen, presentaties
- 30% examen
Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
- niet verwerven van de vooropgestelde competenties
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator.
Voor het facet "Seminaries":
Aanwezigheid is verplicht. Bij
ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte
activiteiten. Deze kan niet ingehaald worden. De opgedane kennis en
deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets. Wat betreft bio-informatica zal er niet gepeild worden naar
theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen
in oefeningen komende uit reële onderzoekssituaties.
Voor het facet "POP": Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
2de zit: enkel het examen wordt hernomen. De andere punten worden overgedragen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Biochemie - Kwaliteitszorg en projectmanagement.(BI) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Biochemie | Code: | 4160200121 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 12 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ. De statistiek uit de vorige cursussen wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies)
controlemetingen.
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
- CH03 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen.
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH34 Schat de mogelijkheden en beperkingen van de werkmethoden correct in.
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH36 Evalueert resultaten kritisch.
- CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH41 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering.
- CH48 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit.
- CH49 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Facet projectmanagement
- handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement
- past Quality Tools toe waar nuttig
Facet toegepaste statistiek
- kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
- voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, voert de statistische bewijsvoering uit en interpreteert van het resultaat.
- zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
- ken de basisprincipes van kwaliteitszorg
- berekent en interpreteert capabiliteitsindexen (six sigma)
- kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.
- leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid)
b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
c. controlekaarten (met leesregels)
2. Externe QC (interlab)
a. Youdenplot
b. zaagtandplot
c. PomPlot
3. Projectmanagement
4. Systemen voor projectmanagement
5. Quality Tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus Quality Tools – auteur: G. Bruggeman
- Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” – auteur: G. Bruggeman
- Casus(en)
- hoofdstukken 16 tem 19 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- wetenschappelijke artikels (thematische EDU-map ‘statistiek’)
- rekenmachine
-
www.westgard.com
aanvullend in de bib:
- ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
- ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
30
|
%
|
Verdere toelichting:
Facet projectmanagment: 2 trainingsdagen met verplichte aanwezigheid.
Facet toegepaste statistiek: hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Facet projectmanagement
Aanwezigheid tijdens de twee trainingsdagen is verplicht. Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator.
voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen. Voor studenten van deze afstudeerrichting die in niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht. S
tudenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.
Facet toegepaste statistiek
integratieve toets (2 uur examentijd)
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
gebruik van een rekenmachine is toegelaten
samenstelling van de vragen
- hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
- minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan de integratieve toets verplaatst worden naar een andere examenreeks.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
De punten projectmanagement worden overgedragen. Bij een tekort krijgt de student een
individuele opdracht.
Integratieve toets toegepaste statistiek: idem als eerste examenperiode.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Biochemie - Biochemische technieken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Biochemie | Code: | 4160200120 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 44 | Aantal studiepunten: | 7 | Totaal studietijd: | 182 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Anneleen Soetaert |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De rode draad doorheen het opleidingsonderdeel "Biochemische technieken" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Genen toegepast". In het opleidingsonderdeel "Biochemische technieken" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en het opleidingsonderdeel "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH42 Brengt structuur in ideeën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH67 Heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden.
- CH68 Kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student...
- Beschrijft de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
- Weet de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
- Begrijpt de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
- Schetst de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
- Gebruikt onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
- Ontwikkelt onder begeleiding, nieuwe procedures om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken.
- Is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit oo moet je geslaagd zijn vr: Organische chemie 1, Industriële scheidingstechnieken, Biochemie 1, Biochemie 2, Synthese en analyse
Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je ook inschrijven vr: Organische chemie 2.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
Biochemische werkwijzen
Water, diverse stoffen en buffers
Eigenschappen van water
Invloed van diverse stoffen
Homogenisatie van cellen en weefsels
Uitgangsmateriaal
Activiteit van hydrolytische enzymen
Homogenisatiemethoden
Zuivering van en werken met nucleïnezuren
Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
Beschadiging van nucleïnezuren
Concentratiebepaling
Denaturatie en renaturatie
Isolatie en zuivering
Zuiverheid Identificatie
Zuivering van en werken met eiwitten
Algemene strategie bij zuivering eiwitten
Efficiëntie van de zuiveringsstap
Fractionering
Verwijdering van zouten
Bewaring
Maken van een eiwitoplossing
Detectie van denaturatie
Eiwit-ligand interacties
Elektroforese
Basisprincipes elektroforese
Inleiding
Experimentele aspecten
Elektroforese van eiwitten
Inleiding
Polyacrylamidegel elektroforese
Iso-elektrofocussing
2D-elektroforese
Toepassing Proteomics/Microarray
Elektroforese van nucleïnezuren
Inleiding
Gelkeuze
Detectie
Submarine elektroforese
Sequentie- en genoomanalyse
RNA-elektroforese
Pulsed field elektroforese
Adsorptie aan membranen - blotten
Voordelen van blotten
Technieken
Membraantypen
Chromatografie
Chromatografie
Inleiding
Begrippen en formules
Oplossend vermogen van een kolom
Indeling
Apparatuur
Oefeningen
Gelfiltratiechromatografie
Principe
Samenstelling van de gelkorrels
Zwellen van gelkorrels
Verwijderen van lucht
Kwantitatieve benadering
Fractioneringsbereik
Oplossend vermogen
Toepassingen
Praktische uitvoering
Oefeningen
Ionenchromatografie
Inleiding
Elektrostatische aantrekking
Ionenuitwisseling
Selectiviteitsconstante
Ionenuitwisselaars
Ionenchromatografie
Oefeningen
Affiniteitschromatografie
Principe
Matrix
Ligand
Spacerarm
Elutie
Kolomkeuze en stockeren van het gel
Oefeningen
Hydrofobe interactiechromatografie
Principe
Uitvoering
Toepassingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus "Biochemische technieken" delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Peter Partoens, Anneleen Soetaert– Plantijn Hogeschool.
- powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus.
- manualen en catalogen van verschillende firma’s.
- aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Op het schriftelijk examen worden kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
|
|
|
|