|
|
|
|
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Chemie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4160200047 | Instrumentele analyse | 8 |
4160200051 | Milieuchemie | 3 |
4160200053 | Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting chemie | 23 |
4160200054 | Organische synthese | 4 |
4160200077 | Procesautomatisatie | 3 |
4160200104 | Kwaliteitszorg en projectmanagement (CH) | 3 |
4160200132 | Geïntegreerd lab en seminaries (CH) | 16 |
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Instrumentele analyse |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200047 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 64 | Aantal studiepunten: | 8 | Totaal studietijd: | 208 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het opleidingonderdeel "Instrumentele analyse" zorgt ervoor dat de studenten vertrouwd zijn met alle analysetechnieken die veelvuldig in routine- en onderzoekslaboratoria worden gebruikt. Atomaire absorptie en emissie worden verder uitgediept, dan volgen FTIR en XRF. Verschillende elektrochemische bepalingen worden besproken. De waterbepaling volgens Karl-Fischer en verschillende bepalingen uit de milieusector komen aan bod. Inzake chromatografie wordt, naast de uitbreiding van GC en HPLC, ruime aandacht besteed aan gekoppelde technieken en aan gelpermeatie- en ionenchromatografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
- CH03 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH63 Begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kent het principe van alle analysemethoden die in een bedrijfslabo courant worden gebruikt.
- kan de werking van de besproken apparatuur uitleggen en de toepasbaarheid ervan evalueren.
- maakt berekeningen i.v.m. concrete toepassingen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Elektrochemische cellen, Monster tot te meten oplossing, Organische analyse
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De belangrijkste analysemethoden behandeld in het tweede jaar worden uitgediept. Daarnaast worden een aantal bijkomende technieken bestudeerd.
- Spectrometrie: oven-AAS, plasma-emissie, FTIR, XRF.
- Elektrochemie: conductometrie, polarografie, coulometrie, polarisatietitraties, Karl-Fischer titratie, AOX - POX - TOX.
- Capillaire gaschromatografie, GC-MS, ionenchromatografie, gelpermeatiechromatografie, LC-MS.
- Capillaire elektroforese.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus "Instrumentele analyse" - auteur: P. Verbeke - Plantijn Hogeschool
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100%
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Korte toetsen tijdens de lesweken over afgewerkte hoofdstukken.
- Schriftelijk en mondeling examen.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren, kan het examen verplaatst worden naar een andere examenreeks.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Schriftelijk en mondeling examen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Milieuchemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200051 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 32 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mark Spanoghe Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een mogelijk bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH14 Handelt volgens de geldende ethische normen.
- CH15 Handelt volgens de geldende milieunormen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH30 Benoemt de kern van het probleem.
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH65 Analyseert multidisciplinaire problemen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
- (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
- onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
- begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
zie deelfiches
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011
-
bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
-
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
-
Bedrijfsbezoeken: Aanwezigheid is verplicht.
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de toets.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- analoog examen als in 1ste zittijd.
-
De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting chemie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200053 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 23 | Totaal studietijd: | 598 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Patrick Verbeke |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
Studenten uit de afstudeerrichting Chemie komen meestal terecht in een laboratorium voor productiecontrole, kwaliteitscontrole of milieuanalyses, waar zij bepalingen uitvoeren op monsters van uiteenlopende aard (productiestalen, afvalwaters, geneesmiddelen, polymeren, ...). Sommigen doen wetenschappelijk onderzoek aan een universiteit of research lab.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH24 Communiceert respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH48 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit.
- CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
- CH53 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit.
- CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH63 Begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe.
- CH64 Past het geldende kwaliteitszorgsysteem toe en bouwt het uit.
- CH65 Analyseert multidisciplinaire problemen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
- De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
- De student leert zelfstandig werken.
- De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
- De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Instrum. analyse; Geïntegreerd lab en semin.; Milieuchemie; Kwal.zorg/projectbeheer; Org. synthese; Procesaut.' 'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_CH en moet je ook inschrijven vr Instr. analyse, Procesautomatisatie, Organische synthese, Milieuchemie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(CH), Geïnt. lab & seminaries(CH)'
|
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
De studenten van de afstudeerrichting Chemie kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: - het op punt stellen van een analysemethode
- het valideren van een analysetechniek
- het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden
- de vergelijking van verschillende analysemethoden
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
100
|
%
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
- niet verwerven van de vooropgestelde competenties
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren, wordt de reguliere stage vervangen door activiteiten op de werkplek.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van
werkplekleren, wordt de reguliere stage vervangen door activiteiten op
de werkplek.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/03/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Organische synthese |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200054 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen. De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
- CH03 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen.
- CH10 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie.
- CH12 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen.
- CH15 Handelt volgens de geldende milieunormen.
- CH24 Communiceert respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH34 Schat de mogelijkheden en beperkingen van de werkmethoden correct in.
- CH36 Evalueert resultaten kritisch.
- CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
- CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
- CH58 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe.
- CH59 Meldt spontaan mogelijke veiligheidsrisico's.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH63 Begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Schrijft het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uit, in het bijzonder van: a. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie b. Carbonyl alfa - substitutiereacties c. Carbonyl condensatiereacties d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 2. Schrijft het eindproduct op indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de bovenstaande reacties worden toegepast 3. Somt de soorten omleggingsreacties op en schrijft hun typische mechanisme uit 4. Onderscheidt de verschillende pericyclische reacties 5. Verklaart aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties 6. Schrijft via retrosynthese een syntheseweg op vertrekkende van een naam van een molecule naar: a. een alifatisch eindproduct b. een aromatisch eindproduct Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, reductie en omleggingsreacties (open boek). 7. Past schutfuncties correct toe tijdens een synthese
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Aromaten
|
|
Andere begincompetenties
|
credit voor aromaten, organische reacties & organische chemie
|
LEERINHOUDEN
|
1. Herhaling organische naamgeving 2. Synthetisch belangrijke organische reacties: a. Carbonyl alfa- substitutiereacties b. Carbonyl condensatiereacties c. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 3. Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten 4. Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2. Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter 22, chapter 23, chapter 30
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Het hoofdstuk "omleggingen" is een zelfstudiepakket
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Tussentijdse toets (bij voorkeur in lesweek 4) waarin schriftelijk ondervraagd wordt over naamgeving. Voor studenten die 12/20 of meer op deze toets behalen vallen de vragen over naamgeving op het examen weg, en wordt de score van de tussentijdse toets in rekening gebracht voor deze vragen.
- Tussentijdse toets (bij voorkeur in lesweek 8) waarin schriftelijk ondervraagd wordt over omleggingen. Voor studenten die 12/20 of meer op deze toets behalen vallen de vragen over omleggingen op het examen weg, en wordt de score van de tussentijdse toets in rekening gebracht voor deze vragen.
- Tussentijdse toets (bij voorkeur in lesweek 11 waarin schriftelijk ondervraagd wordt over hoofdstuk 1 Voor studenten die 12/20 of meer op deze toets behalen vallen de vragen over hoofdstuk1 op het examen weg, en wordt de score van de tussentijdse toets in rekening gebracht voor deze vragen.
- Toets “Organische synthese”: Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan het examen verplaatst worden naar een andere examenreeks.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- Toets “Organische synthese”: Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
- Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Procesautomatisatie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200077 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Martine Vanacker |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH42 Brengt structuur in ideeën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen
- Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
- Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
- Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
- Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
- De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.
- Enkele complexere regelkringen als cascade, verhouding en split range begrijpen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Transport van vloeistoffen
- weerstand van leidingen - verdringerpompen - centrifugaalpompen - pompkaraktersitiek
- De meet-en regelkring
- Gedrag van een proces (Procesparameters)
- Tweestandenregeling en PID regelactie
- Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
actuatoren.
- Het geautomatiseerde proces.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
schriftelijke integratieve toets over de gehele leerstof
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
schriftelijke integratieve toets over de gehele leerstof
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Kwaliteitszorg en projectmanagement (CH) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200104 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 12 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Veerle Van Vlaslaer Geert Bruggeman |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ. De statistiek uit de vorige cursussen wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies)
controlemetingen.
Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
- CH03 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen.
- CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
- CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
- CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
- CH34 Schat de mogelijkheden en beperkingen van de werkmethoden correct in.
- CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
- CH36 Evalueert resultaten kritisch.
- CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
- CH41 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering.
- CH48 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit.
- CH49 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid.
- CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Facet projectmanagement
Facet toegepaste statistiek
- kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
- voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, voert de statistische bewijsvoering uit en interpreteert van het resultaat.
- zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
- ken de basisprincipes van kwaliteitszorg
- berekent en interpreteert
capabiliteitsindexen (six sigma)
- kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.
- leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC
a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid)
b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
c. controlekaarten (met leesregels)
2. Externe QC (interlab)
a. Youdenplot
b. zaagtandplot
c. PomPlot
3. Projectmanagement
4. Systemen voor projectmanagement
5. Quality Tools
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus Quality Tools – auteur: G. Bruggeman
- Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” – auteur: G. Bruggeman
- Casus(en)
- hoofdstukken 16 tem 19 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
- wetenschappelijke artikels (thematische EDU-map ‘statistiek’)
- rekenmachine
-
www.westgard.com
aanvullend in de bib:
- ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
- ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
30
|
%
|
Verdere toelichting:
Facet projectmanagment: 2 trainingsdagen met verplichte aanwezigheid.
Facet toegepaste statistiek: hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Facet projectmanagement
Aanwezigheid tijdens de twee trainingsdagen is verplicht.
Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator. voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen. Voor studenten van deze afstudeerrichting die in niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht. S
tudenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte.
Facet toegepaste statistiek
integratieve toets (2 uur examentijd)
open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
gebruik van een rekenmachine is toegelaten
samenstelling van de vragen
- hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
- minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan de integratieve toets verplaatst worden naar een andere examenreeks.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
De punten projectmanagement worden overgedragen. Bij een tekort krijgt de student een
individuele opdracht.
Integratieve toets toegepaste statistiek: zoals eerste examenperiode.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 3 - Chemie - Geïntegreerd lab en seminaries (CH) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Chemie | Code: | 4160200132 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Semester 1 | Contacturen: | 183 | Aantal studiepunten: | 16 | Totaal studietijd: | 416 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Patrick Verbeke Inge Gutschoven |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd. Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna paraat om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.
|
Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. De initiatieven worden gestuurd door verschillende lectoren en kunnen onder meer volgende activiteiten omvatten: bedrijfsbezoeken, het bijwonen van voordrachten, de analyse en bespreking van concrete probleemsituaties, het gebruik van moderne informatiebronnen en -vormen.
|
Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn professionele ontwikkeling zelf te kunnen opvolgen. |
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH04 Gaat constructief om met kritiek.
- CH05 Leert uit zijn fouten.
- CH11 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor de wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
- CH49 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid.
- CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH63 Begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe.
- CH65 Analyseert multidisciplinaire problemen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Lab
-
Hij bereidt standaarden en monsters op de gepaste manier.
- tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden.
- uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
- rapporteert mondeling en schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden
- voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uit
- voert met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uit:
a. kook-en smeltpuntsbepaling b. gaschromatografie c. dunnelaagchromatografie d. spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa
- schrijft het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uit
- geeft het principe van C13-nmr weer
- interpreteert een eenvoudig C13 spectrum
- bepaalt op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule
- werkt multidisciplinair tijdens de uitvoering van de labexperimenten
- beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten
- maakt gebruik van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
- verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval
- zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden. Dank zij het POP
- kan de student reflecteren over het eigen handelen
- en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
|
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP, en moet je je ook inschrijven voor: Instrumentele analyse, Organische synthese.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Lab
- De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
- Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
- Meerstapsyntheses in praktijk brengen
a. van aromaten b. van alifaten
- Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
a. kook-en smeltpuntsbepaling b. gaschromatografie c. dunnelaagchromatografie d. spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV
- Spectroscopie in de organische synthese:
a. 13C en 1H NMR b. IR c. Massaspectrometrie d. UV
- verslaggeving van de resultaten
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Lab
Cursus "Geïntegreerd lab" - auteur P. Verbeke- Plantijn Hogeschool Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool
Pop
- "Het algemene CGO-boek"
- map met invulbladen
Seminaries: nota's van de voordrachten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
90
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
5
|
%
|
Verdere toelichting:
Lab: de studenten werken per 2. Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges. Het geïntegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
Componenten
|
Weging
|
Geïntegreerd lab |
90% |
POP 3 |
5% |
Seminaries |
5% |
Lab
- Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen, toetsen over parate kennis.
- Geïntegreerde toets over parate kennis en vraagstukken.
- Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek.
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
Seminaries - Aanwezigheid is verplicht.
- Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
- De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel:
- Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden:
- Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.
- Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”) toegekend worden volgens onderstaande criteria:
- afwezigheid
- niet uitvoeren van de opgelegde taken
- niet afgeven van de gevraagde opdrachten
- niet verwerven van de vooropgestelde competenties
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren, worden de reguliere praktijksessies waar mogelijk vervangen door activiteiten op de werkplek.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
- De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
- De integratieve toets wordt hernomen.
Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
-
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel: zie eerste examenperiode.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren, worden de reguliere praktijksessies waar mogelijk vervangen door activiteiten op de werkplek.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
|
| |
|
|
|
|