|
|
|
|
Communicatie - Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
2140400000 | Communicatie, de theorie | 3 |
2140400001 | Communicatiemanagement | 5 |
| |__ | Geïntegreerde communicatie | |
| |__ | Commerciële communicatie | |
| |__ | Public relations en voorlichting | |
2140400002 | Nederlands 1 | 5 |
2140400003 | Frans 1 | 5 |
2140400004 | Engels 1 | 5 |
2140400005 | Research en ICT-toolkit | 3 |
| |__ | Informatica | |
| |__ | Statistiek | |
2140400006 | Psychologie | 3 |
2140400007 | Actualiteit in perspectief | 6 |
| |__ | Sociologie | |
| |__ | Filosofie | |
| |__ | Historische inzichten | |
2140400008 | Media | 5 |
| |__ | Medialeer | |
| |__ | Media, de technieken | |
2140400009 | Economie en marketing | 6 |
| |__ | Micro-economie | |
| |__ | Macro-economie | |
| |__ | Marketing | |
2140400010 | Exploreer het communicatiewerkveld | 4 |
2140400011 | Exploreer de media | 4 |
2140400012 | Exploreer jouw taalvaardigheid | 3 |
2140400013 | Exploreer het maatschappelijk economisch werkveld | 3 |
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Communicatie, de theorie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400000 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Tom Goossens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media ?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je duidt en onderscheidt het communicatieproces van intrapersoonlijke-, interpersoonlijke en massacommunicatie.
- Je duidt en onderscheidt de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
- Je analyseert zelf communicatieve situaties aan de hand van het model van Maletzke.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Afbakening van het begrip communicatie
- Evolutie van het wetenschappelijk onderzoek van massacommunicatie
- Interpersoonlijke en interculturele communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's en powerpoint
- Handboek: Muylle, C. (2011). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Geïntegreerde communicatie Commerciële communicatie Public relations en voorlichting
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Geïntegreerde communicatie | 33.3% | Commerciële communicatie | 33.3% | Public relations en voorlichting | 33.3% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Geïntegreerde communicatie |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatiemanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het vak geïntegreerde communicatie omvat een overzicht van de strategieën die gebruikt worden om de instrumenten van de communicatiemix te implementeren. Gespecialiseerde communicatiefuncties die vroeger los van elkaar werden uitgevoerd zoals adverteren, public relations, interne communicatie... worden gecombineerd in "through-the-line" communicatie. De synergie die hierdoor ontstaat geeft een onovertroffen meerwaarde aan de optimalisatie van het effect van de communicatie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM30 #zelfstandigheid
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM48 #Mediabewustzijn
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- je kent de evolutie van de huidige strategische communicatieaanpak en je blijft ze volgen.
- je leert de nieuwe invalshoeken, voorbeelden en casestudies van IMC kennen.
- je kent de meerwaarde van een juiste mix van communicatieinstrumenten.
- je onderscheidt het verschil tussen geïntegreerde communicatie en klassieke communicatie.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- integratie van marketing- en bedrijfsscommunicatie
- factoren in de ontwikkeling van IMC
- integratieniveaus
- obstakels voor IMC
- communicatiebureaus en geïntegreerde communicatie
- het geïntegreerde communicatieplan
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens en Joeri Van den Bergh (2010); Marketingcommunicatie Hoofdstuk 1
-
Power Point presentatie
-
Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
multiple choice examen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
multiple choice examen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Commerciële communicatie |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatiemanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix. Je ontdekt het verschil tussen reclame, sales promotion, sponsoring, winkelcommunicatie, vakbeurzen, persoonlijke verkoop, e-communicatie enz.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- je kan de verschillende instrumenten van de marketingscommunicatiemix kort situeren
- je kent begrippenkader grondig
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Inleiding reclame, sales promotion, winkelcommunicatie, sponsoring, dm-communicatie, persoonlijke verkoop, vakbeurzen, werking reclamebureau, overzicht werkveld, online communicatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
De Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den bergh, J., Marketingcommunicatie, 2011, Pearson Education Nota's te nemen tijdens de les.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Oefeningen, theorievragen en multiple choice : Schriftelijk examen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Oefeningen, theorievragen en multiple choice: Schriftelijk examen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Public relations en voorlichting |
|
|
|
Component behoort tot: | Communicatiemanagement | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Dirk Hye Helga Van den Bulck Iris Robijns Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de pr-technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met de diverse stakeholders uit haar relatienetwerk verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In een laatste deel bespreken we de opbouw van diverse voorlichtingscampagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar diverse publieksgroepen toe.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je kan de verschillende verschijningsvormen van PR onderscheiden en herkennen
- Je kent de vakterminologie binnen de PR-wereld
- Je kan het relatienetwerk van een organisatie schetsen
- Je kan het PR en Voorlichting onderscheiden binnen een algemeen communicatiebeleid en dit aan de hand van een bespreking van verschillende communicatie-uitingen.
- je kan argumenteren waarom de inzet van PR-instrument X of Y zinvol is bij een communicatieprobleem, en je omschrijft dit in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm.
- je kan voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Je bent een mediawatcher
|
LEERINHOUDEN
|
- Tijdens de hoorcolleges worden basistheorieën en begrippen in PR en Voorlichting besproken en gestoffeerd met voorbeelden. Je kan je omgeving kritisch analyseren en zelf voorbeelden aandragen om het leergesprek mee vorm te geven.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Lesnota's
- Powerpointslides
- Handboek: Sterk R. & Van Kuppenveld E. (2007). Organisaties en hun bedrijfscomunicatie relatiegericht aangepakt. Wolters-Noordhoff, Groningen-Houten. 195p.
- Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges en/of die de studenten zelf dienen te verwerken en te kennen (= zelfstudiemateriaal).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De lector verwacht dat de student het nieuws volgt en in staat is om hierover actualiteitsvragen te beantwoorden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten: kennis, inzicht en toepassingen in Public relations en Voorlichting alsook enkele kennisvragen over de headlines van het nieuws. De actualiteit dien je zelf op te volgen!
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten. Inhoud: zie eerste examenperiode.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Nederlands 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Vera Mols Jo Van Doninck Els Borghys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je moedertaal wordt je visitekaartje: je wordt er vlot in, zowel mondeling als schriftelijk.. Nauwkeurige spelling wordt even vanzelfsprekend als een hedendaagse, rijke woordenschat en soepel klinkende zinnen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM27 #Assertiviteit
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
- CM37 #Deadlinegericht werken
- CM40 #360° inlevingsvermogen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
- CM44 #Mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je hanteert een verzorgd Algemeen Nederlands, zowel schriftelijk als mondeling.
- Je kent de specifieke woordenschat uit maatschappelijk relevante en beroepsgerichte domeinen.
- Je synthetiseert tekstinhouden met een heldere weergave van de tekststructuur.
- Je schrijft een zakelijke mail of brief in een vlotte stijl.
- Je analyseert en schrijft vlot duidelijk gestructureerde, doelgroepgerichte teksten.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Je hebt een goede kennis van spelling, grammatica, zinsbouw en woordenschat.
|
LEERINHOUDEN
|
- Spelling: zelfstudie
- Taalzuivering (waaronder contaminatie, samentrekkingen, tangconstructie, foutieve inversie...)
- Uitbreiding woordenschat relevant voor je beroep (politiek, reclame, journalsitiek en media, kunst en cultuur, computer en multimedia,...)
- Synthese van zakelijke, informatieve teksten van schriftelijke en auditieve bronnen.
- Zakelijke brieven en mails schrijven
- Stijl en rapporteren: leesbaar, correct, duidelijk, aantrekkelijk en beknopt formuleren
- Wervende en doelgroepgerichte boodschappen analyseren (persbericht, direct mail en advertentie)
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Een kijk op mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid (handboek + werkboek) De Vuyst, De Smet
- extra actueel materiaal (P-schijf en losse bladen)
- taalmails van de VRT
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
De leerstof die aan bod komt in de hoor- en werkcolleges en in het practicum en de oefeningen, wordt getoetst op het examen en in praktijk gebracht tijdens de exploratievelden.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 30% | schriftelijk examen | 70% |
Leerstof eerste semester: schriftelijk examen: op 7 van de 20 punten. Leerstof tweede semester schriftelijk examen: op 6.5 van de 20 punten
Spellingtoets: op 10% (november) - om te slagen moet je 75% behalen op deze toets. Taak: zakelijke brief en/of mail 5% Synthese van een zakelijke tekst (wordt getoetst tijdens het schriftelijk examen): 10
Taak: verslag presentatie en luistersynthese: in totaal 15%, juiste verdeling volgt in 2de semester
Voor elke deeltaak en schriftelijk examen geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Leerstof januari + juni : 20 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Frans 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Elisabeth Susswein Martine Sterk Kristel Dreessen Hilde Leemans |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De tweede belangrijkste taal van het land en de meest gevraagde vreemde taal bij sollicitaties is je niet meer vreemd: je basiskennis van het secundair wordt verstevigd, aangevuld en verrijkt. Spreken over, en ontleden van artikels is geen probleem meer.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM27 #Assertiviteit
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM42 #anderstalige informatie zoeken
- CM45 #Mondelinge taalvaardigheid in vreemde talen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM53 #Anderstalige tekstproductie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Je begrijpt een gesprek, radio- en tv programma’s in standaardtaal over algemene, actuele en eenvoudige communicatie gerelateerde onderwerpen.
Aan de hand van een woordenboek begrijp je de boodschap(pen) van eenvoudige teksten over alledaagse, actuele en communicatie gerelateerde onderwerpen.
Je neemt deel aan een gesprek over het dagelijkse leven en actuele thema’s. Je voert een eenvoudig telefoongesprek. Je maakt eenvoudige presentaties over
actuele onderwerpen.
Je schrijft eenvoudige mails en korte teksten over algemene en actuele onderwerpen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
- Bereidheid tot zelfstandige lectuur van vakgerelateerde artikels en sites in het Frans en tot uitbreiden van woordenschatkennis.
- Interesse voor de Franstalige actualiteit en bereidheid tot discussie hieromtrent.
- Bereidheid tot zelfstandig maken van on-line oefeningen grammatica op Explio en de oefeningen van de cursus.
|
LEERINHOUDEN
|
- Grammaire 2000 : - l'emploi du futur - l'emploi des temps du passé - la phrase conditionnelle - le gérondif - l'emploi du subjonctif- l'emploi des pronoms personnels - les accords ( sujet-verbe, le participe passé ), - l'emploi de l'adjectif et de l'adverbe - la négation - la voix passive - l'emploi de TOUT- la phrase interrogative
- On-line grammaticaoefeningen op Explio.
- Vocabulaire 2000 : dossiers 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17, 20, 24, 25, 26, 28, 32, 33, 36.
- Veel voorkomende fouten bij Nederlandstaligen.
- Commercieel Frans : de mail en het telefoongesprek.
- Inhoud en woordenschat van vakgerelateerde artikels en sites ( Le Vif, Le Soir, La Libre Belgique, Le Nouvel Observateur, www.altema.com, ... ). Fragmenten uit de audiovisuele pers ( " Envoyé spécial, Questions à la une, Arte..." ).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Syllabus ( 1 syllabus Grammaire+ 1 syllabus Textes + vidéos)
- Digitale test die peilt naar de begincompetenties
- Handboeken : Grammaire 2000 + cd-rom (12de uitgave ), Vocabulaire 2000
- On-line materiaal op Explio(oefeningen spraakkunst ) om het instuderen aan te moedigen .
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Grammatica : oefeningen in zelfstudie (zie syllabus Grammaire )Bij aanvang van het academiejaar wordt duidelijk in de cursus aangegeven wat de veronderstelde begincompetenties zijn. De andere onderwerpen worden behandeld in de les 1/2 u per week Als je de begincompetenties niet hebt kan je de extra lessen Frans volgen van het CVO. Je kan ook gebruik maken van de bijlessen van 2de of 3de jaarsstudenten. (Peerteaching)
-
Digitale test bij aanvang van het academiejaar die peilt naar je kennis van de begincompetenties.
-
Remediëring via Explio.
- Mondelinge bespreking van de teksten in halve groepen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | permanente evaluatie | 40% | schriftelijk examen | 60% |
- 20 punten januari-examen schriftelijk: (-geziene teksten, films, sites semester 1, -zelfstudie teksten, films semester1, -geziene grammatica, -voc.2000: 1,2,3,10,11,12,25,26, 33,36,- veelvoorkomende fouten: deel 1,- telefoongesprek)
- 40 punten juni-examen schriftelijk (-geziene teksten, films, sites: semester 2,-zelfstudie: teksten, films semester 2,- Voc.2000: 1-2-3-5-6-7-8-9-10-11-12-13-17-20-24-25-26-28-32-33-36, -veelvoorkomende fouten: deel 1 en 2, e-mail schrijven)
- 40 punten permanente evaluatie voor de totaliteit van de volgende items : 2 testen Grammaire+Vocabulaire 2000+ erreurs courantes (15p.) + spraakkunstoefeningen Explio(verplicht!) (10p.)+ zelfstudie teksten+ uitzendingen (15p.), Dit totaal van 100p. wordt herleid naar 20p.
- Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan moet je je afwezigheid wettigen door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de 5 werkdagen vanaf de eerste ziektedag. je krijgt dan het gemiddelde van de andere punten. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Examen schriftelijk 20p.: leerstof 1ste zittijd juni + telefoongesprek
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Engels 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Linda Berghmans Annelies Weuts Nancy Van Temsche |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De meest vertrouwde wereldtaal is slechts schijnbaar eenvoudig. Nu moet je echt gaan voor een correcte uitspraak, een genuanceerde woordenschat, en een definitief verworven grammatica in spreeksituaties. Bovendien moet je courante teksten kunnen becommentariëren én eenvoudige zakelijke teksten kunnen schrijven.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM27 #Assertiviteit
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM42 #anderstalige informatie zoeken
- CM45 #Mondelinge taalvaardigheid in vreemde talen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM53 #Anderstalige tekstproductie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- je leest artikels uit de courante Britse en Amerikaanse kranten en tijdschriften
- je drukt je mondeling uit in eenvoudige situaties
- je begrijpt gesproken Engelse standaardtaal over behandelde en/of communicatie gerelateerde onderwerpen
- je schrijft eenvoudige teksten over behandelde onderwerpen
- je werkt persoonlijk en houdt rekening met deadlines en afspraken
- je gebruikt het internet en voert bepaalde zoekopdrachten uit en maakt oefeningen
- je vermijdt typische fouten van Nederlandstaligen in het Engels
- je gebruikt de Engelse grammatica op elementary en lower intermediate level correct
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Grammatica op elementary en intermediate level. Je krijgt een gedetailleerd overzicht van de lexicologische en grammaticale opdrachten met aanduiding van de verschillende deadlines.
- Herhaling en uitbreiding van de algemene en communicatie gerelateerde woordenschat.
- Uitspraakoefeningen.
- De vier vaardigheden: lezen, schrijven, luisteren en spreken komen tijdens de les voortdurend aan bod.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Actuele teksten uit de Angelsaksische pers met betrekking tot het vakgebied.
- video- en audiomateriaal
- Dentant,J., & Claes,G.(1997). Grip on Grammar. Wolters Plantyn.
- Carleton-Gertsch,L.(2006). Today's Words in Context - New Edition. Antwerpen/Amsterdam : intertaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
60
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Een schirftelijk deelexamen in januari (grammatica en woordenschat) op 25% van de punten. Meerkeuzevragen, invuloefeningen, vertalingen en verklaring van grammaticale oefeningen.
Het schriftelijk examen in januari is gebasserd op aangeduide hoofdstukken uit Grip on Grammar en Words in context. Een deel hiervan (aangegeven in cursus) is zelfstudie.
- Schriftelijk eindexamen in juni: vertalingsoefeningen, woordenschatoefeningen en grammaticale oefeningen afhankelijk van de geziene teksten. Eveneens inhoudsvragen over de teksten. Dit alles op 75% van de punten.
Het examen in juni omvat de inhoud van de cursus + hoofdstukken uit Grip on Grammar (januari + nieuwe hoofdstukken aangeduid in cursus) en aangeduide hoofstukken uit Words in Context.
- Je wordt verwacht elke les aanwezig te zijn en de opdrachten en taken uit te voeren.
- Bij elk deelexamen wordt per zware fout een punt afgetrokken van de totaalscore van het deelexamen. Er bestaat een exhaustieve lijst van zware fouten "Mistakes never to be made".
- Als je afwezig bent op een deelexamen georganiseerd buiten de examenreeks, dan mag je dat deelexamen inhalen indien je afwezigheid tijdig gewettigd wordt door een medisch attest. Het originele attest bezorg je aan het studentensecretariaat, de kopie ervan aan de betrokken lector, en dit binnen de vijf werkdagen vanaf de eerste ziektedag. Indien je binnen de gestelde termijn geen medisch attest voorlegt, ben je ongewettigd afwezig en krijg je geen punten op dat deelexamen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Het examen in september omvat alle leerstof : cursus + alle hoofdstukken uit Grip on Grammar die in januari en juni gezien werden + een aantal geselecteerde hoofdstukken uit Words in Context van januari en juni.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Research en ICT-toolkit |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Informatica Statistiek
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 1 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Philippe Mairiaux Willy Debandt |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Informatica | 50% | Statistiek | 50% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Informatica |
|
|
|
Component behoort tot: | Research en ICT-toolkit | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Philippe Mairiaux Willy Debandt |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Steeds meer bedrijven verwachten van hun werknemers dat ze met de computer kunnen werken. Logisch dus dat je de basis van de MS Word, Excel en PowerPoint onder de knie hebt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM36 #Denken en redeneren
- CM39 #Projectmatig en methodisch werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Je maakt teksten op, je stelt tabellen en kolommen met Word op. Je lost logische problemen uit de praktijk op met Excel. Je maakt het werkblad op en uiteindelijk maak je grafieken aan. Met PowerPoint stel je een diavoorstelling op.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Basis Word:
- document creëren, bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken;
marges instellen, tekst uitlijnen, tekst opmaken;
- tekst selecteren, kopiëren, verplaatsen, tekst zoeken en vervangen;
- alineaopmaak, tabulaties, paginaopmaak;
- secties, kolommen, tabellen, multimedia
- Basis Excel:
- gegevens invoeren, wijzigen, afdrukken;
- map bewaren, ophalen, wijzigen;
- met formules/functies werken, wiskundige en logische operatoren;
- relatieve, gemengde en absolute celadressen;
- formules kopiëren;
- selectie maken, kolommen /rijen verbergen, toevoegen, verwijderen, blokkeren;
- cellen wissen, verwijderen, toevoegen;
- cellen opmaken, voorwaardelijke opmaak, pagina-instelling;
- cellen kopiëren, verplaatsen, intelligent kopiëren;
- grafieken aanmaken, wijzigen
- Basis Powerpoint:
- nieuwe dia maken, inlassen, verwijderen, verbergen, volgorde wijzigen, presentatie bewaren, ophalen, wijzigen, afdrukken;
- achtergrondkleur, indeling, tabel, voettekst;
- presentatie uitvoeren, onderbreken, doorlopend maken, aanwijzer, aantekeningen
animaties, overgang tussen de dia’s, dia's verbergen, tijdsduur;
- media objecten invoeren, grafische vormen, grafieken;
- actieknoppen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Word (facultatief): MSWord 2007 (Uitgeverij De Boeck) + oefeningen
- PowerPoint (facultatief): PowerPoint 2007 (Uitgeverij De Boeck) + oefeningen
- Excel: eigen cursus + eigen oefeningen
- Voor Word, PowerPoint en Excel: http://www.gratiscursus.be
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
100
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Openboek examen op computer in de vorm van meerkeuzevragen met giscorrectie. Je mag daarvoor jouw boeken, cursussen en andere notities gebruiken en mag tijdens het examen Word, PowerPoint en Excel eveneens gebruiken. Duur: 50'.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Openboek examen op computer in de vorm van meerkeuzevragen met giscorrectie. Je mag daarvoor jouw boeken, cursussen en andere notities gebruiken en mag tijdens het examen Word, PowerPoint en Excel eveneens gebruiken. Duur: 50'.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Statistiek |
|
|
|
Component behoort tot: | Research en ICT-toolkit | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Philippe Mairiaux Willy Debandt |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je zet de eerste stapjes in de wereld van correlaties, tabellen, grafieken, percenten, centrum- en spreidingsmaten. In het 2e jaar groeit dit opleidingsonderdeel uit tot rasecht communicatieonderzoek.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM30 #zelfstandigheid
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
- CM39 #Projectmatig en methodisch werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Je kan :
- kritisch nadenken over eigen en andere cijfermatige producten en staat open voor voortdurende bijsturing.
- de basisbegrippen van de beschrijvende statistiek gebruiken en interpreteren.
- de relevante communicatieve kenmerken van tabellen en grafieken herkennen en kritisch benaderen.
- kritisch omgaan met aangeboden cijfermateriaal.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Eindtermen secundair onderwijs op gebied van rekenkunde.
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemeen statistische principes
- Tabellen opstellen en lezen
- Grafieken lezen en kritisch interpreteren
- Statistische verwerking van gegevens ( gebruik van percentages, berekening en interpretatie van centrale tendensen en spreidingsmaten zoals mediaan en gemiddelde)
- Interpretatie van correlatiecoëffiiciënt
- Indexcijfers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Geschreven cursus
- Eigen notities
- Oefeningen op BlackBoard
- Notities op Blackboard
- Grafieken
- Computerpresentaties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
17
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen
- Evaluatiecriteria: je moet aantonen dat je de voorgelegde statistische problemen en begrippen kan
- identificeren
- begrijpen
- oplossen
- kritisch analyseren
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Psychologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400006 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Olaf Spittaels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus zullen we stil staan bij de vraag wat de psychologie bestudeert. We beginnen met het verschil tussen de wetenschappelijke en de intuïtieve psychologie. We situeren het ontstaan van de psychologie en maken aan de hand van de verschillende stromingen of scholen duidelijk dat binnen de psychologie gedrag vanuit verschillende perspectieven kan bekeken worden. Elke school bekijkt haar studieobject vanuit een andere bril en legt andere klemtonen. Daarna geven we een beeld van de verschillende toepssingsgebieden binnen de psychologie en de verschillende studiedomeinen of studieobjecten (leerprocessen, geheugen, waarneming, non-verbale communicatie, mentale ontwikkeling en groepsdynamica). We sluiten af met verschillende vormen van therapie die psychologen binnen de samenleving uitvoeren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM24 #Zelfreflectie
- CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je herkent en benoemt de aanwezigheid van de psychologie in de samenleving
- Je kan alledaags gedrag vanuit verschillende psychologische invalshoeken benaderen
- Je past de basis leertheorieën toe op eenvoudig gedrag
- Je schat de mate in waarin een communicatieboodschap onthouden wordt
- Je herkent de verschillende basisprincipes die de waarneming beïnvloeden
- Je past de communicatieaxioma's toe op allegaagse situaties
- Je kent de betekenis van non-verbale signalen in afbeeldingen
- Je bevordert de (eigen) groepswerking met een taak- en procesgerichte aanpak
- Je gaat oplossingsgericht om met eenvoudige groepsproblemen
- Je onderscheidt de belangrijkste therapievormen aan de hand van voorbeelden
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De intuïtieve mensenkennis naast de psychologie als wetenschap
- Methodes uit de psychologie
- De geschiedenis van en scholen binnen de psychologie
- De studie van leerprocessen
- Het geheugen
- De waarneming
- De communicatie-axioma's
- Non-verbale communicatie
- Ontwikkelings- en schoolpsychologie
- Groepsdynamica
- Therapievormen binnen de klinische psychologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus en aanvullingen uit de lessen.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten. kennis-, inzichts- en toepassingsvragen
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen op 20 punten: kennis-, inzichts- en toepassingsvragen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Actualiteit in perspectief |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Sociologie Filosofie Historische inzichten
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristin Meerts Veerle Rombouts Ann Gemoets |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Sociologie | 33.3% | Filosofie | 33.3% | Historische inzichten | 33.3% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Sociologie |
|
|
|
Component behoort tot: | Actualiteit in perspectief | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Kristin Meerts Veerle Rombouts Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe werkt de sociale realiteit? En hoe kan een wetenschap van dit domein een verhelderend licht werpen op concrete, feitelijke maatschappelijke toestanden?
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
- CM50 #Deontologisch verantwoord handelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- je begrijpt dat het handelen van mensen sterk sociaal bepaald is.
- je kent de invloed van structurerende factoren zoals gender, klasse, en etniciteit op het menselijk handelen.
- je duidt nieuwsberichten en reclamebeelden sociologisch . Je ziet in dat de sociale werkelijkheid zoals ze naar voor komt in de media daarom niet overeenkomt met de sociologische realiteit.
- je bent vertrouwd met de basisconcepten uit de sociologie (waarden, normen, attitudes, socialisatie, culturele verscheidenheid, sociale controle, macht en gezag, deviantie, positie, rol status, stratificatie, groeperingen, formele en informele structuur, bureaucratische organisatie, mcdonaldisering, institutionalisering, etnocentrisme,... ). Je begrijpt ze en kan ze zelf ook actief gebruiken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Een afbakening van het onderzoeksterrein van de sociologie
- Een bespreking van de methoden van de sociologie
- Wat zijn waarden, normen en attitudes?
- De bestudering van het Europees Waardenonderzoek
- Wat is deviant gedrag? Sociologische verklaringen voor deviant gedrag
- Socialisatie en sociale controle
- Culturele verscheidenheid (jeugdsuculturen, etnische subculturen, hogere versus lagere klasse cultuur)
- Rol, positie, status, rolattributen, statussymbolen en stereotypen
- Groeperingen, formele-informele structuur, bureaucratische organisatie, mcdonaldisering van de samenleving
- Sociale ongelijkheid, sociale stratificatie en sociale mobiliteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus + slides op P schijf + nota's te nemen tijdens de les
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
De evaluatie gebeurt op basis van een schriftelijk examen, dat gedeeltelijk een reeks mutiple choice vragen bevat.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
De evaluatie gebeurt op basis van een schriftelijk examen, dat gedeeltelijk een reeks mutiple choice vragen bevat.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Filosofie |
|
|
|
Component behoort tot: | Actualiteit in perspectief | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Kristin Meerts Veerle Rombouts Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je wordt uitgedaagd mee na te denken over fundamentele vragen van het leven. Je maakt kennis met de grote denkers uit onze westerse filosofie, en je bent in staat om de aangeboden filosofische denkkaders toe te passen op actuele vraagstukken. Je kan, indien je dat wenst, een deel van de leerstof verwerken via een taak rond Alain De Botton, De troost van de filosofie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM24 #Zelfreflectie
- CM25 #Leerbereidheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM48 #Mediabewustzijn
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je legt het ontstaan van de westerste rationaliteit uit.
- Je schetst hoe in de diverse historische periodes werd gezocht naar de "absolute waarheid", en je plaatst dit tegenover het eigentijds denken.
- Je stelt je kritisch op tegenover het hedendaags "common sense" denken.
- Je situeert je eigen mens - en wereldbeeld.
- Je verwoordt zingevingsvragen met een ontwilleld referentiekader.
- Je analyseert je eigen traditie t.o.v. niet- Europese mens- en wereldbeelden.
- Je interpreteert de actualiteit met de aangereikte filosofische denkkaders.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus geeft een overzicht van de belangrijkste filosofische problemen, de voorgestelde oplossingen, en de samenhang ervan met de ontwikkeling van de westerse cultuur.
- Algemeen menselijke vragen, zoals ze geformuleerd werden gedurende 2500 jaar komen ter sprake: het zoeken en twijfelen rond de oorsprong van mens en wereld, rond het onderscheid tussen goed en kwaad, rond de zin van het bestaan.
- Het klassiek filosofisch gedachtengoed wordt geconfronteerd met hedendaagse stellingnames en met actuele vraagstukken.
- Speciale aandacht gaat uit naar het kentheoretisch probleem.
- Tijdens de werkcolleges wordt de geziene leerstof toegepast op actuele problemen, vaak aan de hand van kranten artikels. Ook worden examenvragen ingeoefend.
- Tijdens de werkcolleges wordt coaching gegeven rond de vervangende taak van een deel van de leerstof. De basis voor deze taak is de lectuur van Alain De Botton, De troost van de filosofie. De preciese opdracht wordt toegelicht tijdens het werkcollege, en staat uitgelegd in de map Filosofie op de P-schijf.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Kristin Meerts, Filosofie, cursus.
- A. De Botton, De troost van de filosofie, 2009.
- L. Abicht, Filosofie is voor iedereen. Inleiding op 2500 jaar denken, Leuven, 1992.
- D. Palmer, Filosofie voor beginners. Het ondraaglijk gewicht van de filosofie lichter gemaakt, Utrecht, 1999.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
72
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
14
|
%
|
Verdere toelichting:
Naast de wekelijkse hoorcolleges worden een aantal werkcolleges ingericht. Tijdens de werkcolleges kan de leerstof terug worden uitgelegd, worden examenvragen en oplossingsmethoden ingeoefend, wordt over de leerstof gediscussieerd, en wordt de band met de actualiteit uitgediept.
Tijdens de werkcolleges wordt ook de vervangende taak van een deel van de leerstof gecoacht.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.
De studenten kunnen, indien zij dat wensen, een vervangende deeltaak maken. Het betreft een taak rond De Botton, De troost van de filosofie. Studenten kunnen op die manier de helft van het examen vervangen. (10 van de 20 punten). In dat geval valt het eerste deel van de cursus weg, nl tot en met de 16de eeuw. De cursus moet gekend zijn vanaf Descartes tot het einde, met uitzondering van Popper.Over dit gedeelte moet ook examen worden gedaan (ook 10 van de 20 punten). De deadlines om in te schrijven en om af te geven staan op de e-campus.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen: kennisvraag wordt gekoppeld aan inzicht aan de hand van een actualiteitsprobleem.
De studenten kunnen, indien zij dat wensen een vervangende deeltaak maken. Het betreft een taak rond De Botton, De troost van de filosofie. De studenten kunnen op die manier de helft van het examen vervangen (10 van de 20 punten). In dat geval valt het eerste deel van de cursus weg, nl tot en met de 16 de eeuw. De cursus moet gekend zijn vanaf Descartes tot het einde, met uitzondering van Popper. Over dit gedeelte moet ook examen worden gedaan (ook 10 van de 20 punten). De deadline om de taak af te geven is de eerste examendag van de 2e zittijd.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Historische inzichten |
|
|
|
Component behoort tot: | Actualiteit in perspectief | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Kristin Meerts Veerle Rombouts Ann Gemoets |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert de ingewikkelde en bewogen actualiteit vanuit een historisch inzicht begrijpen en verklaren. De politieke, sociale en economische context spelen daarbij telkens een rol.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
- CM40 #360° inlevingsvermogen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je bent geïnteresseerd in nieuws en volgt de actualiteit en recente ontwikkelingen aan de hand van de belangrijkste nieuwskanalen.
- Je hebt een ruime kijk op de wereld en de maatschappelijke ontwikkelingen.
- Je kan de ingewikkelde en bewogen actuele problematiek vanuit historisch inzicht begrijpen, verklaren en in vlot nederlands weergeven.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Aspecten van de politieke, sociale en economische geschiedenis van de 19e en de 20e eeuw in West Europa en de internationale problematiek in zijn werelddimensie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn Syllabus
- Schema's en uitdiepingsmateriaal op BB
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
33
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Media |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Medialeer Media, de technieken
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hilde Leemans Kristoff Martens Mark van Varik |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Medialeer | 50% | Media, de technieken | 50% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Medialeer |
|
|
|
Component behoort tot: | Media | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Hilde Leemans Kristoff Martens Mark van Varik |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Welke verschillende massamedia bestaan er in België? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de belangrijkste sites de magazines, de radio’s, de televisiestations boven en onder de taalgrens.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je kan een feitelijke schets geven van het Belgische medialandschap.
- Je kan de basisbegrippen begrijpen en hanteren
- Je kan de vakwoordenschat gebruiken ..
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
interesse voor de actualiteit
|
LEERINHOUDEN
|
- Bespreking van de verschillende media in België.
- Omschrijvingen van de doelgroepen.
- Interpretatie van cijfermateriaal.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- power point tijdens de les
- handboek: Analyse van de Belgische (reclame)media , Ina Cools , Academia Press , 2012
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
21
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
De student kennis te laten maken met een nieuwe wereld namelijk die van de media waarbij de nadruk ligt op de media als reclamedrager.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen: 20 p
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen : 20 p
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Media, de technieken |
|
|
|
Component behoort tot: | Media | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Hilde Leemans Kristoff Martens Mark van Varik |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Hoe communiceer je met beelden? Met materiaal uit de klassieke en hedendaagse kunstgeschiedenis, fotografie, reclame en verschillende ontwerpdisciplines leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker.
In deze cursus staan we stil bij de technieken om visueel te kunnen communiceren.
Uiteraard kan deze opleiding niet zonder grondige kennismaking met de audiovisuele media. De techniek evolueert zo snel dat de vertrouwde audiovisuele media zelfs niet als gekend beschouwd mag worden. Boeiend is het alleszins, zeker omdat we het niet alleen bij theorie houden. De studenten leren beeldtaal in praktijk te gebruiken met grafiek, video en digitale fotografie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM30 #zelfstandigheid
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM34 #Evalueren
- CM37 #Deadlinegericht werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
- CM55 #Audiovisuele productie en multimedia
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Beeldtaal:
- Je begrijpt het jargon van beeldtaal en grafische technieken.
- Je gebruikt de terminologie in de juiste context.
- Je analyseert beeldmateriaal m.b.t. compositie, ritme, contrasten, verhoudingen en betekenis.
- Je legt verbanden tussen verschillende beelddisciplines.
- Je begrijpt de werking van beelden in onze cultuur.
Video: - Je begrijpt het jargon van fotografie en video.
- Je gebruikt de terminologie in de juiste context.
- Je bent in staat om de toepassing van beeldtaal te herkennnen in foto- en video-opnamen.
- Je bent in staat om de technische eigenschappen in foto- en video-opnamen te herkennnen.
- Je kunt specifieke AV-apparatuur herkennen en de werking er van uitleggen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Beeldtaal:
- Inzicht verwerven in de functie van beelden en vormgeving doorheen de geschiedenis.
- Op efficiënte wijze visueel communiceren door basisprincipes toe te passen.
- De plaats van de audiovisuele media in het communicatieproces; toepassingen van beeldtaal in reclame en PR.
- Terminologie met een accent op grafische en druktechnieken.
Multimedia:
- De bouw van de fotocamera en het leren aanpassen van camera-instellingen.
- Studie van verschillende soorten licht.
- AV-productie.
- Beeldtaal: camera en montagetechnieken in functie van een functionele beeldtaal.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Beeldtaal:
- De gegeven lessen: on-line beschikbaar in PDF formaat.
Multimedia:
- Syllabus Multimedia: on-line beschikbaar in PDF formaat.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
100
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
De examens Beeldtaal en Multimedia bestaan uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
De examens Beeldtaal en Multimedia bestaan uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.
|
|
INFORMATIE OVER DE FACETTEN |
Het component Media, de technieken bestaat uit de facetten Beeldtaal en Multimedia.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Economie en marketing |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Ja | O.O. bestaat uit componenten: | Micro-economie Macro-economie Marketing
| Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Stephaan Poppe Gerd Jespers |
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie fiches van de componenten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
WEGING
|
|
Componenten | Weging | Micro-economie | 33.3% | Macro-economie | 33.3% | Marketing | 33.3% |
|
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Micro-economie |
|
|
|
Component behoort tot: | Economie en marketing | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Stephaan Poppe Gerd Jespers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus micro-economie tracht de basismechanismen die aan het individueel gedrag van de economische subjecten - hoofdzakelijk consumenten en producenten - ten grondslag liggen te verduidelijken. Je zal inzicht verwerven in de werking van de markteconomie: de keuze van de consument, het gedrag van ondernemers binnen verschillende marktvormen, de wet van vraag en aanbod. Voor een goed begrip van de micro-economische theorie is je redeneringsvermogen en kritisch denkvermogen belangrijk. Het gebruik van grafieken en formules, waarvoor een minimale wiskundige kennis wordt verondersteld, zal je onder de knie krijgen via oefeningen die enerzijds geïntegreerd worden in de lessen en anderzijds worden voorzien tijdens afzonderlijke oefensessies die om de twee weken worden georganiseerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je hanteert begrippen van micro-economie.
- Je past fundamentele economische principes toe.
- Je lost bedrijfseconomische problemen, oefeningen en vraagstukken op.
- Je leest, begrijpt en interpreteert economische grafieken en tabellen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Inleiding
- Consumenten
- Producenten
- Markten en prijsvorming
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I. Economie Vandaag 2012,
Gent: Academia Press.
- PowerPoint presentatie.
- Ondersteunende website.
- Internetsites.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
80
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen:
- Januari-examen: 20 punten
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen: 20 punten
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Macro-economie |
|
|
|
Component behoort tot: | Economie en marketing | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Stephaan Poppe Gerd Jespers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Macro-economie bestudeert de werking van de economie in zijn geheel. De cursus verschaft je inzicht in de evolutie van de macro-economische omgeving waarin bedrijven en gezinnen actief zijn. De economische kringloop verklaart globale verbanden tussen de gezinnen, de bedrijven, de overheid en het buitenland. Aandacht gaat uit naar de mogelijkheden om de werkgelegenheid en de welvaart te stimuleren en tegelijk ongewenste nevenverschijnselen (inflatie en werkloosheid) te vermijden. Vooral de Keynesiaanse visie op de samenhang van de macro-economische grootheden wordt toegelicht.
De rol van het geld, internationale handel en wisselkoersen krijgen voldoende aandacht zonder dat daarbij te veel in detail wordt getreden. Op lange termijn bestuderen wij de economische groei, op korte termijn gaat de aandacht naar de conjunctuur. Extra oefeningensessies worden om de twee weken georganiseerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je interesseert je aan het economisch leven in België, Europa en de wereld.
- Je herkent je eigen betrokkenheid bij het economisch leven als consument, als werknemer, als communicatiemanager.
- Je benadert op een kritische wijze en analyseert een aantal economisch-maatschappelijke verschijnselen, ontwikkelingen en vraagstukken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Evolutie van de Belgische economie en het nationaal inkomen
- Werkgelegenheid en arbeidsmarkt
- Geld, monetair beleid en inflatie
- Economische groei en conjunctuur
- Het internationale betalingsverkeer
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek: De Velder, S. & De Cnuydt, I. Economie Vandaag 2012. Gent: Academia Press.
- PowerPoint presentatie
- Ondersteunende website
- Internetsites.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
80
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen:
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
- Schriftelijk examen over de hele leerstof: 20 punten
- Inzichtsvragen, kennisvragen en toepassingen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Marketing |
|
|
|
Component behoort tot: | Economie en marketing | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Lector(en) | Stephaan Poppe Gerd Jespers |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Er zijn ontzettend veel verschillende redenen waarom een consument een merk al dan niet koopt. Moeilijk dus voor bedrijven die reclame willen maken, nieuwe producten willen lanceren, of willen weten wat zij meer of minder hebben dan hun concurrenten. Daarom pluis je in de cursus Marketing het denkproces van de consument uit. Hoe kunnen marketeers op het juiste moment, het juiste product afzetten bij de juiste doelgroep? Hoe kan marketing toegevoegde waarde creëren? Marketeers moeten aandacht hebben voor de klanten, de nieuwe media, maatschappelijke trends en nieuwe marktontwikkelingen. Een goede marketingstrategie uitwerken op basis van een degelijke omgevingsanalyse zal de kans op succes vergroten. Dat wil zeggen dat je het product-, prijs-, distributie- en promotiebeleid voortdurend moet aanpassen om je marktaandeel te behouden of te vergroten. Hierbij moet je als marketeer vertrekken vanuit het maatschappelijk marketingconcept om zowel op korte als lange termijn aan de wensen van consumenten en maatschappij te voldoen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM26 #Initiatiefzin
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM35 #Leergierigheid
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
- CM50 #Deontologisch verantwoord handelen
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je denkt en handelt marktgericht.
- Je denkt probleemoplossend over marketingvraagstukken.
- Je kan een marktverkennend onderzoek uitvoeren nl. het verzamelen van de nodige informatie i.v.m. de marktomgeving en de beoogde doelgroepen, deze omschrijven en analyseren a.h.v. de verschillende segmentatiecriteria. Je kent het belang van het duidelijk positioneren van een product of merk.
- Je kan een SWOT-analyse opstellen.
- Je kent de verschillende stappen binnen een marketingplan.
- Je onderscheidt de verschillende strategieën op niveau van assortiment, merk.
- Je kan het verband leggen tussen de communicatie voor een merk en het product-, distributie- en prijsbeleid van dat merk.
- Je kan de theorie toepassen in een case of aan de hand van voorbeelden.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Concepten van marketing en marketingethiek.
- Bedrijfs-en marketingstrategie : samenwerkingsverbanden om klantrelaties op te bouwen. Het marketingplan.
- Analyse van de marketingomgeving .
- Het koopgedrag van de consument.
- Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering.
- Producten, diensten en merkenstrategie.
- Prijsbeleid.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: P. Kotler, G. Armstrong, Marketing, de essentie (10de editie), Pearson ed.
- Actuele teksten en cases
- Internetsites
- Ondersteunende website met extra cases, oefenmateriaal, relevante links naar bedrijven en marketingsites, Power Point slides en online testmogelijkheden.
- Ondersteunende documenten (slides) die de student kan afprinten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
80
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Concrete toepassingen voor Marketing maken deel uit van workshop 4 in het tweede jaar.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot .20 punten).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | schriftelijk examen | 100% |
Schriftelijk examen bestaande uit kennis- en inzichtsvragen. Toepassingsvragen rond actuele marketingvraagstukken (tot. 20 punten)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Exploreer het communicatiewerkveld |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400010 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hilde Leemans Dirk Hye Kristin Meerts Ann Gemoets Koen Cornil Iris Robijns Helga Van den Bulck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om je vanaf het eerste jaar vertrouwd te maken met het werkveld, zal je een bad krijgen in de verschillende facetten van het Communicatiewerkveld: je vindt je weg in de geïntegreerde communicatie, je wordt ondergedompeld in de Commerciële Communicatie en ook Public Relations & voorlichting komen aan bod. Verder zal je gericht leren zoeken in databanken en vakbladen en zal je vertrouwd worden met bibliotheeksystemen en het internet.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM30 #zelfstandigheid
- CM33 #Organisatiesensitiviteit
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
- CM47 #organiseren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM51 #Onderzoeken
- CM52 #Communicatie plannen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je werkt teamgericht en je levert een behoorlijk groepsproduct af.
- Je kan werken onder tijdsdruk.
- Je maakt een creatief product rond een opgegeven thema.
- Je rapporteert beknopt.
- Je zoekt op kritische wijze bronnen op, je noteert, evalueert en verwerkt dit alles in een researchverslag.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
De studenten werken per klas, in groepjes van 6 studenten (of 3 studenten voor het facet Bronnen ) aan praktijkgerichte opdrachten per vak.
De taken worden omschreven in de bundel exploratiewerkvelden.
Het facet bronnen/research leert je hoe je relevante informatie in de communicatiesector vindt en seleceert.
Het facet PRV leert je hoe je PRV-instrumenten van organisaties analyseert en evalueert.
In het facet Commerciële communicatie ga je aan de slag met marketingcommunicatie-instrumenten van verschillende merken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Alle media.
- Bundel Exploratiewerkvelden.
- Hand outs in de klas.
- Gastcollege.
- CAVA.
- Cursussen van de stamvakken.
- On-line materiaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
45
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
45
|
%
|
Verdere toelichting:
De facetten van dit werkveld zijn:
- Bronnen/research
- Public Relations en Voorlichting (info omtrent opdracht en werkwijze: zie document in explobundel)
- Commerciële communicatie (info omtrent opdracht en werkwijze: zie document in explobundel)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 35% | permanente evaluatie | 65% |
- Werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
- Voor een werkstuk/deeltaak die niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op dit deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
- Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding van een bepaald facet (= lessen of andere contacten), krijgt een 0 voor het facet dat wordt begeleid. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid. Bij afwezigheid voor een eindpresentatie gelden dezelfde regels als bij een examen (zie OER).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 100% |
- Indien je niet slaagt voor een exploratieveld, doe je in de tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Dit bestaat een een individuele opdracht.
- Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten van facetten krijgen.
Het is de verantwoordelijkheid van de student om de juiste opdrachten, volledig en tijdig aan de betrokken lector te overhandigen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Exploreer de media |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400011 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Semester 2 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hilde Leemans Kristin Meerts Mark van Varik Kristoff Martens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de exploratieactiviteit rond de media, verken je alle aspecten van het medialandschap.
Je leert werken met Beeldtaal en Multimedia, en je maakt oefeningen rond audiovisuele en gedrukte media.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM30 #zelfstandigheid
- CM31 #Innovativiteit en creativiteit
- CM35 #Leergierigheid
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
- CM55 #Audiovisuele productie en multimedia
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-Je kent de veelzijdigheid en de technieken van de media.
-Je werkt aan de hand van deze technieken een opdracht uit op een creatieve manier.
-Je vindt je weg in het uitgebreide landschap van de gedrukte media en je kan de spelers indentificeren.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
De opdrachten voor de drie facetten vind je in de bundel exploratiewerkvelden en aanverwant cursusmateriaal. De oefeningen worden in groep van 6 studenten uitgevoerd.
In de facetten beeldtaal en multimedia breng je aan de hand van talrijke multimediale technieken, op een creatieve manier specifieke boodschappen over.
In het facet medialeer wordt gewerkt rond de printmedia, vooral in Vlaanderen, maar ook buiten de grenzen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundel exploratiewerkvelden.
- Cursussen.
- Multimediaal materiaal.
- On-line materiaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
45
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
%
|
Verdere toelichting:
De facetten van dit werkveld zijn
- Beeldtaal
- Multimedia
- Medialeer
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 60% | permanente evaluatie | 40% |
- Werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
- Voor een werkstuk/deeltaak die niet of te laat afgegeven wordt, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 100% |
- Indien je niet slaagt voor een exploratiewerkveld, doe je in tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Dit bestaat uit een individuele taak.
- Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten van facetten krijgen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Exploreer jouw taalvaardigheid |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400012 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Martine Sterk Kristel Dreessen Vera Mols Nancy Van Temsche Els Borghys Hilde Leemans Kristin Meerts Jo Van Doninck Annelies Weuts Linda Berghmans Elisabeth Susswein |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je leert je communicatieve vaardigheden ten volle te ontplooien door je taalvaardigheid in het Nederlands, het Frans en het Engels in de praktijk te exploreren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM25 #Leerbereidheid
- CM37 #Deadlinegericht werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM42 #anderstalige informatie zoeken
- CM44 #Mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands
- CM45 #Mondelinge taalvaardigheid in vreemde talen
- CM46 #Netwerken en contactvaardigheid
- CM47 #organiseren
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je hanteert een verzorgde taal, zowel schriftelijk als mondeling in het Nederlands, het Frans en het Engels.
- Je synthetiseert tekstinhouden met een heldere weergave van de tekststructuur.
- Je gaat een gestructureerd gesprek aan met een gevarieerde vraagstelling.
- Je geeft een gestructureerde presentatie.
- Je stelt duidelijk gestructureerde opleidingsgerichte teksten op.
- Je rapporteert duidelijk en kritisch, zowel schriftelijk als mondeling.
|
en dit voor de 3 talen |
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Uitbreiden van de woordenschat via lectuur van algemeen vormende teksten.
- Syntheseoefeningen maken.
- Ontwerpen van zakelijke teksten: oefeningen.
- Uitschrijven van zakelijke teksten: oefeningen.
- Zelfpresentatie doen.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren.
- Oefenen op interview- en telefoontechnieken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundel exploratiewerkvelden.
- Cursusmateriaal.
- On-line materiaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
%
|
Verdere toelichting:
De facetten van dit werkveld zijn Nederlands Frans Engels
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 50% | permanente evaluatie | 50% |
- Permanente evaluatie (groepscijfer en individueel).
- Verdere werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
- Voor een werkstuk/deeltaak die niet of te laat wordt afgegeven, krijgt de student een 0 op dat deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
Nederlands
Voor elke deeltaak en schriftelijk examen geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 100% |
- Indien je niet slaagt voor een exploratieveld, doe je in de tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Je krijgt voor dit facet een individuele taak.
- Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten krijgen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Communicatiemanagement - Voltijds modelpakket 1 - Exploreer het maatschappelijk economisch werkveld |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Communicatiemanagement | Code: | 2140400013 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | inleidend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 1 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Olaf Spittaels Joke Camelbeke Kristin Meerts Ann Gemoets Gerd Jespers Veerle Rombouts |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit exploratieveld leer je verbanden te leggen tussen de sociale, psychologische, historische en economische referentiekaders en de maatschappelijke realiteit. Vanuit een breder theoretisch perspectief verken je een aantal aspecten van de communicatiesector.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CM24 #Zelfreflectie
- CM25 #Leerbereidheid
- CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
- CM34 #Evalueren
- CM36 #Denken en redeneren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CM48 #Mediabewustzijn
- CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je legt verbanden tussen theorie, de sociaal-maatschappelijke realiteit, en het beroepsveld.
- Je kent de dynamiek binnen teamgericht werken
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Zie bundel Exploratieweken en cursussen.
In het facet psychologie wordt het groepsproces en het individueel functioneren van elk groepslid binnen het team bestudeerd.
In het facet sociologie maak je in groep een sociologische analyse van reclame/voorlichtingscampagnes. Gastsprekers verruimen uw soiologische kijk op reclamemakers en adverteerders.
In het facet Historische inzichten maak je oefeningen om het nieuws te volgen. Je leert achtergrondinformatie te zoeken in binnenlandse en buitenlandse pers.
In het facet economie volg je de economische actualiteit door het samenstellen van een portfolio.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundel exploratieweken.
- Cursus.
- On-line materiaal.
- Multimediaal materiaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
45
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
%
|
Verdere toelichting:
De facetten van dit werkveld zijn:
- Psychologie
- Sociologie
- Historische inzichten
- Micro en Macro-economie
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 50% | permanente evaluatie | 50% |
- Werkwijze en evaluatie: zie bundel exploratieweken.
- Voor werkstukken, deeltaken die niet of te laat afgegeven worden, krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van de deelexamens worden mathematisch opgeteld.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | mondeling examen | 100% |
- Indien je niet slaagt voor een exploratieveld, doe je in de tweede zittijd alle facetten terug waarvoor je niet geslaagd was. Je krijgt voor die facetten een individuele taak.
- Naar een bisjaar toe kan je geen overdrachten van facetten krijgen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
|
|
|
|