|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het opleidingsonderdeel 'Project'
willen we op een ervaringsgerichte wijze een opleidings- en werkrelevant thema
uitwerken.
Hierin verdiepen we thematisch, van probleemstelling tot oplossing, van theorie
naar praktijk. Tegelijk verbreden we: integratief, opleidingsonderdelen
overschrijdend.
Binnen het project werkt een groep studenten gedurende een langere periode, in
samenspraak met de begeleiding aan een opdracht. Op deze wijze verwerven ze
kennis, vaardigheden en attitudes. In de projectgroep werken ze een oplossing
uit voor het gestelde probleem/opdracht gebruikmakend van theoretische en
praktische kennis, lerend aan, van en met elkaar.
Binnen het opleidingsonderdeel 'Project' heeft een integratie van competenties
plaats. Project draagt in de feiten bij tot de ontwikkeling van alle
competenties. Bij de beoordeling kiezen we ervoor om een beperkt aantal
competenties te meten. In de rubriek assessment zullen we dit verder
concretiseren. We clusteren de competenties onder 'competentiegerichte
leerdoelen' tot beoordeelbare/meetbare gehelen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OM01 Maakt correct en adequaat gebruik van begrippenkaders. Integreert gedetailleerde theoretische kennis. Bouwt een geldige en onderbouwde argumentatie op.
- OM03 Geeft zijn eigen mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Reflecteert constructief over het functioneren van anderen/de organisatie. Reflecteert over maatschappij en ethiek. Stuurt eigen handelen bij op basis van reflectie en feedback.
- OM04 Analyseert een nieuw, complex vraagstuk aan de hand van theoretische kaders. Verdiept zich in het vraagstuk door verder onderzoek. Werkt planmatig een realistische en creatieve oplossing uit. Implementeert de gekozen oplossing. Evalueert de oplossing.
- OM05 Stelt een werkplanning op. Leidt een vergadering. Stimuleert het doelgericht werken bij anderen. Begeleidt een team, rekening houdend met de context van een organisatie. Voert beheerstaken uit op financieel en administratief vlak. Levert een bijdrage aan de uitvoering van kwaliteitszorg binnen een organisatie.
- OM07 Brengt eigen talenten en competenties in kaart. Stuurt eigen leertraject. Houdt zijn eigen, professionele kennis en expertise actueel. Breidt eigen, professionele kennis en expertise uit.
- OM08 Volgt beroepsspecifieke, internationale ontwikkelingen op. Raadpleegt actuele, internationale bronnen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OM09 Werkt op een constructieve manier samen vanuit groepsdynamische en communicatieve kaders. Profileert zich constructief binnen een team. Neemt verantwoordelijkheid op in het team. Vertegenwoordigt de eigen organisatie in diverse contexten.
- OM10 Verwoordt de effecten van eigen referentiekader. Erkent referentiekader van anderen. Gaat op professionele wijze om met diversiteit. Behartigt de belangen en rechten van de cliënt/het cliëntsysteem. Stimuleert de eigen krachten en eigen autonomie van de cliënt/het cliëntsysteem. Motiveert gemaakte keuzes in ondersteuning.
- OM11 Onderscheidt wet. informatie binnen het geheel van de informatiestroom en beoordeelt de kwaliteit in termen van betrouwbaarheid, validiteit. Zoekt wet. informatie op ifv een vraagstuk uit de praktijk. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen in een literatuurstudie. Hanteert relevante dataverzamelings- én verwerkingsmethoden. Implementeert onderzoeksresultaten in de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OM13 Analyseert de hulpvraag van de cliënt/het cliëntsysteem in zijn context. Stelt een handelingsplan of begeleidingsplan op. Optimaliseert doelen en middelen op basis van geobserveerde evoluties.
- OM14 Organiseert wonen, leren, werken en vrije tijd op methodische, planmatige, creatieve en duurzame wijze. Begeleidt wonen, werken, leren en vrije tijd op een methodische, planmatige, creatieve en duurzame wijze.
- OM16 Bouwt op een professionele manier een begeleidingsrelatie uit in samenspraak met de cliënt/het cliëntsysteem en alle betrokkenen. Maakt in de hulp- en dienstverlening keuzes van in te zetten methoden en technieken. Beëindigt een hulpverleningsrelatie, indien nodig of verwijst door.
- OM18 Handelt preventief binnen de context van de individuele hulp- en dienstverlening (microniveau). Participeert pro-actief aan preventie op organisatie- en/of beleidsniveau.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2. Studenten vn het verk prg moeten geslaagd zijn vr het deeltijds modelp 1 & zich inschrijven vr alle andere o.o. van het deeltijds modelp 2.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
De
leerinhouden zijn project-specifiek en die zin afhankelijk van de projectkeuze
van de student.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Teksten, literatuur in functie van het uit te werken project
- projectleidraad
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Projectvergaderingen
- Werkvergaderingen
- Intervisie
- Internationale studiereis
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | SAW Project | 100% |
Het assessment bestaat uit een gewogen
cijfer gebaseerd op een beoordeling van verschillende aspecten door
verschillende beoordelaars. De precieze berekening wordt verduidelijkt in de
projectleidraad.
Een student kan pas slagen nadat hij/zij aan alle
onderwijs –en examenactiviteiten (o.a. internationale studiereis) heeft
deelgenomen.
Wat het project betreft moeten de afwezigheden
verantwoord worden. Na twee ongewettigde afwezigheden is slagen voor dit
opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode niet meer mogelijk en wordt de
student naar de tweede examenperiode verwezen.
Wanneer de student niet aan alle onderwijs-, en
examenactiviteiten heeft deelgenomen krijgt hij/zij maximaal 9/20 voor het
project en zal hij/zij doorverwezen worden naar de tweede examenperiode.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | SAW Project | 100% |
1.
Wanneer een individuele student van de projectgroep
niet slaagt in de eerste examenperiode, bepaalt de
project-beoordelingscommissie de aard en omvang van de individuele vervangende
opdracht. Deze opdracht heeft een rechtstreeks verband met de niet behaalde
competenties in de eerste examenperiode.
2.
Wanneer een projectgroep/team in zijn totaliteit of
een deel van een projectgroep/team niet slaagt in de eerste examenperiode
bepaalt de project-beoordelingscommissie de aard, omvang en wijze waarop
het project/projectonderdeel moet bijgestuurd worden. Deze opdracht heeft een rechtstreeks verband met de
niet behaalde competenties in de eerste examenperiode.
3. De resultaten met
betrekking tot het proces (procescoach, peerassessment) worden overgedragen uit
de eerste examenperiode. Voor deze onderdelen zal geen vervangende opdracht
worden voorzien
Het is de
verantwoordelijkheid van de student, om de opdrachten voor de tweede
examenperiode van Blackboard te halen. Het is de verantwoordelijkheid van de
student om de juiste opdrachten, volledig en tijdig aan de betrokken lectoren
te overhandigen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 27/02/2013
|