|
|
|
|
Voltijds modelpakket 3 - Management assistant - Human Resources |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
1190200002 | E-commerce & webapplications/1 | 3 |
1190500001 | Frans: commerciële communicatie/1 | 3 |
1190500002 | Engels : commerciële communicatie/1 | 3 |
1190500003 | Duits : commerciële communicatie/1 | 3 |
1190500004 | Spaans : commerciële communicatie/1 | 3 |
1190500007 | Duits : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190500008 | Spaans : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190500009 | Sociale zekerheid/2 | 5 |
1190500010 | Frans: commerciële communicatie/2 | 3 |
1190500011 | Engels : commerciële communicatie/2 | 3 |
1190500012 | Bedrijfsstage/3 & 4 | 27 |
1190500013 | HRM (deel 1) /1 | 4 |
1190500015 | HRM (deel 2) /2 | 3 |
| |
Management assistant - Human Resources - E-commerce & webapplications/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190200002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kernondersteunend, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Soudyn |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Electronic commerce or e-commerce is a term for any type of business, or commercial transaction, that involves the transfer of information across the Internet. It covers a range of different types of businesses, from consumer based retail sites, through auction or music sites, to business exchanges trading goods and services between corporations. It is currently one of the most important aspects of the Internet to emerge.
These lessons will learn you how to plan and coordinate the creation process when building a Web site (or when having it built): Planning for a Good Site Design, Legal formalities, Designing for e-commerce, from Methods to Attract an Audience up to Online Payment Methods.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF33 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
The student coordinates the creation process of a website (group work with x people)
The student writes a paper in which the composition of the website , it's goals, target audience, competition and structure are explained.
The student knows how to write for the Internet.
The students knows how to optimize a site for search engines.
The student understands the basics of Internet Marketing, technology basics behind the Internet, the current evolutions of the Internet.
The students works in groups and carries out assignments (paper & presentation).
The student uses Internet tools to share information about a project.
|
|
MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL
Meerwaarde voor de studenten.
Het aanleren van taalcompetenties buiten de grenzen van een taalvak.
Het opleidingsonderdeel heeft in de dagdagelijkse praktijk een gangbaar vakjargon in de Engelse taal.
Het onderwerp van dit opleidingsonderdeel leent zich ertoe. De voertaal van het onderwerp van dit opleidingsonderdeel binnen de internationale handel en binnen de Europese unie is het Engels, bijgevolg ligt het voor de hand dat dit opleidingsonderdeel in het Engels aangebracht wordt.
De meest gerenommeerde naslagwerken die het onderwerp van dit opleidingsonderdeel beschrijven worden uitgeschreven in het Engels
Functionaliteit van de opleiding.
Internationalisering at home levende anderstalige omgeving.
Een Engelstalig leertraject organiseren waar uitwisselingsstudenten aan kunnen participeren.
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
Current Internet Trends
-
Writing for the Web
-
Planning for a Good Site Design
-
Internet Technology : Basics of HTML & CSS
-
Working with WYSIWYG
-
Web hosting and domain registration
-
Legal formalities concerning e-commerce
-
Attracting an Audience: Publicizing your Site
-
Working Keywords into Your Pages
-
Submitting to the Search Sites
-
Designing for e-commerce
-
Target Audiences
-
Internet Marketing
-
Online Payment Methods
|
STUDIEMATERIAAL
|
PowerPoint presentations and other digital material is made available on e-campus on following path: P:\Educatie\Lector aan Student\BM\Soudyn M\MOD1 3MAIB-3MAS-3HRM-ALSEM E-COMMERCE
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
25
|
%
|
Verdere toelichting:
Open discussion between lector and students to gather information and evaluate current progress.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
In the course of week 8 (week of exams) students present website and discuss paper and website orally.
- Group assignment, peer assessment, paper: 10 marks
- Presentation & defending orally: 10 marks
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Student needs to contact lecturer before 1st July to learn subject of the paper he/she will have to write and the specifications on the assignment.
- Paper to be handed in before 2nd exam period starts: 10 marks
- Paper to be defended orally during 2nd exam period: 10 marks
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Frans: commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500001 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Leila Bernad |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. Hij/zij gebruikt de aangereikte Franse terminologie en zinsstructuren om te vergaderen, te telefonerenen te mailen .
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student kan:
- Aan (alledaagse) gesprekken/discussies typisch voor het bedrijfsleven deelnemen.
- Moeiteloos zijn/haar meningen, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
- Vergaderen
- Telefoneren
- E-mails schrijven
- Een evenement organiseren
- Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
- Radio en tv-programma’s (documentaires, actualiteit etc.) volgen, begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch een eigen mening geven).
- Teksten/artikels met een economische inhoud begrijpen, analyseren, samenvatten en er een persoonlijk standpunt over innemen.
- Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en/of Excel en deze integreren in Powerpoint.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Frans: algemene communicatie/1; Frans : bedrijfscommunicatie/2; Frans: bedrijfscommunicatie/3; Frans.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Algemene en economische woordenschat
-
Toegespaste grammatica: een correcte vraag stellen en uitdrukken van een doel, oorzaak, gevolg, tegenstelling en toegeving
-
Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie: telefoneren, vergaderen, mails opstellen, een gesprek voeren over de actualiteit, teksten over actuele onderwerpen lezen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen
-
Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie
-
Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie;
-
Aanvullend lesmateriaal + richtlijnen en afspraken m.b.t. de permanente evaluatie worden op de P-schijf geplaatst of tijdens de les bezorgd.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
90
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 50% | examen in de examenreeks | 50% |
-
Permanente evaluatie (50%)
-
Vergaderen: Er wordt rekening gehouden met de medewerking, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en de mate waarin rekening wordt gehouden met feedback
-
Presenteren: Er wordt rekening gehouden met het juiste gebruik van de
aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid, presentatietechniek en de mate
waarin rekening wordt gehouden met feedback .
-
Telefoneren: Er wordt rekening gehouden met de vlotheid, efficiëntie, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en de mate
waarin rekening wordt gehouden met feedback .
-
E-mails schrijven.
- Opmerking: Verplichte aanwezigheid en deelname geldt. Elke afwezigheid dient tijdig (zie examenreglement) gewettigd te worden met een officieel attest. Een gewettigde afwezigheid geeft recht op een inhaaltaak. Hiervoor moet binnen de 5 werkdagen via e-mail een aanvraag gedaan worden bij de betrokken lector.
-
Schriftelijk examen van 2 uur (50%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een (niet) gezien tekstdocument.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 20% | examen in de examenreeks | 80% |
-
Schriftelijk examen van 2 uur (80%): meerkeuzevragen, open vragen en invulvragen met betrekking tot de geziene stof en/of een niet gezien tekstdocument
-
De punten van de permanente evaluatie van de eerste zittijd worden automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. (20%).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Engels : commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500002 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Philippe Desmet |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze cursus traint de student zijn communicatieve vaardigheden op zakelijk gebied (in het Engels).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan een sollicitatiebrief schrijven. De student kan zichzelf voorstellen tijdens een sollicitatiegesprek. De student kan een zakelijke presentatie voorbereiden. De student kan een vergadering leiden of zinvol deelnemen aan een vergadering. De student kent de algemene regels voor de lay-out van een zakelijke brief. De student kan de volgende brieven schrijven: a letter of enquiry, a sales letter. De student kan een artikel (uit een Engelse krant) i.v.m. de zakelijke en algemene actualiteit interpreteren en samenvatten.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscommunicatie/3;Engels: algemene communicatie/1; Engels: bedrijfscommunicatie/2; Engels.
|
|
Andere begincompetenties
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscommunicatie/3;Engels: algemene communicatie/1; Engels: bedrijfscommunicatie/2; Engels.
|
|
|
LEERINHOUDEN
|
De sollicitatiebrief en het sollicitatiegesprek. De algemene lay-out van de zakelijke brief. Twee brieven: a letter of enquiry, a sales letter. Een presentatie voorbereiden. Een vergadering leiden en zinvol deelnemen aan een vergadering. Lectuur en anaylse van krantenartikels + klassikale bespreking.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus (Universitas)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Theoretische lessen (hoorcollege)
Groepswerk
Individuele presentaties
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen: 70% Mondeling examen: 30%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 100% |
- Schriftelijk examen: 70%
- Mondeling examen: 30%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Duits : commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500003 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gilbert Druant |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Na een korte opfrissing van Duits in 2MA - de mens leert om te vergeten - blijft de alledaagse woordenschat met zijn spraakkunst gangbaar. Maar we verbreden en verdiepen verder ons commercieel taalgebruik. Schriftelijk maar vooral mondeling (zie ook de evaluatie), dit laatste bij IB zelfs meer dan bij Sales.
Ook de thema's en de teksten gaan hier veel meer mondeling en internationaler, ze gaan echt vreemd.
Vandaar ook wat andere competenties: manieren, houdingen tegenover derden, voor een publiek optreden...
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF35 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vooral aan de stijl, de houding en de impact van zakelijk en internationaal communiceren werken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2.
|
|
Andere begincompetenties
|
Vorige modules.
|
LEERINHOUDEN
|
Spraakkunstige bijzonderheden., met dito oefeningen
Een hele mondelinge transactie, vanaf het eerste contact tot het afsluiten van het contract.
|
STUDIEMATERIAAL
|
'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, Brugge, 2005
Werkboek van eigen maak met zeer doelgerichte oefeningen, o.m. een heel verkoopsgesprek uit 'Vertrag in der Tasche', Practical Business German, Dieter Herde-David Royce. Enkel nog als kopie beschikbaar;
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Steeds meer spreekmomenten, gaande van een debat tot heuse theaterstukken op de commerciële bühne.
Tussendoor nog een bijzondere woordenschat- of spraakkunstoefening.
Aanvullend bijzondere woordenschat, teksten, ideeën of statements uit een internationale context.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
Wekelijks werk 6 punten
Mondeling (individueel of in groep) 7 punten
Schriftelijk 7 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Mondeling 10 punten
Schriftelijk 10 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Spaans : commerciële communicatie/1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500004 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kathleen Paenhuysen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere sollicitaties, bedrijfsgeschiedenis, financiering en onderhandelingen. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
Bij aanvang van de cursus moet je niveau A1+ van het Europees referentiekader hebben bereikt (Spaans: basiskennis/6 en Spaans communicatie/7). De woordenschat en de taalmiddelen worden verder uitgebreid en er volgt een verdieping van de grammaticale onderwerpen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan op een verstaanbare en duidelijke manier communiceren in een beroepsmatige context..
De student kan informatie inwinnen en op vragen antwoorden.
De student kan het gepreksthema van native speakersvolgen als duidelijk wordt gesproken.
De student kan teksten met eenvoudige informatie begrijpen en de belangrijkste informatie halen uit mediaberichten (pers of televisie).
De student kan eenvoudige e-mails en brieven schrijven.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Spaans: communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
communicatieve onderwerpen:
- inlichtingen inwinnen / een bedrijf beschrijven / mening geven en onderbouwen / voorkeur uitdrukken
- solliciteren / een kennismakingsgesprek voorbereiden en uitvoeren / over het verleden spreken / iemand, iets beschrijven
- situaties en gebeurtenissen uit het verleden weergeven / over veranderingen praten / vergelijkingen formuleren
- afspraken maken / tijdstippen en volgorde weergeven / instemming uitdrukken / een alternatief voorstel doen
grammaticale onderwerpen:
- persoonlijk voornaamwoord als lijdend en meewerkend voorwerp / bevestigende imperatief (2e persoon enkelvoud, onregelmatige vormen) / de werkwoorden parecer en interesarse
- pretérito indefinido / gebruik van de pretérito indefinido en van de pretérito perfecto
- pretérito imperfecto / gebruik van de pretérito imperfecto en van de pretérito indefinido / más de - más que / hacerse, ponerse, volverse
- pretérito pluscuamperfecto / onbepaalde voornaamwoorden / tijdsaanduidingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
- aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek NL-SP, SP-NL
Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten tijdens de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
50
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
schriftelijk examen: open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
schriftelijk examen : open en gesloten vragen, eventueel ook vertaling, meerkeuzevragen en leesoefening
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Duits : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gilbert Druant |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze laatste module met 3MAIB gaan we op het élan van de vorige door.
Enkel wat ontbrekende spraakkunst- of woordenschatelementen komen aan de orde, uiteraard à la carte.
Behalve het schriftelijke taalgebruik gaat alle aandacht hier naar mondeling en internationaal ferm uit de hoek komen.
Dus finaal aandacht voor wat salopp 'interculturele communicatie' wordt genoemd, maar dan niet theoretisch, maar vanuit deze studenten, creatief en vindingrijk als ze mogen zijn.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het internationale karakter van de Duitse business beklemtonen, behandelen, bewijzen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2.
Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor: Duits: commerciële communicatie/1.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je geslaagd zijn voor: Duits: communicatie/3; Duits: basiskennis/2. Om in te kunnen schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je je ook inschrijven voor: Duits: commerciële communicatie/1.'
|
|
Andere begincompetenties
|
vorige modules
|
LEERINHOUDEN
|
Spraakkunstige bijzonderheden, met dito oefeningen.
Naar believen verdere van schriftelijke en mondelinge communicatie, om niets onverlet te laten.
Stevige dingen lezen en bespreken over het Duitse zaken doen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
'Duitse Basisgrammatica', uitgeverij Die Keure, 2005
Werkboek van eigen maak met de meest diverse, behoorlijk uitdagende oefeningen, dialogen, teksten of verhalen. We ronden af met de reeks 'Vertrag in der Tasche'.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
17
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
%
|
Verdere toelichting:
Alle vormen die nog niet (voldoende) aan bod kwamen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
Permanente evaluatie wekelijks werk: 6punten
Mondeling examen (individueel of in groep): 7punten
Schriftelijk examen 7 punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
- Mondeling: 10 punten
- Schriftelijk: 10 punten
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Spaans : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500008 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | keuze, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kathleen Paenhuysen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De nadruk ligt op het leren van de taal als communicatiemiddel in zakelijke situaties. Thema's die aan bod komen zijn onder andere beurzen, zakenreizen, autohuur, kantoorinrichting, onderhandelingen en klachten. Er wordt aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student bereikt niveau A2+ van het Europees Referentiekader.
- De student begrijpt de gesprekspartner goed en kan duidelijk en tamelijk vlot communiceren in het Spaans in een beroepsmatige context.
- De student kan een brief schrijven in het Spaans.
- De student kan de hoofdgedachte van veel programma's op radio of televisie begrijpen wanneer relatief traag en duidelijk gesproken wordt.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Spaans : communicatie/3; Spaans : basiskennis/2. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Spaans commerciële communicatie/1.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Spaans : communicatie/3; Spaans : basiskennis/2.Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Spaans commerciële communicatie/1.'
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
communicatieve onderwerpen:
- zeggen wat iemand aan het doen is / beschrijven van werkzaamheden op de werkplek en productieprocessen beschrijven / uitleggen hoe iets functioneert
- over toekomstige gebeurtenissen spreken / een formulier invullen / een project voorstellen / vermoedens uiten / waarschijnlijkheid uitdrukken
- adviezen en aanbevelingen formuleren / wensen en verzoeken uiten
- voorstellen van een reclamecampagne
- een route uitleggen / aanwijzingen geven / klanten te woord staan / een formulier invullen
- klanten adviseren / producten beschrijven / voorstellen doen / voor-en nadelen bespreken / iets plannen
- reserveringen maken / wensen, eisen, hoop en gevoelens uiten / over mogelijkheid en noodzaak praten / gesprekken voeren met klanten op een beurs / ervaringen uitwisselen / veronderstellingen uiten / twijfel formuleren
- onderhandelen over prijzen en verkoopsvoorwaarden / hypotheses formuleren / wensen uitdrukken/ beleefde verzoeken
- een probleem omschrijven / telefonisch en schriftelijk reclameren / uitdrukkingen aan de telefoon
- resultaten bespreken / spreken over fusies en overnames
grammaticale onderwerpen:
- gerundio / al + infinitief
- futuro simple en futuro compuesto
- condicional simple
- bevestigende imperatief / persoonlijke voornaamwoorden als lijdend en meewerkend voorwerp in één zin
- ontkennende imperatief / ontkennende imperatief + persoonlijk voornaamwoord / verschil tussen llevar - traer / perífrasis verbales
- presente de subjuntivo
- subjuntivo tegenover indicativo / perfecto de subjuntivo
- imperfecto de subjuntivo / voorwaardelijke zinnen met si
|
STUDIEMATERIAAL
|
- noodzakelijk studiemateriaal: tekstboek (+audio-cd) en werkboek Español Profesional 2, Spaans voor het bedrijfsleven, 2007, Amsterdam
- aanbevolen studiemateriaal: Wolters woordenboek SP-NL, NL-SP
Functie van het studiemateriaal: Het tekstboek wordt gebruikt ter ondersteuning van de leeractiviteiten in de les. Oefeningen in het werkboek zijn bestemd voor zelfstudie. In de bijlage van Español Profesional 2 vind je een overzicht van voorbeeldteksten bij schrijfvaardigheid (interne en externe communicatie), een werkwoordenoverzicht, een woordenlijst Spaans-Nederlands en een aantal toetsen (zelftest).
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
5
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
HOOR-EN WERKCOLLEGES: Tijdens de hoor-en werkcolleges worden nieuwe talige en interculturele competenties aangereikt aan de hand van realistische scenario's uit de dagelijkse bedrijfsvoering van een onderneming. Er wordt eveneens aandacht geschonken aan zowel culturele informatie als aan beroepsgerelateerde thema's uit de Spaanstalige wereld.
OEFENINGEN: De oefeningen zijn zeer afwisselend en gericht op de mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid. Er wordt steeds een actieve deelname aan de les verwacht: consolidatieoefeningen voor de nieuw geleerde grammatica, vertaaloefeningen en rollenspellen met concrete gespreksonderwerpen maken deel uit van de lessen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 30% | examen in de examenreeks | 70% |
schriftelijk examen: open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
mondelinge proef: permanente evaluatie, evaluatiecriteria zijn vlotheid en vormcorrectheid van de mondelinge communicatie
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
schriftelijk examen: open en gesloten vragen, schrijfoefening, vertaling en eventueel meerkeuzevragen en leesoefening
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Sociale zekerheid/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 42 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Dirk Heylen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit opleidingsonderdeel beoogt de student inzicht te geven in de verschillende aspecten van het Belgische Sociale Zekerheidsrecht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF26 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Inzicht hebben in de wettelijke bepalingen van het Sociale Zekerheidsrecht en de heersende tendensen daarover in de rechtspraak
Een probleemsituatie kunnen analyseren, bepalen welke diverse toepasselijke rechtsregels in acht dienen te worden genomen, en desbetreffend advies kunnen geven.
Verbanden kunnen leggen tussen het Sociale Zekerheidsrecht en het Arbeidsrecht, en tussen de diverse niveaus en takken van sociaalrechtelijke regelgeving.
Doelmatig kunnen verrichten van de nodige opzoekingen van de relevante wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, deze kunnen analyseren, plaatsen en aanwenden bij het oplossen van concrete vraagstellingen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Arbeidsrecht, sociale zekerheid & personeelsbeleid/3.
|
|
Andere begincompetenties
|
Kennis van
Burgerlijk recht
|
LEERINHOUDEN
|
- Algemeen historisch overzicht van de ontwikkeling van het socialezekerheidsrecht in België.
- Bespreking van de structuur van de RSZ
- Bespreking van de financiering van de sociale zekerheid
- Bespreking van de berekening van de RSZ-bijdragen
- Overzicht van diverse verminderingen van sociale bijdragen
- Bespreking van het loon waarop de bijdragen worden berekend
- Overzicht van de verplichtingen van de werkgevers tegenover de RSZ en de sancties
- Bespreking van de ziekteverzekering –geneeskundige verzorging
- Bespreking van de ziekteverzekering – uitkeringsverzekering voor werknemers, arbeidsongeschiktheid en moederschap
- Bespreking van de werkloosheidsreglementering
- Bespreking van het SWT
- pensioenen en aanvullende pensioenen
- kinderbijslag
- arbeidsongevallen
- sociale bijstand
|
STUDIEMATERIAAL
|
Handboek Dirk Heylen, Ivan Verbeeck, Ludo Vermeulen en Ivo Verreyt, Valérie Vervliet (ed.) 2009 | ISBN 978-90-5095-961-2 | xx + 318 blz. | paperback Wetboek Sociaal recht voor studenten, F. Hendrickx, D. Pieters, V. Vervliet e.a., Kluwer.
- Diverse casussen : vonnissen en arresten, die de studenten terugvinden in de diverse sociaalrechtelijke tijdschriften
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges, waarbij naast de theorie ook praktijkvoorbeelden en -situaties worden besproken.
- Vraagstelling aan de studenten met mogelijkheid tot discussie en ook vraagstelling door de studenten maken deel uit van het hoorcollege
- Praktische casussen en oefeningen worden besproken tijdens het hoorcollege, met een praktische deelname van de studenten, die een situatie dienen te kaderen, analyseren en beoordelen/oplossencasussen worden aan de studenten voorgelegd, .
- Permanente mogelijkheid tot vraagstelling aan de docent, zowel tijdens de lesuren als nadien, ook per E-mail
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
|
|
|
|
- Schriftelijk examen van 2 uren op 15 punten. Het betreffen open vragen (theorie en praktijk).
|
|
|
|
).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Schriftelijk examen van 2 uren op 20 punten. Het betreffen open vragen (theorie en praktijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Frans: commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500010 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Leila Bernad |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel verrijkt de student zijn schriftelijke en mondelinge vaardigheden en leert zich vlot uitdrukken in communicatiesituaties typisch voor de beroepspraktijk. De student wordt ertoe aangezet om de actualiteit te volgen en teksten binnen zijn vakgebied te lezen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De verschillende criteria voor efficiënte communicatie begrijpen en toepassen (publieksgerichtheid, taalregister, doelgerichtheid, vormaspecten).
- Op een duidelijke en efficiënte manier een telefoongesprek voeren, in het bijzonder rond informeren, contacteren, vragen.
- Aan vergaderingen/discussies met verschillende sprekers deelnemen.
- Moeiteloos zijn/haar mening, gevoelens en ideeën over algemene en specifieke onderwerpen uiten.
- Verslagen kunnen opmaken van een gesprek met verschillende sprekers.
- Verschillende commerciële documenten (als flyers en folders) analyseren en zelf opstellen.
- Zelfstandig de nodige informatie over een specifiek onderwerp opzoeken en cijfer- en/of beeldmateriaal onder woorden brengen.
- Artikels en verslagen over een algemene, specifieke en/of vakgerichte thematiek begrijpen en analyseren.
- Een dossier van documenten (teksten, multimedia, video) samenstellen rond een thema dat aansluit bij de afstudeerrichting.
- De meeste radio- en tv-programma’s (documentaires, actualiteit, talkshow’s, film, etc.) begrijpen, samenvatten en becommentariëren (kritisch zijn eigen mening geven).
- De belangrijkste elementen uit gevonden materiaal halen, samenvatten, argumenteren en een persoonlijk standpunt daartegenover innemen.
- Bij de voorbereiding van een presentatie informatie koppelen aan softwarepakketten zoals Word en en deze integreren in Powerpoint.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Frans: alg. comm./1; Frans: bedrijfscomm./2;Frans: bedrijfscomm./3;Frans. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Frans: commerc. comm./1 MHR.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Frans: alg. comm./1; Frans: bedrijfscomm./2;Frans: bedrijfscomm./3;Frans.
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Frans: commerc. comm./1 MHR.'
|
|
Andere begincompetenties
|
Toepassingen ICT (softwarepakketten Word en Powerpoint)
|
LEERINHOUDEN
|
Algemene en economische woordenschat
Toegespaste grammatica: uitdrukken van een voorwaarde en een wijze/middel
Mondelinge en schriftelijke commerciële communicatie
Actualiteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Comme convenu, Werbrouck, Acco, ISBN 90 334 5394 0: voor gebruik tijdens de contacturen en zelfstudie
-
Grammaire 2000, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 50912: zelfstudie
-
Comme il faut, De Spiegeleer, Wolters Plantijn, ISBN 90 301 7567 2 (met CD-ROM): zelfstudie
-
Franstalige media (kranten, tijdschriften, radio, tv, internet): voor de zelfstandige uitwerking van de opdrachten van de permanente evaluatie en voor het examen
-
Aanvullend lesmateriaal + richtlijnen en afspraken m.b.t. de permanente evaluatie worden op de P-schijf geplaatst of tijdens de les bezorgd.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
80
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
-
Werkcolleges en oefeningen: inoefening van terminologie en zinsstructuren om te vergaderen, debatteren en discussiëren (via woordenschatoefeningen, luisteroefeningen en korte mondelinge oefeningen zowel in kleine groepjes als klassikaal)
-
De actualiteit volgen
-
Een presentatie voorbereiden en geven, voorbereiden van een evenement
-
Begeleiding: duidelijke uitleg bij opdrachten met gelegenheid om vragen te stellen, feedback bij klassikale (mondelinge) oefeningen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 70% | examen in de examenreeks | 30% |
- Permanente evaluatie (70%): 1) Debatteren. Er wordt rekening gehouden met vlotheid, inhoud, grammaticale correctheid en deelname. 2) Organiseren van een event.(uitnodiging, programma, onhaal) 3) Simulatie (situaties op de werkvloer)
- Mondeling examen (30%): Presentatie (cijfergegevens overbrengen) + vragen met betrekking tot het gekozen onderwerp en de leerstof.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 80% | examen in de examenreeks | 20% |
- Mondeling examen (80%) : 1) Vragen over de leerstof 2) Een tekst uit een tijdschrift lezen en de inhoud ervan presenteren. Er wordt rekening gehouden met de volledigheid, juist gebruik van de aangereikte formules/terminologie, grammaticale correctheid en presentatietechniek.
- De punten van de permanente evaluatie van de eerste zittijd worden overgenomen. (20%)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Engels : commerciële communicatie/2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500011 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Philippe Desmet |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
The course aims to develop some essential advanced business communication skills (in English)
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF12 Talenkennis, tekstverwerking, e-mail en internet zijn belangrijk. Zorgen voor het autonoom opstellen van correspondentie, het typen en/of uitwerken ervan.Toezien op de correcte en tijdige verzending en verspreiding van post en faxen, e-mail. Afhandelen van de correspondentie in het Nl, Fr, E, D of S.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF15 interne '||'&'||' externe contacten onderhouden in het NL en in min. 3 vreemde talen, huisstijl bewaren, zorgen voor correcte telefonische contacten en communicatie bij vergaderingen. Inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en kennis van externe vormgeving.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- The student can write professional business letters and e-mails.
- The student is familiar with vocabulary concerning sales, negotiations, recruitment, handling complaints, attending meetings, ...
- The student can read and summarize newspaper articles about business topics and current affairs.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscomm./3; Engels: algemene comm./1;Engels: bedrijfscomm./2;Engels. Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Engels: commerciële comm./1 MHR.' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Engels: bedrijfscomm./3; Engels: algemene comm./1;Engels: bedrijfscomm./2;Engels.
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven vr: Engels: commerciële comm./1 MHR.'
|
|
Andere begincompetenties
|
Entry level: intermediate
|
LEERINHOUDEN
|
Communication skills: attending and chairing meetings, negotiations
Commercial correspondence: order letters, invoicing, collection letters
|
STUDIEMATERIAAL
|
Eigen cursus via Universitas verdeeld.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
60
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Written examination: 30%
Oral examination: 70%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
-
Written examination: 30%
Oral examination: 70%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - Bedrijfsstage/3 & 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500012 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | gespecialiseerd | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 3-4 | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 27 | Totaal studietijd: | 702 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristin Meerts Nele Michels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De bedrijfsstage bestaat uit 2 onderdelen: een stage van 15 weken in het binnenland en een internationale bachelorproef van 1 week in Frankrijk.
De stage vormt de afsluiter van de opleiding Bachelor in het Office Management, leertraject Human Resources. De kennis en de vaardigheden verworven binnen de hogeschool en de stage gelopen tijdens het tweede jaar, vormen de basis van een geslaagde stageperiode. De student zoekt zelf een stageplaats in België op een dienst HR van een bedrijf. De student moet tijdens de stageperiode evolueren tot een professioneel zelfstandige office manager, aangepast aan het arbeidsritme, het teamwork en de inhoudelijke beroepseisen. De student werkt op zijn stageplaats zelfstandig aan een bedrijfsproject.
Als bachelorproef zal de student in groep gedurende één week een aantal bedrijven en een onderwijsinstelling van het hoger onderwijs bezoeken in een stad in Frankrijk. De student maakt een doorlichting van het bedrijf en een vergelijking met situaties in België.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF02 administratieve informatie kunnen verzamelen, uitwisselen en verwerken. Informatiedoorstroming efficiënt kunnen begeleiden. Creatief kunnen omgaan met taken rond informatieverwerking.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF04 innoverende bijdragen kunnen leveren bij de organisatorische aanpassingen en werkmethodes binnen het secretariaat.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF06 Communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken, op verschillende niveaus zowel interne als externe communicatie.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF14 Ondersteunende kennis : kennis van talen, notuleren, rapporteren, presentatietechnieken en audiovisuele media. Het coördineren van vergaderingen, logistiek ondersteunen en de besluitvorming opvolgen, conferenties voorbereiden of organiseren. In staat zijn brieven en wetenschappelijke publicaties te vertalen.
- OF16 Kennis van dossiersystemen, klasseermethoden en elektronische informatieverzameling. Nieuwe dossiers maken en verzamelen van de gegevens. Beheren van dossiers. Informatie verzamelen over congreslocaties en leveranciers. Checklists van taken met opvolging van taakverdeling en deadlines. Prijsberekeningen en prognoses maken.
- OF17 Inzicht in de communicatiesituatie van de klant en kennis van gesprekstechnieken. Onthaal van klanten/bezoekers. Klantvriendelijk staat hier centraal. Aandacht voor multiculturele communicatie, onderhandelingstechnieken en interpersonalskill. Kan actief luisteren en beheerst de kunst van groepsdynamica.
- OF18 Kennis van de verschillende mogelijkheden bij dossierbeheer en archivering van elektronische hulpmiddelen bij archivering. Hij/zij zorgt voor de postbehandeling, archivering en dossierbeheer. Hij/zij kan stukken in archief/bibliotheek opzoeken en archief/documentatie/bibliotheek beheren.
- OF19 Inzicht en kennis van boekhouding, relevante software voor statistische verwerking, soc. zekerheid. Registreren commerciële afdelings- en bedrijfsresultaten en personeelsgegevens, verwerking en opvolging. Financiële administratie: opvolgen van secretariaatsbudget, factureren.
- OF20 Organiseert efficiënt een secretariaat en heeft inzicht in planning. De werkindeling op het secretariaat bepalen en coördineren, adviseren bij invoering van nieuwe procedures, medewerkers. Regelen de aankoop van kantoorapparatuur en -benodigdheden. De verantwoordelijkheid dragen voor de dagelijkse gang van zaken op het secretariaat.
- OF21 Leidinggevende bevoegdheid op het niveau van het secretariaat. Coördineren van activiteiten zoals wetenschappelijke bijeenkomsten, congressen, training, workshops enz. Inhoudelijke uitwerking van een event/congres en de praktische uitwerking. Organisatorisch-administratieve taken uitvoeren, delegeren, opvolgen.
- OF22 Hij/zij leeft strikt het beroepsgeheim na.
- OF23 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF24 Hij/zij is stipt, correct en zorgvuldig bij het werk, kan efficiënt opdrachten organiseren en systematisch uitvoeren, kan foutloos verslagen en brieven uittypen via PC. Hij/zij kan gegevens betrouwbaar registreren en coderen, controleert data in de agenda.
- OF26 Efficiënt opdrachten uitvoeren binnen een bepaalde tijd en bepaald budget, doelgericht werken om een optimaal resultaat te bekomen, zorgen voor ogenblikkelijke plausibiliteitscontroles bij invoer van gegevens, problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan, feedback geven naar collega's.
- OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF29 Hij/zij toont respect voor bestaande regels en normen, is oprecht wanneer er fouten werden begaan en probeert ze zo vlug mogelijk te herstellen.
- OF30 Hij/zij weet op welke vlakken zelf beslissingen kunnen en moeten genomen worden, helpt spontaan bij dringend werk, formuleert suggesties om problemen op te lossen, herinnert de verantwoordelijke eraan binnen welke timing taken moeten afgehandeld zijn.
- OF31 Hij/zij is zich bewust van de eigen verantwoordelijkheden, evalueert eigen handelen en denkt kritisch. Laat afspraken door alle partijen respecteren.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
- OF33 Hij/zij geeft voorrang aan dringende zaken, kan het belangrijke van het onbelangrijke onderscheiden, kan taken op een logische wijze delegeren, heeft een planmatig denkvermogen en is toekomstgericht.
- OF34 Hij/zij is in staat zich aan te passen aan gewijzigde werkzaamheden op technisch, sociaal en wetenschappelijk gebied, staat open voor vernieuwing, maakt ondanks grote tijdsdruk tijd voor sociaal contact.
- OF35 Hij/zij kan correct vragen en wensen van klanten/patiënten inschatten en daarop inspelen, heeft de vaardigheid om zich in moeilijke situaties uit de slag te trekken.
- OF36 Hij/zij verstrekt informatie naar klanten/patiënten en werkgever, onthaalt bezoekers op een aangename wijze en bezit de nodige communicatievaardigheden.
- OF37 Hij/zij blijft hoffelijk onder alle omstandigheden en pakt problemen met geduld aan. Het op een juiste manier kunnen omgaan met stress.
- OF38 Hij/zij stelt bij het begin van de dag een voorlopige volgorde op van taken die binnen een bepaalde tijd moeten opgevolgd worden, heeft een goed overzicht waardoor ze flexibel kan reageren op onvoorziene omstandigheden.
- OF39 Hij/zij is zich bewust van haar eigen verantwoordelijkheid en de gevolgen van haar handelen, komt zelfzeker over, kent zijn/haar positie binnen de organisatie.
- OF40 Hij/zij kan objectief de juiste beslissingen nemen bij het uitvoeren of doorverwijzen van taken.
- OF41 Hij/zij weet van dringende taken wat prioritair is en neemt gepaste beslissingen ten aanzien van noodsituaties.
- OF42 Hij/zij kan adviseren met betrekking tot technieken en apparatuur, is bereid extra opdrachten uit te voeren, neemt deel aan vormende activiteiten en helpt spontaan bij dringend werk en moeilijkheden.
- OF43 Hij/zij past taalgebruik en houding steeds aan het niveau van de gesprekspartner aan, kan zich relativeren en kan op de juiste manier optreden om een specifieke situatie tot een goed einde te brengen.
- OF44 Hij/zij heeft kennis van omgangsvormen binnen de cultuur van bepaalde sectoren en binnen een internationale omgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Je plant en beheerst efficiënt het time-management.
- Je handelt correspondentie correct af.
- Je organiseert op efficiënte wijze een secretariaat.
- Je verzamelt en verwerkt informatie correct.
- Je communiceert correct mondeling en schriftelijk.
- Je organiseert in groep een reis van 5 dagen naar Frankrijk binnen een vooropgesteld budget.
- Je organiseert in groep een aantal bedrijfsbezoeken aan bedrijven met een verschillend karakter.
- Je organiseert in groep een bezoek aan een instelling van het type hoger onderwijs, waar ook een vergelijkbare opleiding met bachelor in het officemanagement wordt aangeboden.
- Je organiseert een culturele activiteit in het buitenland.
- Je gebruikt je talenkennis zowel schriftelijk als mondeling door zelf alle contacten te leggen.
- Je organiseert alle stage-activiteiten binnen welbepaalde deadlines.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket deel 1 en voltijds modelpakket MA deel 2 en ook inschrijven voor alle andere vakken van modelpakket deel 3 MHR.
|
|
Andere begincompetenties
|
Competenties verworven tijdens het eerste en het tweede jaar.
|
LEERINHOUDEN
|
Leerinhouden van de 10 voorgaande modules worden verwerkt in een veelzijdig takenpakket. De student moet zelfstandig een stageplaats vastleggen. Hij/zij moet op het werkterrein evolueren tot volwaardige arbeidskracht aangepast aan de beroepseisen, het arbeidsritme en het teamwork. Hij/zij moet autonoom kunnen werken aan een bedrijfsproject. Hij moet in groep een internationale stageweek kunnen organiseren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handleiding stage op e-campus
- Richtlijnen stage op e-campus
- Toelichting portfolio op e-campus
- Just-in-time informatie op e-campus
- Richtlijnen internationale bachelorproef op e-campus
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
90
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Oriënterend hoorcollege: stagelessen
- Groepsintervisies
- Ervaringsleren: praktijk in het werkveld
- Monitoraat
- Individuele begeleiding tijdens spreekuur en via e-mail
- Bijsturing aan de hand van tussentijdse evaluatieformulieren en terugkommomenten.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 100% |
Tijdig en volgens afspraken vinden van een stageplaats.
Tijdig, in groep en volgens afspraken organiseren van internationale week.
Evaluatie door de stageplaats aan de hand van tussentijdse evaluatieformulieren en een eindevaluatie.
Evaluatie door de stagebegeleider van de school.
Evaluatiecriteria: aanwezigheid tijdens de vergaderingen, naleven van afspraken, scores op de tussentijdse evaluaties, feedback en evaluatiegesprek met stagementor op de stageplaats naar aanleiding van de stagepretaties, constructieve omgang met alle werkpartners en de beoordeling van de rapportering.
Criteria bij de portfolio: structuur (logisch en consequent), inhoudelijke rijkdom (correct, diepgaand, geargumenteerd), kritische zin, vlotheid, volledigheid.
Verdeling: De stageplaats beoordeelt de verworven competenties en het bedrijfsproject (40%); de school beoordeelt de portfolio, de voorstelling van het bedrijfsproject en het stageproces. (40%)
Evaluatie van de internationale stageweek (20%): het stageteam beoordeelt de organisatie van de bezoeken, de presentatie, de verslaggeving, het taalgebruik, de persoonlijke evaluatie, de budgettering.
Indien niet kan deelgenomen worden aan de internationale week wordt voorzien in een individuele vervangende taak.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Voor de stage is geen herkansing mogelijk.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 06/03/2013
|
| |
Management assistant - Human Resources - HRM (deel 1) /1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500013 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 1 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 4 | Totaal studietijd: | 104 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ludo Verstraete |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Schould we do away with HR?
I must agree that there is good reason for HR's Beleaguered situation. It is often ineffective, incompetent and costly.
But the truth is, HR has never been more necessary! The competitive forces that managers and organisations face today, and will continue to confront in het future, demand organisational and human excellence
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF05 Leiding kunnen geven binnen een secretariaat en deeltaken kunnen delegeren. Beperkte management taken aankunnen. Bij afwezigheid van de manager lopende zaken kunnen opvolgen.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF08 Teamgericht kunnen werken.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
- OF11 Een brede interesse en openheid hebben naar andere culturen, kennis hebben van de actualiteit, de politiek alsook van het maatschappelijke en economische gebeuren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF13 Inzicht in werkorganisatie, planning en kennis van softwarepakketten is evident. Eigen agendabeheer en dat van anderen, planning en acties van de manager bewaken, planning van afspraken met klanten en externe commerciële contacten. Efficiënt gegevens zoeken en beheer van gegevenstabellen.
- OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
The student is aware of the importance of a solid HRM policy to improve the performance of staffmembers as well as the functioning of the organisation.
The student knows how and is able to manage, to organise, to lead, members of an organiosation from differenf positions: staffmember, sectionmanager and HR manager.
The student has insight in the main subdivions of personelmanagement and their coherence.
The student can develop a critical view concerning points of view, theories and models in HRM
|
|
MEERWAARDE ONDERWIJSTAAL
Meerwaarde voor de studenten.
Het aanleren van taalcompetenties buiten de grenzen van een taalvak.
Het opleidingsonderdeel heeft in de dagdagelijkse praktijk een gangbaar vakjargon in de Engelse taal.
Het onderwerp van dit opleidingsonderdeel leent zich ertoe. De voertaal van het onderwerp van dit opleidingsonderdeel binnen de internationale handel en binnen de Europese unie is het Engels, bijgevolg ligt het voor de hand dat dit opleidingsonderdeel in het Engels aangebracht wordt.
De meest gerenommeerde naslagwerken die het onderwerp van dit opleidingsonderdeel beschrijven worden uitgeschreven in het Engels
Functionaliteit van de opleiding.
Internationalisering at home levende anderstalige omgeving.
Een Engelstalig leertraject organiseren waar uitwisselingsstudenten aan kunnen participeren.
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
General insight in the functioning of an organisation and the primary expectations of people in their functioning as staffmenbers.
The student can independently proces information to solve complex problems.
He/she has the cognitive skills to make conclusions out of apparent not related information.
The student has sufficient communicative and interpersonal skills.
|
LEERINHOUDEN
|
- History of personnelmanagement and evolution to actual HRM :- First generation organization:productivity; Second generation organization: market;- Third generation organization : Bits.
- Additional value of HRM.
- Personnelconcept and - planning.
- Competencemanagement :What is competencemanagement? A few definitions/ Why competencemanagement?/What's its additional value?/measuring competence/Developing competence/ Rewarding of competence.
- Changemanagement : Man as pivotal point the change proces/change processes in groups and organizations.
- Additional topics (such as): Recruitement Selection; Reception and introduction. / Coaching and Functioning talks. / Situational leadership. / Dealing with employers' organizations and trade unions.
|
STUDIEMATERIAAL
|
the students recieve a coursbook with a selection of articls an basic information for the lessons and discussions. They take personal notes. They work individual on a additional topic concerning HR aspects.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
80
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
They work individual on a theme, prepare a paper
students participation is of overriding importance
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 35% | examen in de examenreeks | 65% |
13 points on the written exam (two hours) based on the course book and the additional discussion. Open questions.
7 points on a personal paper
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Written exam (two hours) on 20 points. Open questions
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 01/10/2012
|
| |
Management assistant - Human Resources - HRM (deel 2) /2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Human Resources | Code: | 1190500015 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 3 - Module 2 | Contacturen: | 28 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Bart Roels |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit
onderdeel bouwt verder op het algemene kader dat in HRM deel 1 aan de studenten
aangereikt werd. Diverse thema’s uit het Human Resource Management en het
arbeidsrecht worden uitgewerkt via colleges, gastsprekers, studiebezoeken en zelfstudie. Tevens
wordt gewerkt aan vaardigheden om informatie over HRM en arbeidsrecht op te
zoeken, te begrijpen en te hanteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- OF01 op zelfstandig wijze een administratieve unit vlot laten functioneren, waarbij alle taken precies en efficiënt worden uitgevoerd.
- OF03 Vermogen tot kritische reflectie en projectmatig werken.
- OF07 Binnen een snel evoluerende werksituatie bereid zijn zich aan te passen via life-long learning.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- OF09 Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig kunnen definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën.
- OF10 Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- OF23 Hij/zij is in staat zelfstandig opdrachten te organiseren en systematisch uit te voeren, problemen op te sporen en daaruit een probleemstelling te formuleren, de goede gang van zaken te behartigen in afwezigheid van het diensthoofd.
- OF27 Hij/zij heeft aandacht voor nieuwe tendensen en is bereid om bij te scholen, beseft de noodzaak tot levenslang leren, kan opmerkingen aanvaarden en leert uit eigen fouten.
- OF28 Hij/zij merkt problemen op en probeert er een oplossing voor te vinden, werkt zelfstandig en neemt verantwoordelijkheid.
- OF32 Hij/zij heeft een houding om het eigen handelen en denken en dat van anderen kritisch te evalueren en is bereid en in staat daarover met de betrokkenen te communiceren.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: HRM (deel 1) /1.
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Thema’s
uit het HRM en het arbeidsrecht worden uitgediept. Hierbij wordt ingespeeld op
de actuele trends en uitdagingen. De aanpak geeft inzicht en vaardigheden om als administratief expert zelfstandig binnen het HR gebeuren te
functioneren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus HRM deel 2, Universitas Praktisch sociaal recht, De Boeck
Wegwijzer Sociale Wetgeving, Algemeen
Christelijk Vakverbond
Brochures Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en
Sociaal Overleg (FOD-WASO)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
15
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
15
|
%
|
Verdere toelichting:
De student
werkt een HR-dossier uit waarbij aan de hand van een case zowel HR-aspecten als
arbeidsrechtelijke aspecten van een concreet flexibiliteitsinstrument belicht
worden. Tevens wordt een stappenplan voor de invoering opgesteld.
Personeelsflexibiliteit
is één van de managementtools waarmee operationele en bijgevolg financiële performantie kan
nagestreefd worden. Vanuit het organisatieperspectief zijn er vier
flexibiliteitsvormen die de inzetbaarheid van het personeel verhogen:
numerieke, functionele, temporele en contractuele flexibiliteit. Het HR-dossier wordt voorgesteld tijdens een
presentatie. De presentaties behoren tot de leerstof.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | evaluatie | 50% | examen in de examenreeks | 50% |
Op het
einde van de lessen levert de student zijn dossier in en geeft hij een
presentatie (10 punten). Mondeling examen over de leerstof (10 punten).
Eén vraag over HRM en één vraag over arbeidsrecht.Wegwijzer Sociale Wetgeving mag gebruikt worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | examen in de examenreeks | 100% |
Mondeling examen over de leerstof op 20 punten. Eén vraag over HRM en één vraag over arbeidsrecht. Wegwijzer
sociale Wetgeving mag gebruikt worden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 03/12/2012
|
| |
|
|
|
|