|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4170900006 | Biologie - vakdidactiek 3 | 5 |
4170900007 | Biologie - vakdidactiek 4 | 5 |
4170900009 | Groeiportfolio - stage Biologie 2 | 6 |
4171100039 | Psychopedagogische vaardigheden 2 | 3 |
4171100056 | Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 2 | 11 |
4171100057 | Agogische vaardigheden 2 | 3 |
4171100058 | Algemene didactiek 2 | 6 |
4171100059 | Blik op de wereld 2 | 3 |
4171100064 | Integraal leren IO 1 | 3 |
4171100065 | Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 2 | 3 |
4170900018 | Verzorging - vakdidactiek 2 | 6 |
4170900017 | Voeding - vakdidactiek 2 | 6 |
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Biologie - vakdidactiek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4170900006 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 42 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jelle Mollenvanger |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan werken met een flora en een plant determineren
- besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
- tracht zich de nodige vaardigheden eigen te maken om in het secundair onderwijs de lessen biologie te geven door middel van lessen, practica, uitstappen, e.d.
- kan een determinatietabel gebruiken voor het bepalen van bepaalde groepen levende wezens zoals sprinkhanen
- zal persoonlijke ervaringen beleven in de natuur om die dan later in de lessen biologie op een gepaste wijze te kunnen inlassen
- heeft inzicht in materie en energievormen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Biologie - vakdid 1, Biologie - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- determinatie met een flora
- excursie naar een natuurreservaat voor plantendeterminatie
- excursie naar Viroinval voor het vangen en determineren van sprinkhanen
- excursie naar een park voor het verzamelen van boombladeren
- aanleggen van een mini-herbarium
- classificatiesystemen
- het rijk van de planten
- het rijk van de dieren
- het rijk van de schimmels
- de groep van de protisten
- bacteria en archaea
- interacties tussen verschillende soorten
- micro-organismen in relatie tot de mens
- interactie tussen soortgenoten en gedrag
- celtransport
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboeken BIOgenie 4.2 (leerboek en werkboek) (2009)
- Cursus celtransport
- flora
- anatomische modellen, skelet mens, schedels zoogdieren
- levende planten, protisten en schimmels
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
70
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies
- excursies
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
- Schriftelijk examen (80%)
- Taken moeten op de gestelde deadline ingeleverd worden. Te laat inleveren resulteert in een 0.
- Deelname aan de hoor- en werkcolleges: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module.
- Deelname aan de praktijksessies en de excursies: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module. Een doktersattest is verplicht na afwezigheid.
- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
- Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie worden niet overgedragen naar de 2de zittijd).
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 02/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Biologie - vakdidactiek 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4170900007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 32 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jelle Mollenvanger |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan goed samenwerken tijdens de projectweek
- besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
- heeft kennis van de verschillende stelsels in het menselijk lichaam en meer in het bijzonder de verwerking van prikkels door de zintuigen.
- heeft kennis van de relaties tussen organismen en hun milieu
- heeft inzicht in de ecologie van de aarde
- beleeft persoonlijke ervaringen in de natuur en kan deze dan later gebruiken om lessen biologie te illustreren
- heeft kennis van de systematiek en taxonomie van amfibieën en voorjaarsflora.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Biologie - vakdid 1, Biologie - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Lichtreceptoren
- geluidsreceptoren
- zwaartekrachtreceptoren
- reukreceptoren
- smaakreceptoren
- gevoelsreceptoren
- beweging als reactie op prikkels
- klierafscheiding als reactie op prikkels
- zenuwstelsel
- hormonaal stelsel
- drug- en dopinggebruik
- inheemse flora en herpetofauna
|
STUDIEMATERIAAL
|
- biogenie 3.2 (leerboek en werkboek)
- biogenie biotoopboek
- microscoop
- microscopische preparaten
- dode en levende dieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
60
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies
- excursies
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursies (10%)
- Deelname, activiteit en verslag van de projectweken (10%)
- Schriftelijk examen (80%)
- Taken moeten op de gestelde deadline ingeleverd worden. Te laat inleveren resulteert in een 0.
- Deelname aan de hoor- en werkcolleges: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module.
- Deelname aan de projectweken, praktijksessies en de excursies: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module. Een doktersattest is verplicht na afwezigheid.
- Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
- Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- schriftelijk (de punten van de praktijksessies en excursies worden niet overgedragen naar de 2de zittijd)
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 22/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Groeiportfolio - stage Biologie 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4170900009 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 34 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Biologie - vakdid 1, Biologie - vakdid 2 , Groeiportfolio - stage Bio 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen minor en algemene vakken van het tweede jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
stage telt mee voor 90% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
er is geen herkansing mogelijk, noch voor stage, noch voor groeiportfolio
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Psychopedagogische vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100039 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- ik (k)en mijn ikken
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
29
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100056 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 68 | Aantal studiepunten: | 11 | Totaal studietijd: | 286 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk de student werkt aan verbeterpunten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage VV 1, Verzorging - vakdid 1, Voeding - vakdid 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen handboeken en cursussen vakliteratuur observatieopdrachten leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
13
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel groeiportfolio
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
de stage telt mee voor 90% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
er is geen herkansing mogelijk noch voor stage, noch voor groeiportfolio
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Agogische vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100057 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren. 2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas. 3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek. 4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen
5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander
bereidheid om interactief te participeren
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen
bereidheid tot kritische ingesteldheid
bereidheid tot samenwerking
|
LEERINHOUDEN
|
- Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
- Interactieroos van Leary.
- Omgaan met pesten.
- Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
- Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
(voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
- Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
- persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
- 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
- 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Algemene didactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Algemene didactiek:
In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Je krijgt meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-geöriënteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding - een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding op het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in het secundair onderwijs in Vlaanderen.
Digitale didactiek:
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en en ingeoefend
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Algemene didactiek:
De studenten kunnen:
- vakgebonden en vakoverschijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren.
- een krachtige leeromgeving ontwerpen.
- leerervaringen structureren
- een degelijke evaluatie uitwerken
- eindtermen realiseren in de eigen lespraktijk
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
Digitale didactiek:
- Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
- Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
- Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
- Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.
- Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
- Produceert een didactisch filmpje.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Om in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je de credits verworven hebben van het opleidingsonderdeel 'algemene didactiek 1' en 'digitale didactiek 1'
|
LEERINHOUDEN
|
Algemene didactiek:
- Eindtermen en vakoverschijdende eindtermen.
- Bijzondere werkvormen
- Bijzondere evaluatievormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het ervaringsgericht onderwijs
- Leerprincipes
- product- en procesgerichte onderwijsvormen
Digitale didactiek:
SmartBoard.
Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan bord zelf aan bod. je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.
Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdoelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.
HotPotatoes
Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.
Productie didactisch filmmateriaal
Je maakt kennis met de productiestadia van filmmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgdiept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren tot een volwaardig didactisch filmpje.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Algemene didactiek:
Cursus algemene didactiek 2LO deel 1 & 2, Hans Ihmsen
Gerichte literatuur
Digitale didactiek:
- SMART Board handleiding.pdf, 2006.
- FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.
- Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
92
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Algemene didactiek:
Individuele opdracht (40%). Het niet respeteren van de eerste deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een halvering van de punten voor deze opdracht. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een score van 0 op de opdracht.
Schriftelijk examen in juni (60%). Gesloten boek.
Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examenperiode van december.
Actieve deelname aan de 'projectweek algemene vakken 2LO' is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.
Digitale didactiek:
- Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
- Deel HotPotatoes: taak opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)
- Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld (33%)
Totaal algemene didactiek 2LO:
Voor het volledige opleidingsonderdeel algemene didactiek 2LO worden de resultaten van algemene didactiek en digitale didactiek mathematisch opgeteld waarbij het resultaat van algemene didactiek meetelt voor 70% van het geheel en het resultaat van digitale didactiek meetelt voor 30% van het geheel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Algemene didactiek:
Opdracht (40%): Op basis van de feedback op de opdracht die door het jaar werd gemaakt wordt er een herwerkte versie uitgewerkt.
Schriftelijk examen (60%). Gesloten boek.
Er is geen overdracht van punten mogelijk naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
Digitale didactiek:
- Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
- Deel HotPotatoes: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)
- Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal (33%)
Opmerking:
Studenten die 'Algemene didactiek 2' in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel 'Algemene didactiek' als 'digitale didactiek' volledig terug op.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Blik op de wereld 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100059 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van kritische vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als antwoord kan dienen op een actuele uitdaging in de grootstedelijke, multiculturele, context.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vernieuwingsgerichtheid:
Alternatieven voor maatschappelijke uitdagingen in de grootstedelijke, multiculturele context kunnen benoemen en verdedigen.
Kritische gerichtheid
:
- Jezelf in vraag kunnen stellen
-
De andere in vraag kunnen stellen
-
De informatie in vraag kunnen stellen. Vanuit verschillende perspectieven, gevonden informatie in vraag kunnen stellen.
- Doelbewust op zoek gaan naar tegenstrijdige visies
- Op genuanceerde wijze reflecteren over 'vanzelfsprekendheden'
Samenwerkingsvaardigheden
- Goed kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling
- Feedback kunnen geven en ontvangen
-
De eigen mening goed kunnen beargumenteren
- Constructief kunnen discussiëren en vergaderen
Creativiteit
- Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen vormgeven.
- Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen voorbrengen.
- Originele speech met onverwachte wendingen, creatieve taal, verrassende conclusies kunnen ontwerpen en voorbrengen
- Een passende, originele PowerPoint kunnen maken
- Een artistieke vertaling kunnen maken van een actueel thema
Informatieverwerkingsvaardigheden
- Een ruimer perspectief vanuit verschillende perspectieven een invulling kunnen geven.
- Zoeken naar diepgang bij het creëeren van een onderbouwde visie
- Synthetiseren van het onderzoek in een product, namelijk een speech en een artistiek product
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Tendensen in de maatschappij
- Kenmerken van een goede speech
- Intervisievaardigheden
- Opzoeken van informatie en informatiebeheer
|
STUDIEMATERIAAL
|
Hand-outs bij de contactmomenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De schriftelijke voorbereiding: 33%
- Individueel (17%): 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplages van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving.
- Groep (16%): Groepsstudie van het thema met vermelding van wie bepaalde informatie aandroeg. Argumentatie van het kunstwerk.
Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.
Artistiek werk: 17%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De Schriftelijke voorbereiding: 33%: 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplagen van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving. Studie van het thema. Argumentatie van het kunstwerk.
Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.
Artistiek werk: 17%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Integraal leren IO 1 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100064 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 10 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De studenten leren welke vernieuwingen er worden doorgevoerd binnen de studierichtingen voeding verzorging en sociale en technische wetenschappen. Tijdens het project ken wijn wijs bestuderen de studenten via competentie gericht onderwijs de basisprincipes over wijn.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan werken met de vernieuwde leerplannen uit het VVKSO.
- kent de verschillende competenties / componenten uit de studierichtingen. - zet zich in om de opdrachten uit de IO ken wijn wijs tot een goed einde te brengen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
De student kan:
- werken met de competenties, de leerlijnen en het doelenboek.
- een opdracht binnen een integrale opdracht uitwerken. - werken met de cavianormen. - een functioneel of decoratief werkstuk maken met als thema wijn. - wijn degusteren. - koken met wijn.
De student kent: - het vinificatie procedé voor het maken van witte wijn. - het vinificatie procedé voor het maken van rozé wijn. - het vinificatie procedé voor het maken van rode wijn. - de soorten druiven gebruikt voor wijn. - de methode voor het maken van schuimwijn. - het verschil tussen champagne en schuimwijn. - het verschil tussen malolactaatgisting en alcoholische gisting. - de verschillende wijnstreken in Frankrijk en Duitsland. - de wijnetiketten. - het klimaat van wijnstreken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus integraal leren IO Ken wijn wijs!
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Toets cursus integraal leren 15%
Project ken wijn wijs 85%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen tweede zit mogelijk.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4171100065 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit is toegepaste wetenschappen en bouwt verder op de cursus van het eerste jaar
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan deze inhouden en onderwerpen begrijpen en reproduceren en kan vakliteratuur begrijpen.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetenschappelijke ondersteuning VV 1
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Module 3 detergenten: vuil, emulgerend vermogen, schuim, oplossend vermogen micellen, samenstelling detergent, alle additieven aan detergenten
additieven: verschil met contaminanten, bederf en kwaliteitsachteruitgang, conserveermethoden, bewaarmiddelen, zoetmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, emolgeermiddelen, geleer- en stabiliseermiddelen,
Module 4: Biochemie van de voeding
Processen en technieken:
eigenschappen van voedingsmiddelen
eiwitten, vetten, sacchariden,
Maillard reactie, processen bij deeg, bij groenten en fruit en bij vlees.
Vitaminen, enzymen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Boek receptenleer uit de voedingslessen en eigen cursussen lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
Deze leerstof wordt aangebracht tijdens de les zoals je ze ook moet kennen voor het examen. De lessen zijn essentieel om te kunnen slagen voor dit vak. Studenten die de lessen niet kunnen bijwonen, werken zelf bij en mogen altijd uitleg komen vragen.
Nadat alle leerstof gezien is, worden er discussiegroepen gevormd om de leerstof te vediepen. Dit helpt om inzicht te krijgen in de materie.
Dit is een jaarvak: alles wordt dus samengeteld
Je moet er in het totaal geslaagd zijn voor detergenten, addidtieven en biochemie van de voeding
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Module 3 in december: detergenten en het eerste deel van biochemie van de voeding nl het onderdeel additieven ( informeer je tot hoever je dit boek moet kennen) 2 u examen schriftelijk.
Je krijgt hier tussentijds een punt van, dit is een voorlopig punt.
Module 4 in juli: biochemie van de voeding 2 u examen schriftelijk
De punten van module 3 en module 4 worden samengeteld en geven het eindpunt.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Indien niet geslaagd in het totaal moeten alle onderdelen zowel van module 3 als module 4 worden herdaan
examentijd 4 u
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Verzorging - vakdidactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4170900018 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie verzorging
Vakdidactiek verzorging
Praktijk verzorging
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student:
- kent de rechten en plichten van jongeren
- kan omgaan met de verschillende vormen van diversiteit in de samenleving.
- kan alle componenten van een verzorgde feesttafel uitwerken en zorgt voor een verzorgd voorkomen.
- kent de basisprincipes uit de EHBO.
- kan werken met de basisprincipes uit de EHBO in de praktijk.
- kan werken met de leerplannen verzorging 2de graad.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Verzorging - vakdid 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Theorie:
- sociale wetenschappen: rechten en plichten van jongeren
- sociale wetenschappen: identiteit en diversiteit
- EHBO: basisprincipes
- EHBO: pleisters en verbanden
- EHBO: reanimeren
- EHBO: bloedingen
- EHBO: huidwonden, brandwonden, zonnebrand
- EHBO: steken en beten
- EHBO: hoofd, borst, buik, rug en ledematen
Vakdidactiek:
- leerplannen
- werkfiches
- wandplaat
Praktijk:
- tafelzorg
- textielzorg
- groothuishouding
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus verzorging 2VO Jan Lodewijks
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
permantente evaluatie 40%:
Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit.werken tijdens de les: 20%
vakdidactiek: 20%
examen 60%
praktijkexamen 30% (samen met het praktijkexamen voeding)
theorie examen: 30%
* Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.
Om te slagen voor het vak verzorging moet je voor alle onderdelen meer dan de helft van de punten halen.
Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 30% |
Enkel het theorie examen kan hernomen worden.
De punten van de andere onderdelen blijven behouden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Biologie - Voeding - vakdidactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Voeding-verzorging/Biologie | Code: | 4170900017 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 48 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Annemie Seghers Jan Lodewijks |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Menu en receptenleer.
Kooktechnieken en kennis van klasieke recepturen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
- Juist gebruik van materieel en technieken. Inzicht in receptuur.
- Zelfstandig kunnen werken.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Voeding - vakdid 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Info op P-schijf
-
Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
-
J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
- Leerplannen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-Voorbereiding, oefeningen en werk tijdens de les 30% -Vakdidactiek 10%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
-
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
- Theoretisch werk kan hernomen worden
- Punten voor permanente evaluatie en practisch examen blijven behouden.
-
Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
|
|
|
|