|
|
|
|
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding |
|
|
|
cataloognr | benaming | studiepunten |
4170300015 | Vakdidactiek Mode 2 | 3 |
4170300017 | Groeiportfolio - stage Mode 2 | 11 |
4170300020 | Project modeverkoop | 3 |
4170300021 | Wetenschappelijke ondersteuning Mode 2 | 3 |
4171100039 | Psychopedagogische vaardigheden 2 | 3 |
4171100052 | Techniek - vakdidactiek 3 | 5 |
4171100053 | Techniek - vakdidactiek 4 | 5 |
4171100054 | Groeiportfolio - stage Techniek 2 | 6 |
4171100057 | Agogische vaardigheden 2 | 3 |
4171100058 | Algemene didactiek 2 | 6 |
4171100059 | Blik op de wereld 2 | 3 |
4170100005 | Creatie 2 | 3 |
4170100007 | Realisatie 2 | 3 |
4170100006 | Vormgeving 2 | 3 |
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Vakdidactiek Mode 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170300015 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus bereidt je voor op het lesgeven in de tweede graad van het secundair onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-de student moet een evaluatie kunnen opstellen voor de verschillende onderdelen van het vak: mode
(creatie, vormgeving, praktijk)
-de leerling moet actieve werkvormen kunnen integreren in de eigen lessen
-de student moet een jaarplanning kunnen opstellen
-verzamelen van goede bronnen
-organiseren van een studieuitstap
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Vakdidactiek Mode 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
-opstellen van evaluaties voor creatie,vormgeving,praktijk
-realiseren van project ivm actieve werkvormen
-jaarplanning opmaken
-verzamelen van goede bronnen
-organiseren van een studieuitstap
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
PE :
de verschillende opdrachten worden geëvalueerd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
de opdrachten kunnen opnieuw ingediend worden
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Mode 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170300017 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 68 | Aantal studiepunten: | 11 | Totaal studietijd: | 286 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage Mode 1, Mode module 1, Mode module 2.
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel groeiportfolio
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
de groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
de stage telt mee voor 90% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
er is geen herkansing mogelijk voor stage, noch voor de groeiportfolio
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Project modeverkoop |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170300020 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 0 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Duyck |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In voorbereiding van het lesgeven in BSO mode - verkoop lopen de studenten zelf stage in de verkoop
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-de verkoop kunnen bespreken in al zijn verschillende facetten.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
geen
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
de winkel in alle facetten :
-interieur
-exterieur
-taken van de verkoopster
-klanten
-visual merchadising
-etaleren
-kassa
-derving
-....
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus en stagevademecum
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-evaluatie van de stage en het stageverslag
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-het stageverslag kan herwerkt worden.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Wetenschappelijke ondersteuning Mode 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170300021 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 18 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
kunst- en kostuumgeschiedenis doorheen de eeuwen - VCG
synthetische vezels, de spinmethoden en de veredelingstechnieken - DRI
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
bestuderen ahv van voorbeelden uit bouw-beeldhouw- en schilderkunst de kunst doorheen de eeuwen. ahv tekeningen het kostuum doorheen de eeuwen bestuderen. - VCG
student bestudeert de halfsynthetische en synthetische vezels, de spinmethoden en de veredelingstechnieken - DRI
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetensch ondersteuning Mode 1
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
kunst - en kostuumgeschiedenis doorheen de eeuwen - VCG
grondstoftechnologie - DRI
de cursus polymeren uit het eerste jaar wordt verdergezet :
-synthetische: polyetheen, polyvinylchloirde, modacryl, polyacryl, polyfluorverbindingen, polyamide,polyurethaan, polyester
- verschillende spinmethoden
- veredelingstechnieken: zoals krimpvrij, kreukvrij enz..
- nanotechnologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus : kunst- en kostuumgeschiedenis
cursus: deel 2 polymeren: synthetische vezels en veredelingstechnieken
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
23
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
kunst- en kostuumgeschiedenis - VCG - 1ste semster - 2u 50%
grondstoftechnologie - DRI - 2de semester - 2u 50%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De 2 delen moeten helemaal herdaan worden:
kunst- en kostuumgeschiedenis - VCG - 1ste semester - 2u 50%
grondstoftechnologie - DRI - 2de semester - 2u 50%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Psychopedagogische vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100039 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 22 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- ik (k)en mijn ikken
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
29
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoorcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100052 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 1 | Contacturen: | 42 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze cursus is uitgewerkt als een project. De studenten maken een reis door het verleden wat betreft de bewoning en zoeken waar op de aarde welke vorm van bewoning voorkomt. In Antwerpen zoeken ze gebouwen met de overeenkomstige stijlen en bekijken welke belangrijke personen er in deze periode in Antwerpen woonden. In hoofdstuk 2 gaan we fictief een grond aankopen, daarvoor gaan we een openbare verkoop bijwonen en krijgen uitleg van de notaris. Om ons huis te bouwen moet er een lening aangegaan worden en architect en aannemer moeten gecontacteerd worden. Zijn al onze wettelijke aanvragen in orde? Hoe zit het met nutsvoorzieningen? Verwarming en isolatie? Welke rechten en plichten heb je als huurder?
Projectweek:
de bezoeken, seminaries en werkateliers sluiten aan bij de leerstof die gezien wordt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De studenten verwerft inzicht in de begrippen en verschijnselen in verband met wonen. Hij kan deze informatie omzetten in lesmateriaal.
- De student kan verantwoordelijkheid opnemen om een deel van de projectopdracht uit te werken.
- De studenten verwerft inzicht in de begrippen van verkoop ruimtelijke ordening, kopen en huren van woningen.
- De studenten kan zijn opdracht voorstellen aan de medestudenten.op een creatieve leuke manier.
- De student kan samenwerken met zijn collega's om dit project tot een goed einde te brengen.
- De student onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten.
- De student verdiept zich verder in de vakdidactische kennis
- De student maakt vakdidactisch materiaal
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 1, Techniek - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Cursus is het projectboek van wonen
.
Vakdidactiek:
- opstellen van een jaarplanning
- opdracht voor het maken van didactisch materiaal voor overbrengingen wordt gegeven
- verschillende leerstijlen en hierop inspelen met je lessen
- verder uitwerken van een goede lesvoorbereiding: voor afwisseling van verschillende werkvormen, de verschillende cognitieve niveaus, doelstellingen en evaluatie op elkaar afstemmen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
De lector heeft eigen cursussen.
en mooie uitgeruste klas met veel didactisch materiaal
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
12
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
10
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Schriftelijk examen 100 %
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- Schriftelijk over de leerstof van wonen
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 02/10/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Techniek - vakdidactiek 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100053 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 32 | Aantal studiepunten: | 5 | Totaal studietijd: | 130 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Ingrid De Ridder |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Bezit kennis, inzichten en kan de leerstof toepassen.
Vakdidactiek
De leerlingen maken vakdidactisch materiaal om hun lessen creatiever te maken.
Inhoud
De student begrijpt de normen van het technisch tekenen en kan ze hanteren. De student kan een voorwerp driedimensionaal tekenen volgens de gangbare methoden.
De student verwerft inzicht in kracht- en bewegingsoverbrengingen.
De student vervolledigt zijn beeld over materie
Wat betreft L007 zal ik alleen het samenwerken tussen medeleerlingen evalueren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 1, Techniek - vakdid 2
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen.
|
LEERINHOUDEN
|
Studenten maken vakdidactisch materiaal om in 2 contextgebieden te kunnen gebruiken
- bestuderen de verschillende stappenplannen
- werken een les uit met een practische oefening
- verdiepen zich in het begeleiden van een ontwerpproces
- en maken materiaal ivm overbrengingen
Inhoud
- Technisch tekenen
- normen en normschrift
- lijntypes en gebruik
- maataanduidingen
- constructies: evenwijdige, loodrechte, cirkels en veelhoeken
- projecties en aanzichten
- verschillende perspectieven
- Materie deel I dit omvat de studie van:
- algemene eigenschappen van materie
- metalen en kunststoffen en hout
- Constructie: hoe bevestig je materialen aan mekaar
- hout
- metaal
- kunststof
- andere manieren van constructie van materialen worden aangehaald
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus van dit vak, leerplannen, handboeken voor leerlingen.
Goed uitgeruste Techniek-klas
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
15
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
9
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Technisch tekenen 2u examen, staat op 30 punten waarvan 6 punten behaald kunnen worden met de tekeningen tijdens het jaar op 40% van de punten
Materie en constructie : schriftelijk 2u tijd op 40 % van de punten
Opdrachten van de projectweken 10 % van de punten
studiebezoeken:
- De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit hele opleidingsonderdeel.
Vakdidactiek permanent inoefenen tijdens de opdrachten. Opdracht overbrengingen moet klaar zijn tegen de opendeurdag. Het totaal van de beide opdrachten staat op 10% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De opdracht van vakdidactiek kan herdaan worden
Voor de theoretische cursussen moeten alle onderdelen herdaan worden namelijk materie, technisch tekenen en constructie
Studiebezoeken: de punten van de studiebezoeken kunnen niet herdaan worden. Dit punt blijft behouden naar tweede zit.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 22/02/2013
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Groeiportfolio - stage Techniek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100054 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 34 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | niet mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
|
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren in de eerste graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Techniek - vakdid 1, Techniek - vakdid 2, Groeiportfolio - stage Techn 1
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen minor en algemene vakken
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
3
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
19
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
de stage telt mee voor 90% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
er is geen herkansing mogelijk, noch voor stage, noch voor groeiportfolio
er is geen deliberatie mogelijk
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Agogische vaardigheden 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100057 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 24 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Kristien Roland |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO15 Kan emanciperend werken.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren. 2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas. 3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek. 4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen
5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1
|
|
Andere begincompetenties
|
respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander
bereidheid om interactief te participeren
bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen
bereidheid tot kritische ingesteldheid
bereidheid tot samenwerking
|
LEERINHOUDEN
|
- Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
- Interactieroos van Leary.
- Omgaan met pesten.
- Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
- Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
(voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
- Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
31
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
- persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
- 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
- mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
- 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Algemene didactiek 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100058 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 50 | Aantal studiepunten: | 6 | Totaal studietijd: | 156 | Examencontract: | mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen Roald Santens |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Algemene didactiek:
In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Je krijgt meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-geöriënteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding - een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding op het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in het secundair onderwijs in Vlaanderen.
Digitale didactiek:
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en en ingeoefend
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
- LO14 Werkt doelgericht.
- LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
- LO17 Werkt leerlinggericht.
- LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
- LO19 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Algemene didactiek:
De studenten kunnen:
- vakgebonden en vakoverschijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren.
- een krachtige leeromgeving ontwerpen.
- leerervaringen structureren
- een degelijke evaluatie uitwerken
- eindtermen realiseren in de eigen lespraktijk
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
Digitale didactiek:
- Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
- Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
- Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
- Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.
- Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
- Produceert een didactisch filmpje.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1
|
|
Andere begincompetenties
|
Om in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je de credits verworven hebben van het opleidingsonderdeel 'algemene didactiek 1' en 'digitale didactiek 1'
|
LEERINHOUDEN
|
Algemene didactiek:
- Eindtermen en vakoverschijdende eindtermen.
- Bijzondere werkvormen
- Bijzondere evaluatievormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het ervaringsgericht onderwijs
- Leerprincipes
- product- en procesgerichte onderwijsvormen
Digitale didactiek:
SmartBoard.
Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan bord zelf aan bod. je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.
Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdoelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.
HotPotatoes
Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.
Productie didactisch filmmateriaal
Je maakt kennis met de productiestadia van filmmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgdiept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren tot een volwaardig didactisch filmpje.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Algemene didactiek:
Cursus algemene didactiek 2LO deel 1 & 2, Hans Ihmsen
Gerichte literatuur
Digitale didactiek:
- SMART Board handleiding.pdf, 2006.
- FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.
- Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
92
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Algemene didactiek:
Individuele opdracht (40%). Het niet respeteren van de eerste deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een halvering van de punten voor deze opdracht. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een score van 0 op de opdracht.
Schriftelijk examen in juni (60%). Gesloten boek.
Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examenperiode van december.
Actieve deelname aan de 'projectweek algemene vakken 2LO' is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.
Digitale didactiek:
- Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
- Deel HotPotatoes: taak opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)
- Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld (33%)
Totaal algemene didactiek 2LO:
Voor het volledige opleidingsonderdeel algemene didactiek 2LO worden de resultaten van algemene didactiek en digitale didactiek mathematisch opgeteld waarbij het resultaat van algemene didactiek meetelt voor 70% van het geheel en het resultaat van digitale didactiek meetelt voor 30% van het geheel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
Algemene didactiek:
Opdracht (40%): Op basis van de feedback op de opdracht die door het jaar werd gemaakt wordt er een herwerkte versie uitgewerkt.
Schriftelijk examen (60%). Gesloten boek.
Er is geen overdracht van punten mogelijk naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.
Digitale didactiek:
- Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).
- Deel HotPotatoes: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)
- Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal (33%)
Opmerking:
Studenten die 'Algemene didactiek 2' in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel 'Algemene didactiek' als 'digitale didactiek' volledig terug op.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Blik op de wereld 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4171100059 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Semester 2 | Contacturen: | 20 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Hans Ihmsen |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Ontwikkelen van kritische vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als antwoord kan dienen op een actuele uitdaging in de grootstedelijke, multiculturele, context.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO01 Handelt integer en respectvol.
- LO02 Is flexibel in denken en handelen.
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO05 Stelt zicht assertief op.
- LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
- LO12 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Vernieuwingsgerichtheid:
Alternatieven voor maatschappelijke uitdagingen in de grootstedelijke, multiculturele context kunnen benoemen en verdedigen.
Kritische gerichtheid
:
- Jezelf in vraag kunnen stellen
-
De andere in vraag kunnen stellen
-
De informatie in vraag kunnen stellen. Vanuit verschillende perspectieven, gevonden informatie in vraag kunnen stellen.
- Doelbewust op zoek gaan naar tegenstrijdige visies
- Op genuanceerde wijze reflecteren over 'vanzelfsprekendheden'
Samenwerkingsvaardigheden
- Goed kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling
- Feedback kunnen geven en ontvangen
-
De eigen mening goed kunnen beargumenteren
- Constructief kunnen discussiëren en vergaderen
Creativiteit
- Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen vormgeven.
- Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen voorbrengen.
- Originele speech met onverwachte wendingen, creatieve taal, verrassende conclusies kunnen ontwerpen en voorbrengen
- Een passende, originele PowerPoint kunnen maken
- Een artistieke vertaling kunnen maken van een actueel thema
Informatieverwerkingsvaardigheden
- Een ruimer perspectief vanuit verschillende perspectieven een invulling kunnen geven.
- Zoeken naar diepgang bij het creëeren van een onderbouwde visie
- Synthetiseren van het onderzoek in een product, namelijk een speech en een artistiek product
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Tendensen in de maatschappij
- Kenmerken van een goede speech
- Intervisievaardigheden
- Opzoeken van informatie en informatiebeheer
|
STUDIEMATERIAAL
|
Hand-outs bij de contactmomenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De schriftelijke voorbereiding: 33%
- Individueel (17%): 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplages van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving.
- Groep (16%): Groepsstudie van het thema met vermelding van wie bepaalde informatie aandroeg. Argumentatie van het kunstwerk.
Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.
Artistiek werk: 17%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
De Schriftelijke voorbereiding: 33%: 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplagen van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving. Studie van het thema. Argumentatie van het kunstwerk.
Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.
Artistiek werk: 17%
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Creatie 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170100005 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Mireille Duyck Lise Godschalk |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
CREATIE ONTWERPEN
Binnen deze module worden de inhouden van de vorige modules verder uitgediept, binnen het ontwerpen van een jurk met thema's uit de Kunst en Kostuumgeschiedenis en het ontwerpen van bijpassende accessoires.
CREATIE ILLUSTRATOR
In dit pakket worden de inhouden van het vorige pakket verder uitgediept. De tekenvaardigheden worden uitgebreid. Naadsymbolen tekenen. Tekst invoeren op paden en in vormen. Tekstbokken invoeren in ontwerpen. Het gebruik van bibliotheken en vensters.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- LO11 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE ONTWERPEN
- Gevoel voor vormen en verhoudingen ontwikkelen via uitdieping compositie en harmonie binnen modeontwerpen - Gevoel voor kleurschakeringen en kleurcombinaties ontwikkelen door toepassen kleurentheorie op modeontwerpen - Vaardigheden met betrekking tot het evalueren, bijsturen en selecteren van sterke ontwerpen - Uitdieping vaardigheden modetekenen en visualiseren van ideeën - Gevoel ontwikkelen voor styling en sfeer
- CREATIE ILLUSTRATOR
- Tekenomgeving instellen om naadsymbolen te tekenen.
- De juiste richtlijnen kennen voor het tekenen van naadsymbolen.
- Het tekenen van naadsymbolen.
- Instellingen kunnen maken voor het invoeren van tekst.
- Gebruik van het venster gereedschappen uitbreiden.
- Het gebruik kennen van pathfinder en maskeren.
- Het gebruik van bibliotheken.
- Bibliotheken aanvullen.
- Het gebruik van vensters.
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Creatie 1' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE ONTWERPEN - Ontwerpen van jurk vanuit specifieke periode uit de kunst- en kostuumgeschiedenis - Uitdieping theorie en praktische oefeningen op compositie en harmonie - Uitdieping kleurenleer - Selecteren van sterke ontwerpen en bijsturen - Voorstellen van ontwerpen met weergave van schaduw, kleur, materiaalweegave en bijpassende accessoires - Opzoeken van bijpassende sfeer om de ontwerpen op een modeplaat te stylen - Creatieve denktechnieken bij het ontwikkelen en evalueren van ontwerpen - Modetekenen; weergeven van kledingdetails en accessoires - Uitdieping beeldende technieken tijdens het visualiseren van ontwerpen
CREATIE ILLUSTRATOR
- Tekenen van naadsymbolen.
- Tekst invoeren op een bepaald punt.
- Tekst invoeren op een pad.
- Tekst invoeren in een vlak.
- Tekstblokken bewerken.
- Schetsen en stilleren van modellen en uitwerken van details in het model.
- Opmaken van stalen met rapport.
- Ontwerpen van een stoffencollectie.
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE
- Cursus Creatie lector
- Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
ILLUSTRATOR - Cursus VVKSO ontwerpen in illustrator
- Cursus lector
- Modebladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
38
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
62
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
CREATIE ONTWERPEN : 3/4 aandeel totaalscore CREATIE
PE 60% - EXAMEN 40% Schriftelijk examen met praktisch en theoretisch gedeelte
CREATIE ILLUSTRATOR : 1/4 aandeel totaalscore CREATIE
PE 40% - EXAMEN 60% in juni
Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief
- Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | totaal cijfer examen | 100% |
B ij een tweede zittijd wordt in een examen van 4 uur alle onderdelen hernomen.
Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies voor een en ander.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Realisatie 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170100007 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basistechnieken ivm jurk, bloes, hemd
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
ahv technische fiches en een fabricatiedossier werkstukken ivm jurk en bloes kunnen realiseren
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Realisatie 1' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'
|
|
Andere begincompetenties
|
geslaagd voor realisatie 1
|
LEERINHOUDEN
|
-basistechnieken ivm bloes
-basistechnieken ivm mouwloze jurk
-fabricatiedossier
|
STUDIEMATERIAAL
|
technische fiches
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW 30 %
Examen 70 %
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW kan bijgewerkt worden
Examen 70 %
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Technologische opvoeding - Vormgeving 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: | Neen | Afstudeerrichting//Leertraject: | Mode/Technologische opvoeding | Code: | 4170100006 | Academiejaar: | 2012-2013 | Type: | kern, | Niveau: | uitdiepend | Periode binnen het modeltraject: | Modelpakket 2 - Volledig academiejaar | Contacturen: | 30 | Aantal studiepunten: | 3 | Totaal studietijd: | 78 | Examencontract: | niet mogelijk | Deliberatie: | mogelijk | Vrijstelling: | mogelijk | Onderwijstaal: | | Lector(en) | Gert Vandecruys |
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
basiscursus vormgeving ivm corsage, jurk, mouw en kraag
realiseren van verschillende modelontledingen in toepassing op de basiscursus
aanpas van corsage, jurk, kraag en mouw
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-basisvormen van corsage en mouw inzichtelijk kunnen bespreken
-basiscorsage kunnen mouleren
-vakterminologie ivm corsage, mouw, jurk , kraag kunnen benoemen en definiëren
-principe van neepverwerking, neepverplaatsing kunnen verklaren en toepassen
-de basisleerstof kunnen toepassen in verschillende modelontledingen
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
|
'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Vormgeving 1' 'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'
|
|
Andere begincompetenties
|
vormgeving 1 : credit behaald
|
LEERINHOUDEN
|
-inzicht in de matentabellen
-neepverwerking en neepverplaatsing
-gecintreerde jurken
-verruiming van het kader
-verschillende mouwvormen
-verschillende kraagvormen
-toepassingen
-tekenen van patronen: manueel en digitaal
-vakterminologie
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursus vormgeving 2
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
|
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
%
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
%
|
vormen van groepsleren:
|
|
%
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW : 30 %
op tijd indienen is noodzakelijk
EX : 70 %
het examen kan zowel digitaal als manueel afgenomen worden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Categorie | Weging van categorieën | Integratief examen | 100% |
DW kan bijgewerkt worden
EX : 70 %
het examen wordt manueel afgenomen.
|
|
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
|
| |
|
|
|
|