ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4171000008PKV - methodiek 35
4171000009PKV - methodiek 45
4171000011Groeiportfolio - stage PKV 26
4171100039Psychopedagogische vaardigheden 23
4171100056Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 211
4171100057Agogische vaardigheden 23
4171100058Algemene didactiek 26
4171100059Blik op de wereld 23
4171100064Integraal leren IO 13
4171100065Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 23
4170900018Verzorging - vakdidactiek 26
4170900017Voeding - vakdidactiek 26
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 3
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171000008
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 1
Contacturen:42
Aantal studiepunten:5
Totaal studietijd:130
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Lies Cuyvers

 

KORTE OMSCHRIJVING

De plaats van het de muzisch-creatieve in de vakoverschrijdende eindtermen van het onderwijs.

Introductie in didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, actief en receptief/reflectief.

Reflectie over het kunsteducatieve veld aan de hand van het rapport van Mevr. Bamfort.

Introductie en terreinverkenning  van de kunsteducatieve projectwerking, binnen en buiten het onderwijs. 

Introductie in de muziekgeschiedenis.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Kennis van didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, en de vaardigheid om deze op kleine schaal toe te passen.

Kennis kritische benadering.van de plaats van het muzisch-creatieve in de eindtermen van het onderwijs.

Kennis van de types theaterhuizen die kunst aanbieden.

Kennis van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot kunsteducatie na Bamford en de plaats van PKV daarin.

Kennis van de grote lijnen in de muziekgeschiedenis, en vaardigheid om deze op een uitdagende manier over te dragen aan jongeren.

Kennis van de kunsteducatieve projectwerking.

Voorbereiding van een specifiek schoolproject: verkennen van het terrein en voorbereiden van de projectwerking.    


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

Muziek: grote lijnen van de muziekgeschiedenis. Presentatie rond één componist creëren

Muzisch-creatieve in de eindtermen van alle lagen van het onderwijs.

Rapport Bamford en nasleep tot op heden.  

Werking van gemeenschapcentra, cultuurcentra en kunstencentra.

Actieve kunsteducatie: methodiek van Kunst In Zicht en van Jan De Braekeleer (Wisper/Mooss)

Kunsteducatieve projectwerking toegepassing:  terreinverkenning & voorbereiding kunsteducatief project binnen het onderwijs: doelgroeponderzoek, SWOT-analyse mbt kunst op een specifieke school, brainstormtechnieken om tot een thematisch en methodisch interessant project te komen.


STUDIEMATERIAAL

Studiemateriaal lector 

Methodiekbundel Kunst In zicht

'Weg-wijzer in kunst- en muzische vorming' van Jan De Braekeleer

'Kunst- en cultuureducatie in het onderwijs: veranderingen en uitdagingen' van Marc Van Mechelen


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 15

%
practicum en oefeningen:

  19

%

vormen van groepsleren:

  7

%
Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

60% Permanente evaluatie

40% Mondeling examen over de verschillende inhouden

Afwezigheid

Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

 


tijd voor examinering
uren

03.00 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

Schriftelijk examen over de verschillende inhouden, indien de student niet geslaagd was voor het schriftelijk examen in de eerste zittijd.

Taken worden (eventueel gedeeltelijk) opnieuw gemaakt, indien de student niet geslaagd was voor de permanente evaluatie. Instructies daarover worden door de student zelf voor 1 juli opgevraagd.

 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 02/10/2012
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - PKV - methodiek 4
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171000009
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
Contacturen:32
Aantal studiepunten:5
Totaal studietijd:130
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Lore Suls
Lies Cuyvers

 

KORTE OMSCHRIJVING

Deel 1

Studiemogelijkheden voor kunsteducatieve benadering lessen/projecten binnen eigen en andere vakgebieden in het secundair onderwijs.

Deel 2

Kunsteducatief Project uitwerken en uitvoeren in schoolse context

Uitwerken onderbouwd projectdossier

Samenwerkingstrajecten


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO15 Kan emanciperend werken.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Deel 1

- Vaardigheden toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs

Deel 2

-  Kennis en inzicht verwerven in verschillende doelgroepen en subculturen

- Vaardigheden met betrekking tot de productie van kleinschalig kunstzinnig project binnen het onderwijs met een specifieke doelgroep

- Een onderzoekende leerhouding aanscherpen

- Inzichten verwerven in projectwerking, ervaringsgericht werken & evaluatietechnieken


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

Deel 1

- Toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs

- Verdieping  & omkadering actieve kunsteducatie

Deel 2

- Actieve projectwerking: zelfstandige uitwerking & uitvoering van een kunsteducatief schoolproject: voorbereiding, planning, uitwerking, verslaggeving & evaluatie ovv projectdossier.

- projectmanagment

- Evaluatieve werkvormen

- Theorie van de Actieve Kunsteducatie

 


STUDIEMATERIAAL

Deel 1

cursusmateriaal lector / Actieve kunsteducatie; Jan De Braekeleer

Deel 2

cursusmateriaal lector / Actieve kunsteducatie; Jan De Braekeleer


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 12

%
practicum en oefeningen:

  8

%

vormen van groepsleren:

  20

%
Verdere toelichting:

De uitwerking en uitvoering van het kunsteducatieve project is een intensief traject welke reeds van start gaat bij het begin van het academiejaar, in module 3. Studenten werken in groepsverband een degelijk onderbouwd Kunsteducatief project uit voor een toegewezen doelgroep. Tijdens dit groepswerk worden competenties als zelfredzaamheid, constructieve samenwerking, creativiteit, organisatorisch talent en stiptheid sterk geëvalueerd.

Er wordt een evenwichtige verdeling gemaakt in de gezamelijke verantwoordelijkheden. Coaching (lector & externe), peer-assessment (studenten evalueren elkaar) en andere evaluatieve methodieken ondersteunen op deze manier de uitbouw van de kunsteducatieve projecten.

Na de eigenlijke uitvoering van het kunsteducatieve project in een schoolse context, laten de studenten hun project grondig evalueren door alle betrokken partijen. Deze resultaten worden ook opgenomen in het projectdossier, welk uiterlijk op de deadline wordt ingediend.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

60 % Permanente evaluatie

40 % Projectdossier & verslaggeving

Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

 

Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


tijd voor examinering
uren

0 

Tweede examenperiode

er is voor dit onderdeel geen tweede examenkans mogelijk.

Bij ziekte neemt de student contact op met de opleidingsverantwoordelijke

 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 22/02/2013
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171000011
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:34
Aantal studiepunten:6
Totaal studietijd:156
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Lise Godschalk

 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens het tweede opleidingsjaar lopen de studenten gedurende drie weken participatiestage in de kunst-educatieve sector.  Zij krijgen hiertoe een gerichte opdracht mee.

De groeiportfolio is dit jaar toegespitst op het uitbreiden van de competenties. Studenten krijgen meer zicht op hun leerstijl en op hun interactieve vaardigheden met een groep. Deze vaardigheden zijn ook geldig in hun werk met groepen uit de kunsteducatieve sector.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
Het doel van de stage is de student in staat te stellen om via het observeren en participeren (1/3 observeren – 2/3 participeren):
 

·         kennis op te doen betreffende de mogelijke beroepspraktijk

·         inzicht te verwerven in:

 

¨        de werking van de gekozen stageplaats binnen het werkveld van de kunsteducatie

¨        de eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein

¨        het volledige traject dat een specifiek project aflegt

 

·         vaardigheden te ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie in de beoogde beroepspraktijk

·         vaardigheden op te doen in de verschillende onderdelen van het traject dat een kunst- of cultuureducatief project aflegt.

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2, Groeiportfolio - stage PKV 1

Andere begincompetenties

Methodiek 1-2-3 PKV


LEERINHOUDEN
Verschillende inhouden Module 1-2-3 PKV

STUDIEMATERIAAL
Cursussen 1-2-3 PKV

WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 20

%
practicum en oefeningen:

  80

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

    

25% evaluatiedossier stagementor

25% schriftelijk verslag stage

25% creatieve presentatie stageverslag

15% evaluatie begeleider

10% administratief gedrag bij stage 

                                                          


tijd voor examinering
uren

 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

Er is geen herkansing mogelijk voor de stage in de organisatie en de stagepresentatie.

Het stageverslag kan, indien onvoldoende, herwerkt worden in tweede zitijd. De student neemt hiervoor zelf het nodige initiatief.

er is geen deliberatie mogelijk

 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Psychopedagogische vaardigheden 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171100039
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:22
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst

- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen

- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen

- actief luisteren tijdens een gesprek

- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek

- feedback op een correcte wijze formuleren

- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf

- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"

- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen

- op een constructieve manier omgaan met conflicten

- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep

- een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden

- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1

Andere begincompetenties

bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag

bereidheid om interactief te participeren

 


LEERINHOUDEN

- blokkerende reacties in het communicatieproces

- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld

- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/

- assertiviteit/ ik-boodschappen

- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"

- slecht-nieuws-gesprek

- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode

- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"

- ik (k)en mijn ikken

- regels in een groep


STUDIEMATERIAAL

- cursus en eigen nota's

- casussen ingebracht door de studenten


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 29

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

- interactieve hoorcolleges

- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten

- oefensessies/rollenspelen


EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken

- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden


tijd voor examinering
uren

1 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen

- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening

 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171100056
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:68
Aantal studiepunten:11
Totaal studietijd:286
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.

De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO15 Kan emanciperend werken.
  • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
 de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad

de student reflecteert over de eigen lespraktijk

de student werkt aan verbeterpunten


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage VV 1, Verzorging - vakdid 1, Voeding - vakdid 1

Andere begincompetenties
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
LEERINHOUDEN
cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar
STUDIEMATERIAAL
 

leerplannen en eindtermen

handboeken en cursussen

vakliteratuur

observatieopdrachten

leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

eigen reflecties


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 6

%
practicum en oefeningen:

  13

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel groeiportfolio

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten

de stage telt mee voor 90% van de punten


tijd voor examinering
uren

0 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

er is geen herkansing mogelijk noch voor stage, noch voor groeiportfolio
 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171100057
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:24
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO15 Kan emanciperend werken.
  • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren.
2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas.
3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek.
4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen

5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1

Andere begincompetenties

respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander

bereidheid om interactief te participeren

bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen

bereidheid tot kritische ingesteldheid

bereidheid tot samenwerking

 


LEERINHOUDEN
  • Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
  • Interactieroos van Leary.
  • Omgaan met pesten.
  • Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
  • Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ... 

STUDIEMATERIAAL
  • Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
    (voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
  • Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.  

WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 31

%
practicum en oefeningen:

  0

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
  • Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

 

  • mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
  • persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
  • 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit

tijd voor examinering
uren

1 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
  • persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
  • 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Algemene didactiek 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
Code:4171100058
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:50
Aantal studiepunten:6
Totaal studietijd:156
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Hans Ihmsen
Roald Santens

 

KORTE OMSCHRIJVING

Algemene didactiek:

In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Je krijgt meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-geöriënteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding - een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding op het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in het secundair onderwijs in Vlaanderen.

Digitale didactiek:

Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en  en ingeoefend


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO11 Creatief zijn.
    • LO12 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
    • LO14 Werkt doelgericht.
    • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
    • LO17 Werkt leerlinggericht.
    • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
    • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Algemene didactiek:

    De studenten kunnen:

    - vakgebonden en vakoverschijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.

    - werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.

    - leerinhouden gericht selecteren en structureren.

    - een krachtige leeromgeving ontwerpen.

    - leerervaringen structureren

    - een degelijke evaluatie uitwerken

    - eindtermen realiseren in de eigen lespraktijk

    - de verschillende kenmerken van het leren illustreren

    - de visie op fundamenteel leren verduidelijken

    Digitale didactiek:

    - Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.

    - Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.

    - Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.

    - Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.

    - Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.

    - Produceert een didactisch filmpje.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1

    Andere begincompetenties

    Om in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je de credits verworven hebben van het opleidingsonderdeel 'algemene didactiek 1' en 'digitale didactiek 1'


    LEERINHOUDEN

    Algemene didactiek:

    - Eindtermen en vakoverschijdende eindtermen.

    - Bijzondere werkvormen

    - Bijzondere evaluatievormen

    - Visie op leren

    - Visie op leren volgens het ervaringsgericht onderwijs

    - Leerprincipes

    - product- en procesgerichte onderwijsvormen

    Digitale didactiek:

    SmartBoard.

    Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan bord zelf aan bod. je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.

    Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdoelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.

    HotPotatoes

    Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.

    Productie didactisch filmmateriaal

    Je maakt kennis met de productiestadia van filmmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgdiept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren tot een volwaardig didactisch filmpje.


    STUDIEMATERIAAL

    Algemene didactiek:

    Cursus algemene didactiek 2LO deel 1 & 2, Hans Ihmsen

    Gerichte literatuur

    Digitale didactiek:

    - SMART Board handleiding.pdf, 2006.

    - FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.

    - Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     92

    %
    practicum en oefeningen:

      8

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Algemene didactiek:

    Individuele opdracht (40%). Het niet respeteren van de eerste deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een halvering van de punten voor deze opdracht. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een score van 0 op de opdracht.

    Schriftelijk examen in juni (60%). Gesloten boek.

    Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examenperiode van december.

    Actieve deelname aan de 'projectweek algemene vakken 2LO' is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.

    Digitale didactiek:

    - Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).

    - Deel HotPotatoes: taak opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)

    - Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld (33%)

    Totaal algemene didactiek 2LO:

    Voor het volledige opleidingsonderdeel algemene didactiek 2LO worden de resultaten van algemene didactiek en digitale didactiek mathematisch opgeteld waarbij het resultaat van algemene didactiek meetelt voor 70% van het geheel en het resultaat van digitale didactiek meetelt voor 30% van het geheel.

     


    tijd voor examinering
    uren

    3+1 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Algemene didactiek:

    Opdracht (40%): Op basis van de feedback op de opdracht die door het jaar werd gemaakt wordt er een herwerkte versie uitgewerkt.

    Schriftelijk examen (60%). Gesloten boek.

    Er is geen overdracht van punten mogelijk naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.

    Digitale didactiek:

    - Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).

    - Deel HotPotatoes: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)

    - Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal (33%)

    Opmerking:

    Studenten die 'Algemene didactiek 2' in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel 'Algemene didactiek' als 'digitale didactiek' volledig terug op.

     

     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Blik op de wereld 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
    Code:4171100059
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
    Contacturen:20
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Hans Ihmsen

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Ontwikkelen van kritische vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als antwoord kan dienen op een actuele uitdaging in de grootstedelijke, multiculturele, context.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • LO01 Handelt integer en respectvol.
    • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
    • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO05 Stelt zicht assertief op.
    • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • LO11 Creatief zijn.
    • LO12 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO14 Werkt doelgericht.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Vernieuwingsgerichtheid:

    Alternatieven voor maatschappelijke uitdagingen in de grootstedelijke, multiculturele context kunnen benoemen en verdedigen.

    Kritische gerichtheid :

    - Jezelf in vraag kunnen stellen

    - De andere in vraag kunnen stellen

    De informatie in vraag kunnen stellen. Vanuit verschillende perspectieven, gevonden informatie in vraag kunnen stellen.   

    - Doelbewust op zoek gaan naar tegenstrijdige visies

    - Op genuanceerde wijze reflecteren over 'vanzelfsprekendheden'  

    Samenwerkingsvaardigheden

    - Goed kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling 

    - Feedback kunnen geven en ontvangen 

    - De eigen mening goed kunnen beargumenteren

    - Constructief kunnen discussiëren en vergaderen 

    Creativiteit

     - Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen vormgeven.

    - Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen voorbrengen.

    - Originele speech met onverwachte wendingen, creatieve taal, verrassende conclusies kunnen ontwerpen en voorbrengen

    - Een passende, originele PowerPoint kunnen maken

    - Een artistieke vertaling kunnen maken van een actueel thema

    Informatieverwerkingsvaardigheden

    - Een ruimer perspectief vanuit verschillende perspectieven een invulling kunnen geven.

    - Zoeken naar diepgang bij het creëeren van een onderbouwde visie

    - Synthetiseren van het onderzoek in een product, namelijk een speech en een artistiek product


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    - Tendensen in de maatschappij

    - Kenmerken van een goede speech

    - Intervisievaardigheden

    - Opzoeken van informatie en informatiebeheer


    STUDIEMATERIAAL

    Hand-outs bij de contactmomenten


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     40

    %
    practicum en oefeningen:

      40

    %

    vormen van groepsleren:

      20

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    De schriftelijke voorbereiding: 33%

    - Individueel (17%): 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplages van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving.

    - Groep (16%): Groepsstudie van het thema met vermelding van wie bepaalde informatie aandroeg. Argumentatie van het kunstwerk.

    Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.

    Artistiek werk: 17%


    tijd voor examinering
    uren

    0 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    De Schriftelijke voorbereiding: 33%: 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplagen van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving. Studie van het thema. Argumentatie van het kunstwerk.

    Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.

    Artistiek werk: 17%

     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Integraal leren IO 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
    Code:4171100064
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
    Contacturen:10
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Jan Lodewijks

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    De studenten leren welke vernieuwingen er worden doorgevoerd binnen de studierichtingen voeding verzorging en sociale en technische wetenschappen.
    Tijdens het project ken wijn wijs bestuderen de studenten via competentie gericht onderwijs de basisprincipes over wijn.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
    • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • LO11 Creatief zijn.
    • LO12 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
    • LO14 Werkt doelgericht.
    • LO17 Werkt leerlinggericht.
    • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    - kan werken met de vernieuwde leerplannen uit het VVKSO.

    - kent de verschillende competenties / componenten uit de studierichtingen.
    - zet zich in om de opdrachten uit de IO ken wijn wijs tot een goed einde te brengen.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    geen
    LEERINHOUDEN

    De student kan:

    - werken met de competenties, de leerlijnen en het doelenboek.

    - een opdracht binnen een integrale opdracht uitwerken.
    - werken met de cavianormen.
    - een functioneel of decoratief werkstuk maken met als thema wijn.
    - wijn degusteren.
    - koken met wijn.

    De student kent:
    - het vinificatie procedé voor het maken van witte wijn.
    - het vinificatie procedé voor het maken van rozé wijn.
    - het vinificatie procedé voor het maken van rode wijn.
    - de soorten druiven gebruikt voor wijn.
    - de methode voor het maken van schuimwijn.
    - het verschil tussen champagne en schuimwijn.
    - het verschil tussen malolactaatgisting en alcoholische gisting.
    - de verschillende wijnstreken in Frankrijk en Duitsland.
    - de wijnetiketten.
    - het klimaat van wijnstreken.


    STUDIEMATERIAAL
    cursus integraal leren
    IO Ken wijn wijs!

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     10

    %
    practicum en oefeningen:

      25

    %

    vormen van groepsleren:

      

    %
    Verdere toelichting:

    Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
    Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

     

    Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    Toets cursus integraal leren 15% 

    Project ken wijn wijs 85%

     


    tijd voor examinering
    uren

     

    Tweede examenperiode
    Geen tweede zit mogelijk.
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
    Code:4171100065
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:50
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Ingrid De Ridder

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Dit is toegepaste wetenschappen en bouwt verder op de cursus van het eerste jaar

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          De student kan deze inhouden en onderwerpen begrijpen en reproduceren en kan vakliteratuur begrijpen.

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetenschappelijke ondersteuning VV 1

          Andere begincompetenties

          geen


          LEERINHOUDEN

          Module 3 detergenten: vuil, emulgerend vermogen, schuim, oplossend vermogen micellen, samenstelling detergent, alle additieven aan detergenten

          additieven: verschil met contaminanten, bederf en kwaliteitsachteruitgang, conserveermethoden, bewaarmiddelen, zoetmiddelen, smaakversterkers, kleurstoffen, emolgeermiddelen, geleer- en stabiliseermiddelen,

           

          Module 4: Biochemie van de voeding

          Processen en technieken:

          eigenschappen van voedingsmiddelen

          eiwitten, vetten, sacchariden,

           Maillard reactie, processen bij deeg, bij groenten en fruit en bij vlees.

          Vitaminen, enzymen.


          STUDIEMATERIAAL
          Boek receptenleer uit de voedingslessen en eigen cursussen lector
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           22

          %
          practicum en oefeningen:

            8

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          Deze leerstof wordt aangebracht tijdens de les zoals je ze ook moet kennen voor het examen.  De lessen zijn essentieel om te kunnen slagen voor dit vak.  Studenten die de lessen niet kunnen bijwonen, werken zelf bij en mogen altijd uitleg komen vragen.

          Nadat alle leerstof gezien is, worden er discussiegroepen gevormd om de leerstof te vediepen. Dit helpt om inzicht te krijgen in de materie. 

          Dit is een jaarvak: alles wordt dus samengeteld

          Je moet er in het totaal geslaagd zijn voor detergenten, addidtieven en biochemie van de voeding


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Module 3 in december: detergenten en het eerste deel van biochemie van de voeding nl het onderdeel additieven ( informeer je tot hoever je dit boek moet kennen)  2 u examen schriftelijk.

          Je krijgt hier tussentijds een punt van, dit is een voorlopig punt.

          Module 4 in juli: biochemie van de voeding 2 u examen schriftelijk

          De punten van module 3 en module 4 worden samengeteld en geven het eindpunt.


          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Indien niet geslaagd in het totaal moeten alle onderdelen zowel van module 3 als module 4 worden herdaan

          examentijd 4 u

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Verzorging - vakdidactiek 2
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
          Code:4170900018
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:uitdiepend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
          Contacturen:48
          Aantal studiepunten:6
          Totaal studietijd:156
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Jan Lodewijks

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Theorie verzorging

          Vakdidactiek verzorging

          Praktijk verzorging


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • LO11 Creatief zijn.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
          • LO14 Werkt doelgericht.
          • LO17 Werkt leerlinggericht.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          De student:

          - kent de rechten en plichten van jongeren

          - kan omgaan met de verschillende vormen van diversiteit in de samenleving.

          - kan alle componenten van een verzorgde feesttafel uitwerken en zorgt voor een verzorgd voorkomen.

          - kent de basisprincipes uit de EHBO.

          - kan werken met de basisprincipes uit de EHBO in de praktijk.

          - kan werken met de leerplannen verzorging 2de graad.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Verzorging - vakdid 1

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN

          Theorie:

          - sociale wetenschappen: rechten en plichten van jongeren

          - sociale wetenschappen: identiteit en diversiteit

          - EHBO: basisprincipes

          - EHBO: pleisters en verbanden

          - EHBO: reanimeren

          - EHBO: bloedingen

          - EHBO: huidwonden, brandwonden, zonnebrand

          - EHBO: steken en beten

          - EHBO: hoofd, borst, buik, rug en ledematen

           

          Vakdidactiek:

          - leerplannen

          - werkfiches

          - wandplaat

           

          Praktijk:

          - tafelzorg

          - textielzorg

          - groothuishouding


          STUDIEMATERIAAL
          Cursus verzorging 2VO Jan Lodewijks
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           28

          %
          practicum en oefeningen:

            20

          %

          vormen van groepsleren:

            

          %
          Verdere toelichting:

          Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

           

          Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


          Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit. 


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          permantente evaluatie 40%:

          Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit.werken tijdens de les: 20%

          vakdidactiek: 20%

          examen 60%

          praktijkexamen 30% (samen met het praktijkexamen voeding)

          theorie examen: 30%

           

          * Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.

           

          Om te slagen voor het vak verzorging moet je voor alle onderdelen meer dan de helft van de punten halen.

          Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit. 


          tijd voor examinering
          uren

          6 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen30%

          Enkel het theorie examen kan hernomen worden.

          De punten van de andere onderdelen blijven behouden.


           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 2 - Voeding-verzorging/Project kunstvakken - Voeding - vakdidactiek 2
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Project kunstvakken
          Code:4170900017
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:uitdiepend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
          Contacturen:48
          Aantal studiepunten:6
          Totaal studietijd:156
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Annemie Seghers
          Jan Lodewijks

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Menu en receptenleer.

          Kooktechnieken en kennis van klasieke recepturen.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO01 Handelt integer en respectvol.
          • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • LO11 Creatief zijn.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
          • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie.  Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
          • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
          • Juist gebruik van materieel en technieken. Inzicht in receptuur.
          • Zelfstandig kunnen werken. 

          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Voeding - vakdid 1

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          • Organisatieschema   
          • Gebak, deeg en  beslag  
          • Menuleer  
          • Gastronomie
          • Kooktechnieken
          • Serveerdienst en maaltijdverstrekking

          STUDIEMATERIAAL
          • Info op P-schijf      
          • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
          • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers,  2009
          • Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
          • Leerplannen



          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           24

          %
          practicum en oefeningen:

            24

          %

          vormen van groepsleren:

            10

          %
          Verdere toelichting:
          • Theorie;Menu en receptenleer
          • Vakdidactiek; organisatie van praktijklessen en leerplanstudie.
          • Praktijksessies; recepturen uitwerken met aandacht voor, organisatie, menuleer, techniek, presentatie en  hygiëne richtlijnen.
          • Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding
          • Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken.
          • Individuele voorbereiding op het examen. waarin volgende aspecten aan bod komen: organisatie en samenwerking, werktempo, kennis van de menuleer, gebruik van kooktechnieken, creativiteit, hygiëne, organoleptische aspecten, ergonomisch en veilig handelen.
          • Zelfstandig kunnen werken



          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
           

          • Permanente evaluatie:   40% .          

                      -Voorbereiding, oefeningen en werk tijdens de les 30%            

                      -Vakdidactiek 10%

          • Praktisch examen:  20%  ( juni)
          • Theoretisch werk: 40% (examen in juni + theoretische voorbereiding praktijkexamen)

          tijd voor examinering
          uren

          10 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          • Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

             

            Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

             

          •  Theoretisch werk kan hernomen worden
          • Punten voor permanente evaluatie en practisch examen blijven behouden.
          • Het praktijkexamen voeding en verzorging wordt ingeoefend in december. Het is een oefening waarvan de score wordt meegeteld bij de permanente evaluatie.

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012