ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4170300015Vakdidactiek Mode 23
4170300017Groeiportfolio - stage Mode 211
4170300020Project modeverkoop3
4170300021Wetenschappelijke ondersteuning Mode 23
4171000008PKV - methodiek 35
4171000009PKV - methodiek 45
4171000011Groeiportfolio - stage PKV 26
4171100039Psychopedagogische vaardigheden 23
4171100057Agogische vaardigheden 23
4171100058Algemene didactiek 26
4171100059Blik op de wereld 23
4170100005Creatie 23
4170100007Realisatie 23
4170100006Vormgeving 23
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Vakdidactiek Mode 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
Code:4170300015
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:20
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Gert Vandecruys

 

KORTE OMSCHRIJVING
De cursus bereidt je voor op het lesgeven in de tweede graad van het secundair onderwijs.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

-de student moet een evaluatie kunnen opstellen voor de verschillende onderdelen van het vak: mode

(creatie, vormgeving, praktijk)

-de leerling moet actieve werkvormen kunnen integreren in de eigen lessen

-de student moet een jaarplanning kunnen opstellen

-verzamelen van goede bronnen 

-organiseren van een studieuitstap


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Vakdidactiek Mode 1

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

-opstellen van evaluaties voor creatie,vormgeving,praktijk

-realiseren van project ivm actieve werkvormen

-jaarplanning opmaken

-verzamelen van goede bronnen 

-organiseren van een studieuitstap


STUDIEMATERIAAL

leerplannen



WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 12

%
practicum en oefeningen:

  12

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
Integratief examen100%

PE :

de verschillende opdrachten worden geëvalueerd.

tijd voor examinering
uren

0 

Tweede examenperiode
de opdrachten kunnen opnieuw ingediend worden
 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage Mode 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
Code:4170300017
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:68
Aantal studiepunten:11
Totaal studietijd:286
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.

De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO15 Kan emanciperend werken.
  • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad

de student reflecteert over de eigen lespraktijk

de student werkt aan verbeterpunten


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Groeiportfolio - stage Mode 1, Mode module 1, Mode module 2.

Andere begincompetenties
bereidheid tot reflectie en het optimaliseren van het eigen functioneren
LEERINHOUDEN

cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar


STUDIEMATERIAAL

leerplannen en eindtermen

handboeken en cursussen

vakliteratuur

observatieopdrachten

leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

eigen reflecties


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 3

%
practicum en oefeningen:

  20

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel groeiportfolio

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

de groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten

de stage telt mee voor 90% van de punten


tijd voor examinering
uren

0 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

er is geen herkansing mogelijk voor stage, noch voor de groeiportfolio

er is geen deliberatie mogelijk

 

 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Project modeverkoop
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
Code:4170300020
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
Contacturen:0
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Mireille Duyck

 

KORTE OMSCHRIJVING
In voorbereiding van het lesgeven in BSO mode - verkoop lopen de studenten zelf stage in de verkoop

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    -de verkoop kunnen  bespreken in al zijn verschillende facetten.


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    de winkel in alle facetten :

    -interieur

    -exterieur

    -taken van de verkoopster

    -klanten

    -visual merchadising

    -etaleren

    -kassa

    -derving

    -....

     

     

     

     

     

     

     

     


    STUDIEMATERIAAL
    cursus en stagevademecum
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     2

    %
    practicum en oefeningen:

      10

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    -evaluatie van de stage en het stageverslag
    tijd voor examinering
    uren

    0 

    Tweede examenperiode
    -het stageverslag kan herwerkt worden.
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Wetenschappelijke ondersteuning Mode 2
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
    Code:4170300021
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
    Contacturen:18
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:niet mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Ingrid De Ridder
    Gert Vandecruys

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    kunst- en kostuumgeschiedenis doorheen de eeuwen  - VCG

    synthetische vezels, de spinmethoden en de veredelingstechnieken - DRI

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        bestuderen ahv van voorbeelden uit bouw-beeldhouw- en schilderkunst de kunst doorheen de eeuwen. ahv tekeningen het kostuum doorheen de eeuwen bestuderen. - VCG

        student bestudeert de halfsynthetische en synthetische vezels, de spinmethoden en de veredelingstechnieken - DRI

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Wetensch ondersteuning Mode 1

        Andere begincompetenties

        geen


        LEERINHOUDEN

        kunst - en kostuumgeschiedenis doorheen de eeuwen  - VCG

        grondstoftechnologie - DRI

        de cursus polymeren uit het eerste jaar wordt verdergezet :

        -synthetische: polyetheen, polyvinylchloirde, modacryl, polyacryl, polyfluorverbindingen, polyamide,polyurethaan, polyester

        - verschillende spinmethoden

        - veredelingstechnieken: zoals krimpvrij, kreukvrij enz..

        - nanotechnologie


        STUDIEMATERIAAL

        cursus : kunst- en kostuumgeschiedenis

        cursus: deel 2 polymeren: synthetische vezels en veredelingstechnieken


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         23

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        kunst- en kostuumgeschiedenis - VCG - 1ste semster - 2u  50%

        grondstoftechnologie - DRI   - 2de semester - 2u                50%


        tijd voor examinering
        uren

        4 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        De 2 delen moeten helemaal herdaan worden:

        kunst- en kostuumgeschiedenis - VCG - 1ste semester - 2u  50%

        grondstoftechnologie - DRI   - 2de semester - 2u    50%

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
        Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 3
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
        Code:4171000008
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 1
        Contacturen:42
        Aantal studiepunten:5
        Totaal studietijd:130
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Lies Cuyvers

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De plaats van het de muzisch-creatieve in de vakoverschrijdende eindtermen van het onderwijs.

        Introductie in didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, actief en receptief/reflectief.

        Reflectie over het kunsteducatieve veld aan de hand van het rapport van Mevr. Bamfort.

        Introductie en terreinverkenning  van de kunsteducatieve projectwerking, binnen en buiten het onderwijs. 

        Introductie in de muziekgeschiedenis.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • LO01 Handelt integer en respectvol.
        • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
        • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO05 Stelt zicht assertief op.
        • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • LO11 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties
        • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
        • LO14 Werkt doelgericht.
        • LO17 Werkt leerlinggericht.
        • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Kennis van didactische principes en methodieken in de kunsteducatie, en de vaardigheid om deze op kleine schaal toe te passen.

        Kennis kritische benadering.van de plaats van het muzisch-creatieve in de eindtermen van het onderwijs.

        Kennis van de types theaterhuizen die kunst aanbieden.

        Kennis van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot kunsteducatie na Bamford en de plaats van PKV daarin.

        Kennis van de grote lijnen in de muziekgeschiedenis, en vaardigheid om deze op een uitdagende manier over te dragen aan jongeren.

        Kennis van de kunsteducatieve projectwerking.

        Voorbereiding van een specifiek schoolproject: verkennen van het terrein en voorbereiden van de projectwerking.    


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

        Muziek: grote lijnen van de muziekgeschiedenis. Presentatie rond één componist creëren

        Muzisch-creatieve in de eindtermen van alle lagen van het onderwijs.

        Rapport Bamford en nasleep tot op heden.  

        Werking van gemeenschapcentra, cultuurcentra en kunstencentra.

        Actieve kunsteducatie: methodiek van Kunst In Zicht en van Jan De Braekeleer (Wisper/Mooss)

        Kunsteducatieve projectwerking toegepassing:  terreinverkenning & voorbereiding kunsteducatief project binnen het onderwijs: doelgroeponderzoek, SWOT-analyse mbt kunst op een specifieke school, brainstormtechnieken om tot een thematisch en methodisch interessant project te komen.


        STUDIEMATERIAAL

        Studiemateriaal lector 

        Methodiekbundel Kunst In zicht

        'Weg-wijzer in kunst- en muzische vorming' van Jan De Braekeleer

        'Kunst- en cultuureducatie in het onderwijs: veranderingen en uitdagingen' van Marc Van Mechelen


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         15

        %
        practicum en oefeningen:

          19

        %

        vormen van groepsleren:

          7

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        60% Permanente evaluatie

        40% Mondeling examen over de verschillende inhouden

        Afwezigheid

        Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
        Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

        Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

         


        tijd voor examinering
        uren

        03.00 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        Schriftelijk examen over de verschillende inhouden, indien de student niet geslaagd was voor het schriftelijk examen in de eerste zittijd.

        Taken worden (eventueel gedeeltelijk) opnieuw gemaakt, indien de student niet geslaagd was voor de permanente evaluatie. Instructies daarover worden door de student zelf voor 1 juli opgevraagd.

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 02/10/2012
        Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - PKV - methodiek 4
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
        Code:4171000009
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
        Contacturen:32
        Aantal studiepunten:5
        Totaal studietijd:130
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Lore Suls
        Lies Cuyvers

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Deel 1

        Studiemogelijkheden voor kunsteducatieve benadering lessen/projecten binnen eigen en andere vakgebieden in het secundair onderwijs.

        Deel 2

        Kunsteducatief Project uitwerken en uitvoeren in schoolse context

        Uitwerken onderbouwd projectdossier

        Samenwerkingstrajecten


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • LO01 Handelt integer en respectvol.
        • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
        • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO05 Stelt zicht assertief op.
        • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • LO11 Creatief zijn.
        • LO12 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
        • LO14 Werkt doelgericht.
        • LO15 Kan emanciperend werken.
        • LO17 Werkt leerlinggericht.
        • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Deel 1

        - Vaardigheden toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs

        Deel 2

        -  Kennis en inzicht verwerven in verschillende doelgroepen en subculturen

        - Vaardigheden met betrekking tot de productie van kleinschalig kunstzinnig project binnen het onderwijs met een specifieke doelgroep

        - Een onderzoekende leerhouding aanscherpen

        - Inzichten verwerven in projectwerking, ervaringsgericht werken & evaluatietechnieken


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor:PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

        Deel 1

        - Toepassing didactische principes en methodieken binnen lessen/projecten secundair onderwijs

        - Verdieping  & omkadering actieve kunsteducatie

        Deel 2

        - Actieve projectwerking: zelfstandige uitwerking & uitvoering van een kunsteducatief schoolproject: voorbereiding, planning, uitwerking, verslaggeving & evaluatie ovv projectdossier.

        - projectmanagment

        - Evaluatieve werkvormen

        - Theorie van de Actieve Kunsteducatie

         


        STUDIEMATERIAAL

        Deel 1

        cursusmateriaal lector / Actieve kunsteducatie; Jan De Braekeleer

        Deel 2

        cursusmateriaal lector / Actieve kunsteducatie; Jan De Braekeleer


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         12

        %
        practicum en oefeningen:

          8

        %

        vormen van groepsleren:

          20

        %
        Verdere toelichting:

        De uitwerking en uitvoering van het kunsteducatieve project is een intensief traject welke reeds van start gaat bij het begin van het academiejaar, in module 3. Studenten werken in groepsverband een degelijk onderbouwd Kunsteducatief project uit voor een toegewezen doelgroep. Tijdens dit groepswerk worden competenties als zelfredzaamheid, constructieve samenwerking, creativiteit, organisatorisch talent en stiptheid sterk geëvalueerd.

        Er wordt een evenwichtige verdeling gemaakt in de gezamelijke verantwoordelijkheden. Coaching (lector & externe), peer-assessment (studenten evalueren elkaar) en andere evaluatieve methodieken ondersteunen op deze manier de uitbouw van de kunsteducatieve projecten.

        Na de eigenlijke uitvoering van het kunsteducatieve project in een schoolse context, laten de studenten hun project grondig evalueren door alle betrokken partijen. Deze resultaten worden ook opgenomen in het projectdossier, welk uiterlijk op de deadline wordt ingediend.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        60 % Permanente evaluatie

        40 % Projectdossier & verslaggeving

        Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
        Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

         

        Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


        tijd voor examinering
        uren

        0 

        Tweede examenperiode

        er is voor dit onderdeel geen tweede examenkans mogelijk.

        Bij ziekte neemt de student contact op met de opleidingsverantwoordelijke

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 22/02/2013
        Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Groeiportfolio - stage PKV 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
        Code:4171000011
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
        Contacturen:34
        Aantal studiepunten:6
        Totaal studietijd:156
        Examencontract:niet mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Lise Godschalk

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Tijdens het tweede opleidingsjaar lopen de studenten gedurende drie weken participatiestage in de kunst-educatieve sector.  Zij krijgen hiertoe een gerichte opdracht mee.

        De groeiportfolio is dit jaar toegespitst op het uitbreiden van de competenties. Studenten krijgen meer zicht op hun leerstijl en op hun interactieve vaardigheden met een groep. Deze vaardigheden zijn ook geldig in hun werk met groepen uit de kunsteducatieve sector.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • LO01 Handelt integer en respectvol.
        • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
        • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO05 Stelt zicht assertief op.
        • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • LO11 Creatief zijn.
        • LO12 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • LO14 Werkt doelgericht.
        • LO17 Werkt leerlinggericht.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Het doel van de stage is de student in staat te stellen om via het observeren en participeren (1/3 observeren – 2/3 participeren):
         

        ·         kennis op te doen betreffende de mogelijke beroepspraktijk

        ·         inzicht te verwerven in:

         

        ¨        de werking van de gekozen stageplaats binnen het werkveld van de kunsteducatie

        ¨        de eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein

        ¨        het volledige traject dat een specifiek project aflegt

         

        ·         vaardigheden te ontwikkelen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie in de beoogde beroepspraktijk

        ·         vaardigheden op te doen in de verschillende onderdelen van het traject dat een kunst- of cultuureducatief project aflegt.

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: PKV - methodiek 1, PKV - methodiek 2, Groeiportfolio - stage PKV 1

        Andere begincompetenties

        Methodiek 1-2-3 PKV


        LEERINHOUDEN
        Verschillende inhouden Module 1-2-3 PKV

        STUDIEMATERIAAL
        Cursussen 1-2-3 PKV

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         20

        %
        practicum en oefeningen:

          80

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

            

        25% evaluatiedossier stagementor

        25% schriftelijk verslag stage

        25% creatieve presentatie stageverslag

        15% evaluatie begeleider

        10% administratief gedrag bij stage 

                                                                  


        tijd voor examinering
        uren

         

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        Er is geen herkansing mogelijk voor de stage in de organisatie en de stagepresentatie.

        Het stageverslag kan, indien onvoldoende, herwerkt worden in tweede zitijd. De student neemt hiervoor zelf het nodige initiatief.

        er is geen deliberatie mogelijk

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
        Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Psychopedagogische vaardigheden 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
        Code:4171100039
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
        Contacturen:22
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Kristien Roland

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met weerstand en conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend. we staan tevens stil bij onze eigen primaire en verstoten ikken.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • LO01 Handelt integer en respectvol.
        • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
        • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO05 Stelt zicht assertief op.
        • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        Beroepsspecifieke competenties
        • LO17 Werkt leerlinggericht.
        • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst

        - (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen

        - zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen

        - actief luisteren tijdens een gesprek

        - op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek

        - feedback op een correcte wijze formuleren

        - op een rustige wijze opkomen voor zichzelf

        - op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"

        - slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen

        - op een constructieve manier omgaan met conflicten

        - effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep

        - een zelfreflectieve kijk hebben op eigen subpersoonlijkheden

        - de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatieve vaardigheden 1

        Andere begincompetenties

        bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag

        bereidheid om interactief te participeren

         


        LEERINHOUDEN

        - blokkerende reacties in het communicatieproces

        - actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld

        - feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/

        - assertiviteit/ ik-boodschappen

        - territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"

        - slecht-nieuws-gesprek

        - conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode

        - geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"

        - ik (k)en mijn ikken

        - regels in een groep


        STUDIEMATERIAAL

        - cursus en eigen nota's

        - casussen ingebracht door de studenten


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         29

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        - interactieve hoorcolleges

        - onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten

        - oefensessies/rollenspelen


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        - mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken

        - persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden


        tijd voor examinering
        uren

        1 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        - mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen

        - persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
        Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Agogische vaardigheden 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
        Code:4171100057
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
        Contacturen:24
        Aantal studiepunten:3
        Totaal studietijd:78
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Kristien Roland

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit.Studenten werken hieromtrent een groepswerk uit dat voorgebracht wordt voor de klas.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • LO01 Handelt integer en respectvol.
        • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
        • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO05 Stelt zicht assertief op.
        • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • LO11 Creatief zijn.
        • LO12 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
        • LO14 Werkt doelgericht.
        • LO15 Kan emanciperend werken.
        • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
        • LO17 Werkt leerlinggericht.
        • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren.
        2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas.
        3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek.
        4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen

        5. De student ziet de implicaties van diverse problematieken voor het leergedrag van leerlingen


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Agogische vaardigheden 1

        Andere begincompetenties

        respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander

        bereidheid om interactief te participeren

        bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen

        bereidheid tot kritische ingesteldheid

        bereidheid tot samenwerking

         


        LEERINHOUDEN
        • Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
        • Interactieroos van Leary.
        • Omgaan met pesten.
        • Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
        • Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ... 

        STUDIEMATERIAAL
        • Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
          (voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
        • Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.  

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         31

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:
        • Interactieve hoorcolleges en groepswerk rond diversiteit

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

         

        • mondeling examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 60% van de punten
        • persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
        • 20%groepsopdracht ivm omgaan met diversiteit

        tijd voor examinering
        uren

        1 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        totaal cijfer examen100%

        • mondeling examen over de leerstof van het volledige jaar, op 60% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
        • persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde kan hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
        • 20% van de punten staan op de groepsopdracht 'omgaan met diversiteit'. Bij onvoldoende in de eerste zit kan dit onderdeel herwerkt worden. Bij voldoende worden de punten van eerste zit overgenomen.
         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
        Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Algemene didactiek 2
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
        Code:4171100058
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
        Contacturen:50
        Aantal studiepunten:6
        Totaal studietijd:156
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Hans Ihmsen
        Roald Santens

         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Algemene didactiek:

        In het tweede jaar zal je jouw didactische expertise verder aanscherpen. Je krijgt meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-geöriënteerd voorbereiden van lessen. Deze toepassing wordt ondersteund met een theoretische duiding - een analyse van de evoluerende visie op lesgeven. Ter voorbereiding op het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in het secundair onderwijs in Vlaanderen.

        Digitale didactiek:

        Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard, digitaal filmmateriaal en HotPotatoes aangehaald en  en ingeoefend


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO11 Creatief zijn.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
          • LO14 Werkt doelgericht.
          • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
          • LO17 Werkt leerlinggericht.
          • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.
          • LO19 Kan omgaan met diversiteit.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Algemene didactiek:

          De studenten kunnen:

          - vakgebonden en vakoverschijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.

          - werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.

          - leerinhouden gericht selecteren en structureren.

          - een krachtige leeromgeving ontwerpen.

          - leerervaringen structureren

          - een degelijke evaluatie uitwerken

          - eindtermen realiseren in de eigen lespraktijk

          - de verschillende kenmerken van het leren illustreren

          - de visie op fundamenteel leren verduidelijken

          Digitale didactiek:

          - Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.

          - Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.

          - Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.

          - Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes.

          - Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.

          - Produceert een didactisch filmpje.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Digitale didactiek 1, Algemene didactiek 1

          Andere begincompetenties

          Om in te schrijven voor dit opleidingsonderdeel moet je de credits verworven hebben van het opleidingsonderdeel 'algemene didactiek 1' en 'digitale didactiek 1'


          LEERINHOUDEN

          Algemene didactiek:

          - Eindtermen en vakoverschijdende eindtermen.

          - Bijzondere werkvormen

          - Bijzondere evaluatievormen

          - Visie op leren

          - Visie op leren volgens het ervaringsgericht onderwijs

          - Leerprincipes

          - product- en procesgerichte onderwijsvormen

          Digitale didactiek:

          SmartBoard.

          Je leert werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan bord zelf aan bod. je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.

          Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdoelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.

          HotPotatoes

          Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.

          Productie didactisch filmmateriaal

          Je maakt kennis met de productiestadia van filmmateriaal: preproductie, productie en postproductie. Elk stadium wordt uitgdiept vanuit didactisch en organisatorisch standpunt om te resulteren tot een volwaardig didactisch filmpje.


          STUDIEMATERIAAL

          Algemene didactiek:

          Cursus algemene didactiek 2LO deel 1 & 2, Hans Ihmsen

          Gerichte literatuur

          Digitale didactiek:

          - SMART Board handleiding.pdf, 2006.

          - FundamentalsLWB Dutch.pdf, 2005.

          - Hotpotatoes v6 Syllabus.pdf, Kraeye, De Four, Geerts, 2006


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           92

          %
          practicum en oefeningen:

            8

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Algemene didactiek:

          Individuele opdracht (40%). Het niet respeteren van de eerste deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een halvering van de punten voor deze opdracht. Het niet respecteren van de tweede deadline voor het afgeven van de 'individuele opdracht' leidt tot een score van 0 op de opdracht.

          Schriftelijk examen in juni (60%). Gesloten boek.

          Er wordt geen examen georganiseerd voor algemene didactiek tijdens de examenperiode van december.

          Actieve deelname aan de 'projectweek algemene vakken 2LO' is vereist om te kunnen slagen voor algemene didactiek.

          Digitale didactiek:

          - Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).

          - Deel HotPotatoes: taak opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)

          - Deel Didactisch Filmmateriaal: evaluatie van het materiaal dat tijdens de lessen werd ontwikkeld (33%)

          Totaal algemene didactiek 2LO:

          Voor het volledige opleidingsonderdeel algemene didactiek 2LO worden de resultaten van algemene didactiek en digitale didactiek mathematisch opgeteld waarbij het resultaat van algemene didactiek meetelt voor 70% van het geheel en het resultaat van digitale didactiek meetelt voor 30% van het geheel.

           


          tijd voor examinering
          uren

          3+1 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Algemene didactiek:

          Opdracht (40%): Op basis van de feedback op de opdracht die door het jaar werd gemaakt wordt er een herwerkte versie uitgewerkt.

          Schriftelijk examen (60%). Gesloten boek.

          Er is geen overdracht van punten mogelijk naar tweede zittijd of naar het volgend academiejaar.

          Digitale didactiek:

          - Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (33%).

          - Deel HotPotatoes: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (33%)

          - Deel Didactisch Filmmateriaal: productie van nieuw didactisch filmmateriaal (33%)

          Opmerking:

          Studenten die 'Algemene didactiek 2' in de tweede examenperiode opnemen, nemen zowel 'Algemene didactiek' als 'digitale didactiek' volledig terug op.

           

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Blik op de wereld 2
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
          Code:4171100059
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:uitdiepend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
          Contacturen:20
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Hans Ihmsen

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Ontwikkelen van kritische vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden door als team op een kritische manier een praktische uitwerking te realiseren dat als antwoord kan dienen op een actuele uitdaging in de grootstedelijke, multiculturele, context.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO01 Handelt integer en respectvol.
          • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
          • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO05 Stelt zicht assertief op.
          • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • LO11 Creatief zijn.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO14 Werkt doelgericht.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          Vernieuwingsgerichtheid:

          Alternatieven voor maatschappelijke uitdagingen in de grootstedelijke, multiculturele context kunnen benoemen en verdedigen.

          Kritische gerichtheid :

          - Jezelf in vraag kunnen stellen

          - De andere in vraag kunnen stellen

          De informatie in vraag kunnen stellen. Vanuit verschillende perspectieven, gevonden informatie in vraag kunnen stellen.   

          - Doelbewust op zoek gaan naar tegenstrijdige visies

          - Op genuanceerde wijze reflecteren over 'vanzelfsprekendheden'  

          Samenwerkingsvaardigheden

          - Goed kunnen communiceren, zowel schriftelijk als mondeling 

          - Feedback kunnen geven en ontvangen 

          - De eigen mening goed kunnen beargumenteren

          - Constructief kunnen discussiëren en vergaderen 

          Creativiteit

           - Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen vormgeven.

          - Informatie op een bondige, creatieve, manier kunnen voorbrengen.

          - Originele speech met onverwachte wendingen, creatieve taal, verrassende conclusies kunnen ontwerpen en voorbrengen

          - Een passende, originele PowerPoint kunnen maken

          - Een artistieke vertaling kunnen maken van een actueel thema

          Informatieverwerkingsvaardigheden

          - Een ruimer perspectief vanuit verschillende perspectieven een invulling kunnen geven.

          - Zoeken naar diepgang bij het creëeren van een onderbouwde visie

          - Synthetiseren van het onderzoek in een product, namelijk een speech en een artistiek product


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Blik op de wereld 1

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN

          - Tendensen in de maatschappij

          - Kenmerken van een goede speech

          - Intervisievaardigheden

          - Opzoeken van informatie en informatiebeheer


          STUDIEMATERIAAL

          Hand-outs bij de contactmomenten


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           40

          %
          practicum en oefeningen:

            40

          %

          vormen van groepsleren:

            20

          %
          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          De schriftelijke voorbereiding: 33%

          - Individueel (17%): 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplages van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving.

          - Groep (16%): Groepsstudie van het thema met vermelding van wie bepaalde informatie aandroeg. Argumentatie van het kunstwerk.

          Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.

          Artistiek werk: 17%


          tijd voor examinering
          uren

          0 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          De Schriftelijke voorbereiding: 33%: 10 berichtgevingen uit verschillende betrouwbare bronnen. Vijf uitzendingen van actualiteitsprogramma's en vijf artikels uit vijf verschillende oplagen van de geschreven pers. Argumentatie over elke berichtgeving. Studie van het thema. Argumentatie van het kunstwerk.

          Presentatie: 50%. Inhoud - 17%; Didactisch - 17%; Interactief - 16%.

          Artistiek werk: 17%

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Creatie 2
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
          Code:4170100005
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:uitdiepend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
          Contacturen:30
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Mireille Duyck
          Lise Godschalk

           

          KORTE OMSCHRIJVING


          CREATIE ONTWERPEN

          Binnen deze module worden de inhouden van de vorige modules verder uitgediept, binnen het ontwerpen van een jurk met thema's uit de Kunst en Kostuumgeschiedenis en het ontwerpen van bijpassende accessoires.

          CREATIE ILLUSTRATOR

          In dit pakket worden de inhouden van het vorige pakket verder uitgediept. De tekenvaardigheden worden uitgebreid. Naadsymbolen tekenen. Tekst invoeren op paden en in vormen. Tekstbokken invoeren in ontwerpen. Het gebruik van bibliotheken en vensters.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • LO11 Creatief zijn.
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


            CREATIE ONTWERPEN

            - Gevoel voor vormen en verhoudingen ontwikkelen via uitdieping compositie en harmonie binnen modeontwerpen
            - Gevoel voor kleurschakeringen en kleurcombinaties ontwikkelen door toepassen kleurentheorie op modeontwerpen
            - Vaardigheden met betrekking tot het evalueren, bijsturen en selecteren van sterke ontwerpen
            - Uitdieping vaardigheden modetekenen en visualiseren van ideeën
            - Gevoel ontwikkelen voor styling en sfeer

            - CREATIE ILLUSTRATOR

            • Tekenomgeving instellen om naadsymbolen te tekenen.
            • De juiste richtlijnen kennen voor het tekenen van naadsymbolen.
            • Het tekenen van naadsymbolen.
            • Instellingen kunnen maken voor het invoeren van tekst.
            • Gebruik van het venster gereedschappen uitbreiden.
            • Het gebruik kennen van pathfinder en maskeren.
            • Het gebruik van bibliotheken.
            • Bibliotheken aanvullen.
            • Het gebruik van vensters.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Creatie 1'
            'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'


            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN

            CREATIE ONTWERPEN
             
            - Ontwerpen van jurk vanuit specifieke periode uit de kunst- en kostuumgeschiedenis
            - Uitdieping theorie en praktische oefeningen op compositie en harmonie
            - Uitdieping kleurenleer
            - Selecteren van sterke ontwerpen en bijsturen
            - Voorstellen van ontwerpen met weergave van schaduw, kleur, materiaalweegave en bijpassende accessoires
            - Opzoeken van bijpassende sfeer om de ontwerpen op een modeplaat te stylen
            - Creatieve denktechnieken bij het ontwikkelen en evalueren van ontwerpen 
            - Modetekenen; weergeven van kledingdetails en accessoires
            - Uitdieping beeldende technieken tijdens het visualiseren van ontwerpen

            CREATIE ILLUSTRATOR

            • Tekenen van naadsymbolen.
            • Tekst invoeren op een bepaald punt.
            • Tekst invoeren op een pad.
            • Tekst invoeren in een vlak.
            • Tekstblokken bewerken.
            • Schetsen en stilleren van modellen en uitwerken van details in het model.
            • Opmaken van stalen met rapport.
            • Ontwerpen van een stoffencollectie.
               

            STUDIEMATERIAAL

            CREATIE
            • Cursus Creatie lector
            • Boek Modetekenen  Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig 

            ILLUSTRATOR

            • Cursus VVKSO ontwerpen in illustrator
            • Cursus lector
            • Modebladen

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             38

            %
            practicum en oefeningen:

              62

            %

            vormen van groepsleren:

              

            %
            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%




            CREATIE ONTWERPEN  : 3/4 aandeel totaalscore CREATIE

            PE 60% - EXAMEN 40%
            Schriftelijk examen met praktisch en theoretisch gedeelte


            CREATIE ILLUSTRATOR : 1/4 aandeel totaalscore CREATIE

            PE 40% - EXAMEN 60% in juni

            Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief

            • Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
            • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

            tijd voor examinering
            uren

            4 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            B ij een tweede zittijd wordt in een examen van 4 uur alle onderdelen hernomen. 

            Er kan gevraagd worden opdrachten af te werken of te hernemen. De student vraagt voor 1 juli instructies voor een en ander. 
             
             
            Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
            Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Realisatie 2
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
            Code:4170100007
            Academiejaar:2012-2013
            Type:kern,
            Niveau:uitdiepend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
            Contacturen:30
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:niet mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:
            Lector(en)Gert Vandecruys

             

            KORTE OMSCHRIJVING

            basistechnieken ivm jurk, bloes, hemd


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            Algemene beroepsgerichte competenties
              Beroepsspecifieke competenties

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                ahv technische fiches en een fabricatiedossier werkstukken ivm jurk en bloes kunnen realiseren

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Realisatie 1'
                'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'


                Andere begincompetenties
                geslaagd voor realisatie 1
                LEERINHOUDEN

                -basistechnieken ivm bloes

                -basistechnieken ivm mouwloze jurk

                -fabricatiedossier


                STUDIEMATERIAAL
                technische fiches
                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 

                %
                practicum en oefeningen:

                  30

                %

                vormen van groepsleren:

                  

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                DW 30 %

                Examen 70 %

                 


                tijd voor examinering
                uren

                3 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                Integratief examen100%

                DW kan bijgewerkt worden

                Examen 70 %

                 
                Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                Voltijds modelpakket 2 - Mode/Project kunstvakken - Vormgeving 2
                  
                O.O. heeft componenten:Neen
                Afstudeerrichting//Leertraject:Mode/Project kunstvakken
                Code:4170100006
                Academiejaar:2012-2013
                Type:kern,
                Niveau:uitdiepend
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Volledig academiejaar
                Contacturen:30
                Aantal studiepunten:3
                Totaal studietijd:78
                Examencontract:niet mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:
                Lector(en)Gert Vandecruys

                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                basiscursus vormgeving ivm corsage, jurk, mouw en kraag

                realiseren van verschillende modelontledingen in toepassing op de basiscursus

                aanpas van corsage, jurk, kraag en mouw


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • LO11 Creatief zijn.
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • LO14 Werkt doelgericht.

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                  -basisvormen van corsage en mouw inzichtelijk kunnen bespreken

                  -basiscorsage kunnen mouleren

                  -vakterminologie ivm corsage, mouw, jurk , kraag kunnen benoemen en definiëren

                  -principe van neepverwerking, neepverplaatsing kunnen verklaren en toepassen

                  -de basisleerstof kunnen toepassen in verschillende modelontledingen


                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                  'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2 of Vormgeving 1'
                  'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Mode module 1, Mode module 2.'


                  Andere begincompetenties
                  vormgeving 1 : credit behaald
                  LEERINHOUDEN

                  -inzicht in de matentabellen

                  -neepverwerking en neepverplaatsing

                  -gecintreerde jurken

                  -verruiming van het kader

                  -verschillende mouwvormen

                  -verschillende kraagvormen

                  -toepassingen

                  -tekenen van patronen: manueel en digitaal

                  -vakterminologie


                  STUDIEMATERIAAL
                  cursus vormgeving 2
                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm    
                  hoor- en werkcolleges:

                   

                  %
                  practicum en oefeningen:

                    30

                  %

                  vormen van groepsleren:

                    

                  %
                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  CategorieWeging van categorieën
                  Integratief examen100%

                  DW : 30 %

                  op tijd indienen is noodzakelijk

                  EX : 70 %

                  het examen kan zowel digitaal als manueel afgenomen worden


                  tijd voor examinering
                  uren

                  3 

                  Tweede examenperiode
                  CategorieWeging van categorieën
                  Integratief examen100%

                  DW kan bijgewerkt worden

                  EX : 70 %

                  het examen wordt manueel afgenomen. 

                   
                  Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012