ECTS-database Plantijn Hogeschool
Onderwijs: secundair onderwijs - Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4170900002Biologie - vakdidactiek 16
4170900003Biologie - vakdidactiek 26
4170900005Groeiportfolio - stage Biologie 13
4171100004Digitale didactiek 13
4171100023Psychopedagogische vaardigheden 13
4171100024Algemene didactiek 15
4171100030Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 14
4171100031Taalbeheersing - expressie4
4171100032Agogische vaardigheden 14
4171100033Blik op de wereld 13
4171100038Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 13
4170900016Verzorging - vakdidactiek 18
4170900015Voeding - vakdidactiek 18
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Biologie - vakdidactiek 1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
Code:4170900002
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 1
Contacturen:64
Aantal studiepunten:6
Totaal studietijd:156
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Jelle Mollenvanger

 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • inzicht hebben in de structuur van de biologie
  • inzicht hebben in de wetenschappelijk namen van planten en dieren
  • de inwendige en uitwendige bouw van gewervelde dieren en de mens begrijpen
  • de werking van het menselijk lichaam begrijpen
  • een microscoop kunnen gebruiken
  • eenvoudige microscopische preparaten kunnen maken en interpreteren
  • de belangrijkste levensfuncties bij gewervelde dieren begrijpen
  • een inzicht hebben in de lessen natuurwetenschappen van het secundair onderwijs
  • inzicht verkrijgen voor materiegebonden onderwerpen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • Inleiding op het vak natuurwetenschappen
  • Algemene bouw van bloemplanten
  • Biotoopstudie (wordt vervolgd in module 2)
  • Uitwendige bouw van gewervelde dieren
  • Inwendige bouw van gewervelde dieren
  • Organismen microscopisch bekeken
  • Materie
  • Bouwstenen van de materie
  • Energievormen en energieomzettingen
  • Structuurveranderingen van stoffen
  • Spijsvertering
  • Ademhaling
  • Transport van stoffen door het bloed
  • Uitscheiding
  • Excursie naar de Zoo van Antwerpen
  • Voedselrelaties
  • Producenten doen aan fotosynthese
  • Voortplanting bij bloemplanten
  • Voortplanting bij de mens
  • Door stofomzettingen nieuwe moleculen maken
  • Krachten en hun effecten
  • Energieomzettingen in technische toepassingen
  • Transport van warmte-energie
  • Zichtbare en onzichtbare straling

STUDIEMATERIAAL

 

  • handboeken BIOgenie +1 (leerboek en werkboek) (2010)
  • handboek BIOgenie +2 (leerboek en werkboek (2011)
  • microscoop
  • levende planten en dieren
  • dode dieren en organen
  • skelet mens, diverse schedels zoogdieren

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 70

%
practicum en oefeningen:

  30

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijksessies (verplicht)
  • excursie (verplicht)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • Permanente evaluatie van de praktijksessies en de excursie (20%)
  • Schriftelijk examen (80%)
  • Taken moeten op de gestelde deadline ingeleverd worden. Te laat inleveren resulteert in een 0.
  • Deelname aan de hoor- en werkcolleges: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module.
  • Deelname aan de praktijksessies en de excursies: minimum 60% van de uren om te kunnen slagen in deze module. Een doktersattest is verplicht na afwezigheid. 
    • Bij gewettigde afwezigheid voor een praktijksessie krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
    • Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
    • Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

tijd voor examinering
uren

2 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursie worden niet overgedragen naar de 2de zittijd).
 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/10/2012
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Biologie - vakdidactiek 2
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
Code:4170900003
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
Contacturen:48
Aantal studiepunten:6
Totaal studietijd:156
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Jelle Mollenvanger

 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • inzicht hebben in de structuur van de biologie
  • een biotoopstudie kunnen uitvoeren
  • de macroscopische bouw van de zaadplant kennen
  • een inzicht hebben in de practische proeven van het biologieonderwijs
  • bepaalde groepen dieren zoals vlinders en zeezoogdieren nader bekijken
  • diverse ecologische technieken kunnen hanteren om biologielessen te ondersteunen
  • een excursie biologie kunnen organiseren

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • inleiding op biotoopstudies
  • studie van diverse biotopen 
  • voortplanting bij zaadplanten
  • ademhaling en uitscheiding bij zaadplanten
  • biotoopstudie in slikken en schorren, kustduinen, loofbos, naaldbos, graslanden, zoet water en heide
  • voedselrelaties in een biotoop
  • waarnemingen op het terrein
  • diverse ecologische technieken zoals kadertransect, grondboringen, hoogtemetingen van bomen
  • ecologisch onderzoek van zoet water
  • milieuzorg
  • belang van duurzame ontwikkeling
  • excursie naar de vismijn van Nieuwpoort
  • excursie naar slikken en schorren
  • excursie naar kustduinen
  • excursie naar het strandbiotoop
  • excursie naar graslanden (polders)
  • excursie naar loofbos en naaldbos
  • excursie naar een zoet waterbiotoop
  • excursie naar de heide
  • excursie naar de Viroinvallei voor vlinderdeterminatie
  • methodische werkvormen biologie
  • de organisatie van excursies
  • verscheidenheid aan soorten
  • zoektocht naar classificatiesystemen
  • het rijk van planten en dieren

STUDIEMATERIAAL

 

  • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
  • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
  • handboeken BIOgenie 1 Biotoopboek (2006)
  • handboek BIOgenie 4.2 (leerboek en werkboek) (2009)

WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 60

%
practicum en oefeningen:

  40

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijksessies (verplicht)
  • excursies (verplicht)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

  • inzet en verslagen van praktijksessies en excursies (20%)
  • schriftelijk examen (80%)
  • de aanwezigheid op de excursies en praktijksessies is verplicht (tenminste 60% van de uren om geslaagd te kunnen zijn voor deze module)
  • de student kan alleen slagen als hij/zij zowel de helft van de punten behaalt voor de excursies als voor het schriftelijk examen
  • de student kan alleen slagen als hij/zij aan de meerdaagse excursies heeft deelgenomen

tijd voor examinering
uren

2 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

schriftelijk (de punten van praktijksessies en excursies worden niet overgedragen naar de 2de zittijd)
 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Groeiportfolio - stage Biologie 1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
Code:4170900005
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
Contacturen:40
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:niet mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Kristien Roland

 

KORTE OMSCHRIJVING

De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van 5 weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basis didactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 4u de klassen waar hij les aan zal geven. Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende 2 weken op extra muros stage. In totaal geven beide studenten 6u zelfstandig les in de eerste graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hierover een observatieopdracht uit. Zij observeren elk ook 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven vaardigheden en over de werkpunten gereflecteerd op de hogeschool. (voor een gedetailleerde bespreking van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • LO01 Handelt integer en respectvol.
  • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
  • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • LO05 Stelt zicht assertief op.
  • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • LO11 Creatief zijn.
  • LO12 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
  • LO14 Werkt doelgericht.
  • LO17 Werkt leerlinggericht.
  • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student weet zelfstandig 6 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

- de student reflecteert over de eigen lespraktijk

- de student werkt aan verbeterpunten

- de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
geen

Andere begincompetenties

bereidheid tot inzet

bereidheid tot reflectie

bereidheid tot positief-constructieve actie


LEERINHOUDEN
cursussen van de minor en van algemene vakken van het eerste jaar
STUDIEMATERIAAL

leerplannen en eindtermen

handboeken en cursussen

vakliteratuur!

observatieopdrachten

leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

eigen reflecties


WERKVORMEN
Soort werkvorm    
hoor- en werkcolleges:

 12

%
practicum en oefeningen:

  38

%

vormen van groepsleren:

  0

%
Verdere toelichting:
voor verdere toelichting zie stagevademecum

EVALUATIE

Eerste examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

De intramuros stage is in essentie een stage waar geleerd wordt uit fouten. De studenten krijgen werkpunten geformuleerd naar de extramuros stage toe. Er is geen omzetting van hun prestatie in punten.

De extramurosstage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt mee voor 90% van de punten.

De uitwerkinge van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


tijd voor examinering
uren

0 

Tweede examenperiode
CategorieWeging van categorieën
totaal cijfer examen100%

Er is geen herkansing mogelijk voor stage, noch voor groeiportfolio.

Er is geen deliberatie mogelijk

 
Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 19/02/2013
Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Digitale didactiek 1
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
Code:4171100004
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,
Niveau:inleidend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
Contacturen:16
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:niet mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Roald Santens

 

KORTE OMSCHRIJVING
Digitale didactiek 1 introduceert de beginnende leerkracht tot enkele basisvaardigheden om later in het beroepsleven efficiënt te kunnen werken. Werkblaadjes en cursusteksten krijgen een aantrekkelijke en beheersbare opmaak door gebruik te maken van stijlen. Puntenlijsten blijven beheersbaar in een rekenblad. Presentaties zijn geen visuele hoogstandjes, maar een doordachte en goed opgebouwde ondersteuning van lessen.
Digitale didactiek 1 wil de beginnende leerkracht leren om minder tijd aan de computer te spenderen zodat er meer aandacht kan gaan naar inhoud.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • LO11 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
      • Gebruikt stijlen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
      • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
      • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
    • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
    • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    • leergierig zijn
    • flexibel zijn

    LEERINHOUDEN
    • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
    • Hardware
    • Zoeken op internet
    • Word 2007 : opmaken van documenten
    • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
    • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus Digitale Didactiek 1, Santens, R., 2010.
    • BB-cursus Digitale Didactiek 1

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     42

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    Werkcolleges om vaardigheden in te oefenen.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (100%)

    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Psychopedagogische vaardigheden 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
    Code:4171100023
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
    Contacturen:28
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Kristien Roland

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Communicatieve wetmatigheden vanuit de Transactionele Analyse en vergadertechnieken worden besproken.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • LO01 Handelt integer en respectvol.
    • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
    • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • LO05 Stelt zicht assertief op.
    • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • LO11 Creatief zijn.
    • LO12 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • LO17 Werkt leerlinggericht.
    • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
    • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
    • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
    • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
    • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
    • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
    • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
    • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
    • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
    • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
    • ego-toestanden volgens de Transactionele Analayse kunnen herkennen bij zichzelf en anderen
    • complementaire, kruis- en verdoken transacties kunnen herkennen en van daaruit gepast kunnen reageren
    • het begrip Geïntegreerde Volwassene kunnen omschrijven en kunnen plaatsen in het eigen groeiproces
    • effeciënt kunnen vergaderen

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    geen

    Andere begincompetenties
    • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
    • bereidheid om interactief te participeren

    LEERINHOUDEN
    • communicatiemodel
    • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
    • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
    • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
    • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
    • Transactionele Analyse: ego-toestanden, transacties, Geïntegreerde Volwassene 
    • vergadertechnieken 

    STUDIEMATERIAAL
    cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     34

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:
    • interactieve hoorcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • juni schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof, 75% van de punten
    • de studenten maken een reflectieopdracht omtrent hun communicatieve vaardigheden die meetelt voor 25% van de punten

     


    tijd voor examinering
    uren

    3 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    totaal cijfer examen100%

    • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 75% van de punten
    • de reflectieopdracht kan hermaakt worden voor de 2e zittijd wanneer deze in eerste zit niet voldoet. Wanneer deze wel voldoet worden de punten van de eerste zittijd overgenomen.
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
    Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Algemene didactiek 1
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
    Code:4171100024
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:inleidend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
    Contacturen:54
    Aantal studiepunten:5
    Totaal studietijd:130
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Hans Ihmsen

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden en om tijdens een les rekening mee te houden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
      • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      Beroepsspecifieke competenties
      • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
      • LO14 Werkt doelgericht.
      • LO16 Evalueert leerlingen deskundig.
      • LO17 Werkt leerlinggericht.
      • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
      • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
      • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren.

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties
      De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
      LEERINHOUDEN
      • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
      • Het didactisch model
      • De beginsituatie
      • Doelgericht werken
      • Didactische principes
      • Werkvormen
      • Een lesvoorbereiding maken
      • Didactische media
      • Leerinhouden
      • Evaluatie

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus Algemene didactiek 1 LO, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       92

      %
      practicum en oefeningen:

        8

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Oefeningen en opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Schriftelijk examen in december (80%), schriftelijk examen in juni (20%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.

      tijd voor examinering
      uren

      6 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      totaal cijfer examen100%

      Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.
       
      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Groeiportfolio - stage Voeding-Verzorging 1
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
      Code:4171100030
      Academiejaar:2012-2013
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 2
      Contacturen:80
      Aantal studiepunten:4
      Totaal studietijd:104
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:niet mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:
      Lector(en)Kristien Roland

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hij observeert tevens gedurende 8u de klassen waar hij les aan zal geven. (studenten met minor PKV observeren 6u) Hierna gaat hij samen met een andere student gedurende twee weken op extramuros stage. In totaal geven beide studenten 14u zelfstandig les in de eerste graad, A- en B-stroom, aangevuld met de tweede graad. De lesvoorbereidingen dienen voor alle lessen samen gemaakt te worden. De studenten wonen elkaars lessen steeds bij en werken hiervoor een observatieopdracht uit. Zij observeren ook elke 2 nevenactiviteiten. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

      Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • LO01 Handelt integer en respectvol.
      • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
      • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • LO05 Stelt zicht assertief op.
      • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
      • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
      • LO11 Creatief zijn.
      • LO12 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
      • LO14 Werkt doelgericht.
      • LO17 Werkt leerlinggericht.
      • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      de student weet zelfstandig 14 lessen voor te bereiden en uit te voeren voor leerlingen van de eerste graad gebruik makend van de basis didactische werkvormen: doceren, demonstreren, onderwijsgesprek, geven van opdrachten

      de student reflecteert over de eigen lespraktijk

      de studentwerkt aan verbeterpunten

      de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      geen

      Andere begincompetenties

      bereidheid tot inzet

      bereidheid tot reflectie

      bereidheid tot positief-constructieve actie


      LEERINHOUDEN
      cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
      STUDIEMATERIAAL

      leerplan en eindtermen

      handboeken en cursussen

      vakliteratuur

      observatieopdrachten

      leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

      eigen reflecties


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       12

      %
      practicum en oefeningen:

        38

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:
      voor verdere toelichting zie stagevademecum

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.

      de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten

      de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


      tijd voor examinering
      uren

       

      Tweede examenperiode

      er is geen herkansing mogelijk voor de stage, noch voor groeiportfolio.

      er is geen deliberatie mogelijk

       

       
      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
      Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Taalbeheersing - expressie
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
      Code:4171100031
      Academiejaar:2012-2013
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
      Contacturen:36
      Aantal studiepunten:4
      Totaal studietijd:104
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:niet mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:
      Lector(en)Heidi Gotink

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

      - taalbeheersing (werkcolleges),
      - expressieve vaardigheden (workshop).


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          Specifieke doelstellingen per periode
          Periode 1
        • De student schrijft specifieke teksten voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
        • De student schrijft correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.
          Periode 2
        • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
        • De student beoordeelt teksten op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen. 
           

        • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          Algemeen Nederlands (Europese Taalnorm C1) + basiskennis grammaticale terminologie.


          LEERINHOUDEN
          Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
          • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
          • tekstsamenhang en tekststructuur,
          • samenvatten,
          • studententekst schrijven,
          • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
          • stembeheersing en uitspraak,
          • expressieve vaardigheden.

          STUDIEMATERIAAL
          • cursus van de lector + eigen aanvullingen en notities
          • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           18

          %
          practicum en oefeningen:

            14

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          Taalbeheersing:

          • werkcolleges

          Expressieve vaardigheden:

          • workshop verzorgd door externe en interne organisatie.


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Permanente evaluatie + examen (100%)
          1. Schriftelijk examen : Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%)
          2. Schriftelijke opdracht: studententekst (25%)
          • inhoud,
          • structuur en opmaak,
          • leesbaarheid,
          • correct taalgebruik.

          3. Mondelinge presentatie 2de periode (25%)
          • inhoud en structuur,
          • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
          • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
          • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).
          Permanente evaluatie voor de werkcolleges en workshops: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
          Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
          Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
          Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

          Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.

          Een tekort op één van de onderdelen (schriftelijk examen, leerlingentekst, mondelinge presentatie) resulteert in een tekort op het eindresultaat; het grootste tekort van een van de onderdelen resulteert in de eindscore.  

          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

          1. Schriftelijk examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (50%)
          2. Steudententekst (25%)
          3. Presentatie (25%).

           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Agogische vaardigheden 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
          Code:4171100032
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
          Contacturen:36
          Aantal studiepunten:4
          Totaal studietijd:104
          Examencontract:mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Kristien Roland

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO01 Handelt integer en respectvol.
          • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
          • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO05 Stelt zicht assertief op.
          • LO06 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
          • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
          • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          • LO10 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
          • LO12 Kan organiseren.
          Beroepsspecifieke competenties
          • LO17 Werkt leerlinggericht.
          • LO18 Creëert een krachtige leeromgeving.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          - de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie

          - op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext organiseren


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties

          - bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties

          - bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren

          - bereidheid tot interactief participeren

          - bereidheid tot kritische ingesteldheid

          - bereidheid tot samenwerken


          LEERINHOUDEN

          - competentiemodel van de opleiding

          - waarnemen en werkelijkheid/sociale perceptie

          - leren/leerstijlen/mindmapping

          - werking van het geheugen

          - denken en intelligentie

          - motivatie en faalangst

          - ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie


          STUDIEMATERIAAL
          cursus aangevuld met teksten en eigen nota's, videomateriaal
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           35

          %
          practicum en oefeningen:

            0

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:

          - interactieve hoorcolleges

           


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          - schriftelijk examen in december over de eerste helft van de leerstof:: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten

          - schriftelijk examen in juni over de tweede helft van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen: inzichts- en toepassingsvragen. Dit examen telt mee voor 50% van de totale punten


          tijd voor examinering
          uren

          3 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          totaal cijfer examen100%

          schriftelijk examen over het geheel van de leerstof. 100% van de punten
           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
          Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Blik op de wereld 1
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
          Code:4171100033
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kernondersteunend,
          Niveau:inleidend
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
          Contacturen:28
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Heidi Gotink

           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Ontwikkelen van onderzoeksvaardigheden (leercompetenties, onderzoekscompetenties, kritisch & analytisch inzicht, informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid) aan de hand van een goed onderbouwd theoretisch kader en het realiseren en verantwoorden van een praktische uitwerking.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
          • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            Specifieke doelen :
            informatiemanagement, informatieverwerking, taalvaardigheid en kritische zin.
            De student: 
            ·    zoekt efficiënt en kritisch op (informatiemanagement);  
            ·    refereert correct ;
            ·    analyseert info;
            ·    schematiseert info;
            ·    beoordeelt info kritisch;
            ·    past de basis van onderzoeksvaardigheden toe;
            ·    verwerkt bronnen kritisch in een tekst;
            ·    maakt een poster (schematiseert inhoud visueel & kritisch),
            ·   maakt een kritische reflectie ivm leerproces, medestudent, bronnen, info, tekst, poster, vak, …


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            geen

            Andere begincompetenties
            idem
            LEERINHOUDEN

            - Informatiemanagement: bronnen opzoeken, beoordelen, analyseren, vergelijken, refereren.
            - Informatieverwerking: info analyseren, structureren, schematiseren, synthetiseren, samenvatten.
            - Basis onderzoeksvaardigheden (7-sprong)
            - Kritische verwerking leerinhouden in schema, studententekst, poster

             


            STUDIEMATERIAAL

            Handouts tijdens de contactmomenten aangeboden en digitaal beschikbaar op het electronisch platform.

            Cursus Blik op de Wereld


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             16

            %
            practicum en oefeningen:

              10

            %

            vormen van groepsleren:

              6

            %
            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            1e periode:
            Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie van informatiemanagement & informatieverwerking (mindmapping); telt mee voor 40% van het jaartotaal

            2e periode:                                                                                                                                     Permanente evaluatie, procesevaluatie & productevaluatie; 2de periode telt mee voor 60 % van het jaartotaal 

            Permanente evaluatie voor de werkcolleges en begeleidingssessies: aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen.
            Bij gewettigde afwezigheid contacteert de student de lector voor een individuele regeling (inhaalles/inhaalopdracht/...).
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 
            Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.

            Het niet respecteren van de deadline voor het indienen van een opdracht leidt tot een 0 voor deze opdracht.


            tijd voor examinering
            uren

            0 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%


            individuele opdracht met alle elementen van 1ste & 2de periode

             
            Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
            Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Wetenschappelijke ondersteuning Voeding-Verzorging 1
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
            Code:4171100038
            Academiejaar:2012-2013
            Type:kern,
            Niveau:inleidend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
            Contacturen:50
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:
            Lector(en)Ingrid De Ridder

             

            KORTE OMSCHRIJVING
            De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken oplossingen met de lector om het ontstaan en de gedragingen van materie te kunnen verklaren.  Het vertrekpunt is altijd het dagelijkse leven.  De studenten worden ook voorbereid om de leerstof van het tweede en derdejaar te kunnen begrijpen.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties
                • SO320

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                De nodige chemische en fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.

                Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen

                Chemische gedragingen vanuit wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren.  Waarom lossen stoffen op in water?  Wat heeft dit voor gevolg voor het water? 


                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties
                geen
                LEERINHOUDEN

                Module 1: chemie rond water: oplosbaarheid, welke stoffen, concentraties,welke reacties.....

                fasenovergangen van water, ................

                Module 2 organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden, .............

                rubber, aardolie, aardgas, benzine, margarine, vruchtenaroma's,


                STUDIEMATERIAAL

                eigen cursussen:

                deel 1 wetenschappelijke ondersteuning

                deel 2 koolstofchemie


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 64

                %
                practicum en oefeningen:

                  0

                %

                vormen van groepsleren:

                  0

                %
                Verdere toelichting:

                In de hoor en werkcollege zitten veel oefeningen om alles met de lector samen in te oefenen.

                Verder zijn er nog een heel deel oefeningen die zelfstandig uitgevoerd kunnen worden en verbeterd worden door de lector.

                Er is een educatief pakket rond chemie dat online beschikbaar is


                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                december deel 1

                juni deel 2


                tijd voor examinering
                uren

                4 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                Dit is een jaarvak.  In het totaal moet je geslaagd zijn.

                Bij herexamen moeten de leerstof van module1 en van module 2  herdaan worden.

                 
                Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Verzorging - vakdidactiek 1
                  
                O.O. heeft componenten:Neen
                Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
                Code:4170900016
                Academiejaar:2012-2013
                Type:kern,
                Niveau:inleidend
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                Contacturen:64
                Aantal studiepunten:8
                Totaal studietijd:208
                Examencontract:niet mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:
                Lector(en)Jan Lodewijks

                 

                KORTE OMSCHRIJVING
                Theorie verzorging 
                Vakdidactiek verzorging
                Praktijk verzorging

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                • LO11 Creatief zijn.
                • LO12 Kan organiseren.
                Beroepsspecifieke competenties
                • LO13 Bezit leerlinggerichte didactische-methodische competenties.
                • LO14 Werkt doelgericht.
                • LO17 Werkt leerlinggericht.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                De student kent voor het onderdeel theorie verzorging:
                - de basisprincipes om kwaliteitsgericht te werken.
                - de basisprincipes van de textielzorg.
                - de belangrijkste aandoeningen uit de personenzorg.

                De student leert voor het onderdeel vakdidactiek verzorging:
                - werken met de leerplannen.
                - op zoek gaan naar bruikbare bronnen.
                - een lesbegin, leerlingentekst, demonstratie en organisatieplan op te stellen.

                De leerling kan voor het onderdeel praktijk verzorging:
                - functionele en decoratieve werkstukken vervaardigen.
                - wassen en strijken van éénvoudige kledingstukken.
                - onderhouden van materialen.




                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties
                Geen

                LEERINHOUDEN
                Theorie verzorging:
                - kwaliteitsgericht werken
                - textielzorg
                - klein huishouden
                - personenzorg (huid, haar, tanden, voeten, handen, oren, ogen, geslachtsorganen, ...)

                Vakdidactiek verzorging:
                leerplannen eerste graad verzorging, bronnen verzamelen, lesbegin, leerlingentekst, demonstratie, organisatieplan.

                Praktijk verzorging:
                - functionele en decoratieve werkstukken
                - textielzorg
                - klein huishouden
                - personenzorg

                STUDIEMATERIAAL
                Cursus verzorging 1ste jaar Jan Lodewijks

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 36

                %
                practicum en oefeningen:

                  28

                %

                vormen van groepsleren:

                  

                %
                Verdere toelichting:

                Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  krijgt de student een opdracht. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                 

                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.


                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen100%

                40% permanente evaluatie
                20% werken tijdens de les
                20% vakdidactiek

                60% examen
                20% theorie deel 1
                20% theorie deel 2
                20% praktijk deel 1 en 2

                Je moet voor de 5 componenten slagen om te kunnen slagen voor verzorging.
                Enkel het theorie examen kan worden hernomen in tweede zit. 


                tijd voor examinering
                uren

                6 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                totaal cijfer examen40%

                Enkel het theorie examen kan hernomen worden in tweede zit. 

                Punten verkregen tijdens de permanente evaluatie en het praktijkexamen kunnen niet hernomen worden.


                 
                Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                Voltijds modelpakket 1 - Voeding-verzorging/Biologie - Voeding - vakdidactiek 1
                  
                O.O. heeft componenten:Neen
                Afstudeerrichting//Leertraject:Voeding-verzorging/Biologie
                Code:4170900015
                Academiejaar:2012-2013
                Type:kern,
                Niveau:inleidend
                Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                Contacturen:64
                Aantal studiepunten:8
                Totaal studietijd:208
                Examencontract:niet mogelijk
                Deliberatie:mogelijk
                Vrijstelling:mogelijk
                Onderwijstaal:
                Lector(en)Jan Lodewijks
                Annemie Seghers

                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Kennis en practisch samenstellen van gezonde voeding. Hygiënisch, methodisch en economisch werken in de keuken. Aspecten als kennis van materiaal, veiligheid, ergonomie, milieubewustzijn en onderhoud komen geïntegreerd in de lessen aan bod.

                 


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • LO02 Is flexibel in denken en handelen.
                • LO03 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
                • LO04 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
                Algemene beroepsgerichte competenties
                • LO07 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
                • LO08 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
                • LO09 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
                • LO11 Creatief zijn.
                • LO12 Kan organiseren.
                Beroepsspecifieke competenties
                • LO14 Werkt doelgericht.

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
              • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Uit creativiteit bij realisatie van de opdrachten.Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten.
              • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van techniek en materiaal. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia.
              • Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
              • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.  Kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden0.

              • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties

                Bereid zijn tot samenwerken.

                ICT vaardigheden


                LEERINHOUDEN

                Algemene voedingsleer en  voedingsvoorlichting .

                Warenkennis, koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten, fruit, melk, melkproducten, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten.

                Receptenleer en kooktechnieken.


                STUDIEMATERIAAL
                 

                Plantijn-cursus. Voeding 1

                8Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .

                J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.

                Leerplannen  

                Brochures voedinsvoorlichting. 

                Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 8

                %
                practicum en oefeningen:

                  24

                %

                vormen van groepsleren:

                  4

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                Permanente evaluatie 40%
                • 30%  voorbereiding en oefeningen en werk tijdens de les
                • 10% Vakdidactiek

                Bij een ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere ongewettigde afwezigheden haalt de studenten een A op dit opleidingsonderdeel.
                Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

                Praktijk examen 20% ( juni)
                Theorieexamen  40% ( 2 deelexamens)

                         In december een  digitaal examen

                         In juni een schriftelijk examen 


                tijd voor examinering
                uren

                8 

                Tweede examenperiode

                Theoretisch examen kan hernomen worden in 1 schriftelijk examen.

                De punten voor permanente evaluatie en het praktijkexamen blijven behouden.

                 
                Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012