ECTS-database Plantijn Hogeschool
Chemie - Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie
  
cataloognrbenamingstudiepunten
4160300000Witte biotechnologie3
4160300002Eenheidsoperaties7
4160300003Toegepaste industriële chemie3
4160300004Meet- & regeltechnieken6
4160300005Geïntegreerd lab (PO)12
4160300006Kwaliteitszorg en projectmanagement (PO)3
4160300007Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting procestechnologie23
4160300008Transportsystemen3
Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Witte biotechnologie
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
Code:4160300000
Academiejaar:2012-2013
Type:kernondersteunend,
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
Contacturen:36
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Anneleen Soetaert
Mark Spanoghe

 

KORTE OMSCHRIJVING
Voor het facet "Fermentatietechnologie":

In deze cursus wordt zowel de basis van de witte of industriële biotechnologie toegelicht. Bij fermentatieprocessen worden micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren. Tijdens de hoorcolleges fermentatietechnologie wordt dan ook ingegaan op het creëren van de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten.  Onderwerpen zoals kweekcondities, opschaling naar grote bioreactoren, controle en sturing van het proces alsook het hier op volgende “downstream proces” komen aanbod. Aan de hand van onderzoeksartikels worden een aantal praktische voorbeelden besproken.

Voor het facet "Milieuchemie":

Iniatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een mogelijk bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH30 Benoemt de kern van het probleem.
  • CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
  • CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    Voor het facet "Fermentatietechnologie":
    1. Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aan.
    2. Benoemt soorten kweek-principes.
    3. Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media.
    4. Heeft inzicht in controle en sturing van fermentatieprocessen. 
    5. Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uit.
    Voor het facet "Milieuchemie":
    1. beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
    2. (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
    3. legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
    4. onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
    5. begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: De levende cel, Microbiologie

    Andere begincompetenties





    LEERINHOUDEN
    Voor het facet "Fermentatietechnologie":

    1. Industriële of witte biotechnologie
    2. Industriële fermentatie: *Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor  *Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostaat *Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent)
    3. Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie
    4. Metabolic Engineering
    5. Downstream Processing
    6. Bespreking aantal praktische voorbeelden
    7. Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.

    Voor het facet "Milieuchemie":

    1.   Inleiding: belang van milieuzorg
    2.   Water 
             a.    Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater 
             b.    Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit 
                            -Biochemisch zuurstofverbruik 
                            -Chemisch zuurstofverbruik 
                            -Totale organische koolstof 
                            -Zuurtegraad 
                            -Droogrest 
                            -Nutriënten 
             c.    Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater 
             d.    Eutrofiëring 
             e.    Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie 
                            -Mechanisch fysische zuivering 
                            -Biologische zuivering 
                            -Slibverwerking 
             f.     Industrieel afvalwater    
    3.    Lucht 
             a.    Luchtkwaliteit 
             b.    Bronnen van verontreiniging 
             c.    T-profielen 
             d.    Gasvormige luchtverontreiniging 
             e.    Broeikaseffect 
             f.     Zure regen 
             g.    Gat in de ozonlaag 
             h.    Fotochemische mist 
             i.      Zwevend stof
    4.    Bodem 
             a.    Samenstelling 
             b.    Verontreiniging 
                         -Bronnen 
                         -Stoffen 
             c.    Zware Metalen 
             d.    Pesticiden
    5.    Relatie milieu en industrie

    STUDIEMATERIAAL
    • cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool.
    • cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2011
    • bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk




    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     100

    %
    practicum en oefeningen:

      0

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    Verplichte aanwezigheid voor de mogelijke seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag. 


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    Integratief examen100%

    Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
    De puntenverdeling:
    25% facet
    "Fermentatietechnologie"(15% examen, 5% verplichte opdracht, 5%bedrijfsbezoek)
    75% facet "Milieuchemie"

    Bij gewettigde afwezigheid voor  de verplichte opdracht, kan de student deze inhalen. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0.

    Bedrijfsbezoeken: Aanwezigheid is verplicht.
    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
    De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de toets.

    tijd voor examinering
    uren

    4 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    Integratief examen100%

    2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
    De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
    Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Eenheidsoperaties
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
    Code:4160300002
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,
    Niveau:gespecialiseerd
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
    Contacturen:46
    Aantal studiepunten:7
    Totaal studietijd:182
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Mark Spanoghe

     

    KORTE OMSCHRIJVING
    "Eenheidsoperaties" is een uitdieping van het opleidingsonderdeel "industriële scheidingstechnieken" en de facetten "fasenleer", "warmteoverdracht" en reactoren uit het tweede jaar. Er wordt enerzijds dieper ingegaan op al gekende technieken. Anderzijds komen er voor de student een aantal nieuwe, industrieel veel gebruikte scheidingstechnieken aan bod. De leerstof wordt uitsluitend aangeboden onder de vorm van een zelfstudiepakket, ondersteund met gezamenlijke oefeningensessies en monitoraat. Het verwerven van de beoogde competenties wordt permanent geëvalueerd op basis van tussentijdse toetsen. Deze manier van werken stimuleert de student om zelf het heft in handen te nemen. Zelfstandigheid en initiatief zijn voor de toekomstige "procesoperator" belangrijke vaardigheden. Het feit dat hij gestimuleerd wordt om zelf op zoek te gaan naar informatie en kennis zal hem helpen beter te functioneren in een bedrijfstak waar "levenslang leren" een must is.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
    • CH07 Behoudt het overzicht in crisissituaties.
    • CH13 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH30 Benoemt de kern van het probleem.
    • CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
    • CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
    • CH43 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • stelt een ternair fasendiagram op 
      • leest een ternair fasendiagram af
      • kent de waarde en achtergrond van stoom als energiedrager en berekent warmtewisselaars
      • bezit en gebruikt de fysico-chemiekennis nodig voor destillatie, extractie en drogen.
      • beschrijft de functie van alle onderdelen van de besproken apparaten.
      • heeft de theoretische kennis om deze apparaten te automatiseren.
      • berekent een destillatiekolom berekenen en evalueert storingen correct aan de hand van de  McCabe-Thiele methode.
      • gebruikt een temperatuur-vochtigheidsdiagram gebruiken (drogen).

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Industriële scheidingstechniek, Materialenleer, Fysicochemie

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN

      uitbreidingen leerstof  “Industriële Scheidingstechnieken”, "Fasenleer", "Warmteoverdracht" en reactoren uit 2CH
      • werken met ternaire fasediagrammen
      • vloeistof-vast extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextractie
      • vloeistof-vloeistof extractie: enkelvoudige, dwarsstroom- en tegenstroomextr actie
      • destillatie
      • drogen in de procesindustrie
      • studie van de chemische en fysische absorptie en absorptieapparatuur
      • filtratie en bezinken

      STUDIEMATERIAAL
      • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota’s)
      • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
      • documentatie van fabrikanten
      • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
      • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat
      • Procestechnische berekeningen door Torreman in bib Kronenburgstraat

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       21

      %
      practicum en oefeningen:

        0

      %

      vormen van groepsleren:

        79

      %
      Verdere toelichting:
      • zelfstudiesysteem gecombineerd met geleide oefeningen, monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
      • beperkte hoorcolleges (voornamelijk uitgewerkte vraagstukken en toelichting van specifieke probleemsituaties)
      • formatieve toetsen (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij behalen van ten minste 60% van de maximum score)
      • documentatie van fabrikanten en wandkaarten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      Integratief examen100%

      • schriftelijk formatieve toetsing (voornamelijk vraagstukken op einde van een zelfstudiedeel) 
                       - "drogen" (15%)
                       - "extractie" (25%)
                       - "destillatie" (30%)
                       - "filtratie en bezinken" (15%)
                       - "absorptie" (15%)
         
      • eindexamen (schriftelijk en eventueel mondeling) toegespitst op praktische toepassing van de leerstof  (leerstof van formatieve toetsen en presentatie met score van minder dan 12/20)

      tijd voor examinering
      uren

      4 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      Integratief examen100%

      • schriftelijk eindexamen (voornamelijk vraagstukken) kan hernomen worden
       
      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
      Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Toegepaste industriële chemie
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
      Code:4160300003
      Academiejaar:2012-2013
      Type:kernondersteunend,
      Niveau:gespecialiseerd
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
      Contacturen:20
      Aantal studiepunten:3
      Totaal studietijd:78
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:
      Lector(en)Mark Spanoghe
      Ingrid Van den Bossche
      Inge Gutschoven

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      voor het facet Raffinage:
      Omdat de afgestudeerde “procesoperator” een grote kans heeft dat hij tewerkgesteld wordt in de petrochemische nijverheid, is het logisch dat, in de cursus “Raffinage”, een ruim overzicht wordt gegeven van de werking en processen van een raffinaderij. Hiernaast worden enkele belangrijke topics uit de industriële context bekeken (bvb industrieel gebruik van stoom, ....) 
      voor het facet industriële organische chemie: 
      Vermits het overgrote deel van de zogenaamde ‘procesoperators’ later tewerkgesteld zal worden in de chemische industrie gelegen in de haven van Antwerpen, en dan voornamelijk de petro-chemische industrie. Is een grondige kennis van de raffinageprocessen en de bijbehorende reacties een meerwaarde voor elke afstuderende procesoperator.
      Voor het facet materialenleer:
      De opgedane kennis over corrosie wordt verder uitgebreid. Tevens worden de eigenschappen en de toepassingen van de meest gebruikte ferro- en non-ferrometalen uit de chemische en petrochemische industrie besproken. .

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CH30 Benoemt de kern van het probleem.
      • CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
      • CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
      • CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Voor het facet Raffinage:
        1. heeft een algemeen beeld van het geheel van de processen in een raffinaderij
        2. benoemt en beschrijft de voornaamste processen die in een raffinaderij gebruikt worden om de eigenschappen van de producten af te stemmen op de vraag
        3. kent het productieproces en het gebruik van stoom als energiedrager in een raffinaderij
        4. beschrijft verschillende krakingsprocessen en weet waarom ze als dusdanig uitgevoerd worden
        5. heeft een idee van het belang, de samenhag en het gebruik van stoom als energiedrager in de industrie


        Voor het facet industriele organische chemie:

        1. Verklaart het ontstaan van de belangrijkste organische moleculen tijdens het kraakproces via een  reactie  
        2. Plaatst belangrijkste toepassingen van de kraakproducten in de industrie 
        3. Schrijft de mechanismen van de belangrijkste toepassingen van het kraakproces uit
        4. Bespreekt het mechanisme van de volgende reacties: alkylerings-, isomerisatie-omleggings-, hydrogenatie- en dehydrogenatiereacties, evenals aromatische reacties
        5. Bespreekt de invloed van warmte, druk of een katalysator op het kraakproces bespreken. 

        Voor het facet materialenleer:

        1. dedecteert plaatsen waar er corrosieproblemen kunnen optreden
        2. begrijpt maatregelingen om corrosieproblemen te vermijden
        3. doet zelf voorstellen om corrosieproblemen te vermijden
        4. beantwoordt vragen over de uitgedeelde brochures ‘beschermen door deklagen’
        5. haalt uit het Fe-C-diagram, de optredende staalstructuren bij de verschillende temperaturen en %C, en hun gevolgen op de eigenschappen
        6. interpreteert de meest gebruikte staalcodes (DIN, EURONORM, SAE, ASTM, AISI)
        7. verklaart de verschillende delen van ‘Baeten’s chart’
        8. verklaart de plaatsing van de verschillende nikkellegeringen op ‘Baeten’s chart’
        9. gebruikt het Bishop-Stern diagram gebruik
        10. weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN


        Voor het facet raffinage:

        Er wordt een overzicht gegeven van het geheel van de processen in een raffinaderij. Hierbij wordt er gekeken hoe de afzonderlijke processen in het geheel gelinkt zijn. Hiernaast wordt een beeld geschetst van het gebruik en samenhang van stoom als energiedrager.

        Voor het facet industriele organische chemie: 

        1. Het petrochemische kraakproces en de daaraan gekoppelde organische reacties zoals:
          a. het splitsen van lange ketens onder invloed van warmte, druk of een katalysator 
          b. alkyleringen, omleggingsreacties en isomerisatiereacties 
          c. hydrogenaties, dehydrogenaties 
          d. specifieke aromatische reacties
        2. De belangrijkste toepassingen van de producten bekomen uit het kraakproces en de bijbehorende organische reacties 
        3. Naamgeving, zowel IUPAC als triviaal, van de organische moleculen  gekoppeld aan het kraakproces en gebruikt in het industrieel proces

        Voor het facet materialenleer:

        1. Bespreking van de verschillende corrosievormen
        2. algemene,galvanische, interkristallijne, selectieve, put-, spleet-, erosie-, spanningscorrosie
          a. verschijnsel
          b. mechanismen
          c. industriële voorbeelden
          d. hoe ieder specifiek vermijden 
        3. Ferro-metalen :
          het Fe-C diagram, gelegeerd staal, invloed van de legeringselementen op de structuur en op het Fe-C diagram , naamgeving van staalsoorten, roestvaste , warmvaste en hittebestendige staalsoorten·
        4. Het gebruik van non ferro-metalen in de chemische en petrochemische industrie 
        5. Compounding, menging en mengselcontrole bij rubbers 

        STUDIEMATERIAAL
        Voor het facet raffinage: 
        • Cursus “Raffinage” – auteur: Mark Spanoghe – Plantijn Hogeschool 2011
        • PowerPoint presentaties
        • eigen nota's

        Voor het facet industriele organische chemie: 

        • Cursus “Toegepaste industriële chemie“ – auteur: I. Gutschoven  – Plantijn Hogeschool 
        • PowerPointpresentaties via e-campus

        Voor het facet materialenleer:

        • cursus “Materialenleer- 3PO“ – auteur: Ingrid Van den Bossche  – Plantijn Hogeschool 
        • powerpoints en allerhande weblinks ter beschikking via edumap op e-campus  
        • brochures  o.a.“Beschermen van metalen door deklagen" van SBC 
        • Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming; hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts; ISBN B 90 5062 031 0, 2000 

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         100

        %
        practicum en oefeningen:

          

        %

        vormen van groepsleren:

          

        %
        Verdere toelichting:
        Hoor- en werkcolleges
        Daar waar mogelijk verwerkt de student zelf de leerstof via opdrachten.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Integratief examen100%

        Schriftelijk integratief examen “Toegepaste industriële chemie” met zowel kennis-, inzicht-, als toepassingsvragen
        • Multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
        • de vragen zijn, waar mogelijk, zo opgesteld dat ze de verwachte gedragsankers van de beoordeelde competenties evalueren. 
        Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel
        • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
        • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
          • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
          • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
          • niet uitvoeren van individuele taken 
          •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

        tijd voor examinering
        uren

        4 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        Integratief examen100%

        Zoals eerste examenperiode

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
        Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Meet- & regeltechnieken
          
        O.O. heeft componenten:Neen
        Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
        Code:4160300004
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kernondersteunend,
        Niveau:uitdiepend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
        Contacturen:62
        Aantal studiepunten:6
        Totaal studietijd:156
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Martine Vanacker

         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In grote productiebedrijven worden steeds meer analyses online uitgevoerd. In “Procesautomatisatie” wordt aandacht besteed aan het transport van vloeistoffen en gassen. De student moet processchema’s kunnen lezen en redeneren over de structuur. Via het inzicht in de werking van de meetsystemen is de student in staat de storingen van de metingen in het proces te lokaliseren. Met deze inzichten zijn analisten ook in staat om vlot met procesoperators te communiceren over de productieproblemen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
        • CH42 Brengt structuur in ideeën.
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

           

        • Transport van vloeistoffen
          - weerstand van leidingen
          - verdringerpompen
          - centrifugaalpompen
          - pompkaraktersitiek

          -Werking van een centrifugaalpomp en haar pompkarakteristiek begrijpen

        • De meet-en regelkring
        • Een regelkring uit zijn bouwstenen kunnen samenstellen
        • Werking van een regelkring begrijpen met de functie van elk onderdeel
        • Gedrag van een proces (Procesparameters)
        • Tweestandenregeling en PID regelactie
        • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet actuatoren
        • Het geautomatiseerde proces.
        • Diagnosetraining
          - niveau
          - verwarming
          - bedrijf
        • Gekoppelde regelkringen
          - Cascade
          - Verhoudingsregelingen
          - Splitrange
        • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
        • Opbouw werking van een regelventiel begrijpen
        • Werkingsprincipe van enkele veel gebruikte sensoren in de procesindustrie
        • De regeling van enkele basisprocessen ( debiet, niveau,temperatuur, druk en pH ) kunnen uitleggen  en de automatisatie van enkele eenheidsoperaties ( destillatie) verantwoorden.

           


        • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          geen

          Andere begincompetenties
          Voorkennis van fysica en fysiochemie
          LEERINHOUDEN
        • Transport van vloeistoffen
          -         weerstand van leidingen
          -         verdringerpompen
          -         centrifugaalpompen
          -         pompkaraktersitiek
        • De meet-en regelkring
        • Gedrag van een proces (Procesparameters)
        • Tweestandenregeling en PID regelactie
        • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
          actuatoren.
        • Het geautomatiseerde proces.
        • Diagnosetraining
          - niveau
          - verwarming
          - bedrijf
        • Gekoppelde regelkringen
          - Cascade
          - Verhoudingsregelingen
          - Splitrange
        • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf

        • STUDIEMATERIAAL
          Cursus, powerpointpresentaties, eigen nota's
          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           100

          %
          practicum en oefeningen:

            0

          %

          vormen van groepsleren:

            0

          %
          Verdere toelichting:
          Hoorcollege met powerpoint en computersimulatie.


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          De evaluatie bestaat uit 2 delen:
          15% van het resultaat staat op toetsen tijdens de lesweken over het onderdeel "Meet- en Regeltechniek"
          85% van het resultaat staat op een mondeling examen over de gehele leerstof uit de facetten Meet en regeltechniek en Procesautomatisatie


          tijd voor examinering
          uren

          3 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          schriftelijke integratieve toets

           
           
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
          Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Geïntegreerd lab (PO)
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
          Code:4160300005
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kern,
          Niveau:gespecialiseerd
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
          Contacturen:148
          Aantal studiepunten:12
          Totaal studietijd:312
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Mark Spanoghe
          Martine Vanacker

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          De Plantijn Hogeschool heeft geïnvesteerd in een bijzonder goed uitgerust "geïntegreerd lab procestechnieken". In dit lab kunnen de studenten de theoretische kennis uit de opleidingsonderdelen "Eenheidsoperaties", "transportsystemen" en "Meet & regeltechnieken" direct omzetten in praktische vaardigheden.

          In dit lab zijn industrieel veel gebruikte fysische scheidingsapparatuur zo getrouw mogelijk op semi-industriële schaal nagebouwd. Het bedienen van deze apparaten vereist immers ongeveer dezelfde competenties en achtergrondkennis als werkelijke industriële uitrusting. Ook wordt de regelapparatuur uitgebreid bekeken, zodat procesautomatisering grondiger kan worden bestudeerd.
          Het geïntegreerd lab confronteert de student rechtstreeks met zijn later werkterrein nl. ’de chemische fabriek’. Een aantal bedrijven, zorgvuldig geselecteerd uit de verschillende takken van de chemische industrie, worden bezocht. Op deze manier krijgt de student van de bedrijfsingenieurs zelf de uiteenzetting over het productieproces. De gegevens, verzameld tijdens deze bezoeken, vormen een deel van de leerstofinhoud. Zo krijgt de student een realistische kijk op de hedendaagse chemische industrie, kan hij de bruikbaarheid van zijn op school verworven kennis evalueren. De gelegde contacten vergemakkelijken de keuze van een beroepsplaats.

          Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn professionele ontwikkeling zelf te kunnen opvolgen.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH01 Zoekt opheldering door het stellen van vragen.
          • CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
          • CH07 Behoudt het overzicht in crisissituaties.
          • CH08 Blijft kalm en helder bij complexe en ingewikkelde situaties.
          • CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
          • CH13 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk.
          • CH14 Handelt volgens de geldende ethische normen.
          • CH15 Handelt volgens de geldende milieunormen.
          • CH16 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten).
          • CH19 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan.
          • CH23 Neemt taken tot zich die heel de groep tot nut zijn.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
          • CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
          • CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
          • CH45 Organiseert het werk in een efficiënte planning.
          • CH46 Vangt onverwachte wendingen op.
          • CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
          • CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
          Beroepsspecifieke competenties
          • CH71 Functioneert in een operatorteam.
          • CH72 Bedient automatisch gestuurde apparatuur.
          • CH73 Bewaakt installaties en voert er interventies op uit.
          • CH74 Bestuurt en volgt processen op vanuit de PC.
          • CH75 Functioneert onder het geldende veiligheidssysteem.
          • CH76 Bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers.
          • CH77 Bevordert teamgeest en samenwerkingsbereidheid.
          • CH78 Spreekt medewerkers aan op hun functioneren en hun verantwoordelijkheden.
          • CH79 Neemt beslissingen.
          • CH80 Bewaakt de voortgang van processen.
          • CH81 Stelt prioriteiten bij complexe beslissingen.

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

          labsessies:

          • laboratoriumoefeningen eenheidsoperaties:
            • stelt een fasendiagram (ternair vloeistof-vloeistof evenwicht) experimenteel op
            • bedient een batch- en continudestillatiekolom (opstarten en stilleggen, storingen kunnen lokaliseren en oplossen)
            • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een destillatie
            • neemt stalen en stelt uit de analyse ervan een massabalans kunnen op van een destillatie
            • bedient een extractiekolom en mixer-settler extractiebatterij (opstarten en stilleggen)
            • herkent op praktisch wijze de verschillende parameters die een  invloed hebben op de scheidingskwaliteit van een extractie
            • bedient een absorptiekolom (opstarten en stilleggen)
            • verwerkt meetgegevens met een rekenblad (Excel) en met een tekstverwerker (Word) en stelt een rapport op
            • voert procestechnische berekeningen uit
            • bezit kennis hebben van enkele typische productieprocessen uit de (petro-) chemie in de regio Antwerpen
            • herkent de eenheidsbewerkingen in deze processen
            • heeft naast inzicht in chemische, fysische en technologische aspecten ook oog voor de economische en personeelsproblemen
            • Stelt bij storingen in een productiebedrijf een diagnose op. 
          • Hiertoe is inzicht vereist in volgende topics:
            • Transport van vloeistoffen
              • weerstand van leidingen
              • verdringerpompen
              • centrifugaalpompen
              • pompkaraktersitiek
            • De meet-en regelkring
            • Gedrag van een proces (Procesparameters)
            • Tweestandenregeling en PID regelactie
            • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
            • actuatoren
            • Het geautomatiseerde proces.
            •  Diagnosetraining
              • niveau
              • verwarming
              • bedrijf
            • Gekoppelde regelkringen
              • Cascade
              • Verhoudingsregelingen
              • Splitrange
            • De student heeft oog voor veiligheid en kan online analyses en staalnamen uitvoeren in het bedrijf
            • de student kan een R&I schema lezen

          Internationale projectweek:

          • tijdens de projectweek krijgen de studenten concrete praktische problemen voorgeschoteld, die door industriële partners vanuit hun eigen beroepscontext worden aangeleverd. Van de studenten wordt verlangd op in multidisciplinaire groepjes op een projectmatige wijze oplossingen uit te werken voor die probleemsituaties. de opdrachtgevende bedrijven analyseren en evalueren de groepswerken, waarbij onder andere de techniciteit, de projectaanpak, de kostenbatenanalyse en het veiligheidsaspect beoordeeld worden.
          • de internationale projectweek gaat door van 13/12 tot 21/12/2012 en heeft uiteraard een verplichte aanwezigheid.


          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
          Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
          Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je je ook inschrijven voor: Eenheidsoperaties, Meet- & regeltechnieken, Transportsystemen

          Andere begincompetenties

          LEERINHOUDEN
          uitgevoerde experimenten tijdens laboratoriumoefeningen:
          • batch rectificatie
          • continu rectificatie (handbediend)
          • hetero azeotrope rectificatie
          • strippen van een vluchtige component met stoom en met inert gas
          • vloeistof-vloeistof extractie met mixer settler batterij in tegenstroom gekoppeld
          • vloeistof-vloeistof extractie met extractiekolom met vulling
          •  met pH-regelaar geautomatiseerde neutralisatiereactor
          • absorptie van een gas in een vloeistof met een absorptietoren
          • procestechnische berekeningen (toegespitst op het opstellen van massa- en energiebalansen) afhankelijk van de tijdens het lopende academiejaar bezochte bedrijven
          • Transport van vloeistoffen
            • weerstand van leidingen
            • verdringerpompen
            • centrifugaalpompen
            • pompkaraktersitiek
          • De meet-en regelkring
          • Gedrag van een proces (Procesparameters)
          • Tweestandenregeling en PID regelactie
          • Belangrijkste sensoren voor temperatuur, druk, niveau, en debiet
          • actuatoren
          • Het geautomatiseerde proces
          • Diagnosetraining
            • niveau
            • verwarming
            • bedrijf
        • Gekoppelde regelkringen
            • Cascade
            • Verhoudingsregelingen
            • Splitrange

          • Veiligheid en online analyse en staalname in het bedrijf
          • lezen en bespreken van R&I schema’s
          internationale projectweek
          • projectmanagement
          • teamwerk
          • integratief benaderen en praktisch toepassen van de verworven kennis en vaardigheden



          STUDIEMATERIAAL
           
          • eigen cursustekst als lab-handleiding (digitaal)
          • documentaties van fabrikanten
          • literatuurverwijzingen en tabellen met fysische constanten
          • documentatie ter beschikking gesteld door het bedrijf
          • documentatie ter beschikking in de bib van de school
          • "Procestechnische berekeningen" Torreman en Felder
          • labo opstellingen, PowerPoint files, documentatie van fabrikanten, demomateriaal


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm    
          hoor- en werkcolleges:

           NaN

          %
          practicum en oefeningen:

            100

          %

          vormen van groepsleren:

            NaN

          %
          Verdere toelichting:
          • laboratoriumoefeningen:
            •   in team (2 studenten) opdrachten uitvoeren aan de pilootinstallaties
            • overleggen, beslissen, uitvoeren, verwerken, rapporteren
          • bedrijfsbezoeken indien mogelijk
            • bedrijfsbezoeken geleid door mede werker (meestal bedrijfsleider)
            • rapport door de student opgesteld per bedrijfsbezoek
            • oplossen modellen van procestechnische berekeninge n
          • internationale projectweek
            • uitwerken van een groepswerk over de gekregen industriële probleemstelling


          EVALUATIE

          Eerste examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

          tijdens laboratoriumoefeningen:
          • permanente evaluatie (50%)
            • voorbereiding experimenten bij begin labsessie
            • tijdens labsessies via observatie
            • groepsoverleg
            • laboratoriumschrift, rapporten van bedrijfsbezoeken
            • rapporten en/of verslagen
          • internationale projectweek (20%)
            • totaalscore behaald op het internationaal project
          • schriftelijk toets (30%)
            • om na te gaan of de student met aandacht de  experimenten heeft uitgevoerd en de resultaten ervan zelf heeft verwerkt.
            • redeneervragen over de gebruikte opstellingen

          Afwezigheden

          • Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.
          • Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”)  toegekend worden volgens onderstaande criteria:
            • afwezigheid
            • niet uitvoeren van de opgelegde taken
            • niet afgeven van de gevraagde opdrachten
            • niet verwerven van de vooropgestelde competenties

          Berekening van de cijfers voor het opleidingsonderdeel

          • Dit cijfer wordt in consensus toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende facetten verworven punten 
          • Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende facetten waarbij de uren sbu als wegingcoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
            • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
            • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
            • niet uitvoeren van individuele taken 
            •  niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


          tijd voor examinering
          uren

          4 

          Tweede examenperiode
          CategorieWeging van categorieën
          Integratief examen100%

        • schriftelijk examen over de werking van het lab (30% van de totaalscore van het opleidingsonderdeel)
        • de punten van de permanente evaluatie en de internationale projectweek worden overgedragen
        •  
          Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
          Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Kwaliteitszorg en projectmanagement (PO)
            
          O.O. heeft componenten:Neen
          Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
          Code:4160300006
          Academiejaar:2012-2013
          Type:kernondersteunend,
          Niveau:gespecialiseerd
          Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
          Contacturen:12
          Aantal studiepunten:3
          Totaal studietijd:78
          Examencontract:niet mogelijk
          Deliberatie:mogelijk
          Vrijstelling:mogelijk
          Onderwijstaal:
          Lector(en)Veerle Van Vlaslaer

           

          KORTE OMSCHRIJVING
          Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ. De statistiek uit de vorige cursussen wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, invloed van biologische variatie op de analyseresultaten) en de externe (interlabstudies) controlemetingen.

          Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH02 Toont zich leergierig en bereid tot leren.
          • CH03 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen.
          • CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
          • CH09 Blijft planmatig werken onder stress.
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
          • CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
          • CH34 Schat de mogelijkheden en beperkingen van de werkmethoden correct in.
          • CH35 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten.
          • CH36 Evalueert resultaten kritisch.
          • CH37 Gebruikt informatiebronnen kritisch.
          • CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
          • CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
          • CH41 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering.
          • CH48 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit.
          • CH49 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid.
          • CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            Facet projectmanagement
            •  handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement 
            •  past Quality Tools toe waar nuttig
            Facet toegepaste statistiek
            • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat. 
            • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, voert de statistische bewijsvoering uit en interpreteert van het resultaat. 
            • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels) 
            • kent de basisprincipes van kwaliteitszorg 
            • berekent en interpreteert capabiliteitsindexen (six sigma) 
            • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering. 
            • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken.

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Statistiek en POP 2

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
            1. Interne QC
            a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
            b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma
            c. controlekaarten (met leesregels)
            2. Externe QC (interlab)
            a. Youdenplot
            b. zaagtandplot
            c. PomPlot
            3. Projectmanagement
            4. Systemen voor projectmanagement
            5. Quality Tools


            STUDIEMATERIAAL
            • Syllabus Quality Tools – auteur: G. Bruggeman
            • Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” – auteur: G. Bruggeman
            • Casus(en)
            • hoofdstukken 16 tem 19 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool
            • “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool
            • wetenschappelijke artikels (thematische EDU-map ‘statistiek’)
            • rekenmachine 
            • www.westgard.com     
            aanvullend in de bib: 
            • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
            • ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             70

            %
            practicum en oefeningen:

              

            %

            vormen van groepsleren:

              30

            %
            Verdere toelichting:
            Facet projectmanagment: 
            2 trainingsdagen met verplichte aanwezigheid.
            Facet toegepaste statistiek: 
            hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
            zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
            feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            Facet projectmanagement 
            Aanwezigheid tijdens de twee trainingsdagen is verplicht.
            Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”)  toegekend worden volgens onderstaande criteria:
            • afwezigheid
            • niet uitvoeren van de opgelegde taken
            • niet afgeven van de gevraagde opdrachten
            Bij gewettigde afwezigheid voor  een praktijksessie  haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt voor het inhalen zelf het initiatief.
            Bij meerdere gewettigde afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator.

            voor studenten van de afstudeerrichting procestechnologie die binnen het opleidingsonderdeel “geïntegreerd lab” deelnemen aan de verplichte activiteit “internationale projectweek”, telt deze deelname als aanwezigheid voor de trainingsdagen "projectbeheer". De score van de "internationale projectweek" wordt overgenomen. Voor studenten van deze afstudeerrichting die in niet deelnemen aan de internationale projectweek zijn de twee trainingsdagen "projectbeheer" verplicht. S  tudenten die deelnamen aan de "internationale projectweek" kunnen indien gewenst deelnemen aan de trainingsdagen "projectbeheer": ze brengen de lectoren vooraf op de hoogte. 

            Facet toegepaste statistiek 
            integratieve toets (2 uur examentijd)
            open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen
            gebruik van een rekenmachine is toegelaten
            samenstelling van de vragen
            • hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
            • minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
            Voor studenten die dit opleidingsonderdeel volgen in een formule van werkplekleren kan de integratieve toets verplaatst worden naar een andere examenreeks.

            tijd voor examinering
            uren

            2 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            De punten projectmanagement worden overgedragen. Bij een tekort krijgt de student een individuele opdracht.
            Integratieve toets toegepaste statistiek: idem als eerste examenperiode.
             
            Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012
            Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Stage en eindwerk chemie afstudeerrichting procestechnologie
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
            Code:4160300007
            Academiejaar:2012-2013
            Type:kern,
            Niveau:gespecialiseerd
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 2
            Contacturen:0
            Aantal studiepunten:23
            Totaal studietijd:598
            Examencontract:niet mogelijk
            Deliberatie:niet mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:
            Lector(en)Mark Spanoghe

             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

            De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.
            Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf.

            Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH16 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten).
            • CH24 Communiceert respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH31 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
            • CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
            • CH33 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem.
            • CH36 Evalueert resultaten kritisch.
            • CH39 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies.
            • CH46 Vangt onverwachte wendingen op.
            • CH51 Algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen.
            • CH52 Algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie.
            • CH53 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit.
            • CH56 Schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "noteren en verslaggeving".
            • CH61 Beschermt gevoelige informatie van de organisatie naar de buitenwereld.
            Beroepsspecifieke competenties
            • CH71 Functioneert in een operatorteam.
            • CH72 Bedient automatisch gestuurde apparatuur.
            • CH73 Bewaakt installaties en voert er interventies op uit.
            • CH74 Bestuurt en volgt processen op vanuit de PC.
            • CH75 Functioneert onder het geldende veiligheidssysteem.
            • CH80 Bewaakt de voortgang van processen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage. 
            1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen. 
            2. De student leert zelfstandig werken. 
            3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
            4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.  

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
            'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr het voltijds modelpakket 2 en moet je je ook inschrijven vr: Kwal.z/ projectbeh; Witte biotechn.; Eenheidsoper; Toegep. industr chemie; Meet- & regeltechn.; Geïntegr. lab; Transportsys.'
            'Om in te kunnen schrijven vr dit oo moet je geslaagd zijn vr modelpakket 2 CH_PO en moet je ook inschrijven vr Eenheidsoperaties, Transportsys. Meet-®eltechnieken, Toegep. industr. chemie, Witte biotechnologie, Kwaliteitszorg & projectmanagement(PO)'


            Andere begincompetenties
            De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

            LEERINHOUDEN
            De stageplaats voor de richting Procestechnologie situeert zich voornamelijk in productiebedrijven in de Antwerpse haven.Hier nemen de studenten deel aan de dagelijkse werkzaamheden binnen een productie-eenheid. Als stageopdracht beschrijven ze een deelaspect van het proces of werken ze rond een specifieke probleemstelling binnen het bedrijf


            STUDIEMATERIAAL
            • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
            • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm    
            hoor- en werkcolleges:

             0

            %
            practicum en oefeningen:

              0

            %

            vormen van groepsleren:

              100

            %
            Verdere toelichting:
            • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
            • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
            • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
            • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
            • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            Integratief examen100%

            • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
            • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
               -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
               -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
               -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
            Conform artikel 55 van het OER kan voor dit opleidingsonderdeel de beoordeling “Fail” (code “F”)  toegekend worden volgens onderstaande criteria: 
             -  afwezigheid 
             -  niet uitvoeren van de opgelegde taken 
             -  niet afgeven van de gevraagde opdrachten 
             -  niet verwerven van de vooropgestelde competenties

            tijd voor examinering
            uren

            1 

            Tweede examenperiode
            CategorieWeging van categorieën
            totaal cijfer examen100%

            • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
            • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
            • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
             
            Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 08/03/2013
            Voltijds modelpakket 3 - Procestechnologie - Transportsystemen
              
            O.O. heeft componenten:Neen
            Afstudeerrichting//Leertraject:Procestechnologie
            Code:4160300008
            Academiejaar:2012-2013
            Type:kern,
            Niveau:uitdiepend
            Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 3 - Semester 1
            Contacturen:24
            Aantal studiepunten:3
            Totaal studietijd:78
            Examencontract:mogelijk
            Deliberatie:mogelijk
            Vrijstelling:mogelijk
            Onderwijstaal:
            Lector(en)Mark Spanoghe

             

            KORTE OMSCHRIJVING

            Als een van de basisvakken van de afstudeerrichting procestechnologie, behandelt "transportsystemen" het industriële transport van vaste stoffen, vloeistoffen (pompen) en gassen (compressoren). Hierbij komt vooral het praktische gebruik en de juiste keuze van deze systemen aan bod. Er wordt ingegaan op het gebruik en de berekening van pijpleidingen en appendages voor pijpleidingen.

            Het theoretische gedeelte van deze cursus wordt deels aangeboden via een zelfstudiepakket en deels via hoorcolleges. Uiteraard wordt de aangeboden theorie ruimschoots ondersteund door gezamenlijke oefeningensessies.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • CH06 Blijft onder druk zorgvuldig werken.
            • CH07 Behoudt het overzicht in crisissituaties.
            • CH12 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • CH30 Benoemt de kern van het probleem.
            • CH32 Structureert informatie op een overzichtelijke manier.
            • CH38 Verzamelt gegevens en/of meetresultaten in tabelvorm volgens de richtlijnen.
            • CH43 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten.
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • berekent leidingsweerstanden
              • kent werkingsprincipes van verdringer- en centrifugaalpompen
              • kent het gebruik van pompen en localiseert storingen 
              • herkent de belangrijkste types van pompen met hun beperkingen en toepassingen.
              • dimensioneert een pomp 
              • kiest uit fabrieksbrochures het meest geschikte type pomp
              • kent het werkingsprincipe en de verschillende types van compressoren, blaaswerktuigen en ventilatoren.
              • begrijpt toestandsveranderingen en berekent een eentrapszuigercompressor 
              • beschrijft het onderscheid tussen een theoretische en een werkelijke (zuiger)compressor.
              • beschrijft de werkingsprincipes van de belangrijkste appendages voor pijpleidingen.
              • stelt energie- en massabalansen van een proces op

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Fysicochemie, Materialenleer

              Andere begincompetenties

              LEERINHOUDEN
              • transportsystemen voor vloeistoffen:
                • berekening van leidingsweerstand
                • werking en soorten vloeistofpompen
              •   transportsystemen voor gassen:
              • toestandsveranderingen van gassen
              • werking en soorten compressoren, blazers, ventilatoren e vacuümpompen
              •   appendages voor leidingen
              • opstellen van massa- en energiebalansen


              STUDIEMATERIAAL
              • zelfstudiesysteem (aangekochte lesboeken en eigen zelfstudienota's)
              • zelf samengestelde portfolio (samenvattingen, toetsen, verslagen, …)
              • eigen cursustekst voor hoorcolleges
              • Powerpoint-presentatie over de eigenschappen van de verschillende pompen
              • documentatie van fabrikanten
              • afgedankte onderdelen verzameld in de industrie
              • boeken (Perry, Coulson (6 delen) in bib Kronenburgstraat

              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               25

              %
              practicum en oefeningen:

                0

              %

              vormen van groepsleren:

                75

              %
              Verdere toelichting:
              • gedeeltelijk zelfstudiesysteem (hoofdstukken "Stroming" en "massa- en energiebalansen" (70% van de studietijd))
              • gedeeltelijk hoorcolleges
              • uitgewerkte vraagstukken
              • monitoraat en/of individuele begeleiding op vraag van de student
              • formatieve toets "Massa- en energiebalansen" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
              • formatieve toets "Stroming" (verwerven van de getoetste kennis (voor eerste zittijd) bij be halen van 60% van de maximum score)
              • documentatie van fabrikanten en wandkaarten

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              Integratief examen100%

              • formatieve toetsen zelfstudiesysteem "Stroming" en "Massa- en en energiebalansen" (70% van de totaalscore) omvat voornamelijk vraagstukken
              • schriftelijk eindexamen (30% van de totaalscore) zijn kennisvragen over de hoorcolleges eventueel aangevuld met de leerstof van de toets "Stroming" en"Massa- en energiebalansen" van het zelfstudiesysteem als de student minder 12/20 scoorde tijdens de formatieve toets (%afhankelijk van de leerstof die hernomen dient te worden)
              • de vragen zijn, waar mogelijk, zo opgesteld dat ze de verwachte gedragsankers van de beoordeelde competenties evalueren.

              tijd voor examinering
              uren

              4 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              Integratief examen100%

              • schriftelijk eindexamen (hoorcolleges en leerstof formatieve zelfstudiesysteemtoets)
              • de vragen zijn, waar mogelijk, zo opgesteld dat ze de verwachte gedragsankers van de beoordeelde competenties evalueren.
               
              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 12/10/2012