ECTS-database Plantijn Hogeschool
Public relations en voorlichting verkorte programma's - Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1
  
cataloognrbenamingstudiepunten
2140300021PR en reputatiemanagement3
2140300022Interne communicatie3
2140300030Project15
2140400000Communicatie, de theorie3
2140400001Communicatiemanagement5
|__Geïntegreerde communicatie
|__Commerciële communicatie
|__Public relations en voorlichting
2140400008Media5
|__Medialeer
|__Media, de technieken
2140500027Communicatie en invloed4
|__Communicatiepsychologie
|__Communicatiesociologie
2140500029WS3 Communicatieplan5
2140500035WS1 Creatief ontwerp6
2140500100Communicatieonderzoek3
Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - PR en reputatiemanagement
  
O.O. heeft componenten:Neen
Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
Code:2140300021
Academiejaar:2012-2013
Type:kern,keuze
Niveau:uitdiepend
Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 1,
Contacturen:0
Aantal studiepunten:3
Totaal studietijd:78
Examencontract:mogelijk
Deliberatie:mogelijk
Vrijstelling:mogelijk
Onderwijstaal:
Lector(en)Dirk Hye

 

KORTE OMSCHRIJVING

Public Relations vertaalt zich meer dan ooit in het voeren van een strategisch reputatiebeleid. Bedrijven en organisaties die een modern PR-beleid willen voeren dienen goede contacten te onderhouden met alle stakeholders uit hun relatienetwerk. Het eerste deel van deze cursus buigt zich over de essentie van reputatiemanagement en hoe bedrijven of organisaties dit concreet kunnen invullen. Open communiceren met werknemers, de overheid, actiegroepen, potentiële werknemers, de pers, sponsors, aandeelhouders, enz. staat hierbij centraal. We kijken hoe bedrijven reputatiebevorderend communiceren en hoe ze dit best aanpakken. In het laatste deel van deze cursus bouwen we stap voor stap aan een complete communicatiecampagne en bestuderen we de diverse bouwstenen van een communicatieplan (probleem, doelstelling, doelgroep, boodschap, strategie, budget, media, enz.).

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CM33 #Organisatiesensitiviteit
  • CM34 #Evalueren
  • CM36 #Denken en redeneren
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • CM52 #Communicatie plannen

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Je kan het relatienetwerk van een organisatie analyseren
    • Je kan problemen, bedreigingen en kansen voor organisaties onderkennen
    • Je kan reputatiebevorderende acties ondernemen
    • Je kan pr-acties op touw zetten die inspelen op de actualiteit
    • Je weet hoe een communicatie-adviesbureau te selecteren
    • Je kent de voor- en nadelen van het inhuren van extern advies
    • Je weet welke netwerkorganisaties te benaderen
    • Je kan een campagneplan opstellen rond een specifieke probleemstelling

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
    Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)

    Andere begincompetenties
    De studenten kennen de basisterminologie inzake Public Relations, voorlichting en bedrijfscommunicatie.
    LEERINHOUDEN
    • Deel 1: Identiteit, imago en reputatie
    • Deel 2: Reputatieversterkende PR-strategieën
    • Deel 3: Communicatiebeleid (incl. werking van communicatiediensten - en adviesbureaus)
    • Deel 4: Communicatieplanning
    • Kennis van de actualiteit

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Powerpointslides dienen als basis voor de te kennen leerstof
    • Deel 4 is gebaseerd op een syllabus die handelt over communicatieplanning
    • Kranten, tijdschriften en nieuwswebsites

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm    
    hoor- en werkcolleges:

     100

    %
    practicum en oefeningen:

      

    %

    vormen van groepsleren:

      0

    %
    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen100%

    • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om syllabus, powerpointcursus, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen.
    • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen

    tijd voor examinering
    uren

    2 

    Tweede examenperiode
    CategorieWeging van categorieën
    schriftelijk examen100%

    • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
    • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om syllabus, powerpointcursus, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen.
    • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
     
    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
    Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Interne communicatie
      
    O.O. heeft componenten:Neen
    Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
    Code:2140300022
    Academiejaar:2012-2013
    Type:kern,keuze
    Niveau:uitdiepend
    Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1, 2 of 3 - Semester 2,
    Contacturen:0
    Aantal studiepunten:3
    Totaal studietijd:78
    Examencontract:mogelijk
    Deliberatie:mogelijk
    Vrijstelling:mogelijk
    Onderwijstaal:
    Lector(en)Dirk Hye

     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De belangstelling voor het verbeteren van de interne communicatie binnen een organisatie of bedrijf is nog nooit zo groot geweest als vandaag. Public Relations start op de eerste plaats binnen het eigen bedrijf of organisatie. Tevreden medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs van elke organisatie. Het uitgangspunt van deze cursus is dat het motiveren van medewerkers dé succesfactor is voor een aangename werksfeer op de werkvloer. Interne Communicatie is uitgegroeid tot een strategisch instrument om medewerkers te informeren, te motiveren en te begeleiden bij de vele veranderingen die vandaag in een bedrijf plaatsvinden. Deze cursus geeft niet enkel een overzicht van de vele tools die kunnen ingezet worden bij het verbeteren van de interne communicatie maar geeft ook een overzicht van de wijze waarop bedrijven intern met veranderingen omgaan.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • CM33 #Organisatiesensitiviteit
    • CM34 #Evalueren
    • CM36 #Denken en redeneren
    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • CM52 #Communicatie plannen

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Je kan problemen en bedreigingen die intern plaatsvinden binnen een organisatie inschatten
      • Je weet hoe specifieke knelpunten op het vlak van interne communicatie te detecteren 
      • Je weet hoe medewerkers te motiveren
      • Je kan een plan opstellen om de interne communicatie van een organisatie te verbeteren
      • Je kent de voordelen en nadelen van de instrumenten die intern kunnen ingezet worden
      • Je kan de weerstand bij een verandering in een organisatie tot een minimum beperken
      • Je kan geruchtenstromen in kaart brengen en indijken

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Communicatiemanagement; Expl. comm.werkveld; en moet je minstens 40 (voor CC)/ 20 (voor PRV) stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement (CC/PR&V)

      Andere begincompetenties
      De studenten kennen de basisterminologie inzake communicatie, Public Relations en voorlichting
      LEERINHOUDEN
      • Deel 1: Interesse voor Interne Communicatie neemt toe
      • Deel 2: Structuur, cultuur, leiderschap, gebouwen, geruchten
      • Deel 3: Motiveren van medewerkers
      • Deel 4: Interne Communicatie in de praktijk (verbaal, schriftelijk, audiovisueel en nieuwe media)
      • Deel 5: Voor- en nadelen van specifieke IC-instrumenten
      • Deel 6: Change management en interne communicatie

      STUDIEMATERIAAL
      • Powerpointcursus
      • Handboek: "Interne Communicatie als managementinstrument" door Huib Koeleman, Kluwer, 2012

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       100

      %
      practicum en oefeningen:

        

      %

      vormen van groepsleren:

        0

      %
      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      schriftelijk examen100%

      • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
      • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, powerpointcursus, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen
      • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

      tijd voor examinering
      uren

      2 

      Tweede examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      schriftelijk examen100%

      • Kennis en inzicht wordt getoetst in een schriftelijk examen
      • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om handboek, powerpointcursus, zelfstudieteksten, voorbeelden en de actualiteit te kennen
      • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
       
      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
      Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Project
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
      Code:2140300030
      Academiejaar:2012-2013
      Type:keuze,
      Niveau:gespecialiseerd
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 of 3 - Semester 2
      Contacturen:0
      Aantal studiepunten:15
      Totaal studietijd:390
      Examencontract:niet mogelijk
      Deliberatie:niet mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:
      Lector(en)Kristin Meerts

       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Tijdens een groepsproject zet je alles wat je de voorbije jaren hebt geleerd om in de praktijk. Je verleent  je praktische kennis aan een interne- of externe opdrachtgever.  Binnen de projecten ontwikkel je je assertiviteit en je zoekt je draai in de communicatiewereld. Je doet essentiële werkervaring op die mooi staat op je CV. Tijdens deze projectperiode werk je als team helemaal zelfstandig. Je levert uiteindelijk een volwaardig communicatieproduct af aan je opdrachtgever. Dit is de beste manier om je kritische visie en verantwoordelijkheidszin te ontwikkelen. 

      De projecten voor het academiejaar 2012-2013 worden in de loop van de maand september 2012 aan de derdejaarsstudenten voorgesteld.

       


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CM24 #Zelfreflectie
      • CM25 #Leerbereidheid
      • CM26 #Initiatiefzin
      • CM27 #Assertiviteit
      • CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
      • CM29 #Flexibiliteit
      • CM30 #zelfstandigheid
      • CM31 #Innovativiteit en creativiteit
      • CM32 #Omgaan met stress
      • CM33 #Organisatiesensitiviteit
      • CM34 #Evalueren
      • CM35 #Leergierigheid
      • CM36 #Denken en redeneren
      • CM37 #Deadlinegericht werken
      • CM38 #Leidinggeven
      • CM39 #Projectmatig en methodisch werken
      • CM40 #360° inlevingsvermogen
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
      • CM42 #anderstalige informatie zoeken
      • CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
      • CM44 #Mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands
      • CM45 #Mondelinge taalvaardigheid in vreemde talen
      • CM46 #Netwerken en contactvaardigheid
      • CM47 #organiseren
      • CM48 #Mediabewustzijn
      • CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
      • CM50 #Deontologisch verantwoord handelen
      Beroepsspecifieke competenties
      • CM51 #Onderzoeken
      • CM52 #Communicatie plannen
      • CM53 #Anderstalige tekstproductie
      • CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
      • CM55 #Audiovisuele productie en multimedia
      • CM56 #Aansturen
      • CM57 #Budgetopvolging en administratie

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Je kan :

      • vergadertechnieken beheersen
      • rapporteren
      • evenementen organiseren
      • communicatiestrategieën ontwikkelen

       De beroepspecifieke doelstellingen worden per project afgesproken .


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
      'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting.'
      'Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor het voltijds modelpakket 2 commerciële communicatie of public relations en voorlichting. Studenten VP zijn geslaagd voor modelpakket 1'


      Andere begincompetenties
      Geen
      LEERINHOUDEN
      Afhankelijk van het project
      STUDIEMATERIAAL
      Handleiding projectperiode
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm    
      hoor- en werkcolleges:

       0

      %
      practicum en oefeningen:

        0

      %

      vormen van groepsleren:

        100

      %
      Verdere toelichting:
      • project
      • vergaderingen, reviews
      • presentatie

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      CategorieWeging van categorieën
      permanente evaluatie100%

      • Proces- en productevaluatie: de puntenverdeling en de manier waarop geëvalueerd wordt, vind je in de projectbrochure.
      • We willen er op wijzen dat er zeer strenge regels zijn voor afwezigheden bij de projectgebonden activiteiten en  bij de vergadermomenten.
      • Het niet naleven van deze regels leidt onherroepelijk tot een uitsluiting uit het project.
      • Project is een kernvak. Dat betekent dat een onvoldoende niet delibereerbaar is.

       
      Dit opleidingsonderdeel bestaat uit facetten. Elk facet levert één deelcijfer op.
      Het totaalcijfer van een opleidingsonderdeel dat bestaat uit verschillende facetten, is de som van de deelcijfers van de facetten, herleid naar 20. 
        


      tijd voor examinering
      uren

      0 

      Tweede examenperiode
      ONMOGELIJK, herkansing gebeurt pas in het volgende academiejaar
       
      INFORMATIE OVER DE FACETTEN
      • individueel proces
      • taalvaardigheid
      • collectief proces
      • collectief product
       
      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
      Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatie, de theorie
        
      O.O. heeft componenten:Neen
      Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
      Code:2140400000
      Academiejaar:2012-2013
      Type:kern,
      Niveau:inleidend
      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Semester 1
      Contacturen:0
      Aantal studiepunten:3
      Totaal studietijd:78
      Examencontract:mogelijk
      Deliberatie:mogelijk
      Vrijstelling:mogelijk
      Onderwijstaal:
      Lector(en)Tom Goossens

       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Wat is nu eigenlijk communicatie? Hoe denkt men erover? Hoe werkt ze? Welke modellen beheersen de communicatie? Hoe verloopt ze bij de verschillende massamedia en de nieuwe media ?

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CM31 #Innovativiteit en creativiteit
      • CM33 #Organisatiesensitiviteit
      • CM34 #Evalueren
      • CM36 #Denken en redeneren
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties
        • CM52 #Communicatie plannen

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Je duidt en onderscheidt het communicatieproces van intrapersoonlijke-, interpersoonlijke en massacommunicatie. 
        • Je duidt en onderscheidt de wetenschappelijke bevindingen rond de werking van het communicatieproces.
        • Je analyseert zelf communicatieve situaties aan de hand van het model van Maletzke.

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
        geen

        Andere begincompetenties
        Geen
        LEERINHOUDEN
        • Afbakening van het begrip communicatie
        • Evolutie van het wetenschappelijk onderzoek van massacommunicatie
        • Interpersoonlijke en interculturele communicatie

        STUDIEMATERIAAL
        • Lesnota's en powerpoint
        • Handboek: Muylle, C. (2011). Communicatieleer. Communicatie: een eerste inkijk. Antwerpen: De Boeck.

         

         


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm    
        hoor- en werkcolleges:

         100

        %
        practicum en oefeningen:

          0

        %

        vormen van groepsleren:

          0

        %
        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen100%

        • schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.

         


        tijd voor examinering
        uren

        2 

        Tweede examenperiode
        CategorieWeging van categorieën
        schriftelijk examen100%

        • schriftelijk examen: kennis, inzicht, toepassingen communicatieleer.

         

         
        Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
        Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatiemanagement
          
        O.O. heeft componenten:Ja
        O.O. bestaat uit componenten:Geïntegreerde communicatie
        Commerciële communicatie
        Public relations en voorlichting
        Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
        Code:2140400001
        Academiejaar:2012-2013
        Type:kern,
        Niveau:inleidend
        Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
        Contacturen:0
        Aantal studiepunten:5
        Totaal studietijd:130
        Examencontract:mogelijk
        Deliberatie:niet mogelijk
        Vrijstelling:mogelijk
        Onderwijstaal:
        Lector(en)Dirk Hye
        Helga Van den Bulck
        Iris Robijns
        Ann Gemoets

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              Zie fiches van de componenten

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties

              WEGING

              ComponentenWeging
              Geïntegreerde communicatie33.3%
              Commerciële communicatie33.3%
              Public relations en voorlichting33.3%



               
              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
              Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Geïntegreerde communicatie
                
              Component behoort tot: Communicatiemanagement
              Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
              Code:2140400001
              Academiejaar:2012-2013
              Lector(en)Dirk Hye
              Helga Van den Bulck
              Iris Robijns
              Ann Gemoets

               

              KORTE OMSCHRIJVING

              Het vak geïntegreerde communicatie omvat een overzicht van de strategieën die gebruikt worden om de instrumenten van de communicatiemix te implementeren. Gespecialiseerde communicatiefuncties die vroeger los van elkaar werden uitgevoerd zoals adverteren, public relations, interne communicatie... worden gecombineerd in "through-the-line" communicatie. De synergie die hierdoor ontstaat geeft een onovertroffen meerwaarde aan de optimalisatie van het effect van de communicatie.


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CM25 #Leerbereidheid
              • CM30 #zelfstandigheid
              • CM33 #Organisatiesensitiviteit
              • CM34 #Evalueren
              • CM35 #Leergierigheid
              • CM36 #Denken en redeneren
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CM48 #Mediabewustzijn
              • CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
              Beroepsspecifieke competenties
              • CM52 #Communicatie plannen

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              • je kent de evolutie van de huidige strategische communicatieaanpak en je blijft ze volgen.
              • je leert de nieuwe invalshoeken, voorbeelden en casestudies van IMC kennen.
              • je kent de meerwaarde van een juiste mix van communicatieinstrumenten.
              • je onderscheidt het verschil tussen geïntegreerde communicatie en klassieke communicatie.

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
              geen

              Andere begincompetenties

              Geen


              LEERINHOUDEN
              • integratie van marketing- en bedrijfsscommunicatie
              • factoren in de ontwikkeling van IMC 
              • integratieniveaus
              • obstakels voor IMC
              • communicatiebureaus en geïntegreerde communicatie
              • het geïntegreerde communicatieplan

               


              STUDIEMATERIAAL
              • Handboek: Patrick de Pelsmacker, Maggie Geuens en Joeri Van den Bergh (2010); Marketingcommunicatie Hoofdstuk 1
              • Power Point presentatie
              • Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges


               


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm    
              hoor- en werkcolleges:

               100

              %
              practicum en oefeningen:

                0

              %

              vormen van groepsleren:

                0

              %
              Verdere toelichting:

              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              schriftelijk examen100%

              multiple choice examen

              tijd voor examinering
              uren

              1 

              Tweede examenperiode
              CategorieWeging van categorieën
              schriftelijk examen100%

              multiple choice examen
               
              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
              Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Commerciële communicatie
                
              Component behoort tot: Communicatiemanagement
              Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
              Code:2140400001
              Academiejaar:2012-2013
              Lector(en)Dirk Hye
              Helga Van den Bulck
              Iris Robijns
              Ann Gemoets

               

              KORTE OMSCHRIJVING
              Je raakt vertrouwd met de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix. Je ontdekt het verschil tussen reclame, sales promotion, sponsoring, winkelcommunicatie, vakbeurzen, persoonlijke verkoop, e-communicatie enz.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CM25 #Leerbereidheid
              • CM35 #Leergierigheid
              • CM36 #Denken en redeneren
              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties
                • CM52 #Communicatie plannen

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                • je kan de verschillende instrumenten van de marketingscommunicatiemix kort situeren
                • je kent begrippenkader grondig

                VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                geen

                Andere begincompetenties
                geen
                LEERINHOUDEN
                Inleiding reclame, sales promotion, winkelcommunicatie, sponsoring, dm-communicatie, persoonlijke verkoop, vakbeurzen, werking reclamebureau, overzicht werkveld, online communicatie
                STUDIEMATERIAAL

                De Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den bergh, J., Marketingcommunicatie, 2011, Pearson Education
                Nota's te nemen tijdens de les.


                WERKVORMEN
                Soort werkvorm    
                hoor- en werkcolleges:

                 100

                %
                practicum en oefeningen:

                  0

                %

                vormen van groepsleren:

                  0

                %
                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                schriftelijk examen100%

                Oefeningen, theorievragen en multiple choice : Schriftelijk examen.


                tijd voor examinering
                uren

                2 

                Tweede examenperiode
                CategorieWeging van categorieën
                schriftelijk examen100%

                Oefeningen, theorievragen en multiple choice: Schriftelijk examen.

                 
                Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Public relations en voorlichting
                  
                Component behoort tot: Communicatiemanagement
                Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                Code:2140400001
                Academiejaar:2012-2013
                Lector(en)Dirk Hye
                Helga Van den Bulck
                Iris Robijns
                Ann Gemoets

                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Je onderzoekt hoe en waarom een bedrijf een identiteit uitstraalt en bij het publiek een imago opbouwt. Je raakt vertrouwd met de pr-technieken die het bedrijf gebruikt in zijn communicatie over zichzelf en zijn product. Je achterhaalt hoe het een goede relatie met de diverse stakeholders uit haar relatienetwerk verzorgt. Ook de overheid en de non-profitsector komen aan bod. In een laatste deel bespreken we de opbouw van diverse voorlichtingscampagnes (verkeersveiligheid, gezondheid, enz.) naar diverse publieksgroepen toe.


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CM33 #Organisatiesensitiviteit
                Algemene beroepsgerichte competenties
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • CM52 #Communicatie plannen

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                  • Je kan de verschillende verschijningsvormen van PR onderscheiden en herkennen
                  • Je kent de vakterminologie binnen de PR-wereld
                  • Je kan het relatienetwerk van een organisatie schetsen 
                  • Je kan het PR en Voorlichting onderscheiden binnen een algemeen communicatiebeleid en dit aan de hand van een bespreking van  verschillende communicatie-uitingen.
                  • je kan argumenteren waarom de inzet van PR-instrument X of Y zinvol is bij een communicatieprobleem, en je omschrijft dit in functie van doelgroepen, doelstellingen en verschijningsvorm. 
                  • je kan voorlichtings-en PR-acties/uitingen analyseren en kritisch bespreken.

                  VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                  Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                  geen

                  Andere begincompetenties

                  Je bent een mediawatcher

                   


                  LEERINHOUDEN
                  • Tijdens de hoorcolleges worden basistheorieën en begrippen in PR en Voorlichting besproken en gestoffeerd met voorbeelden. Je kan je omgeving kritisch analyseren en zelf voorbeelden aandragen om het leergesprek mee vorm te geven. 

                  STUDIEMATERIAAL
                  • Lesnota's
                  • Powerpointslides 
                  • Handboek:  Sterk R. & Van Kuppenveld E. (2007). Organisaties en hun bedrijfscomunicatie relatiegericht aangepakt. Wolters-Noordhoff, Groningen-Houten. 195p.
                  • Voorbeelden, teksten, cases besproken tijdens de hoorcolleges en/of die de studenten zelf dienen te verwerken en te kennen (= zelfstudiemateriaal). 

                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm    
                  hoor- en werkcolleges:

                   100

                  %
                  practicum en oefeningen:

                    0

                  %

                  vormen van groepsleren:

                    0

                  %
                  Verdere toelichting:

                  De lector verwacht dat de student het nieuws volgt en in staat is om hierover actualiteitsvragen te beantwoorden.


                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode
                  CategorieWeging van categorieën
                  schriftelijk examen100%

                  • Schriftelijk examen op 20 punten: kennis, inzicht en toepassingen in Public relations en Voorlichting alsook enkele kennisvragen over de headlines van het nieuws.  De actualiteit dien je zelf op te volgen!

                  tijd voor examinering
                  uren

                  2 

                  Tweede examenperiode
                  CategorieWeging van categorieën
                  schriftelijk examen100%

                  • Schriftelijk examen op 20 punten.  Inhoud: zie eerste examenperiode.
                   
                  Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                  Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Media
                    
                  O.O. heeft componenten:Ja
                  O.O. bestaat uit componenten:Medialeer
                  Media, de technieken
                  Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                  Code:2140400008
                  Academiejaar:2012-2013
                  Type:kern,
                  Niveau:inleidend
                  Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 1 - Volledig academiejaar
                  Contacturen:0
                  Aantal studiepunten:5
                  Totaal studietijd:130
                  Examencontract:niet mogelijk
                  Deliberatie:niet mogelijk
                  Vrijstelling:mogelijk
                  Onderwijstaal:
                  Lector(en)Hilde Leemans
                  Kristoff Martens
                  Mark van Varik

                   


                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                  • CM35 #Leergierigheid
                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • CM48 #Mediabewustzijn
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                    Zie fiches van de componenten

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    geen

                    Andere begincompetenties

                    WEGING

                    ComponentenWeging
                    Medialeer50%
                    Media, de technieken50%



                     
                    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                    Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Medialeer
                      
                    Component behoort tot: Media
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                    Code:2140400008
                    Academiejaar:2012-2013
                    Lector(en)Hilde Leemans
                    Kristoff Martens
                    Mark van Varik

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING
                    Welke verschillende massamedia bestaan er in België? Je krijgt een feitelijk overzicht van de kranten, de belangrijkste sites de magazines, de radio’s, de televisiestations boven en onder de taalgrens.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CM35 #Leergierigheid
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CM48 #Mediabewustzijn
                    Beroepsspecifieke competenties
                    • CM52 #Communicatie plannen

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                     

                    • Je  kan een feitelijke schets geven van het Belgische medialandschap.
                    • Je kan de basisbegrippen begrijpen en hanteren
                    • Je kan de vakwoordenschat gebruiken ..

                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                    Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                    geen

                    Andere begincompetenties

                    interesse voor de actualiteit


                    LEERINHOUDEN
                    • Bespreking van de verschillende media in België.
                    • Omschrijvingen van de doelgroepen.
                    • Interpretatie van cijfermateriaal.

                    STUDIEMATERIAAL
                    • power point tijdens de les
                    • handboek: Analyse van de Belgische (reclame)media , Ina Cools , Academia Press , 2012

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm    
                    hoor- en werkcolleges:

                     21

                    %
                    practicum en oefeningen:

                      12

                    %

                    vormen van groepsleren:

                      0

                    %
                    Verdere toelichting:

                    De student kennis te laten maken met een nieuwe wereld namelijk die van de media waarbij de nadruk ligt op de media als reclamedrager.


                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    schriftelijk examen100%

                    Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen: 20 p

                     


                    tijd voor examinering
                    uren

                    3 

                    Tweede examenperiode
                    CategorieWeging van categorieën
                    schriftelijk examen100%

                    Schriftelijk examen met nadruk op de kennisvragen : 20 p


                     
                    Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                    Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Media, de technieken
                      
                    Component behoort tot: Media
                    Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                    Code:2140400008
                    Academiejaar:2012-2013
                    Lector(en)Hilde Leemans
                    Kristoff Martens
                    Mark van Varik

                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    Hoe communiceer je met beelden? Met materiaal uit de klassieke en hedendaagse kunstgeschiedenis, fotografie, reclame en verschillende ontwerpdisciplines leer je de kracht van de beeldvorming doorheen het genie van de beeldmaker. In deze cursus staan we stil bij de technieken om visueel te kunnen communiceren.

                    Uiteraard kan deze opleiding niet zonder grondige kennismaking met de audiovisuele media. De techniek evolueert zo snel dat de vertrouwde audiovisuele media zelfs niet als gekend beschouwd mag worden. Boeiend is het alleszins, zeker omdat we het niet alleen bij theorie houden. De studenten leren beeldtaal in praktijk te gebruiken met grafiek, video en digitale fotografie.


                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CM30 #zelfstandigheid
                    • CM31 #Innovativiteit en creativiteit
                    • CM34 #Evalueren
                    • CM37 #Deadlinegericht werken
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties
                      • CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
                      • CM55 #Audiovisuele productie en multimedia

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      Beeldtaal:
                      • Je begrijpt het jargon van beeldtaal en grafische technieken.
                      • Je gebruikt de terminologie in de juiste context.
                      • Je analyseert beeldmateriaal m.b.t. compositie, ritme, contrasten, verhoudingen en betekenis.
                      • Je legt verbanden tussen verschillende beelddisciplines.
                      • Je begrijpt de werking van beelden in onze cultuur.

                      Video:

                      • Je begrijpt het jargon van fotografie en video.
                      • Je gebruikt de terminologie in de juiste context. 
                      • Je bent in staat om de toepassing van beeldtaal te herkennnen in foto- en video-opnamen.
                      • Je bent in staat om de technische eigenschappen in foto- en video-opnamen te herkennnen.
                      • Je kunt specifieke AV-apparatuur herkennen en de werking er van uitleggen.

                      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                      Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                      geen

                      Andere begincompetenties

                      LEERINHOUDEN
                      Beeldtaal:
                      • Inzicht verwerven in de functie van beelden en vormgeving doorheen de geschiedenis.
                      • Op efficiënte wijze visueel communiceren door basisprincipes toe te passen.
                      • De plaats van de audiovisuele media in het communicatieproces; toepassingen van beeldtaal in reclame en PR.
                      • Terminologie met een accent op grafische en druktechnieken.
                      Multimedia:
                      • De bouw van de fotocamera en het leren aanpassen van camera-instellingen.
                      • Studie van verschillende soorten licht.
                      • AV-productie.
                      • Beeldtaal: camera en montagetechnieken in functie van een functionele beeldtaal.

                      STUDIEMATERIAAL

                      Beeldtaal:

                      • De gegeven lessen: on-line beschikbaar in PDF formaat.

                      Multimedia:

                      • Syllabus Multimedia: on-line beschikbaar in PDF formaat.

                       


                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm    
                      hoor- en werkcolleges:

                       100

                      %
                      practicum en oefeningen:

                        0

                      %

                      vormen van groepsleren:

                        0

                      %
                      Verdere toelichting:

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      CategorieWeging van categorieën
                      schriftelijk examen100%

                      De examens Beeldtaal en Multimedia bestaan uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.


                      tijd voor examinering
                      uren

                      2 

                      Tweede examenperiode
                      CategorieWeging van categorieën
                      schriftelijk examen100%

                      De examens Beeldtaal en Multimedia bestaan uit meerkeuzevragen. Er wordt giscorrectie toegepast.

                       
                      INFORMATIE OVER DE FACETTEN
                      Het component Media, de technieken bestaat uit de facetten Beeldtaal en Multimedia.
                       
                      Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 14/11/2012
                      Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatie en invloed
                        
                      O.O. heeft componenten:Ja
                      O.O. bestaat uit componenten:Communicatiepsychologie
                      Communicatiesociologie
                      Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                      Code:2140500027
                      Academiejaar:2012-2013
                      Type:kern,
                      Niveau:uitdiepend
                      Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 1
                      Contacturen:0
                      Aantal studiepunten:4
                      Totaal studietijd:104
                      Examencontract:mogelijk
                      Deliberatie:niet mogelijk
                      Vrijstelling:mogelijk
                      Onderwijstaal:
                      Lector(en)Iris Robijns
                      Olaf Spittaels

                       


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                        Algemene beroepsgerichte competenties
                          Beroepsspecifieke competenties

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            Zie fiches van de componenten

                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Communicatie, de theorie; Communicatiemngt; Psychologie; Actual. in persp; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement.

                            Andere begincompetenties

                            WEGING


                             
                            Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
                            Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatiepsychologie
                              
                            Component behoort tot: Communicatie en invloed
                            Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                            Code:2140500027
                            Academiejaar:2012-2013
                            Lector(en)Iris Robijns
                            Olaf Spittaels

                             

                            KORTE OMSCHRIJVING

                            Binnen deze cursus staat "gedragsverandering" centraal. De volgende kernvragen worden behandeld: Hoe kunnen mensen hun gedrag op elkaar afstemmen om als team succesvol te zijn? Hoe maakt de media gebruik van klassieke leerprocessen om onze attitude te wijzigen? Hoe beïnvloeden media en reclame ons dagdagelijks gedrag? Onder welke omstandigheden zijn wij geneigd om ons gedrag aan te passen onder invloed van anderen?


                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • CM24 #Zelfreflectie
                            • CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
                            • CM33 #Organisatiesensitiviteit
                            • CM36 #Denken en redeneren
                            • CM38 #Leidinggeven
                            • CM39 #Projectmatig en methodisch werken
                            • CM40 #360° inlevingsvermogen
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • CM47 #organiseren
                            • CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • CM56 #Aansturen

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                              • Je bevordert de groepsdynamiek en duidt de verschillende aspecten die het succes van een samenwerking beïnvloeden: disfunctioneel gedrag, teamsamenstelling, groepsrollen, leiderschap, besluitvormingsprocessen, omgang met controverse, onderlinge relaties en interactieprocessen.
                              • Je maakt een projectanalyse en projectplanning en benoemt de kenmerken en problemen binnen de verschillende stadia van groepsontwikkeling.
                              • Je reflecteert over de groepswerking en het groepsproces aan de hand van de reflectiecyclus van Korthagen en formuleert opbouwende kritiek.
                              • Je herkent en duidt de werking van klassieke leertheorieën in media en reclame.
                              • Je schat de mate in waarin boodschappen onthouden worden aan de hand van het informatieverwerkingsmodel van het geheugen.
                              • Je hebt inzicht in het beslissingsproces van de consument en voorspelt van hieruit de mate waarin en wijze waarop de attitude van de consument beïnvloed wordt.
                              • Je begrijpt en verklaart de ontevredenheid van de consument en je reageert hier gepast op. 
                              • Je benoemt de effecten van sociale referentie en sociale communicatie en schat deze in.  
                              • Je verklaart alledaags gedrag aan de hand van het theoretisch kader van de territoriumtheorie.

                            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                            Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                            Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Communicatie, de theorie; Communicatiemngt; Psychologie; Actual. in persp; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement.

                            Andere begincompetenties

                            Geen


                            LEERINHOUDEN
                              • Waarom communiceren mensen en waarom maken mensen deel uit van groepen?
                              • Wat bepaalt een succesvol team?
                              • Wat is functioneel en disfunctioneel gedrag?
                              • Wat zijn de belangrijke stappen in projectmanagement?
                              • Uit welke persoonlijkheden bestaat een groep (+ Big5-model + Copingstrategieën) 
                              • Welke rollen kan men binnen een groep opnemen (+ teamrollen volgens Belbin)?
                              • Welke vormen van leiderschap zijn er en hoe worden beslissingen genomen?
                              • Hoe bepalen onderlinge relaties het gedrag in een groep (+ Roos van Leary)?
                              • Hoe staan diverse teamleden in interactie met elkaar (+ Axenroos van Cuvelier)
                              • Hoe correct reflecteren en feedback geven (+ reflectiecyclus van Korthagen)?
                              • Wat zijn de diverse klassieke leertheorieën (conditionering, inzichtelijk leren, modelleren)?
                              • Wat is het informatieverwerkingsmodel van het geheugen?
                              • Wat is consumentengedrag en hoe gebeurt percepte, categorisatie en differentiatie?
                              • Hoe wordt de attitudevorming bij de consument beïnvloed (+ ELM-model)?
                              • Hoe verloopt het beslissingsproces bij aanschaf van goederen of diensten?
                              • Wat bepaalt de tevredenheid van een consument (+ Servqual-model)? 
                              • Wat is sociale beïnvloeding?
                              • Wat stelt de territoriumtheorie?

                            STUDIEMATERIAAL
                            • Syllabus: Communicatiepsychologie
                            • Notities tijdens de les

                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm    
                            hoor- en werkcolleges:

                             100

                            %
                            practicum en oefeningen:

                              0

                            %

                            vormen van groepsleren:

                              0

                            %
                            Verdere toelichting:

                            Geen


                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                            CategorieWeging van categorieën
                            schriftelijk examen100%

                            • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
                            • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier.

                             


                            tijd voor examinering
                            uren

                            2 

                            Tweede examenperiode
                            CategorieWeging van categorieën
                            schriftelijk examen100%

                          • Schriftelijk examen over de cursus (Casus en toepassingsvragen)
                          • De puntenverdeling wordt vermeld op het examenformulier.
                          •  
                            Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
                            Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatiesociologie
                              
                            Component behoort tot: Communicatie en invloed
                            Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                            Code:2140500027
                            Academiejaar:2012-2013
                            Lector(en)Iris Robijns
                            Olaf Spittaels

                             

                            KORTE OMSCHRIJVING
                            Word je asociaal als je te veel tv kijkt? Geloof je alles wat in de krant staat? Klopt het dat massamedia een ongelooflijke invloed op de samenleving hebben? Communicatiesociologie bestudeert de rol van de massamedia en de effecten die ze teweegbrengen. Speciale aandacht gaat hier naar issuemanagement en de publieke opinie.

                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • CM25 #Leerbereidheid
                            • CM30 #zelfstandigheid
                            • CM34 #Evalueren
                            • CM36 #Denken en redeneren
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
                            • CM49 #Maatschappijbewustzijn en actualiteitszin
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              Je herkent media-effecten op mens en samenleving.

                              Je kan communicatie-evoluties monitoren en maatschappelijk kaderen.

                              Je volgt de actualiteit aan de hand van verschillende media.

                              Je kent de technieken van issuemanagement

                              Je kan de technieken van persrelaties herkennen in journalistieke producten.

                              Je kan het verschil tussen issuemanagement en crisiscommunicatie aanduiden 


                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn vr: Communicatie, de theorie; Communicatiemngt; Psychologie; Actual. in persp; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket 1 - Communicatiemanagement.

                              Andere begincompetenties

                              LEERINHOUDEN

                              De verschillende elementen van het massacommunicatiemodel van Maletzke zijn het uitgangspunt. De cursus valt uiteen in 5 delen:

                              De zender = massacommunicator: - als gatekeeper

                                                                                   - beïnvloedt door de context

                              De massacommunicatieve boodschap : - Hoe belangrijk is Reality-tv als TV-format?

                              Wie is de ontvanger-consument van die boodschappen? Hoe verwerkt de consument deze boodschappen? Hoe kunnen we die ontvanger onderzoeken? Is de ontvanger actief of passief? Hoe kan de boodschap benvloeden om tot een bepaald effect te komen.

                              De Impact van media bestuderen in al haar domeinen, waarbij de relatie Pers, Commercile Communicatie, PR-technieken, en ontvanger specifieke aandacht krijgen.

                              Het nieuwe denken rond massacommuncatie: het allocutie- wordt een conversatiemodel. Waarin de impact van social media groot is.Dit verplicht bedrijven om anders te gaan communiceren waarbij een duidelijk en goed CSR-beleid een must is. Reputatiemanagement houdt rekening met verschillende parameters.

                              Hoe belangrijk is issuemanagement in het bespelen van de  publieke opinie? Wanneer wordt issuemangement, crisiscommunicatie?


                              STUDIEMATERIAAL
                              • Handboek: Kees van Wijk. "De Mediaexplosie: Trends en issues in massamedia". Schoonhoven, Academic Service. 2005. (DEEL3)
                              • Basissyllabus +optiegebonden deel 
                              • Teksten= VERPLICHTE zelfstudie + sommige teksten uitgebreid besproken in de les
                              • Video: getoond tijdens de hoorcolleges
                              • Verplichte  lectuur : Luyendijk J. 'Het zijn net mensen'.Van Halewyck, Leuven,2008.  + Steven Van Belleghem. 'the conversation manager'. Lannoo Campus, Leuven, 2010 
                              • Aan te bevelen lectuur : 'Het maakbare nieuws'.Uitgeverij Balans, Amsterdam,2008. (=antwoord op Luyendijk)  +  Van Den Bulck H. & Tambuyzer S. 'De celebritysupermarkt'.EPO uitgeverij, Antwerpen,2008. 
                              • Nota's nemen

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm    
                              hoor- en werkcolleges:

                               100

                              %
                              practicum en oefeningen:

                                0

                              %

                              vormen van groepsleren:

                                0

                              %
                              Verdere toelichting:
                              • Interactieve hoorcolleges
                              • Actualiteite volgen

                               

                               


                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              schriftelijk examen100%

                              • Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit MOGELIJKE vragen zoals:  
                                • toepassingsvragen
                                • begrippenvragen
                                • verbandsvragen 
                                • theoretische vragen.
                              • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges én materiaal dat de studenten zelf dienen te verwerken.

                              tijd voor examinering
                              uren

                              2 

                              Tweede examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              schriftelijk examen100%

                              • Schriftelijk examen op 20 punten dat bestaat uit MOGELIJKE vragen zoals:
                                  •  toepassingsvragen
                                  •  begrippenvragen
                                  •  verbandsvragen
                                  •  theoretische vragen.
                              • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken.
                               
                              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
                              Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - WS3 Communicatieplan
                                
                              O.O. heeft componenten:Neen
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                              Code:2140500029
                              Academiejaar:2012-2013
                              Type:kern,
                              Niveau:uitdiepend
                              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 2
                              Contacturen:0
                              Aantal studiepunten:5
                              Totaal studietijd:130
                              Examencontract:niet mogelijk
                              Deliberatie:niet mogelijk
                              Vrijstelling:mogelijk
                              Onderwijstaal:
                              Lector(en)Olaf Spittaels
                              Philippe Mairiaux
                              Linda Berghmans
                              Ilse Van Looveren

                               

                              KORTE OMSCHRIJVING

                              Systematisch werken is erg belangrijk in PR. Je geeft je communicatiebeleid weer in een  communicatieplan.  In deze workshop leer je in groep een onderzoek uitvoeren en op basis daarvan een communicatieplan op te stellen. 


                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CM25 #Leerbereidheid
                              • CM26 #Initiatiefzin
                              • CM27 #Assertiviteit
                              • CM28 #Samenwerkingsgerichtheid
                              • CM29 #Flexibiliteit
                              • CM30 #zelfstandigheid
                              • CM31 #Innovativiteit en creativiteit
                              • CM32 #Omgaan met stress
                              • CM33 #Organisatiesensitiviteit
                              • CM34 #Evalueren
                              • CM36 #Denken en redeneren
                              • CM37 #Deadlinegericht werken
                              • CM38 #Leidinggeven
                              • CM39 #Projectmatig en methodisch werken
                              • CM40 #360° inlevingsvermogen
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
                              • CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
                              • CM44 #Mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands
                              • CM46 #Netwerken en contactvaardigheid
                              • CM47 #organiseren
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • CM51 #Onderzoeken
                              • CM52 #Communicatie plannen
                              • CM56 #Aansturen
                              • CM57 #Budgetopvolging en administratie

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            • Je kan een onderzoek uitvoeren aan de hand van een enquête.
                            • Je kan informatie verwerken met behulp van SPSS en Excel 
                            • Je hebt het inzicht om de gevonden resultaten te interpreteren en in een juiste context te plaatsen.
                            • Je schrijft de onderzoeksresultaten in krachtige conclusies neer.
                            • Je gaat kritisch om met allerhande bronnen. 
                            • Je kan op een beleefde maar vastberaden manier interne informatie bekomen.
                            • Je kan wetenschappelijk verantwoord rapporteren, schriftelijk en mondeling 
                            • Je bent in staat om een vooronderzoek te doen aan de hand van een interview
                            • Je maakt op basis van onderzoeksresultaten een goede probleemanalyse
                            • Je formuleert SMART doelstellingen, je segmenteert doelgroepen
                            • Je formuleert een doelgroepgerichte boodschap
                            • Je bedenkt een originele strategie
                            • Je kan een mediamix, budget en planning opstellen
                            • Je bent een teamplayer
                            • Je presenteert op een persuasieve manier voor een opdrachtgever

                            • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              'Om in te kunnen schr. vr dit o.o. mt je gesl. zn vr: Res. & ICT; Comm.mngt; Psych.; Expl. comm. werkv; moet je mnst 40 stpnt verw. hebben uit het volt. mp dl 1 - CM; gevolgd hebben; inschr. voor: Comm. ondz; Comm. & invloed; PR en rep. mgmt.'
                              'Om in te schr. vr dit oo mt je gesl. zn vr: Res.&ICT; Comm.mngt; Psych.; Expl. comm. werkv; moet je min 40 stp verw. hebben uit volt. mp 1CM gevolgd hebben; inschr. vr: Comm. ondz; Comm. & invloed; PR&rep.mgmt. St VP inschr. vr: Comm. ondz; PR&rep.mgmt'


                              Andere begincompetenties
                              Geen
                              LEERINHOUDEN
                              • De studenten werken per klas, in groepjes van 4 à 5 studenten aan een communicatieonderzoek en aan een communicatieplan. Per facet maken ze toepassingen op de bovenvermelde doelstellingen.
                              • Organisatie cursus informatica: semester 1 (voorbereiding WS): 5 sessies van 2 uur per halve klas (les + oefeningen)   / semester 2 (begeleiding WS): 2 sessies van 2 uur per halve klas
                              • Zie workshopbundel voor alle concrete opdrachten


                              STUDIEMATERIAAL
                              • Handleiding workshop 3
                              • Cursusmateriaal van de stamvakken.

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm    
                              hoor- en werkcolleges:

                               10

                              %
                              practicum en oefeningen:

                                30

                              %

                              vormen van groepsleren:

                                60

                              %
                              Verdere toelichting:

                              De facetten van de workshop zijn :

                              Nederlands
                              PR en voorlichting
                              Communicatieonderzoek
                              Communicatiepsychologie

                              Informatica

                               

                               


                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              permanente evaluatie100%

                              • PRV opdracht en permanente evaluatie 20 ptn
                              • Communicatieonderzoek opdracht en pemanente evaluatie 20 ptn
                              • Communicatiepsychologie evaluatiefiches en parmenente evaluatie 20 ptn
                              • Nederlands campagneplan, presentatie en permanente evaluatie 20 ptn 
                              • Informatica: openboek examen op computer met meerkeuzevragen: 20 punten 
                              • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
                              • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)
                              • Werkwijze en evaluatie van opdrachten staan uitgelegd in de workshopbundel. 
                              • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (= lessen of andere opdrachten), krijgt een 0 voor het facet dat dan begeleid wordt. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.

                              tijd voor examinering
                              uren

                              2 

                              Tweede examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              schriftelijk examen100%

                               
                              INFORMATIE OVER DE FACETTEN

                              Nederlands
                              PR en voorlichting
                              Communicatieonderzoek
                              Communicatiepsychologie

                              Informatica

                               

                               
                              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 25/02/2013
                              Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - WS1 Creatief ontwerp
                                
                              O.O. heeft componenten:Neen
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                              Code:2140500035
                              Academiejaar:2012-2013
                              Type:kern,
                              Niveau:uitdiepend
                              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 1
                              Contacturen:0
                              Aantal studiepunten:6
                              Totaal studietijd:156
                              Examencontract:niet mogelijk
                              Deliberatie:niet mogelijk
                              Vrijstelling:mogelijk
                              Onderwijstaal:
                              Lector(en)Mark van Varik
                              Linda Berghmans
                              Koen Vlecken
                              Imelda Van Praet
                              Sandra Mermans

                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              In deze WS ontwerp je een folder en een website. Je verzint een logo, neemt foto's en schrijft 'copy' voor in je folder en op je website.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CM25 #Leerbereidheid
                              • CM30 #zelfstandigheid
                              • CM31 #Innovativiteit en creativiteit
                              • CM34 #Evalueren
                              • CM36 #Denken en redeneren
                              • CM37 #Deadlinegericht werken
                              • CM40 #360° inlevingsvermogen
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • CM43 #Tekstproductie in het Nederlands
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • CM54 #Fotografie, lay-out en grafische vormgeving
                              • CM55 #Audiovisuele productie en multimedia

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            • je ontwikkelt een logo 
                            • je stelt een folder samen, rekening houdend met de boodschap en de doelgroep 
                            • je bouwt een website,  rekening houdend met de boodschap en de doelgroep 
                            • je maakt portretten en onderwerpsgebonden beelden in functie van de website en de folder
                            • je maakt een reclamespotje 
                            • je schrijft lezergerichte teksten voor folder en website, aangepast aan het medium

                            • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              Om in te kunnen schrijven voor dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Nederlands1; Media; Exploreer de media en moet je minstens 40 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1 - Communicatiemanagement.

                              Andere begincompetenties
                              Geen
                              LEERINHOUDEN

                              Zie workshopbundel voor de concrete opdrachten.

                              folder, website, fotoportfolio, videoproductie

                              adhv

                            • Illustrator/Indesign/Lay-out en DTP
                            • Dreamweaver en de praktijk van webontwerp
                            • Photoshop, de praktijk van digitale fotografie en video, montagetechnieken
                            • copywriting


                            • STUDIEMATERIAAL
                              online handleidingen
                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm    
                              hoor- en werkcolleges:

                               20

                              %
                              practicum en oefeningen:

                                80

                              %

                              vormen van groepsleren:

                                0

                              %
                              Verdere toelichting:


                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              permanente evaluatie100%

                              • Afleveren van een eindproduct voor de vakken DTP, Web, Foto, Video, Nederlands.
                              • Wie 3 maal afwezig is bij de procesbegeleiding (lessen of andere contacten) krijgt een 0 voor het facet dat dan wordt begeleid. Medische attesten gelden niet als verzachtende omstandigheid.
                              • Voor een werkstuk / taak dat niet of te laat wordt afgegeven krijgt de student een 0 op het deelexamen. De scores van deelexamens worden mathematisch opgeteld.
                              • Als men uitspraken letterlijk overneemt van een ander en daarbij niet aantoont dat het om een citaat gaat, pleegt men een vorm van intellectuele diefstal die plagiaat heet.  Bij elke vaststelling wordt plagiaat bestraft. (We volgen daarbij een procedure die beschreven staat in artikels 94 tot en met 97 van het OER.)  
                              • Nederlands: Voor elke deeltaak en schriftelijk examen geldt volgende regel: 1 dt-fout = -2p., 2dt-fouten = -4, 3 dt-fouten = -8, 4 dt-fouten = -16, vanaf 5 dt-fouten: 0.

                              tijd voor examinering
                              uren

                              0 

                              Tweede examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              permanente evaluatie100%

                               

                               

                               
                              INFORMATIE OVER DE FACETTEN
                               
                            • Webdesign
                            • Foto en Video
                            • DTP
                            • Nederlands
                            •  
                              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012
                              Verkort programma PRV voor andere bachelor - Modelpakket 1 - Communicatieonderzoek
                                
                              O.O. heeft componenten:Neen
                              Afstudeerrichting//Leertraject:Modelpakket 1
                              Code:2140500100
                              Academiejaar:2012-2013
                              Type:kern,
                              Niveau:uitdiepend
                              Periode binnen het modeltraject:Modelpakket 2 - Semester 1
                              Contacturen:0
                              Aantal studiepunten:3
                              Totaal studietijd:78
                              Examencontract:mogelijk
                              Deliberatie:mogelijk
                              Vrijstelling:mogelijk
                              Onderwijstaal:
                              Lector(en)Ilse Van Looveren

                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              Wat denkt de publieke opinie over onze organisatie?, Welk imago hebben we bij onze doelgroepen?  Wie leest er ons personeelsblad? Dergelijke vragen zijn het uitgangspunt van Communicatieonderzoek. Eerst en vooral krijg je een aantal basisonderzoekstechnieken.  Zo leer je oa  een enquête opstellen, afnemen, verwerken en interpreteren.  Daarnaast verwerf je inzicht in verschillende onderzoekstechnieken die in de PR-wereld gebruikt worden

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • CM36 #Denken en redeneren
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • CM41 #Informatie zoeken en beoordelen
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • CM51 #Onderzoeken

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                • Je stelt een probleemstelling op met bijhorende operationele definities.
                                • Je bepaalt de populatie en trekt de meest geschikte steekproef.
                                • Je bepaalt en verantwoordt de meest geschikte onderzoeksmethode.
                                • Je stelt een geschikt meetinstrument op (vragenlijst, codeerschema,...)
                                • Je analyseert en interpreteert onderzoeksresultaten.  
                                • Je visualiseert onderzoeksresultaten in grafieken en tabellen.   

                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Volgtijdelijkheid (inschrijvingsvereisten)
                              'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM. Studenten VP zijn geslaagd vr Research en ICT-toolkit'
                              'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM.'


                              Andere begincompetenties
                              'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM. Studenten VP zijn geslaagd vr Research en ICT-toolkit'
                              'Om in te kunnen schrijven vr dit o.o. moet je geslaagd zijn voor: Research en ICT-toolkit; en moet je minstens 20 stpnt verworven hebben uit het voltijds modelpakket deel 1- CM.'


                              LEERINHOUDEN

                              Belang van communicatieonderzoek

                              - Methoden van dataverzameling

                              - De techniek van de enquête

                              - Inhoudsanalyse 

                              - Typen communicatieonderzoek

                                       Omgevingsonderzoek         

                                        Imago / reputatie

                                        Identiteitsonderzoek

                                       Communicatie-audit

                                       Onderzoek naar mediarelaties

                                       Onderzoek bij communicatieprojecten

                              STUDIEMATERIAAL
                                • Cursus aangevuld met eigen notities.
                                • Ppt-presentatie + bijhorende teksten 

                               


                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm    
                              hoor- en werkcolleges:

                               55

                              %
                              practicum en oefeningen:

                                45

                              %

                              vormen van groepsleren:

                                0

                              %
                              Verdere toelichting:
                              Concrete toepassingen van dit opleidingsonderdeel maken deel uit van WS3, communicatieplan.

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              schriftelijk examen100%

                                • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen
                                • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
                                • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.

                               


                              tijd voor examinering
                              uren

                              2 

                              Tweede examenperiode
                              CategorieWeging van categorieën
                              schriftelijk examen100%

                                • Kennis en inzicht in de verschillende onderzoekstechnieken worden getoetst in een schriftelijk examen
                                • De evaluatie gebeurt op basis van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges en teksten die de studenten zelf dienen te verwerken. Om een volledig examen te kunnen afleggen is het van belang om cursus, ppt-presentatie, nota's, zelfstudieteksten, voorbeelden, ea. te kennen.
                                • Aanwezigheid tijdens de hoorcolleges en oefeningensessies is een meerwaarde om de lesinhouden goed te kunnen begrijpen en om een geslaagd examen te kunnen afleggen.
                               
                              Uiterste datum teruggave leerkrediet bij uitschrijving: 10/10/2012